Temat: Kierowane wypowiedzi uczniów na temat Adwentu w oparciu o symbole adwentowe. Rozwiązywanie krzyżówki. Odczytanie tekstu Pisma Świetego o Miłosiernym Samarytaninie. Zapisanie postanowień adwentowych. Wykonanie drzewka dobrych uczynków i wieńca adwentowego.
Cel rehabilitacyjny:
· rozwijanie koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci ( słuchanie ze zrozumieniem)
· usprawnianie funkcji kojarzenia ( rozwiązanie krzyżówki, ułożenie skojarzeń do poszczególnych liter wyrazu)
A
W
E
N
T)
· doskonalenie umiejętności logicznego myślenia (wypowiedzi uczniów na temat Adwentu, symboli adwentowych)
· doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej ( śpiew połączony z gestem i ruchem „Chrześcijanin tańczy”), drama
Cel ogólny: poznanie znaczenia czasu Adwentu jako oczekiwania na
przyjście Jezusa
Cele szczegółowe: uczeń
· Potrafi wymienić i nazwać symbole Adwentowe
· Rozwiązuje krzyżówke
· Potrafi przedstawić za pomocą ruchu dobre uczynki
· Potrafi sformułować postanowienia adwentowe, uczynki
· Zapisuje swoje postanowienia adwentowe
· Wykonuje drzewko dobrych uczynków
· Wykonuje wieniec adwentowy
· Wymienia elementy wieńca Adwentowego
· śpiewa piosenki Uwaga, Uwaga potrzebne światło,
Chrześcijanin tańczy
· układa skojarzenia do wyrazu Adwent
Cel wychowawczy: kształtowanie postawy oczekiwania i przygotowania na
Metody: praca z tekstem biblijnym,drama, słoneczka, oparta na działalności
praktycznej( elementy metody projektu), oparta na słowie jako
element wiążący
· stwarzania właściwej atmosfery
· akceptacji i życzliwej pomocy
· przystępności treści nauczania
· aktywnego i świadomego udziału w lekcji
· łączności teorii z praktyką
· indywidualizacji
· dominacji wychowania
Formy: jednostkowa, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne: Pismo Święte, Świeca – Roratka, 3 świeczki fioletowe, jedna różowa, krzyżówka, serca, wytłaczanka z czterema foremkami, złoty papier, zielona bibuła, kropki z dziurkacza w kolorze czerwonym, kolorowe wstążeczki, plakat drzewka dobrych uczynków, kolorowe ozdoby na drzewko, piosenki Uwaga potrzebne światło, Chrześcijanin tańczy
I. Zajęcia wstępne
· Modlitwa
· Przekazywanie ciepła – od zapalonej świecy jeden z uczniów trzyma obie ręce nad płomieniem. Kiedy jego ręce się ogrzeją kładzie je na otwarte ręce sąsiada, który dalej przekazuje ciepło. Następnie kolejna osoba ogrzewa sobie dłonie
· Śpiewanie piosenki „Uwaga, uwaga potrzebne światło”
· Poznanie symboli adwentowych
· Wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji
· Dobieranie właściwych znaczeń wyrazów do symboli adwentowych
Roratka - symbol Maryi, wzoru oczekiwania na Pana Jezusa
Wieniec adwentowy - oznacza 4 niedziele Adwentu, świece zapalamy po jednej na kolejną niedzielę. Pierwsza świeca symbolizuje nadzieję, druga pokój, trzecia miłość, czwarta radość
Lampion – niesie światło, które rozjaśnia ciemności
III. Asocjacja
· Odczytanie tekstu Pisma Świętego o Miłosiernym Samarytaninie
Jezus nawiązując do tego, rzekł: «Pewien człowiek schodził z Jerozolimy do Jerycha i wpadł w ręce zbójców. Ci nie tylko że go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na pół umarłego, odeszli. Przypadkiem przechodził tą drogą pewien kapłan; zobaczył go i minął. Tak samo lewita, gdy przyszedł na to miejsce i zobaczył go, minął. Pewien zaś Samarytanin, będąc w podróży, przechodził również obok niego. Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko: podszedł do niego i opatrzył mu rany, zalewając je oliwą i winem; potem wsadził go na swoje bydlę, zawiózł do gospody i pielęgnował go. Następnego zaś dnia wyjął dwa denary, dał gospodarzowi i rzekł: "Miej o nim staranie, a jeśli co więcej wydasz, ja oddam tobie, gdy będę wracał". Któryż z tych trzech okazał się, według twego zdania, bliźnim tego, który wpadł w ręce zbójców?» On odpowiedział: «Ten, który mu okazał miłosierdzie». Jezus mu rzekł: «Idź, i ty czyń podobnie!»
· Rozmowa na temat postawy Samarytanina i jak my możemy naśladować go w swoim życiu, jak możemy pomagać innym, jakie dobre uczynki możemy spełniać
· Śpiewanie piosenki połączonej z gestem i ruchem Chrześcijanin tańczy
· Odgrywanie scenek ukazujących dobre czyny np.
o Niesie zakupy
o Opiekuje się osobą chorą
o Ustąpi miejsca starszej osobie w tramwaju
o Sprząta mieszkanie
o Zmywa naczynia
· Praca indywidualna
· Zapisanie w sercach postanowień adwentowych
W Adwencie będę...........................................
W Adwencie nie będę.......................................
IV. Ekspresja
· Praca w grupach
· Grupa pierwsza: wykonuje:
o Wykonanie drzewka choinkowego- układanie puzzli
o Wykonanie ozdób z kolorowego papieru: świeczka, gwiazdka, bombka, jabłko, cukierek, serce
o Na poszczególnych ozdobach uczniowie wpisują swoje imię i nazwisko.
o Przez okres Adwentu uczniowie będą umieszczać na drzewku swoje dobre uczynki
gorliwa modlitwa – świeczka
udział w Roratach – gwiazdka
pomoc rodzicom – bombka
posłuszeństwo – jabłko
dobry stopień – cukierek
pomoc innym – serce
dobre zachowanie- kokardka
· Odwracamy do góry nogami czteroforemkową wytłaczankę.
· Umieszczamy świeczki w każdej foremce
· Przyklejamy na świecach napisy
Na 1 – nadzieja
Na 2 – pokój
Na 3 – radość
Na 4 - miłość
· Obklejamy całą foremkę zieloną bibułą
· Dekorujemy liśćmi gwiazdy betlejemskiej, czerwonymi jagodami z papierowych kropek, wstążeczkami, złotkiem
· Prezentacja pracy w grupach
· Ułożenie skojarzeń do poszczególnych słów wyrazu
D
T
Np. A – Anioł
· Wykonanie słoneczka
Przyczepienie na tablicy tarczy słonecznej z wpisanym wyrazem ADWENT
Wpisanie w promienie słoneczka skojarzeń do wyrazu adwent
V. Zajęcia wstępne
· Ocena pracy uczniów
· Praca domowa - Spełnić dziś dobry uczynek
Ewaluacja
Przez okres Adwentu uczniowie będą umieszczać na drzewku swoje dobre uczynki
Opracowała mgr Iwona Kaftan
katechetka Zespołu Szkół Specjalnych nr 6 w Łodzi
7
prosze