Grudzień - wazny.docx

(29 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2010r.          GRUPA Pszczółki  4- LATKI

 

Tematyka kompleksowa:

1.      Pada śnieg 03.12.2010-09.12.2010

2.      Ulubione zabawki czterolatka 10.12.2010 – 16.12.2010

3.      Święta czterolatka 17.12.2010 – 23.12.2010

4.      Ciało i zmysły czterolatka 24.12.2010 – 30.12.2010

 

Treści programowe:

- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne. Dzieci powinny:

- próbować nazywać swoje emocje, określać ich przyczyny

- poprawnie formułować zdanie

- rozpoznawać przedmioty za pomocą zmysłów

- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie zimą, nazywać zjawiska charakterystyczne dla zimy

- rozumieć znaczenie zdrowego stylu życia

- przeliczać w zakresie 4

 

 

 

 

 


 

 

Tematyka kompleksowa

Temat dnia

Sytuacje edukacyjne

Uwagi

TYDZIEŃ I : Pada śnieg

 

Ogrzewamy mieszkania

Tańczy do piosenki „Iskiereczka” - poruszanie się dowolnie w parach do słuchanej muzyki.

Zabawa w kręgu „Iskierka - uczestniczenie w organizowanych przez nauczyciela zabawach integracyjnych grupę.

Słuchanie opowiadania „ O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej - uważne słuchanie opowiadania .

Oglądanie zdjęcia i wypowiedzi na temat wyglądu postaci górnika w stroju galowym – poznanie galowego stroju górnika.

Oglądanie węgla kamiennego i drzewnego-proste klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę; porównywanie przedmiotów, określanie podobieństw i różnic.

Rysowanie węglem drzewnym na dowolny temat – wykonanie  prace plastycznej – rysowanie na dowolny temat węglem drzewnym.

Wyjścia poza teren przedszkolny - doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się z zachowaniem kolejności nakładania rzeczy, w zależności od pogody.

Swobodne zabawy w kącikach zainteresowań- porządkowanie miejsc zabawy.

 

 

Zimowa piosenka

Zabawa ruchowa twórcza „Białe – czarne” –odnajdywanie przez dziecko przedmiotu znajdujący się w sali w kolorze podanym przez nauczyciela.

Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy – zaznajamianie się z oznakami zimy.

Rytmizowanie tekstu – Ani wiatru ani zimy, my się wcale nie boimy – Wymawianie go z klaskaniem -  odtwarzanie rymu wraz z klaskaniem.

Wprowadzenie  piosenki „Pada śnieg” – słuchanie uważnie piosenki, wypowiadanie się na temat jej treści.

Zabawa „Spacer zimowy” – spacerowanie po sali, na znak n-la naśladowanie lepienie śnieżek i rzucanie ich przed siebie.

Nauka piosenki „Pada śnieg”  fragmentami, ze słuchu – odtwarza słowa piosenki wg rytmu.

Praca plastyczna – rysowanie buta i wyklejanie pracy ilustracjami słodyczy.

Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem woreczków – kształtowanie zmysłu równowagi i koordynacji ruchowej.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym - poszukiwanie pierwszych oznak zimy.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – wdrażanie do rozmowy umiarkowanym głosem.

 

 

Zabawy z lodem

Powitanie pląsem „Gdy dobry humor mam” – dziecko chętnie bierze udział w pląsach.

Słuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Kropelki i sopelki”, rozmowa na temat wiersza – słuchanie wierszy, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Doświadczenia z kostkami lodu: lód zamienia się w wodę, topnienie lodu w różnych warunkach - poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu. Dziecko wie, że śnieg i lód topią się pod wpływem ciepła, zamieniając się w wodę.

Kończenie zdania: Lód jest jak… - wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Bałwan z wacików kosmetycznych – praca plastyczna – naklejanie gotowych elementów oraz dorysowywanie poszczególnych detalów.

Wyjście poza teren przedszkolny  - zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań - podejmowanie prób wspólnych zabaw.

 

Zimowe kwiatki

Zabawa ruchowa Krasnoludki (według metody W. Sherborne). - uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Słuchanie wiersza A. Przemyskiej „Śniegowe kwiaty”, rozmowa na temat wiersza - słuchanie wierszy, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Zabawa ruchowa „Wirujące śnieżki” - uczestniczenie w zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych

Łączenie w pary tych samych śnieżynek - łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej(kształtu).

Wyjście poza teren przedszkolny  - samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste.

Zabawy swobodne dzieci - dbanie o higienę poprzez zachowywanie porządku w miejscu zabawy.

 

 

Liczymy śnieżynki

Zabawa ruchowa „Wirujące śnieżki” - uczestniczenie w zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych.

Zabawa dydaktyczna „Liczymy gwiazdki” – dzieci spacerują po sali, na znak n-la zatrzymują się i każdorazowa biorą jedna gwiazdkę. Przeliczanie gwiazdek z nauczycielem  - liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwróceń uwagi na rolę ostatniego liczebnika.

Ćwiczenia oddechowe „Zmarznięte dłonie” – dzieci wykonują szybki wdech, a następnie powoli wypuszczają powietrze, dmuchając na swoje dłonie - − ćwiczenia oddechowe połączone z ruchem ciała.

Ozdabianie sylwet dużych gwiazdek – papierem kolorowym − wykonywanie prostych prac plastycznych.

Zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem woreczków – kształtowanie zmysłu równowagi i koordynacji ruchowej.

Wyjście poza teren przedszkolny  - przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Zabawy dowolne w sali − wykorzystywanie w zabawach rożnych zabawek, przedmiotów.

 

 

TYDZIEŃ II : Ulubione zabawki czterolatka

 

Zaginione zabawki

Zabawa „Gdzie są nasze zabawki” – wyrażanie swoich myśli.

Ustalenie przyczyny zniknięcia zabawek - nabywanie nawyku dbania o zabawki, książki, szanowania ich.

Spisanie zasad dotyczących korzystania z zabawek - wypowiadanie się prostymi zdaniami

Paczka od „Królowej zabawek” i odczytanie od niej listu. Rozmowa z dziećmi na temat treści listu – wypowiadanie się na temat paczki i przeczytanego listu.

Rozpakowanie paczki – zabawa ruchowo-naśladowcza „Zabawki” – naśladuje ruchem zabawki.

Praca plastyczna – „Zabawka o której marzę” – praca plastyczna – rysowanie

Zestaw zabaw ruchowych – dziecko wykonuje ćwiczenia wg poleceń nauczyciela

Spacer – wdrażanie do samodzielnego ubierania się

Zabawy dowolne w sali – nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie

 

Zabawy w grupie

Zabawa ruchowa „Rolnik sam w dolinie” - uczestniczenie we wspólnych zabawach

Oglądanie ilustracji przedstawiających dziecko z rodzicami - wypowiadanie się prostymi zdaniami na temat oglądanych ilustracji

Zabawa z elementami drami – jedno dziecko potrzebuje pomocy, drugie stara mu się pomoc  - poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości obawy, sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia osobom, które mogą tej pomocy udzielić

Zabawa w parach ze wstążkami „Kolorowe słonko” – taniec ze wstążkami, układanie promieni ze wstążek – odpowiadanie na pytania – kim jest kolega?, kto to taki? Itp.

Zabawa ruchowa „Tratwa ratunkowa” – integrowanie się grupy

Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną”- wytworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.

Rozmowa z dziećmi na temat różnicy miedzy pojęciami kocham, lubię – rozróżnienie pojęć.

Praca plastyczna – rysowanie w słoneczku swojego portretu, a na jego promieniach osób mu bliskich.

Wyjście poza teren przedszkola – podziwianie zimowego krajobrazu

Zabawy dowolne w Sali – wdrażanie do dzielenia się z kolegami zabawkami

 

Trzy kociaczki

Słuchanie wiersza Danuty Wawiłow „Kociaczki” – wdrażanie do uważnego wysłuchania utworu literackiego.

Przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów – licznie w zakresie trzech.

Oglądanie ilustracji estetycznie nakrytych i udekorowanych stołów – wypowiadani się na temat obejrzanych ilustracji.

Nakrywanie stolika – zwrócenie uwagi na estetyczne nakrycie stolika

Zabawa ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie” – uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Zestaw zabaw ruchowych – dziecko wykonuje ćwiczenia wg poleceń nauczyciela

Praca plastyczna - wykonanie serwetek – wyklejanie kartek „serwetek” wycinankami.

Wyjście na plac przedszkolny – korzystanie w zabawie z naturalnych materiałów – lepienie bałwana

Zabawy w sali - podejmowanie prób wspólnych zabaw

 

Bączek

Porównywanie wielkości. Poprawne nazywanie wielkości piłek: mała, średnia, duża – określanie wielkości przedmiotów

Ułożenie symboli-papierowych kół w kolejności wskazanej przez nauczyciela  - przedstawienie prawdziwych przedmiotów za pomocą symboli  w określonej kolejności przez n-la

Zabawa ruchowa „Skaczące piłeczki” –stosowanie określeń: wysoko, nisko

Klasyfikacja kół według ich wielkości - klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wielkość

Zaprezentowanie zabawki –bączka – poznanie zabawki, określenie jej cech charakterystycznych

Zabawa ruchowo-naśladowcza „Nakręcony bączek” – doskonalenie koordynacji ruchowej

Przedstawienie rysunkiem ruchu bączka (praca grupowa)- pokazanie poprzez prace plastyczna ruchu

Spacer – wdrażanie do odpowiedniego ubioru na daną porę roku

Zabawy w kącikach zainteresowań - udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie

 

Autka

Zabawa „ Głuchy telefon” – wdrażanie do mówienia po cichu

Zabawa „Cienie” – naśladowanie ruchem nauczyciela, kolegi

Zabawa „Marsz z przeszkodami” – wykonanie określonych czynności do opowieści ruchowej

Zabawa „Co zmieniło miejsce” – ćwiczenie koordynacji wzrokowej, ćwiczenie pamięci

Zabawa ruchowa „Pojazdy” – naśladowanie ruchem i oddawanie odgłosów różnych pojazdów

Praca plastyczna wykonana na podstawie wiersza „Auto” Elżbiety Marii Minczakiewicz z użyciem figur geometrycznych – układanie z figur geometrycznych obrazka do wiersza

Wyjście poza teren przedszkola  – słuchanie rożnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich

Zabawy w sali – wdrażanie do zgodnej zabawy w ciszy

 

TYDZIEŃ III : Święta czterolatka

Coraz  bliżej święta

 

Zabawa ruchowa „Śnieżka” – na znak umowny od n-la dziecko wykonuje czynność charakteryzującą spadający płatek śniegu

Zabawa „Czego brakuje” – ćwiczenie  koncentracji uwagi, pamięci

Rozwiązywanie zagadek związanych z Bożym Narodzeniem – rozwiązywanie prostych zagadek

Zabawa słuchowa „Dzwoneczek” – doskonalenie wrażliwości słuchowej, koncentracji uwagi

Zestaw zabaw ruchowych – dziecko wykonuje ćwiczenia wg poleceń nauczyciela

Spacer – oglądanie świątecznych ozdób, które można spotkać w okolicy

Zabawy w sali – przestrzeganie określonych zasad zgodnego funkcjonowania w grupie

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin