PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC Czerwiec 2011r.
GRUPA „Pszczółki”
Treści programowe. Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
*Rozwijanie sprawności manualnej poprzez lepienie realnych kształtów z plasteliny, rysowanie na temat swoich ulubionych zabaw na podwórku, tworzenie pracy plastycznej z wykorzystaniem nowej techniki- malowanie sznurkiem
* Rozwijanie kreatywności poprzez naśladowanie czynności wymienionych w opowieści ruchowej
* Rozwijanie umiejętności klasyfikowania/ klasyfikuje wg jednego kryterium (koloru)
* Rozwijanie pamięci wzrokowej poprzez przyporządkowanie przedmiotów do zapamiętanych miejsc
*Przeliczanie w określonym zakresie/ ilustruje treść zadania sylwetami motyli, przelicza elementy z danym zakresie
*Rozwijanie zmysłu dotyku/ rozpoznaje dotykiem przedmioty codziennego użytku
*Relaks przy opowiadaniu- chętnie uczestniczy w zajęciach relaksacyjnych
Tematyka kompleksowa:
1. Żyć w zgodzie i przyjaźni 02.06.2011-08.06.2011
2. Na moim podwórku 09.06.2011 – 15.06.2011
3. Zbliżają się wakacje 16.06.2011 – 22.06.2011
4. Lato 23.06.2011-29.06.2011
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
ŻYĆ W ZGODZIE I PRZYJAŹNI
· ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH – zestaw nr XVII („Przedszkole czterolatka. Cz.3” str. 110) – dz. będą przestrzegać reguł obowiązujących w grupie, będą wyrabiać wyczucie przestrzeniu, świadomość własnego ciała, kształtować mięśnie szyi, ramion, nóg, tułowia;
· POBYT NA ŚWIEZYM POWIETRZU – zabawy ruchowe na terenie przedszkola, wyjście na spacer;
· ZABAWY SWOBODNE PRZY NIEWIELKIM UDZIALE NAUCZYCIELA – zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, wybranymi zabawkami, zabawy tematyczne;
Dzień tygodnia
Formy aktywności dzieci (zajęcia dydaktyczne oraz inne formy aktywności, w tym praca wyrównawcza i indywidualna)
Umiejętności kluczowe wg Podstawy Programowej
Uwagi
Czwartek
02.06.2011
Piątek
03.06.2011
Poniedziałek
06.06.2011
Wtorek
07.06.2011
Środa
08.06.2011
Dziecięce przyjaźnie
*Powitanie dzieci. N-l wita dzieci wierszykiem i rozdaje dzieciom słoneczka. Dzieci rozdają słonka dzieciom z grupy, które lubią.
*Opowiadanie D. Niewoli „Chce mieć przyjaciela” – uważne słuchanie opowiadania, odpowiadanie na pytania z nim związane. Wiedzą, ze nie należy oceniać nikogo po wyglądzie.
*Zabawa dydaktyczna „Poznajemy swoich przyjaciół” – dzieci z pośród rożnych obrazków (lody, rower, lalka, samochód) wybierają jeden. Dzieci uzasadniają wybór danego obrazka.
*Zestaw zabaw ruchowych – cele jw.
*Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – sprzątanie po skończonej zabawie; zachęcanie dzieci do spokojnych zabaw przy stolikach (np. układanie puzzli), rysowanie.
*Spacer – szukanie pierwszych oznak wiosny i doskonalą umiejętność chodzenia parami.
* Praca indywidualna z dzieckiem zdolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Bawimy się późną wiosną
*Oglądanie obrazków dzieci – Przedszkole czterolatka, s. 30 – określanie, czym się różni Zuzia od Oli, a czym Kuba od Wiktora.
*Zabawa z tekstem: Milo się żyje, wesoło, gdy przyjaciół ma się w koło – wypowiadanie tekstu z różnym natężeniem głosu, w różnej pozycji wg wskazań n-la.
*Rozmowa przy obrazku wiosny – dzieci wypowiadają się na temat obrazka, podają atrybuty wiosny.
*Zabawa dydaktyczna „O kim mowie” – n-l opisuje wygląd wybranego dziecka, nie podając jego imienia. Dzieci próbują odgadnąć o kim on mówi.
*Zabawa „Kogo nie ma” dzieci w rytm tamburyna spacerują po sali, gdy tamburyno cichnie, kładą się na podłogę i zamykają oczy. N-l przykrywa jedno dziecko, pyta pozostałych kogo brakuje.
*Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – dbanie o narządy zmysłów poprzez np. dobre oświetlenie miejsc zabaw.
*Spacer – dotlenienie organizmu.
Różnimy się wyglądem
*Zabawa ruchowa „Jedzie, jedzie pan.”
*Opowiadanie D. Niewoli „Konik z plasteliny” – uważne słuchanie utworu literackiego, rozmowa na temat opowiadania, wyjaśnianie, że obrażanie kogoś, wyśmiewanie się z jego rysunków nie jest właściwe.
*Zabawa ze śpiewem „Wesoły pląs” – dzieci tańczą wspólnie przy muzyce.
*Praca plastyczna – dzieci lepią wg wzoru ślimaka.
*Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – wdrażanie do dzielenia się zabawkami.
*Spacer – utrwalanie odpowiedniego ustawienia się w parach
Zabawy dzieci na świecie
*Powitanie dzieci rymowanką – dzieci, które czuja się powitane machają do n-la.
*Wiersz J. Tuwima „Murzynek Bambo” – nauka tolerancji wobec ludzi o innym kolorze skóry .
*Zabawa ruchowa z elementami rzutu „Zbijak” – w środku koła ze skakanek biegają dzieci, jedno dziecko stoi na zewnątrz i stara się rzucić piłką w dzieci. Te osoby, które zostały trafione siadają z boku.
*Opowieść ruchowa „Bajka o Murzynku, który chciał zobaczyć lwa” – dzieci wykonują określone czynności do opowiadania.
*Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – wdrażanie do spokojnej zabawy przy stolikach.
Dzieci świata
*Piosenka „Wszystkie dzieci nasze są” M. Jeżowskiej – uważne słuchanie utworu, odpowiadanie na pytania z nim związane. Dzieci wiedzą, że każde dziecko należy traktować tak samo, że każdego należy szanować.
*Tworzenie zbioru serduszek wg koloru. N-l ma przygotowaną plansze z serduszkami. Chętne dzieci otaczają serca pętla wg ich kolorów. Przeliczanie serduszek, określanie których jest więcej, mniej.
*Zabawa „ O jeden więcej, o jeden mniej” – dzieci otrzymują po pięć klocków. Układają przed sobą tyle klocków ile razy usłyszą uderzeń w instrument – trójkąt.
*Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – utrwalanie zwrotów grzecznościowych we wspólnych zabawach z innymi dziećmi.
*Spacer – oglądanie pobliskich sklepów w okolicy.
p.p.15.5
p.p. 3.4
p.p. 5.4
p.p. 2.5
p.p. 1.2
p.p. 14.2
p.p. 3.2
p.p. 11.1
p.p. 15.5
p.p. 8.2
p.p. 10.1
p.p. 7.2
p.p. 13.3
p.p. 13.2
p.p. 1.1
NA MOIM PODWORKU
· ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH –- zestaw nr XVII („Przedszkole czterolatka. Cz.3” str. 110) – dz. będą przestrzegać reguł obowiązujących w grupie, będą wyrabiać wyczucie przestrzeniu, świadomość własnego ciała, kształtować mięśnie szyi, ramion, nóg, tułowia;
diran