Gasior Krzysztof - Wiedza i mity o uzywaniu narkotykow(1).doc

(683 KB) Pobierz
AKADEMIA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ im

86

 

AKADEMIA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ

im. MARII GRZEGORZEWSKIEJ

W WARSZAWIE.

 

 

 

 

Krzysztof   GĘSIOR

 

 

 

 

 

 

 

PRACA  MAGISTERSKA

 

WIEDZA I MITY

O UŻYWANIU NARKOTYKÓW

 

 

 

 

 

Promotor

dr Ireneusz Siudem

 

 

 

 

WARSZAWA 2004

 

 

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

 

ROZDZIAŁ   I

O HISTORII NARKOTYKÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7

1.1.          Pojęcia związane z narkotykami     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1.2.          Rys historyczny kanabinoli  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

1.3.          Rys historyczny opiatów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

1.4.          Rys historyczny psychostymulantów . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.5.          Rys historyczny halucynogenów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

 

ROZDZIAŁ  II

PODZIAŁ NARKTYKÓW - NARKOTYKI I ICH KATEGORIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

           2.1. Narkotyki naturalne i syntetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

          2.2. Konopie indyjskie i ich produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

          2.3. Kokaina i jej produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

              2.4. Barbiturany i inne środki uspokajająco –

       nasenne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

          2.5. Małe trankwilizatory  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

          2.6. Amfetaminy i pochodne środki pobudzające . . . . . . . . . . . . 32

              2.7. LSD i inne halucynogeny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

              2.8. Analogi narkotyków kontrolowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

          2.9. Rozpuszczalniki organiczne i środki inhalacyjne . . . . . . . . 37

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

SKUTKI ZAŻYWANIA NARKOTYKÓW

I MITY O NARKOTYKACH W ŚWIETLE LITERATURY  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.1. Skutki zażywania narkotyków, uzależnienie psychiczne

                 i fizyczne oraz konsekwencje zdrowotne . . . . . . . . . . . . . . . . 38

              3.2. Narkotyczna mitologia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

 

ROZDZIAŁ IV

CHARAKTERYSTYKA BADAŃ WŁASNYCH . . . . 54

              4.1. Uzasadnienie tematu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

              4.2. Cele badawcze i problemy badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

              4.3. Charakterystyka metody badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

              4.4 Charakterystyka terenu badań i osób badanych . . . . . . . . . 60

 

ROZDZIAŁ V

ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ DOTYCZĄCYCH WPŁYWU MITÓW NA UŻYWANIE NARKOTYKÓW PRZEZ UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ NR 5 W LUBLINIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

5.1. Mity traktujące o „nieszkodliwości” ich używania . . . . . . . 66

              5.2. Mity traktujące o ich „użyteczności” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

              5.3. Mity destruktujące osobowość i zdrowie . . . . . . . . . . . . . . .  69

              5.4. Mity traktujące o antyspołeczności jednostki . . . . . . . . . . .  70

 

ROZDZIAŁ VI

WNIOSKI /PODSUMOWANIE/. . . . . . . . . . . . . . . . . 72

 

BIBLIOGRAFIA  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

ANEKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

              Używanie narkotyków stało się w naszym kraju poważnym problemem zarówno społecznym jak i wychowawczym. Dotyczy to zwłaszcza ludzi młodych, niedojrzałych emocjonalnie oraz mających trudności w przystosowaniu się. Ale nie tylko młodych.

              Człowiek od wieków szukał i szuka panaceum na lepsze i szczęśliwsze życie.

Z jednej strony był to kamień filozoficzny czy eliksir młodości, z drugiej np. gorzałka

w karczmach, dziś często jest to piwo w pabach.

              Świat, życie ciągle przyspiesza. Coraz więcej rzeczy, spraw życia codziennego staje się mniej jasnymi i oczywistymi. Coraz częściej wbrew cywilizacyjnym ulepszeniom, czy wynalazkom, stajemy wobec zadań narzucających pośpiech, rywalizację, a zarazem niosących ze sobą lęk, poczucie braku stabilności i bezpieczeństwa. Coraz więcej w naszym życiu stresu a zarazem coraz mniej umiejętności radzenia sobie z nim – toteż rośnie zapotrzebowanie u niektórych z nas, na cudowny środek, który zniesie, choć na chwilę poczucie psychicznego dyskomfortu a podniesie jakość życia.

