Temat: „My dzieci mamy swoje prawa”.
Cele, dziecko:
zna własne prawa
potrafi tworzyć normy postępowania
potrafi wyrażać emocje i uczucia
umie dostrzegać potrzeby innych
potrafi działać empatycznie
Metody: praktyczna, problemowa, ruchowa.
Forma: zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z piosenkami Majki Jeżowskiej, kredki – pastele, lina, blok techniczny.
Przebieg :
Przy piosence M. Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”, rozciągnięcie długiej liny i zabieranie dzieci „w podróż”. Dotknięcie dziecka umożliwia włączenie się do zabawy. Dzieci w rzędzie, trzymając linę wędrują po sali. Zatrzymują się tworząc koło na dywanie.
2. Czytanie opowiadania, historyjki:
Jest to śmieszna kraina, w której kiedyś było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie się bawili, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex. Postanowił, że dzieci, które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry, inny kolor włosów, nie mogą się z innymi bawić. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci, które się go boją i słuchają. Na placu zabaw, co dzień jest mniej dzieci, bo Alex nie pozwala im się bawić.
3. Co można zrobić, żeby pomóc tym dzieciom?
Dzieci proponują różne rozwiązania.
Jak czuły się dzieci, kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?
Dzieci przedstawiają stany uczuciowe różnymi formami ekspresji (werbalnie, za pomocą mimiki, rysunku).
4. Ustalenie norm postępowania (redagowanie Kodeksu Wyspy) – burza mózgów
Zapisanie wszystkich propozycji np:
Każde dziecko może uczestniczyć w zabawie.
Każdy może bawić się, z kim chce.
Każde dziecko samo, wybiera sobie zabawkę, którą chce się bawić.
Nikt nie może uderzyć ani krzyczeć na kolegów.
5. Zabawa taneczna: „Podróż do krainy prawa do zabawy”.
Wybranie ulubionych zabawek. Zabawa przy piosence M. Jeżowskiej, „Kolorowe dzieci” Omówienie prawa do zabawy, zwrócenie uwagi na obowiązek odłożenia zabawek na miejsce, po skończonej zabawie.
II część
6. Rysowanie pastelami na temat: Moje prawa
Dzieci rysują piktogramy do poszczególnych praw.
7. Przyporządkowanie rysunku do określonego napisu (prawa).
Układanie swoich prace przy odpowiednim napisie.
monika_abramek