CZAKRY I ZWIĄZANA Z NIMI MEDYTACJA
Nieznane jest zbędne dla przeciętnego człowieka, a jest zbędne, bo przeciętny człowiek nie ma dość energii, by je uchwycić.
- Carlos Castaneda - The fire from within
W skład systemu energii subtelnej wchodzą: kanały nadis przenoszące energię w ciałach subtelnych, trzy aury (zbiorniki energii otaczającej cztery ciała), ośrodek Hara umieszczony na trzy palce poniżej pępka (punkt oparcia, w którym wszystko ulega zrównoważeniu) i siedem czakr.
Siedem czakr to ośrodki energii, bramy i przetworniki, rozmieszczone wzdłuż kręgosłupa aż do głowy i łączące nadis z trzema aurami otaczającymi ciała subtelne i ciało fizyczne. Czakry, jak anteny, odbierają i przetwarzają całą energię wchodzącą do własnego pola energetycznego człowieka. Energetyczne pole własne rozprzestrzenia się na zewnątrz warstwami, w swym największym zasięgu wychodzi ono poza obręb ciala fizycznego na odleglośc około 8 metrow (średnio).
Czakry przetwarzają i rozprowadzają energię wchodzącą do nich przez różne nadis i aury. Częstości tej energii są przekształcane we wrażenia zrozumiale dla myśli, emocje czy odczucia fizyczne. Czakry działają podobnie jak oczy, które przetwarzają światło. Jak różne częstości światła są interpretowane przez mózg jako kolory, tak czakry przetwarzając energię subtelną powodują, że człowiek odbiera rozmaite wrażenia (odczucia). Każda czakra jest kanalem dla określonego zakresu energii wnikającej do pola energetycznego.
Poza tym czakry działają jako przetworniki, są narządami przetwarzającymi energię. Subtelny system energii można porównać do obwodu elektrycznego. Z różnych źródeł dochodzi do niego energia, a czakry przemieszczają ją w górę lub w dół. Przemieszczanie energii jest związane ze zmianą jej częstości na danym poziomie. Gdy któreś z ciał znajduje się w sytuacji niedoboru energii, może nastąpić jej uzupełnienie.
Potrzebna energia zostaje wtedy pobrana z sąsiedniego ciała, a własciwa czakra dostosowuje jej częstość. Taki właśnie proces zachodzi przy uzdrawianiu duchowym, kiedy dodatkowa energia ciała astralnego i mentalnego jest przeksztalcana na użytek ciała fizycznego, lecząc je.
Nie ma ograniczeń kierunku przekształcania energii. Może ono zachodzić we wszystkich czterech kierunkach, w których energia przepływa w systemie energii subtelnej: do góry, ria doł, do srodka i na zewnątrz. Najwyższe częstości energii, z poziomu przyczynowego, wchodzą przez siódmą czakrę i schodząc w vdół ulegają przeksztalcaniu w kolejnych czakrach. Z kolei energia ciała fizycznego może ulec przekształceniu na użytek cial wyższych. Energia pól energetycznych występujących w otoczeniu zostaje przekształcona, gdy przenika przez aurę danej osoby, wchodząc przez czakrę wrażliwą na daną częstość. Człowiek może również wysylać ze swoich czakr promienie energetyczne, które przekształcają energię w systemie energetycznym innego człowieka, podnosząc ją lub obniżając.
Hiroshi Motoyama mówi nam, że “czakrę należy rozumieć jako rodzaj pośrednika przenoszącego i przeksztalcającego energię między dwoma sąsiednimi wymiarami człowieka, jak również jako ośrodek ulatwiający przekształcanie energii między ciałem i odpowiadającym mu umysłem”.
Według większości autorytetów ciala subtelne człowieka zawierają siedem czakr, które otwierają się (mówi się też, że ukazuje się ich kwiat lotosu) na powierzchni sobowtóra eterycznego. Ze swej natury czakry są między-wymiarowe, gdyż są przetwornikami energii. Każda z czakr obejmuje co najmniej dwa ,. poziomy przyczynowosci: fizyczno-astralny, astralnomentalny lub mentalno-przyczynowy. Musimy jednak pamiętać, że podział wszechświata na poziomy jest pewnym uproszczeniem, którym poslugujemy się, by ułatwić sobie zrozumienie jego wielowymiarowości.
Dwa z tych siedmiu ośrodków energetycznych (czakr) znajdują się w obrębie głowy, a pięć przy kręgoslupie. Wszystkie ośrodki energetyczne człowieka muszą być otwarte i zrównowagżone, by mógł on doświadczać jedni i bezwarunkowej radości. Niestety, czakry są otwarte i zrównoważone u niewielu ludzi. Na odwrót, u zdecydowanej większości aktywność czakr zależy od poziomu świadomości osiągniętej na poszczególnych poziomach przyczynowości przez daną osobę, jak również od stopnia zablokowania poszczególnych czakr z powodu stresu i lęku. Warunki te bardzo się zmieniają w ciągu życia człowieka, zależnie od aktualnego stopnia jego zintegrowania.
Łatwym sposobem określenia, które czakry są zablokowane, jest zaobserwowanie, które części ciala są “ciasne” i zaczynają cię uwierać, gdy jesteś przeciążony i nie możesz przetworzyć całej energii przepływaj ąceJ przez twój system energii subtelnej. Na przykład, ból głowy w momencie przeciążenia oznacza, że jest zablokowana szósta czakra (trzecie oko). Jeśli masz ściśnięte gardło, czujesz w nim “kulę”, lub też kark i ramiona stają się napięte i zaczynają cię boleć, masz blokadę na poziomie piątej czakry, czakry gardła. Jeśli czujesz bicie serca lub jego palpitację w czasie stresu, wtedy blok znajduje się w czwartej czakrze, w ośrodku serca.
Gdy czujesz ucisk lub ból w żołądku, ograniczeniem jest trzecia czakra, ośrodek splotu słonecznego. Blokady w drugiej czakrze, czyli w ośrodku seksu, mogą się przejawiać bólem brzucha, zaburzeniami trawienia, klopotami z układem moczowym czy zaburzeniami seksualnymi. U kobiet mogą występować zaburzenia menstruacji. Blokady w pierwszej czakrze, polożonej u podstawy kręgosłupa, mogą się przejawiać również zaburzeniami układu pokarmowego lub perystaltyki jelit.
Stwierdzono, że występuje zależność między zdrowiem, zachowaniem ludzi i charakterem ich związków, a czynnością poszczególnych czakr. Osoba, u której czakry szósta i siódma są otwarte i normalnie działające, natomiast czakra serca jest z jakichś powodów zablokowana, będzie miala trudności z wyrażanie głębokich uczuć. Skoncentruje się więc na życiu umyslowym, zamiast poszukiwać satysfakcjonujących ją związków z innymi ludźmi. Człowiek z zablokowaną czakrą splotu słonecznego mimo zrównoważenia w wielu sferach życia, zdolności do kochania i normalnego pożycia seksualnego, będzie miał zablokowane poczucie sensu rzeczy, zadowolenia i zdolności do angażowania się. Będzie więc miał trudności z utrzymywaniem związków z ludźmi.
Można przyjąć za regułę, że wyższemu poziomowi rozwoju danej osoby towarzyszy zwiększona aktywność wyższych czakr. Rzadko jednak można znaleźć osobę na tyle rozwiniętą, by mogła działać glównie przez czakry szóstą i siódmą, która miala równocześnie otwarte i zrównoważone pięć niższych czakr. Jest więc niezwyklym wydarzeniem napotkanie kogoś, kto nie czuje głęboko wewnątrz siebie pustki. Większość ludzi ugrzęzla w swej zwierzęcej naturze; żyją oni przede wszystkim przez swoich pięć pierwszych czakr.
Według Alice Bailey na obecnym poziomie ewolucji człowieka “ośrodek gardla zaczyna dawać znać o swoim istnieniu, natomiast ośrodki glowy i serca są jeszcze uśpione”.
Czakra Muladhara
Pierwsza czakra znajduje się u podstawy kręgoslupa w okolicy kości ogonowej. W sanskrycie nazywa się ją Muladhara. Mula oznacza korzeń, adhara podporę. ,
Swieci ognistym kolorem czerwonym. Kojarzy się ją z Ziemią, z odpornością i trwałością. Jest otwarta do dołu w kierunku Ziemi i już ten fakt wskazuje na jej znaczenie dla związku człowieka ze środowiskiem fizycznym. Energia z Ziemi wchodzi do systemu energii subtelnej przez pierwszą czakrę; dzięki niej człowiek odczuwa swój związek z Ziemią. Gdy działa normalnie, człowiek ma świadomość, że jego życie jest wlączone w życie planety, która dała początek jego ciału fizycznemu i do której w końcu wróci po śmierci.
Pierwsza czakra jest szczególnie ważna w proce- sie psychiczno-duchowej integracji, gdyż jest siedli- skiem Kundalini, a w tradycji taoistycznej jest punk- tem początkowym trzech podstawowych meridianów.
Musimy ją również uważać za jeden koniec systemu, który po drugiej stronie otwiera się siódmą czakrą.
By zachować właściwe ciśnienie wewnątrz systemu pierwsza czakra musi być otwarta i zrównoważona z siódmą. Każda czakra odpowiada za zachowa- nie w zdrowiu poszczególnych części ciała fizycznego.
Pierwsza czakra kontroluje segment ciała między okolicą tuż poniżej pośladków a punktem nad narządami płciowymi. Dogląda mechanizmów wydzielania i tra- wienia pokarmu. Od jej właściwego funkcjonowania zależy zdrowe i właściwe dzialanie jelita cienkiego i okrężnicy. Ma wpływ na satysfakcję seksualną, szczególnie u mężczyzn, ze względu na oddziaływanie na gruczoł prostaty. Niektórzy twierdzą, że odpowiada również za czynność nerek.