              Powyższy stan rzeczy jest okazją zrobienia „dobrego interesu” dla koncernów farmaceutycznych, jak i dla producentów i dystrybutorów narkotyków.

              W pracy tej podjąłem próbę przedstawienia wiedzy zdobytej przez naukę na przestrzeni minionego wieku. Wiedzy o pochodzeniu narkotyków, ich rodzajach, skutkach, jakie niesie ich używanie, a także przyczynach, które są „reklamowane” przekazywanymi sobie wzajemnie „mitami”.

              W rozdziale pierwszym podjąłem próbę przedstawienia krótkiej historii narkotyków. Na wstępie rozdziału prezentuję opis podstawowych pojęć i definicji używanych w dziedzinie narkomanii z przedstawieniem najbardziej znaczących takich jak; narkotyk i uzależnienie. Następnie na podstawie dostępnej literatury opisuję historie poszczególnych rodzajów narkotyków, strony świata skąd pochodzą, kraje, w których są uprawiane, a następnie kierunki (drogi) ich transportu do dystrybutorów i dalej do dilerów. Nie bez znaczenia w historiach opisałem naukowców, którzy w dziedzinie prac badawczych o narkotykach mieli największe osiągnięcia.

              Rozdział drugi traktuje o rodzajach narkotyków. Przedstawiłem w nim podział narkotyków uwzględniając poszczególne ich kategorie, których jest dziewięć: narkotyki naturalne i syntetyczne, produkty z konopi indyjskich, kokaina i inne produkty z koki, barbiturany oraz inne środki uspokajająco – nasenne, małe trankwilizatory, amfetaminy

i pochodne środki pobudzające, LSD i inne środki halucynogenne, analogi narkotyków kontrolowanych (designer drugs), rozpuszczalniki organiczne oraz środki inhalacyjne.

              W trzecim rozdziale zawarłem dostępną w literaturze wiedzą na temat poszczególnych narkotyków, opisując jak działają, jakie konsekwencje ponosi zażywający środków narkotycznych. Opisy te prezentują działanie na psychikę ludzką a także na organizm człowieka. W tym też rozdziale opisuje najczęściej używane w środowiskach narkomanów bądź dilerów narkotyków mity, które stanowią zafałszowana wiedzę o narkotykach, mającą za zadanie zareklamowanie narkotyku, zmianę stosunku do narkotyków, a niekiedy i zachętę do brania.

              Czwarty rozdział przedstawia przyjęte przez mnie cele badawcze, problemy

i hipotezy, którymi zajmuję się w badaniach empirycznych. Badania te mają za zadanie dowiedzenie czy mity krążące w środowiskach narkomanów są lub mogą być przyczyną, którą kieruje się osoba by sięgnąć po narkotyki po raz pierwszy.

              Kolejny piąty rozdział prezentuje wyniki, jakie zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonych badań empirycznych. Badania przeprowadzone zostały w Zespole Szkół nr 5 w Lublinie, wśród młodzieży reprezentującej różne grupy wiekowe. Dodać należy, że w skład tej szkoły wchodzą jej filie znajdujące się w różnych częściach miasta na ulicach: Narutowicza, Spokojnej i Elsnera.

              Rozdział szósty jest podsumowaniem pracy, prezentacją wniosków, jakie wyłoniły się w wyniku obliczeń z przeprowadzonych badań.

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

O HISTORII NARKOTYKÓW

1.1. Pojęcia związane z narkotykami

              Człowiek od wieków szukał i szuka panaceum na lepsze i szczęśliwsze życie.

Z jednej strony był to kamień filozoficzny czy eliksir młodości z drugiej strony np. gorzałka w karczmach. Jednak z czasem świat zaczął przyspieszać. Coraz więcej wbrew cywilizacyjnym ulepszeniom, zaczęliśmy stawać wobec zadań narzucających pośpiech, rywalizację, co z kolei zaczęło wywoływać poczucie leku, braku stabilności oraz bezpieczeństwa.

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin