PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2010r. GRUPA Pszczółki 4- LATKI
Tematyka kompleksowa:
1. Pada śnieg 03.12.2010-09.12.2010
2. Ulubione zabawki czterolatka 10.12.2010 – 16.12.2010
3. Święta czterolatka 17.12.2010 – 23.12.2010
4. Ciało i zmysły czterolatka 24.12.2010 – 30.12.2010
Treści programowe:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne. Dzieci powinny:
- próbować nazywać swoje emocje, określać ich przyczyny
- poprawnie formułować zdanie
- rozpoznawać przedmioty za pomocą zmysłów
- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie zimą, nazywać zjawiska charakterystyczne dla zimy
- rozumieć znaczenie zdrowego stylu życia
- przeliczać w zakresie 4
Tematyka kompleksowa
Temat dnia
Sytuacje edukacyjne
Uwagi
TYDZIEŃ I : Pada śnieg
Ogrzewamy mieszkania
Tańczy do piosenki „Iskiereczka” - poruszanie się dowolnie w parach do słuchanej muzyki.
Zabawa w kręgu „Iskierka - uczestniczenie w organizowanych przez nauczyciela zabawach integracyjnych grupę.
Słuchanie opowiadania „ O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej - uważne słuchanie opowiadania .
Oglądanie zdjęcia i wypowiedzi na temat wyglądu postaci górnika w stroju galowym – poznanie galowego stroju górnika.
Oglądanie węgla kamiennego i drzewnego-proste klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę; porównywanie przedmiotów, określanie podobieństw i różnic.
Rysowanie węglem drzewnym na dowolny temat – wykonanie prace plastycznej – rysowanie na dowolny temat węglem drzewnym.
Wyjścia poza teren przedszkolny - doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się z zachowaniem kolejności nakładania rzeczy, w zależności od pogody.
Swobodne zabawy w kącikach zainteresowań- porządkowanie miejsc zabawy.
Zimowa piosenka
Zabawa ruchowa twórcza „Białe – czarne” –odnajdywanie przez dziecko przedmiotu znajdujący się w sali w kolorze podanym przez nauczyciela.
Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy – zaznajamianie się z oznakami zimy.
Rytmizowanie tekstu – Ani wiatru ani zimy, my się wcale nie boimy – Wymawianie go z klaskaniem - odtwarzanie rymu wraz z klaskaniem.
Wprowadzenie piosenki „Pada śnieg” – słuchanie uważnie piosenki, wypowiadanie się na temat jej treści.
Zabawa „Spacer zimowy” – spacerowanie po sali, na znak n-la naśladowanie lepienie śnieżek i rzucanie ich przed siebie.
Nauka piosenki „Pada śnieg” fragmentami, ze słuchu – odtwarza słowa piosenki wg rytmu.
Praca plastyczna – rysowanie buta i wyklejanie pracy ilustracjami słodyczy.
Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem woreczków – kształtowanie zmysłu równowagi i koordynacji ruchowej.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym - poszukiwanie pierwszych oznak zimy.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – wdrażanie do rozmowy umiarkowanym głosem.
Zabawy z lodem
Powitanie pląsem „Gdy dobry humor mam” – dziecko chętnie bierze udział w pląsach.
Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Kropelki i sopelki”, rozmowa na temat wiersza – słuchanie wierszy, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Doświadczenia z kostkami lodu: lód zamienia się w wodę, topnienie lodu w różnych warunkach - poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu. Dziecko wie, że śnieg i lód topią się pod wpływem ciepła, zamieniając się w wodę.
Kończenie zdania: Lód jest jak… - wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Bałwan z wacików kosmetycznych – praca plastyczna – naklejanie gotowych elementów oraz dorysowywanie poszczególnych detalów.
Wyjście poza teren przedszkolny - zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań - podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Zimowe kwiatki
Zabawa ruchowa Krasnoludki (według metody W. Sherborne). - uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Słuchanie wiersza A. Przemyskiej „Śniegowe kwiaty”, rozmowa na temat wiersza - słuchanie wierszy, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Zabawa ruchowa „Wirujące śnieżki” - uczestniczenie w zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych
Łączenie w pary tych samych śnieżynek - łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej(kształtu).
Wyjście poza teren przedszkolny - samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste.
Zabawy swobodne dzieci - dbanie o higienę poprzez zachowywanie porządku w miejscu zabawy.
Liczymy śnieżynki
Zabawa ruchowa „Wirujące śnieżki” - uczestniczenie w zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych.
Zabawa dydaktyczna „Liczymy gwiazdki” – dzieci spacerują po sali, na znak n-la zatrzymują się i każdorazowa biorą jedna gwiazdkę. Przeliczanie gwiazdek z nauczycielem - liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwróceń uwagi na rolę ostatniego liczebnika.
Ćwiczenia oddechowe „Zmarznięte dłonie” – dzieci wykonują szybki wdech, a następnie powoli wypuszczają powietrze, dmuchając na swoje dłonie - − ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem ciała.
Ozdabianie sylwet dużych gwiazdek – papierem kolorowym − wykonywanie prostych prac plastycznych.
Wyjście poza teren przedszkolny - przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Zabawy dowolne w sali − wykorzystywanie w zabawach rożnych zabawek, przedmiotów.
TYDZIEŃ II : Ulubione zabawki czterolatka
Zaginione zabawki
Zabawa „Gdzie są nasze zabawki” – wyrażanie swoich myśli.