Medytacja czakry Muladhara
Każda czakra kontroluje pewien zakres częstości energii, która wpływa lub wypływa z ciała fizycznego, jak i cial subtelnych. Nie wystarczy intelektualne rozumienie tego zjawiska, a nawet doświadczanie go na poziomie nieświadomym. Ważne jest, by doświadczać je świadomie i być zdolnym do świadomego regulowania energii promieniującej z dowolnej czakry, przechodzącej przez czakrę i wchodzącej do czakry. Opracowałem śzereg ćwiczeń medytacyjnych mających pomóc ci w uzyskaniu świadomego doświadczania, regulowania i integrowania funkcji czakr zarówno między sobą, jak i z innymi organami systemu energii subtelnej.
Chciałbym, byś poczuł w medytacji Muladhara energię przepływającą przez pierwszą czakrę. Następnie wejdź w kontakt z tym ośrodkiem świadomości, który jest twoją ziemio-podobną naturą i stań się tą świadomością tak, by zginęło wszystko inne.
Medytację Muladhara należy zacząć od wejścia w kontakt z energią ośrodka Muladhara i nasilenia jej. Podniesienie poziomu energii ułatwi nie tylko doświadczanie jej w czakrze, lecz również i kontakt ze świadomością, która jest przejawieniem pod-pola wytwarzanego przez czakrę. Medytację zacznij od przyjęcia wygodnej pozycji, najlepiej z wyprostowanymi plecami, zamknij oczy i zacznij oddech jogowski. Oddychaj glęboko przez nos bez przerw między wdechem i wydechem i zrelaksuj się. Nie śpiesz się i uzyskaj świadome poczucie ciała. Osiągniesz to najłatwiej, gdy będziesz zwracał uwagę na oddech przez jakieś pięć minut, pozwalając, by stawał się coraz głębszy i bardziej rytmiczny. Po około pięciu minutach skieruj uwagę na pierwszą czakrę u podstawy kręgosłupa. Nie szkodzi, że nie wiesz dokładnie, gdzie się ona znajduje. Skieruj uwagę na to miejsce, gdzie ona się znajduje według ciebie. Następnie zacznij wdychać i wydychać pierwszą czakrą.
Chcę, byś odczuwal, jak oddech przy każdym wdechu nie zatrzymuje się na dole twych płuc, lecz płynie dalej do podstawy kręgosłupa. Nie rób przerwy między wdechęm i wydechem, swobodnie wypuszczaj powietrze nosem. Przy każdym wydechu poczujesz, jak energia u podstawy kręgoslupa staje się coraz silniejsza. Będziesz odczuwał tę energię jako nasilające się z każdym wydechem gorąco. Gdy stanie się intensywne, wyobraź sobie energię jako kulę ognistej, czerwonej energii. Trwaj tak przez dwie do trzech minut, wyobrażając sobie, że energia staje się coraz jaśniejsza. Niech twoja świadomość, która dla większości ludzi znajduje się w okolicy ramion i karku, opuści się na dół, aż osiągnie podstawę kręgosłupa i stanie się środkiem tej kuli energii. Stań się kulą energii i wyobraź sobie, że pogrążasz się w Ziemi.
Przez cały czas obserwuj swoje fizyczne, emocjonalne i mentalne odczucia. Niektórzy zauważą głębokie zmiany na każdym poziomie. Inni ujrzą obrazy związane z Ziemią, obrazy nawiązujące do cyklu życia, śmierci i ponownych narodzin. Część mych uczniów donosiła o przeżywaniu poczucia ciągłości i kontaktu z innymi formami życia, lub pouczucia bezpieczeństwa, partnerstwa i przynależności do Przyrody i Matki Ziemi.
Powtarzając to ćwiczenie poznasz różne aspekty twej ziemio-podobńej natury, powiązanie z Ziemią i wzajemną zależność. Radzilbym poświęcać co najmniej dziesięć minut na tę część medytacji. Po dziesięciu minutach, lub gdy odczujesz satysfakcję, weź głęboki oddech przez nos i wydychając powtarzaj w myśli “Za każdym razem, gdy dojdę do tego poziomu świadomości, nauczę się wykorzystywać swój umysł bardziej twórczo”. Następnie pozwól oddechowi wrócić do normy, uwolnij kulę energii u podstawy kręgoslupa i obrazy związane z pierwszą czakrą. Potem wróć myślą do pokoju i zrelaksuj się. Po paru chwilach zacznij liczyć w myśli od jednego do pięciu, gdy osiągniesz pięć otwórz oczy. Będziesz się czuł lepiej, niż przed ćwiczeniem, wyjątkowo świadomy i doskonale zrelaksowany.
