Słowik H. CH Andersen - konspekt.doc

(69 KB) Pobierz

 

TEMAT: Pochwała dobroci i skromności w baśni Słowik H. CH. Andersena.

 

Cele ogólne:

         Poznanie baśni Słowik napisanej przez duńskiego pisarza.

         Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru tekstu literackiego.

         Skłonienie do refleksji na temat tego, co stanowi wartość w życiu człowieka.

 

 

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

         ułożyć pytanie do tekstu literackiego;

         wymienić elementy fantastyczne i realistyczne w baśni;

         przedstawić wydarzenia w kolejności chronologicznej;

         wyrazić swój pogląd i odpowiednio go uzasadnić;

         wypowiadać się z określona intencją;

         posługiwać się fragmentami tekstu na poparcie swych myśli;

         efektywnie współdziałać w grupie.

 

 

Uczeń zdolny:

         wyszukuje w encyklopedii ptaków informacje o słowiku;

         prezentuje informacje na temat życia i twórczości H. Ch. Andersena;

         objaśnia znaczenie związków frazeologicznych.

 

 

Śródki dydaktyczne: krzyżówka, encyklopedia, płyta CD z nagranym głosem słowika

Metody: wchodzenie w rolę, problemowa, praca z tekstem, prezentacje uczniowskie

 

 

Formy: praca w grupach Czas: 2 jednostki lekcyjne

 

Ø      Rozwiązanie krzyżówki. (Załącznik nr 1) Otrzymane hasło związane jest z tytułowym bohaterem baśni Słowik. (Uczniowie mieli w domu przeczytać utwór.)

 

Ø     Uczeń zdolny prezentuje samodzielnie przygotowane informacje o H.Ch. Andersenie.

 

Ø     Nauczyciel przedstawia nagranie głosu słowika.

 

Ø    Przypomnienie treści baśni. Proponuję zabawę. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie związane z utworem, a następnie na nie odpowiadają. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem, aby pytania zostały ułożone właściwie.

 

 

Ø      Praca w grupach. Nauczyciel dzieli dzieci na grupy, używając kolorowych karteczek, na których zapisane jest działanie matematyczne. Osoby z jednakowym wynikiem tworzą grupę. Każda grupa układa plan wydarzeń w formie zdań bądź równoważników zdań. Następnie je prezentuje. Uczniowie poprawny plan zapisują w zeszytach.

 

Ø    Wymienienie elemenw fantastycznych (np. mówiący, myślący i czujący słowik, wizyta śmierci, dobre i złe uczynki przy łożu umierającego cesarza) oraz realistycznych (np. życie chińskiego cesarza i jego poddanych, otrzymanie przesyłki od cesarza Japonii, choroba władcy, opuszczenie go przez dworzan).

 

Ø    Uczeń zdolny wyszukuje w encyklopedii informacje o słowiku i prezentuje je pozostałym osobom.

 

Ø    Wymienianie cech żywego słowika z baśni. Posługiwanie się odpowiednimi cytatami.

 

Przykładowy efekt pracy:

 

Cechy słowika właściwe ludziom

Uzasadnienie cytat

serdeczność, dobroduszność, umiejętność mówienia

- Słowiczku! – zawołała głośno dziewczyna. – Nasz łaskawy cesarz życzy sobie, abyś przed nim zaśpiewał!

- Z największą przyjemnością – powiedział słowik i zaśpiewał tak pięknie, że aż rozkoszą było go słuchać.

umiejętność myślenia

- Czy mam raz jeszcze zaśpiewać dla cesarza? – zapytał słowik, który myślał, że cesarz jest obecny.

życzliwość, posłuszeństwo

(…) poleciał chętnie za nim, gdyż usłyszał, że taka jest wola cesarza.

skromność, prostoduszność, wdzięczność

Ale słowik podziękował i powiedział, że otrzymał już dostateczne wynagrodzenie.

- Widziałem łzy w oczach cesarza, a to jest dla mnie najdroższy skarb i łzy cesarskie mają cudowną moc! Bóg świadkiem, że jestem dość nagrodzony! – i śpiewał dalej swym słodkim, cudownym głosem.

wrażliwość, chęć niesienia pomocy innym, wierność

Dowiedział się o tym, że jego cesarz potrzebuje pomocy,
i przyleciał, by mu śpiewem dodać otuchy i nadziei.

bezinteresowność, czułość, empatia

Widziałem łzy w twoich oczach, kiedy śpiewałem przed tobą po raz pierwszy, a tego nie zapomnę ci nigdy! To są klejnoty, które radują serce śpiewaka; ale śpij teraz, obudź się silny i zdrów. Zaśpiewam ci coś jeszcze.

poświęcenie, lojalność

Z jego służby nikt jeszcze nie wrócił, bo myśleli, że cesarz nie żyje, ale słowik był przy nim i wciąż jeszcze śpiewał.

wielkoduszność, troska o los innych

- Nie czyń tego! – powiedział słowik – przecież zrobił tyle dobrego, ile mógł. Zatrzymaj go przy sobie jak dawniej!

 

Ø                  Stworzenie sytuacji problemowej. Udzielanie odpowiedzi na pytanie: który słowik był cenniejszy? Uczniowie starają się odpowiednio uargumentować swój punkt widzenia. Zapisanie wniosku w zeszycie.

 

 

 

Ø       Wejście w rolę. Uczniowie wyobrażają sobie, że znajdują się na wystawie ptaków śpiewających. Zostali poproszeni o zabranie głosu na temat słowika. Pamiętamy, że przedstawiając tego ptaka, należy podać jak najwięcej cech i wzbudzić zachwyt wśród słuchaczy.

Ø                   Uczniowie w parach odgadują zagadki związane z ptakami.

 

Zwiastun deszczu i burzy. (jaskółka)

Można ją spotkać nad Bałtykiem. (mewa)

Nocny ptak, symbol mądrości. (sowa)

Podrzuca jaja do gniazd innych ptaków. (kukułka)

Inna nazwa kukułki. Wyraz z trudnością ortograficzną. (gżegżółka)

Dumny jak ... (paw)

Biały ptak z długą szyją lekko wygiętą w kształcie litery „s". (łabędź)

Ptak pojawiający się w podaniu o Lechu, Czechu i Rusie. (orzeł)

 

Ø      Uczeń zdolny objaśnia znaczenie podkreślonych wyrazów i związków frazeologicznych.

Kiedy dowiedziałem się o wyjeździe w Tatry, byłem cały w skowronkach.

Na klasówce Michał zapuszcza żurawia do pracy kolegi z ławki.

Nie lubię, kiedy mój przyjaciel szarogęsi się podczas zbiórki harcerskiej.

Po otrzymaniu listu siedziała osowiała.

Patryk po rozmowie z bratem zacietrzewił się i nie odzywał się do niego przez cały wieczór.

Nasza wychowawczyni ma sokoli wzrok, zauważy każdy błąd w moim zeszycie.

 

 

Ø      Podsumowanie. Uczniowie dzielą się uwagami na temat lekcji, wypełniając karty: „Dzisiaj na lekcji" (Załącznik nr 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin