Ćwiczenia wspomagające procesy myślowe, spostrzegawczość i pamięć dziecka.pdf

(53 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
CCC
CC
Podczas ěwiczeķ, waōne jest, by pamiĭtaě, ōe dziecko 6 letnie powinno skupiaě uwagĭ na
zadaniu przez 30min. Nie znaczy to, ōe musi przez 30 min. np. odgadywaě zagadki. Zadania
trzeba urozmaicaě: ta sama tematyka zadaķ, ale inne polecenia do wykonania. Waōne jest, by
kaōde zadanie doprowadzaÿo do koķca. Jeōeli bawimy siĭ z dzieckiem w âJedzie autobus peÿen
literekÈÒ, to na wstĭpie okreŁlamy, ze wymieniamy tylko 10 pasaōerw (czyli wyrazy
rozpoczynajĨce siĭ podana gÿoskĨ), wtedy dziecko wie kiedy jest koniec tego zadania. Moōe
liczyě np. na palcach, ilu pasaōerw juō wymieniÿo.
Gdy dziecko rysuje âszlaczkiÒ w zeszycie, naleōy zwracaě uwagĭ, by rysowaÿo dany wzr do
koķca linii, a nie do poÿowy. Ponadto zwracajmy uwagĭ na mieszczenie siĭ w liniach. Nie uōywamy
gumki do mazania! (zniszczona kartka, nieczytelny wzr, nie widzimy jaki bÿĨd popeÿnia dziecko).
âJedzie autobus peÿen literekÈÒ Ï wymieniamy wyrazy rozpoczynajĨce siĭ podanĨ gÿoskĨ.
Dziecko moōe takōe rysowaě te wyrazy,
âBingo literoweÔ Ï dziecko mwi wyraz na gÿoskĭ, na ktra koķczy siĭ poprzedni wyraz, np.
anki-gÿa-lbum,
âDzielimy wyrazyÒ Ï dzielimy wyrazy na sylaby, klaszczĨc przy kaōdej sylabie. Zwracamy
uwagĭ, by klaŁniĭě byÿo tyle, co sylab,
âZagadka sylabowaÒ Ï mwimy wyraz dzielĨc go na sylaby (bez klaskania), a dziecko ma zÿoōyě
go w caÿoŁě, np. piÿ-ka = piÿka. Nastĭpnie moōemy siĭ zamieniě, i teraz dziecko bĭdzie nam
zadawaÿo sylabowa zagadkĭ. RozwiĨzania moōna rysowaě,
âDokoķcz wyrazÒ Ï mwimy pierwszĨ sylabĭ wyrazu, a dziecko dokÿada koķcwkĭ tworzĨc
wyraz, np. ma+Èsÿo = masÿo,
âZnajdŋ rōniceÒ Ï dziecko samodzielnie odnajduje rōnice miĭdzy dwoma pozornie takimi
samymi obrazkami,
âPuzzleÒ Ï dziecko moōe ukÿadaě gotowe puzzle, lub pociĭte na kawaÿki kartki pocztowe,
kolorowanki, itp.,
âObrazekÒ Ï dziecko opowiada, co dzieje siĭ na podanym obrazku uōywajĨc poprawnie
sformuÿowanych zdaķ. Zwracamy uwagĭ, by nie opisywaÿo obrazka pojedynczymi sÿowami,
âBajkaÒ - dziecko opowiada, o tym co usÿyszaÿo uōywajĨc poprawnie sformuÿowanych zdaķ.
ZadajĨc pytania pomoōemy dziecku w odpowiedzi. Zwracamy uwagĭ, by nie opisywaÿo obrazka
pojedynczymi sÿowami
âRōniceÒ Ï dziecko wymienia rōnice miedzy np. figurami geometrycznymi. Koÿo ma 3 rogi, a
kwadrat 4 rogi. W ten sposb moōna porwnywaě wszystko co nas otacza.
 
¤ nazywanie przedmiotw na obrazkach przedstawiajĨcych zwierzĭta, roŁliny,
przedmioty, czĭŁci ciaÿa, barwy, stosunki przestrzenne....
¤ wymienianie jak najwiĭkszej liczby wyrazw: nazw zwierzĨt, mebli, wyrazw
zaczynajĨcych siĭ okreŁlona gÿoskĨ,
¤ opowiadanie treŁci historyjek obrazkowych,
¤ odszukiwanie wyrazw krtszych w dÿuōszych bĨdŋ ukrywanie wyrazw w innych
wyrazach Ï twa, pda,
¤ ukÿadanie zakoķczenia do podanego zdania, â Dzisiaj jestem....Ò,
¤ nazywanie obrazkw przez ich opis, np.: Jest to pomieszczenie ,w ktrym znajduje
siĭ lodwka, zlewozmywak.....,
¤ ukÿadania zdania z podanych wyrazw nie zwiĨzanych ze sobĨ tematycznie, np.:
woda, lalka, kot, rōa - siedziaÿa pod krzewem , ktry rsÿ nad i
przytulaÿa siĭ do
¤ ěwiczenie spostrzegawczoŁci Ï wyszukiwanie rōnic pomiĭdzy obrazkami z duōĨ
iloŁciĨ szczegÿw,
¤ dobieranie par jednakowych, np.: figur geometrycznych, liter, zwierzĨt...