Ustalenie przyczyny zniknięcia zabawek - nabywanie nawyku dbania o zabawki, książki, szanowania ich.
Spisanie zasad dotyczących korzystania z zabawek - wypowiadanie się prostymi zdaniami
Paczka od „Królowej zabawek” i odczytanie od niej listu. Rozmowa z dziećmi na temat treści listu – wypowiadanie się na temat paczki i przeczytanego listu.
Rozpakowanie paczki – zabawa ruchowo-naśladowcza „Zabawki” – naśladuje ruchem zabawki.
Praca plastyczna – „Zabawka o której marzę” – praca plastyczna – rysowanie
Zestaw zabaw ruchowych – dziecko wykonuje ćwiczenia wg poleceń nauczyciela
Spacer – wdrażanie do samodzielnego ubierania się
Zabawy dowolne w sali – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
Zabawy w grupie
Zabawa ruchowa „Rolnik sam w dolinie” - uczestniczenie we wspólnych zabawach
Oglądanie ilustracji przedstawiających dziecko z rodzicami - wypowiadanie się prostymi zdaniami na temat oglądanych ilustracji
Zabawa z elementami drami – jedno dziecko potrzebuje pomocy, drugie stara mu się pomoc - poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości obawy, sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia osobom, które mogą tej pomocy udzielić
Zabawa w parach ze wstążkami „Kolorowe słonko” – taniec ze wstążkami, układanie promieni ze wstążek – odpowiadanie na pytania – kim jest kolega?, kto to taki? Itp.
Zabawa ruchowa „Tratwa ratunkowa” – integrowanie się grupy
Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną”- wytworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.
Rozmowa z dziećmi na temat różnicy miedzy pojęciami kocham, lubię – rozróżnienie pojęć.
Praca plastyczna – rysowanie w słoneczku swojego portretu, a na jego promieniach osób mu bliskich.
Wyjście poza teren przedszkola – podziwianie zimowego krajobrazu
Zabawy dowolne w Sali – wdrażanie do dzielenia się z kolegami zabawkami
Trzy kociaczki
Słuchanie wiersza Danuty Wawiłow „Kociaczki” – wdrażanie do uważnego wysłuchania utworu literackiego.
Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów – licznie w zakresie trzech.
Oglądanie ilustracji estetycznie nakrytych i udekorowanych stołów – wypowiadani się na temat obejrzanych ilustracji.
Nakrywanie stolika – zwrócenie uwagi na estetyczne nakrycie stolika
Zabawa ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie” – uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Praca plastyczna - wykonanie serwetek – wyklejanie kartek „serwetek” wycinankami.
Wyjście na plac przedszkolny – korzystanie w zabawie z naturalnych materiałów – lepienie bałwana
Zabawy w sali - podejmowanie prób wspólnych zabaw
Bączek
Porównywanie wielkości. Poprawne nazywanie wielkości piłek: mała, średnia, duża – określanie wielkości przedmiotów
Ułożenie symboli-papierowych kół w kolejności wskazanej przez nauczyciela - przedstawienie prawdziwych przedmiotów za pomocą symboli w określonej kolejności przez n-la
Zabawa ruchowa „Skaczące piłeczki” –stosowanie określeń: wysoko, nisko
Klasyfikacja kół według ich wielkości - klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wielkość
Zaprezentowanie zabawki –bączka – poznanie zabawki, określenie jej cech charakterystycznych
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Nakręcony bączek” – doskonalenie koordynacji ruchowej
Przedstawienie rysunkiem ruchu bączka (praca grupowa)- pokazanie poprzez prace plastyczna ruchu
Spacer – wdrażanie do odpowiedniego ubioru na daną porę roku
Zabawy w kącikach zainteresowań - udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
Autka
Zabawa „ Głuchy telefon” – wdrażanie do mówienia po cichu
Zabawa „Cienie” – naśladowanie ruchem nauczyciela, kolegi
Zabawa „Marsz z przeszkodami” – wykonanie określonych czynności do opowieści ruchowej
Zabawa „Co zmieniło miejsce” – ćwiczenie koordynacji wzrokowej, ćwiczenie pamięci
Zabawa ruchowa „Pojazdy” – naśladowanie ruchem i oddawanie odgłosów różnych pojazdów
Praca plastyczna wykonana na podstawie wiersza „Auto” Elżbiety Marii Minczakiewicz z użyciem figur geometrycznych – układanie z figur geometrycznych obrazka do wiersza
Wyjście poza teren przedszkola – słuchanie rożnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich
Zabawy w sali – wdrażanie do zgodnej zabawy w ciszy
TYDZIEŃ III : Święta czterolatka
Coraz bliżej święta
Zabawa ruchowa „Śnieżka” – na znak umowny od n-la dziecko wykonuje czynność charakteryzującą spadający płatek śniegu
Zabawa „Czego brakuje” – ćwiczenie koncentracji uwagi, pamięci
Rozwiązywanie zagadek związanych z Bożym Narodzeniem – rozwiązywanie prostych zagadek
Zabawa słuchowa „Dzwoneczek” – doskonalenie wrażliwości słuchowej, koncentracji uwagi
Spacer – oglądanie świątecznych ozdób, które można spotkać w okolicy
Zabawy w sali – przestrzeganie określonych zasad zgodnego funkcjonowania w grupie
...
diran