Czakra Svadhisthana
Druga czakra nosi nazwę Svadhistana. Sva oznacza “to, co jest własne, co należy do siebie”, a Dhisthana oznacza “jego obecne miejsce”. Dla naszej pracy ważne jest w tej definicji stwierdzenie, że przede wszystkim przez tę czakrę człowiek doświadcza głębokich uczuć związanych z ich fizycznymi objawami. Czakra znajduje się tuż nad narządami płciowymi. Reguluje energię seksualną, która ma zna.cznie większe znaczenie niż zwyczajna seksualność fizyczna czy erotyzm. Czakra ta jest miejscem kreatywności, dzięki której człowiek przeżywa dziecięce zdziwienie i zaciekawienie przejawionym wszechświatem. Dzięki drugiej czakrze postrzega się świat jako magiczne miejsce. Czakra ta pozwala mężczyźnie odczuć swą wewnętrzną męskość, a kobiecie wewnętrzną kobiecość. U dzieci rzadko występuje ograniczenie przepływu energii przez tę czakrę i dlatego zachowują swą dziecięcą niewinność do momentu pokwitania. Ale wszelkie zakazy i ograniczenia związane z seksem sprawiają, że u dorosłych rzadko obserwuje się wlaściwy przepływ energii przez ten ośrodek.
Utrata niewinności dziecka i zdolności do przeżywania zachwytu nie jest jednak spowodowana dojrzałością seksualną, jak się sądzi powszechnie. Wręcz przeciwnie, traci się je z powodu bloków w drugiej czakrze, pojawiających się u większości ludzi w czasie pokwitania.
Pracując z ludźmi często słyszałem od swoich uczniów: “Chcę być zintegrowany”, albo “Chcę być pełną, samorealizującą się osobą”. Okazywalo się jednak, że tak naprawdę nie są oni ludźmi, którzy się samorealizują. Byli jedynie mężczyznami lub kobietami, którzy się samorealizują.
Człowiek nie może osiągnąć przypomnienia, samopamiętania i ponownego zjednoczenia, dopóki nie odzyska sensu bycia mężczyzną lub kobietą. Może to osiągnąć tylko wtedy, gdy odtworzy w sobie najbardziej ludzką część siebie: drugą czakrę i związane z nią pod-pole.
Wedlug tekstów jogi czakra Svadhisthana znajduje się tuż nad pierwszą czakrą (Muladhara), ale bardziej z przodu. Zawiaduje ona czynnością wielu narządów znajdujących się w miednicy, włącznie z układem moczowym i narządami płciowymi. Wpływa również na inne organy trawienia i wydzielania. Ze względu na bliskość pierwszej czakry trudno jednak wyodrębnić jej funkcje, związane z cialem fizycznym, od wpływów Muladhary. Tantry mówią, że Svadhisthana rządzi przepływem prany przez pięć kręgów krzyżowego odcinka kręgoslupa. Teksty tantryczne sugerują również, że Svadhisthana zarządza poczuciem smaku i jest związana z elementem wody.
Ze względu na bliskość Hara druga czakra odgrywa życiową funkcję we właściwym przepływie i rozprzestrzenianiu prany.
W medytacji Svadhisthana spróbuj uzyskać kontakt z ośrodkiem świadomości, który zawiera twą magiczną, zmyslową naturę. Naturę, która jest pełna zachwytu i pobudzenia, która we wszystkim widzi życie i uczestniczy w ciągle trwającej ekstazie tworzenia. Stań się świadomy tej części swej natury aż do odrzucenia wszystkiego innego.
Medytacja czakry Svadhisthana
Medytację Svadhisthana zacznij od zajęcia wygodnej pozycji, z wyprostowanym kręgoslupem. Zamknij oczy i zacznij oddech jogowski. Oddychaj głęboko przez nos bez przerw między wdechem i wydechem, zrelaksuj się. Nie śpiesz się, uzyskaj świadomość swego ciala podążając za oddechem przez jakieś pięć minut. Następnie skieruj uwagę na drugą czakrę, dokładnie powyżej narządów plciowych. Kieruj do niej swój oddech. Poczuj, jak z każdym wdechem zwiększa się energia skoncentrowana w narządach płciowych. Odczujesz ją jako gorąco, którego intensywność będzie wzrastała z każdym oddechem. W miarę nasilania tego gorąca wyobraź sobie, że energia tworzy kulę pomarańczowej energii. Przez dwie do trzech minut oglądaj ją i wyobrażaj sobie, jak staje się coraz ,. mocniejsza i jasmejsza.