¤ ÿĨczenie elementw zwiĨzanych ze sobĨ, np.: kwiatek Ï doniczka , pĭdzel Ï farby,
but Ï noga,
¤ wskazywanie rōnic w zmienionych przez prowadzĨcego zabawĭ ukÿadach, np.: Ktra
spoŁrd zabawek leōĨcych na stole zmieniÿa poÿoōenie?,
¤ ukÿadanie wyrazw z rozsypanek literowych i sylabowych, ukÿadanie zdaķ z
rozsypanek wyrazowych,
¤ dobieranki tematyczne, np.: obrazki czterech pr roku i adekwatne symbole Ï sanki,
owoce, bazie, kĨpielwki,
¤ ukÿadanki z rōnych figur geometrycznych Ï mozaika na podstawie wzoru,
¤ rysowanie z pamiĭci szeregu przedstawionych wzorw, np.: sÿoneczko, jabÿko, koÿo,
kwiat...( ekspozycja, dziecko musi mieě czas na zapamiĭtanie kolejnoŁci i iloŁci
przedstawionych wzorw ),
¤ skÿadanie caÿoŁci z czĭŁci ( puzzle ),
¤ uzupeÿnianki niekompletnych figur Ï dziecko ma za zadanie dokoķczyě rysowanie
brakujĨcych czĭŁci figur lub liter ( przedstawiamy mu wzr niekompletny i
prosimy o jego uzupeÿnienie, czego brakuje? ),
¤ rzuty do celu , zabawy z piÿkĨ , jazda na rowerze, pÿywanie, skakanie na skakance,
¤ ruchy naprzemienne rĨk i ng, np.: dotykanie prawym ÿokciem lewego kolana,
¤ utrwalanie schematu wÿasnego ciaÿa ( wskazywanie czĭŁci ciaÿa zgodnie z poleceniem
prowadzĨcego zabawĭ)
¤ rysowanie zgodnie z poleceniem, np.: narysuj dom, domu pÿot, domem
obÿoki, stronie... ,
¤ ukrywanie cyfr w obrazkach, ukrywanie wyrazw w wyrazach, np.: ukrywanie wyrazu
stodoÿa, stopa, pastoraÿka, ostoja, stolica....
¤ rōnicowanie wzrokiem ksztaÿtw, liczby, dÿugoŁci, np.: o ile wiĭcej klockw ma wieōa
ōÿta od czerwonej...,
¤ rysowanie leōĨcych semek ( semek Dennisona) w powietrzu i na papierze
rozpoczynajĨc od punktu wyznaczajĨcego Łrodek semki, na lewo i do gry,
¤ zabawy graficzne : rysowanie konturw wedÿug podanego wzoru, rysowanie rysunku
za pomocĨ ÿĨczenia kropek w odpowiedniej kolejnoŁci, kreŁlenie ksztaÿtw
graficznych za pomocĨ kreski ÿĨczĨcej wyznaczone uprzednio punkty ( na kartonie
zaznaczone sĨ wierzchoÿki figur geometrycznych, ktre trzeba poÿĨczyě liniĨ),
kreŁlenie wzorw, ktre sĨ odbiciem lustrzanym ( wyznaczamy liniĭ pionowĨ, z
jednej strony pionu Ï prawej bĨdŋ lewej Ï i zaznaczamy linie faliste, poziome lub
ÿamane majĨce poczĨtek w linii pionowej; zadaniem dziecka jest przeniesienie
wzorw na drugĨ stronĭ linii pionowej),
¤ wypeÿnianie konturw - kredkĨ, farbĨ, wydzierankĨ...,
¤ lepienie z plasteliny, ciastoliny, nawlekanie korali, przewlekanie sznurka przez
otwory,
¤ zapis zdania za pomocĨ znakw nieliterowych, np.: - oznacza samogÿoskĭ, I oznacza
spÿgÿoskĭ,
¤ pisanie po Łladzie bez odrywania rĭki,
¤ pisanie po Łladzie oburĨcz, pisanie rĭkĨ nie dominujĨcĨ i dominujĨcĨ.
¤ rozpoznawanie dŋwiĭkw rōnych przedmiotw z otoczenia ( odgÿosw z ulicy,
sygnaÿw pojazdw, urzĨdzeķ domowych, gÿosw ptakw i zwierzĨt...),
¤ odtwarzanie wyklaskanych w okreŁlonym rytmie uderzeķ, wystukiwanie rytmu
wedÿug wzoru
¤ Łpiewanie wyrazw ( samodzielne tworzenie melodii lub Łpiewanie wyrazw na znanĨ
melodiĭ),
¤ marsz w tempie wolnym lub szybkim,
¤ taniec przy muzyce,
¤ tworzenie rymw ( mama Ï lama), tworzenie sÿw na okreŁlonĨ gÿoskĭ, liczenie sÿw,
podziaÿ wyrazw na sylaby i gÿoski,
¤ ukÿadanie zakoķczenia do zdaķ ( rymy ), np.: Lata koÿo ....( ),
¤ budowanie wyrazw z okreŁlonĨ gÿoska na koķcu, tworzenie wyrazw
rozpoczynajĨcych siĭ na te samĨ sylabĭ,
¤ okreŁlanie poÿoōenia gÿoski w wyrazie, np.: jakĨ gÿoskĭ sÿyszysz po jakĨ po
¤ tworzenie par wyrazw rōniĨcych siĭ tylko jednĨ gÿoskĨ, np.: wĨō Ï mĨō, kura Ï
gra, smak Ï smok...,
¤ budowanie ciĨgw wyrazowych, w ktrym kaōdy nastĭpny wyraz zaczyna siĭ gÿoskĨ
takĨ jakĨ koķczy siĭ poprzedni, np.: zupa Ï aparat Ï tace Ïekran....,
¤ nauka na pamiĭě krtkich piosenek lub wierszykw,
¤ naŁladowanie rōnych dŋwiĭkw.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin