86
AKADEMIA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
im. MARII GRZEGORZEWSKIEJ
W WARSZAWIE.
WIEDZA I MITY
O UŻYWANIU NARKOTYKÓW
dr Ireneusz Siudem
WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
ROZDZIAŁ I
O HISTORII NARKOTYKÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.1. Pojęcia związane z narkotykami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2. Rys historyczny kanabinoli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
1.3. Rys historyczny opiatów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.4. Rys historyczny psychostymulantów . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.5. Rys historyczny halucynogenów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
ROZDZIAŁ II
PODZIAŁ NARKTYKÓW - NARKOTYKI I ICH KATEGORIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2.1. Narkotyki naturalne i syntetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2.2. Konopie indyjskie i ich produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
2.3. Kokaina i jej produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.4. Barbiturany i inne środki uspokajająco –
nasenne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.5. Małe trankwilizatory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.6. Amfetaminy i pochodne środki pobudzające . . . . . . . . . . . . 32
2.7. LSD i inne halucynogeny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.8. Analogi narkotyków kontrolowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
2.9. Rozpuszczalniki organiczne i środki inhalacyjne . . . . . . . . 37
ROZDZIAŁ III
SKUTKI ZAŻYWANIA NARKOTYKÓW
I MITY O NARKOTYKACH W ŚWIETLE LITERATURY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
3.1. Skutki zażywania narkotyków, uzależnienie psychiczne
i fizyczne oraz konsekwencje zdrowotne . . . . . . . . . . . . . . . . 38
3.2. Narkotyczna mitologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
ROZDZIAŁ IV
CHARAKTERYSTYKA BADAŃ WŁASNYCH . . . . 54
4.1. Uzasadnienie tematu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
4.2. Cele badawcze i problemy badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
4.3. Charakterystyka metody badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
4.4 Charakterystyka terenu badań i osób badanych . . . . . . . . . 60
ROZDZIAŁ V
ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ DOTYCZĄCYCH WPŁYWU MITÓW NA UŻYWANIE NARKOTYKÓW PRZEZ UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ NR 5 W LUBLINIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
5.1. Mity traktujące o „nieszkodliwości” ich używania . . . . . . . 66
5.2. Mity traktujące o ich „użyteczności” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
5.3. Mity destruktujące osobowość i zdrowie . . . . . . . . . . . . . . . 69
5.4. Mity traktujące o antyspołeczności jednostki . . . . . . . . . . . 70
ROZDZIAŁ VI
WNIOSKI /PODSUMOWANIE/. . . . . . . . . . . . . . . . . 72
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
ANEKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
WSTĘP
Używanie narkotyków stało się w naszym kraju poważnym problemem zarówno społecznym jak i wychowawczym. Dotyczy to zwłaszcza ludzi młodych, niedojrzałych emocjonalnie oraz mających trudności w przystosowaniu się. Ale nie tylko młodych.
Człowiek od wieków szukał i szuka panaceum na lepsze i szczęśliwsze życie.
Z jednej strony był to kamień filozoficzny czy eliksir młodości, z drugiej np. gorzałka
w karczmach, dziś często jest to piwo w pabach.
Świat, życie ciągle przyspiesza. Coraz więcej rzeczy, spraw życia codziennego staje się mniej jasnymi i oczywistymi. Coraz częściej wbrew cywilizacyjnym ulepszeniom, czy wynalazkom, stajemy wobec zadań narzucających pośpiech, rywalizację, a zarazem niosących ze sobą lęk, poczucie braku stabilności i bezpieczeństwa. Coraz więcej w naszym życiu stresu a zarazem coraz mniej umiejętności radzenia sobie z nim – toteż rośnie zapotrzebowanie u niektórych z nas, na cudowny środek, który zniesie, choć na chwilę poczucie psychicznego dyskomfortu a podniesie jakość życia.
Powyższy stan rzeczy jest okazją zrobienia „dobrego interesu” dla koncernów farmaceutycznych, jak i dla producentów i dystrybutorów narkotyków.
W pracy tej podjąłem próbę przedstawienia wiedzy zdobytej przez naukę na przestrzeni minionego wieku. Wiedzy o pochodzeniu narkotyków, ich rodzajach, skutkach, jakie niesie ich używanie, a także przyczynach, które są „reklamowane” przekazywanymi sobie wzajemnie „mitami”.
W rozdziale pierwszym podjąłem próbę przedstawienia krótkiej historii narkotyków. Na wstępie rozdziału prezentuję opis podstawowych pojęć i definicji używanych w dziedzinie narkomanii z przedstawieniem najbardziej znaczących takich jak; narkotyk i uzależnienie. Następnie na podstawie dostępnej literatury opisuję historie poszczególnych rodzajów narkotyków, strony świata skąd pochodzą, kraje, w których są uprawiane, a następnie kierunki (drogi) ich transportu do dystrybutorów i dalej do dilerów. Nie bez znaczenia w historiach opisałem naukowców, którzy w dziedzinie prac badawczych o narkotykach mieli największe osiągnięcia.
Rozdział drugi traktuje o rodzajach narkotyków. Przedstawiłem w nim podział narkotyków uwzględniając poszczególne ich kategorie, których jest dziewięć: narkotyki naturalne i syntetyczne, produkty z konopi indyjskich, kokaina i inne produkty z koki, barbiturany oraz inne środki uspokajająco – nasenne, małe trankwilizatory, amfetaminy
i pochodne środki pobudzające, LSD i inne środki halucynogenne, analogi narkotyków kontrolowanych (designer drugs), rozpuszczalniki organiczne oraz środki inhalacyjne.
W trzecim rozdziale zawarłem dostępną w literaturze wiedzą na temat poszczególnych narkotyków, opisując jak działają, jakie konsekwencje ponosi zażywający środków narkotycznych. Opisy te prezentują działanie na psychikę ludzką a także na organizm człowieka. W tym też rozdziale opisuje najczęściej używane w środowiskach narkomanów bądź dilerów narkotyków mity, które stanowią zafałszowana wiedzę o narkotykach, mającą za zadanie zareklamowanie narkotyku, zmianę stosunku do narkotyków, a niekiedy i zachętę do brania.
Czwarty rozdział przedstawia przyjęte przez mnie cele badawcze, problemy
i hipotezy, którymi zajmuję się w badaniach empirycznych. Badania te mają za zadanie dowiedzenie czy mity krążące w środowiskach narkomanów są lub mogą być przyczyną, którą kieruje się osoba by sięgnąć po narkotyki po raz pierwszy.
Kolejny piąty rozdział prezentuje wyniki, jakie zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonych badań empirycznych. Badania przeprowadzone zostały w Zespole Szkół nr 5 w Lublinie, wśród młodzieży reprezentującej różne grupy wiekowe. Dodać należy, że w skład tej szkoły wchodzą jej filie znajdujące się w różnych częściach miasta na ulicach: Narutowicza, Spokojnej i Elsnera.
Rozdział szósty jest podsumowaniem pracy, prezentacją wniosków, jakie wyłoniły się w wyniku obliczeń z przeprowadzonych badań.
O HISTORII NARKOTYKÓW
1.1. Pojęcia związane z narkotykami
Z jednej strony był to kamień filozoficzny czy eliksir młodości z drugiej strony np. gorzałka w karczmach. Jednak z czasem świat zaczął przyspieszać. Coraz więcej wbrew cywilizacyjnym ulepszeniom, zaczęliśmy stawać wobec zadań narzucających pośpiech, rywalizację, co z kolei zaczęło wywoływać poczucie leku, braku stabilności oraz bezpieczeństwa.
...
Lexian