Następnie niech twoja świadomość przeniesie się na dól, aż znajdzie się nad narządami plciowymi. Wyobraź sobie, że koncentruje się w kuli energii. Stań się tą kulą i poczuj, jak promieniujesz z tego ośrodka na zewnątrz ciała, do środowiska zewnętrznego. Odczuj magię i zachwyt, które są przejawem energii promieniującej z drugiej czakry. Zwróć uwagę na to, jak się czujesz fizycznie, emocjonalnie i mentalnie. Niektórzy mogą poczuć spontaniczne wyladowania energii przebiegające przez ciało, lub w górę i w dół kręgosłupa. W Sanskrycie nazywa się je Kriyas. ,Jest to normalne, niech ci sprawiają radość. Możesz je odczuwać jako ciepły strumień energii lub przepływające przez ciało wibracje. Odczucia te towarzyszą zwiększonemu przepływowi energii. Zwracaj uwagę na zmiany, których doświadczasz - obserwuj je, ale nie próbuj na nie wpływać. Po krótkim czasie zaczniesz widzieć obrazy związane z drugą czakrą. Niektóre z nich mogą mieć na początku charakter seksualny, lecz jeśli nie będziesz się z nimi utożsamial ani do nich przywiązywał, to miną i zostaną zastąpione obrazami związanymi z procesem kreacji.
Niech ta część medytacji trwa co najmniej 10 minut. Po tym czasie, lub gdy będziesz chcial skończyć medytację, weź głęboki wdech nosem i wydychając powtarzaj w myśli “Za każdym razem, gdy dojdę do tego poziomu świadomości, nauczę się korzystać z umysłu w bardziej twórczy sposób”. Następnie pozwól swemu oddechowi wrócić do normy i przez drugą czakrę uwolnij kulę energii i związane z nią obrazy. Wróć w myśli dó pokoju i zrelaksuj się.
Po paru chwilach zacznij liczyć w pamięci od jednego do pięciu, gdy osiągniesz pięć otwórz oczy. Będziesz się czuł lepiej, niż przed ćwiczeniem, wyjątkowo świadomy i doskonale zrelaksowany.
Czakra Manipura
Trzecia czakra nosi nazwę Manipura, co w Sanskrycie oznacza “miasto klejnotów”. Znajduje się przy splocie słonecznym i jest siedliskiem osobowości. Odpowiada za wchłanianie pokarmu. Kontroluje segment ciała fizycznego od miejsca znajdującego się około dwa palce nad splotem słonecznym do punktu polożonego niżej, około dwa palce nad pępkiem. Uważa się, że gdy czakra jest otwarta i działa normalnie, to człowiek zachowuje spokój i opanowanie, nawet w nieszczęściu.
Trzecia czakra kontroluje zwoje splotu słonecznego, które odgrywają ważną rolę w związkach człowieka ze światem, ludźmi, miejscami i rzeczami. Nasza zdolność tworzenia i utrzymywania długotrwalych związków intymnych, milość do domu, rodziny, kraju, itp., są związane z energią tej czakry. Uczucia zadowolenia i zaufania są również regulowane przez splot słoneczny. Czakra splotu słonecznego odróżnia się od pozostałych czakr (w szczególności od czakry serca, która zawiaduje czterema silnymi emocjami) spójnością. Energia promieniująca z niej jest w systemie energii subtelnej najbardziej spójna, o jednorodnej częstości.
Częstości związane ze splotem słonecznym są znacznie bardziej jednorodne. Są przewidywalne i mniej zmienne. Promieniowanie ze splotu słonecznego w sposób bardziej precyzyjny ukazuje poniższy rysunek: zadowolenie
Jeśli chodzi o dlugotrwałe związki intymne, to z mojego doświadczenia wynika, że miłość pochodząca z serca nie jest dostatecznie spójna, by obojgu partnerom zapewnić dostatecznie pełny i trwaly związek. By związek trwal i rozwijal się we wzajemnym zaufaniu, obie strony muszą być polączone nie tylko przez ośrodki serca, lecz również splotu słonecznego. Energia splotu słonecznego zapewnia zaangażowanie i zaufanie. Oba promienie energii związane z miłością i zaufaniem muszą przepływać swobodnie, jeśli ludzie mają nadzieję pozostawać ze sobą przez cale życie.
Zaburzając właściwe działanie trzeciej czakry człowiek mimowolnie przeszkadza energii w przemieszczaniu się przez przeponę. Uniemożliwia to przekszta.lcenie bardziej ziemskich częstości w częstości związane z ciałami subtelnymi i duchową świadomością. Blokując swobodne promieniowanie energii ze splotu słonecznego człowiek odcina się od świadomego odczuwania cial subtelnych i promieniującego ze środka jego istoty JESTEM. W rezultacie właściwy rozwój ego ulega przerwaniu, rozwija się ono wyłącznie w świadomości. Glównymi przyczynami bloków w trzeciej czakrze jest doświadczana w dzieciństwie, obawa bycia niekochanym i lęk przed ponownym przeżyciem bólu separacji. Dlatego zasoby lęku najczęściej znajdują się w okolicy brzucha.
Medytacja czakry Manipura
Podczas medytacji Manipura masz możliwość nawiązania kontaktu z tą świadomością, która jest ponad świadomym umyslem. W medytacji tej uzyskasz kontakt z transcendentalną jaźnią, która pozwala uzyskać polączenie z innymi ludźmi, współodczuwanie i nawiązanie z nimi pełnego kontaktu. Swiadomie odczuwając promieniowanie trzeciej czakry pozbędziesz się troski o “moje”; staniesz się bezinteresowny, co pozwoli ci łączyć się z innymi ludźmi i odczuwać z tego powodu glębokie zadowolenie.
Medytację Manipura zacznij od przyjęcia wygodnej pozycji, najlepiej z wyprostowanymi pleca,mi, zamknij oczy i zacznij oddech jogowski oddychając glęboko przez nos, bez przerw między wdechem i wydechem. Oddychając jogowsko zrelaksuj się. Uzyskaj świadomość swego ciała, zwracając uwagę na oddech przez jakieś pięć minut. Po tym czasie zwróć uwagę mentalną na trzecią czakrę znajdującą się tuż poniżej mostka i zacznij wdechy i wydechy. Przy każdym wydechu będziesz czuł jak energia w splocie słonecznym staje się coraz silniejsza. Będziesz odczuwal ją jako gorąco i siłę. Gdy stanie się silna, wyobraź ją sobie jako kulę żółto-złocistej energii. Przez dwie do trzech minut wyobrażaj sobie, że energia staje się coraz bardziej jasna. Następnie przemieść swoją świadomość na dół, aż stanie się środkiem kuli energii. Stań się tą kulą i promieniuj z niej energią, najpierw przez ciało, a następnie w otoczenie. Gdy będziesz wysyłał to promieniowanie, poczujesz jak zaczynasz się topić.
Poczujesz, jak stajesz się miękki i plynny. Gdy twoja świadomość będzie promieniować ze środka, poczujesz glęboką empatię. Empatia ta, plynąc z wiary i zadowolenia, wyzwoli w tobie wspólczucie dla bólu i cierpień innych, a także twoich. Poddaj się temu uczuciu i pozwól mu przepływać przez ciebie. Poświęć około dziesięciu minut na tę część medytacji. Gdy miną, lub gdy poczujesz zadowolenie, weź głęboki wdech przez nos, a wydychając powtarzaj w myśli “Za każdym razem, gdy dojdę do tego poziomu świadomości, nau czę się wykorzystywać swój umysł w bardziej twórczy sposób”. Następnie pozwól oddechowi wrócić do normy, uwolnij kulę energii trzeciej czakry i związane z nią obrazy. Wróć mentalnie do pokoju i zrelaksuj się. Po paru chwilach zacznij liczyć w myśli od jednego do pięciu, gdy osiągniesz pięć otwórz oczy. Będziesz się czuł lepiej, niż przed ćwiczeniem, wyjątkowo świadomy i doskonale zrelaksowany.
Czakra Anahata
Czwarta czakra ma nazwę Anahata, co w sanskrycie oznacza “niepokonany”. Znajduje się przy ósmym kręgu piersiowym kręgosłupa, z drugiej strony serca. Czakrę tę wiąże się z elementem powietrza i dotykiem. Zawiaduje obszarem ciała fizycznego od obojczyków do miejsca położonego na dwa palce powyżej splotu słonecznego. Przejście z Manipura do Anahata jest szczególnie trudne.
Przechodząc nad przeponę uczeń przesuwa się z podwórca zewnętrznego świątyni ciała do wewnętrznego. Czyniąc ten krok człowiek zaczyna uświadamiać sobie, że nie istnieje żadna definicja “jaźni”, że zmienia się ona ciągłe, dopasowując do coraz innego zbioru możliwości. To, która z jaźni w danej chwili dominuje, jest określone przez poziom energii danego człowieka i warunki wytworzone przez wewnętrzne i zewnętrzne środowisko, do którego człowiek musi się dopasować.
Czakrę serca łączy się ze współczuciem i uzdrawianiem, promieniuje zaś ona jasnym, szmaragdowozielonym kolorem. W aspekcie transcendentalnym czakra serca jest źródłem światła i miłości; nie tylko ludzkiej, lecz również miłości Boskiej, którą Nowy Testament opisuje poetycznie jako “rzeki żywej wody”.
Leadbeater twierdzi, że obudzona czakra serca zapewnia człowiekowi moc “współodczuwania wibracji innych istnień astralnych, tak że może on instynktownie rozumieć coś z ich odczuć”.3 Jest to po prostu inny sposób stwierdzenia, że osoba otwierająca ośrodek serca uzyskuje możliwość odczuwania pól energetycznych i atmosfery. Co więcej, otwierając czakrę serca można pozytywnie wpływać na pola innych ludzi, wysyłając do nich energię przez ośrodek Anahata. Istotne jest, jaki chce się osiągnąć efekt uzdrowienia. Przez połączony wysiłek czakry serca i ośrodka Adżna (trzecie oko) można wysyłać energię do innej osoby, a energia ta wywrze pozytywny wpływ. Tuż nad czakrą serca znajduje się grasica. Reguluje ona system immunołogiczny ciała fizycznego. Jeśli normalne działanie czakry serca jest zablokowane, również czynność grasicy ulegnie zaburzeniu. Spowoduje to osłabienie systemu immunologicznego.
Czakra serca jest bramą ciała astralnego i jako taka jest uważana za regulator życia emocjonalnego. Zawiaduje intensywnością odczuwanej radości, bólu, strachu i gniewu, jak również oddziaływaniami między nimi. By emocje te właściwie przepływały i były uwalniane w normalny sposób, czakra serca musi być otwarta i zrównoważona z innymi. Jeśli jest w jakikolwiek sposób zablokowana, to emocje ulegają zniekształceniu. Jeśli ktoś z powodu strachu blokuje przepływ tak zwanych negatywnych emocji, to w rzeczywistości blokuje normalny przepływ wszystkich emocji, łącznie z radością, która promieniując na zewnątrz staje się miłością. Co więcej, gdy czakra serca jest zablokowana, człowiek stwierdza, że ma trudności z utrzymaniem stanu zrównoważenia, gdyż energia nie może właściwie przepływać między ciałem fizycznym i ciałami subtelnymi. W rezultacie traci więc kontakt z ciałem fizycznym, gdyż doznania przychodzące z ciała astralnego przez eterycznego sobowtóra nie mają dostępu do ciała fizycznego. Odrętwiałość ciała fizycznego jest fizycznym uzewnętrznieniem drętwoty ciała emocjonalnego i emocjonalnego życia.
W klasycznych tekstach jogi czakra serca jest opisywana jako brama duszy. Przed setkami lat jogowie odkryli, że dzięki JESTEM Wszystko ma dostęp do subtelnych i fizycznych ciał człowieka przez czakrę serca.
“Myśmy poznali i uwierzyli miłości, j aką Bóg ma ku nam. Bóg jest miłością; kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a Bóg trwa w nim.” (1 J 4, 16).
Przez czakrę serca Wszystko ma dostęp do człowieka w całej jego różnorodności. Brat Lawrence tak opisuje przeżycie obudzenia Anahata i doprowadzenia do ponownego połączenia ze Wszystkim dzięki miłości:
Zaniechalem wszelkich form dewocji i ustalonych modlitw poza tymi, do których zobowiązuje mnie moja pozycja. I stalo się wyącznie moją prywatną sprawą wytrwanie w Jego Swiętej obecności, gdzie utrzymuję się dzięki skupieniu i pełnemu czulości szacunkowi do Boga. Mogę to nazwać faktyczną obecnością Boga. Mówiąc bardziej precyzyjnie, jest to zwykla, w milczeniu i tajemnicy, rozmowa z Bogiem, która często budzi we mnie radość i uniesienie wewnętrzne, czasem również zewnętrzne, tak wielkie, że jestem zmuszony do używania różnych sposobów, by je powściągnąć i zapobiec ich uzewnętrznieniu się.
Medytacja czakry Anahata
W medytacji Anahata wejdziesz w kontakt z tymi przejawami jaźni, które są funkcjami czakry serca. Medytację zacznij od przyjęcia wygodnej pozycji z wyprostowanymi plecami. Zamknij oczy i zacznij oddech jogowski. Oddychaj głęboko przez nos, bez przerw między wdechem i wydechem i zrelaksuj się. Nie śpiesz się, uzyskaj świadomość swego ciała, zwracając uwagę na oddech przez jakieś pięć minut. Po tym czasie zwróć uwagę na czwartą czakrę znajdującą się pośrodku mostka. Kieruj do niej swój oddech. Przy każdym wdechu poczujesz, jak energia w czakrze serca staje się coraz silniejsza. Będziesz odczuwał ją jako gorąco i siłę, narastającą przy każdym wdechu. Gdy energia stanie się silna, wyobraź ją sobie jako kulę szmaragdowo-zielonego światła. Przez dwie do trzech minut wyobrażaj sobie, jak staje się ona coraz mocniejsza i bardziej jasna. Następnie przemieść swoją świadomość na dół, aż znajdzie się w środku klatki piersiowej i skoncentruje w kuli energii. Stań się tą kulą i promieniuj z niej energią, najpierw przez cia.ło, a następnie w otoczenie.
Poczuj transcendentalną miłość, która promieniuje przez czakrę serca i zwróć uwagę na to, jak się czujesz fizycznie, emocjonalnie i mentalnie. Im bardziej będziesz skoncentrowany na sercu, tym bardziej odczujesz w sobie “mistyczne serce” Chrystusa. Gdy rzeki żywej wody będą promieniować przez ciebie, całe ciało będzie pulsować, a prądy energii będą strzelać w różnych kierunkach: wzdłuż nóg aż do stóp, wywołując w nich wibrację, przez ramiona i ręce, oraz do czubka głowy.
Będziesz odczuwać ciepło, które rytmicznie pulsuje z serca i wypełnia całe ciało. Gdy poddasz się tej energii promieniującej przez twoje serce, doświadczysz współczucia i bezwarunkowej miłości do samego siebie, jak również do wszystkich innych. Przeżyjesz stan, który Jezus opisywal jako spokój dający zrozumienie wszystkiego.
Poświęć około dziesięciu minut na tę część medytacji. Gdy miną, lub gdy będziesz już zadowolony, weź głęboki oddech przez nos i wydychając powtarzaj w myśli “Za każdym razem, gdy dojdę do tego poziomu świadomości, nauczę się wykorzystywać swój umysł w bardziej twórczy sposób”. Następnie pozwól oddechowi wrócić do normy, uwolnij kulę energii i związane z nią obrazy przez czwartą czakrę. Potem wróć w myślach do pokoju i zrelaksuj się. Po paru chwilach policz od jednego do pięciu, gdy osiągniesz pięć otwórz oczy. Będziesz się czuł lepiej, niż przed ćwiczeniem, wyjątkowo świadomy i doskonale zrelaksowany.
Czakra Visuddha
Piąta czakra ma nazwę Visuddha, co w Sanskrycie oznacza “czysty”. Rozciąga się od podstawy karku w okolicy trzeciego kręgu szyjnego, tuż poniżej rdzenia przedłużonego, do okolicy jabłka Adama. Wiąże się ją z elementem Akasa (który łączy się z elementami eterycznymi), jak również ze sluchem i zasadą dźwięku. Zawiaduje obszarem ciała fizycznego od środka nosa do obojczyków. Osoba, którają uaktywni, uzyskuje świadomość ciala mentalnego. Niektóre z tekstów jogi mówią, że reprezentuje ona ciało intelektualne lub vijnanamaya kosa. ,Togowie rozumieją to w ten sposób, że od chwili uaktywnienia czakry gardła człowiek jest zdolny do oddzielania funkcji ciala mentalnego od cial niższych: astralnego, eterycznego i fizycznego. Czyniąc tak człowiek osiąga odlączenie. Wzrasta wtedy moc rozumienia i uzyskuje się klarowność wraz z czystą percepcją Dharmy. Alice Bailey mówi: “Aktywność tych ośrodków zmienia się zależnie od poziomu ewolucyjnego jednostki. U niektórych ludzi pewne ośrodki mogą być względnie spokojne... U przeciętnego człowieka ośrodek gardła zaczyna dawać znać o swoim istnieniu, gdy ośrodki glowy i serca są jeszcze uśpione”.5 Czakrę gardła wiąże się z kolorem niebieskim. Leadbeater sugeruje, że “główne wrażenie, które wywołuje, to srebrzyste iskrzenie... jak światło księżyca na falującej wodzie.”
Aktywując piątą czakrę człowiek uświadamia sobie po raz pierwszy, że światy wewnętrzne są światami rzeczywistymi, ajako istoty ludzkie istniejemy równocześnie w światach subtelnych i w świecie fizycznym. Czakra gardla kontroluje zdolność człowieka do pełnego i kreatywnego samowyrażania się. Przekazuje zamiary duszy (ciala astralnego i mentalnego). Teksty jogów mówią, że kontroluje ona Udana Vayu, która jest formą prany pozwalającą na wyrażanie się słowami. Ale Udana Vayu kontroluje coś więcej, niż tylko mowę. Zawiaduje całym obszarem krtani, karku i twarzy. Z tego względu ekspresja twarzy, gesty, a nawet obszar prywatności, której domaga się człowiek, zależą od Udana Vayu. Czakra ta jest więc synonimem integracji osobowości. Gdy prana może swobodnie przepływać wzdłuż kręgosłupa do czakry gardla, człowiek może śmiało stawiać czoła przeciwnościom. Potrafi powiedzieć: nie. Jest to możliwe, ponieważ czakra gardła ma wyjątkową zdolność przeksztalcania innych form energii ludzkiej w bezwarunkową radość.
Czakrę gardła można porównać do zlewiska rzek.
Cięższe częstości energii, w tym gniew, ból i lęk, przechodząc przez nią z niższych czakr są automatycznie przekształcane w bezwarunkową radość. Wszystkie formy energii z czterech niższych czakr (jakość czy ilość energii nie ma tu znaczenia) mogą być w ten sposób przetworzone i przekształcone przez piątą czakrę. Energia, po jej przekształceniu, może być użyta jako pokarm przez fizyczne i subtelne ciała. Co więcej, nadmiar energii zostanie wypromieniowany na zewnątrz wypełniając otoczenie radością, dając osobie z otwartą czakrą gardla charyzmatyczną poświatą.
...
pthe