0:00:07 Jak wyja�ni� tajemnice �ycia? 0:00:12 Nauka obali�a stare mity religijne o tym, 0:00:16 jak �ycie powsta�o. 0:00:22 Niemniej ci, kt�rzy wyznaj� judaizm, chrze�cija�stwo czy islam, 0:00:25 nadal wol� ignorowa� rozum 0:00:28 i wierzy� w swojego nie daj�cego si� udowodni� stw�rc�. 0:00:50 S�dzi�em, �e nauka wypycha wiar� religijn�, 0:00:54 ale myli�em si�. 0:00:56 Jak najdalsza od pokonania, wojownicza wiara 0:00:58 jest na ca�ym �wiecie w natarciu, 0:01:00 ze swoimi straszliwymi konsekwencjami. 0:01:08 Jako naukowca coraz bardziej niepokoi mnie to, 0:01:11 �e wiara podminowuje nauk�. 0:01:15 Jest to co�, czemu musimy przeciwdzia�a�, 0:01:16 poniewa� irracjonalna wiara nap�dza 0:01:18 mordercz� nietolerancj� na ca�ym �wiecie. 0:01:22 W tym programie chc� zbada� dwa kolejne problemy, jakich nastr�cza religia. 0:01:27 S�dz�, �e mo�e ona prowadzi� do wypaczonej i nieust�pliwej moralno�ci, 0:01:31 jak r�wnie� bardzo niepokoi mnie religijna indoktrynacja dzieci. 0:01:37 Chc� pokaza�, �e wiara dzia�a jak wirus, 0:01:40 kt�ry atakuje m�odych 0:01:42 i zaka�a ich pokolenie za pokoleniem. 0:01:45 Wierz� w dawc� praw, 0:01:47 w Boga w�a�nie tutaj, 0:01:49 nie gdzie� tam z ty�u, ale tutaj i teraz. 0:01:52 Chc� zapyta�, czy w szko�ach 0:01:54 nale�y naucza� starych mitologii jako prawdy. 0:01:57 Profesorze Dawkins, bardzo mi pan imponuje, 0:02:00 nowy Mesjasz, 0:02:02 i doceniam pana pragnienie zbawienia �wiata... 0:02:06 Pora zakwestionowa� zn�canie si� nad niewinno�ci� dzieci�stwa 0:02:09 przes�dami o piekle, ogniu i pot�pieniu. 0:02:13 Wola�bym, �eby zrozumia�o, �e piek�o to miejsce, 0:02:18 do kt�rego w �adnym wypadku nie chcia�oby trafi�. 0:02:25 I chc� pokaza�, �e korzenie w pismach �wi�tych 0:02:28 gmachu moralnego judeo-chrze�cija�stwa 0:02:30 s� okrutne i brutalne. 0:02:39 Jak to jest mo�liwe, �e w XXI wieku czcimy ksi��k�, 0:02:42 kt�ra co� takiego zawiera? 0:02:47 Nauka rozwa�a dowody i posuwa si� naprz�d. 0:02:50 Religia zwi�zana jest wiar� dla samej wiary. 0:02:54 Jest to szkodliwe dla naszych dzieci 0:02:56 i jest szkodliwe dla nas. 0:02:59 �r�d�o wszelkiego z�a? 0:03:07 W pomy�le szk� religijnych jest co� niezmiernie dziwnego. 0:03:13 Gdyby�my nie byli do tego przyzwyczajeni przez wieki takich praktyk, 0:03:16 uznaliby�my to za absurdalne. 0:03:20 Wirus wiary 0:03:30 Edukacja religijna okazuje si� g��boko szkodliwa. 0:03:34 Pozostawia po sobie straszliwe dziedzictwo. 0:03:41 Jak si� nad tym zastanowi�, to czy nie jest dziwaczne, 0:03:43 �e automatycznie oznaczamy male�kie dziecko 0:03:46 religi� jego rodzic�w? 0:03:54 To s� �ydowskie dzieci. 0:03:55 W innej cz�ci Jerozolimy widzimy muzu�ma�skie dzieci. 0:04:00 W Irlandii P�nocnej mamy dzieci katolickie i dzieci protestanckie 0:04:03 A wszystkie chodz� do odr�bnych szk�. 0:04:07 Co jednak jest tak wyj�tkowego w religii, 0:04:10 �e pozwala si� jej na oznaczanie ma�ych dzieci 0:04:12 jako katolik�w czy protestant�w, �yd�w czy muzu�man�w? 0:04:17 Nikt nie poklasyfikowa�by dzieci wed�ug partii politycznych, 0:04:19 kt�re popieraj� ich rodzice, 0:04:21 i nikt nie nazywa�by ich torysami czy laburzystami. 0:04:24 Zgadzamy si�, �e s� za ma�e, by wiedzie�, 0:04:26 jakie s� ich pogl�dy polityczne 0:04:28 Dlaczego wi�c to samo nie dotyczy ich pogl�d�w 0:04:30 na kosmos i miejsce ludzko�ci w kosmosie? 0:04:34 W ewolucji biologicznej 0:04:35 gatunek dzieli si� pocz�tkowo geograficznie, 0:04:38 istnieje pocz�tkowa separacja 0:04:41 mi�dzy dwoma podgatunkami. 0:04:44 Potem oddalaj� si� od siebie genetycznie. 0:04:47 Nie ma ju� d�u�ej przep�ywu gen�w mi�dzy tymi grupami, 0:04:50 a wi�c staj� si� odr�bnymi gatunkami. 0:04:52 Jest to dziel�ca si�a 0:04:55 Edukacja religijna dzia�a w podobny spos�b. 0:04:59 Dzieci s� pocz�tkowo odizolowane od siebie 0:05:02 ze wzgl�du na wiar� swoich rodzic�w. 0:05:04 Potem ustawicznie wpaja si� im te r�nice 0:05:08 i rozpoczynaj� swoj� drog� �yciow� 0:05:10 po przeciwstawnych trajektoriach 0:05:13 Zach�ca si� takie podzia�y, 0:05:15 nie tylko w dalekim Izraelu, 0:05:17 ale tu� pod naszymi nosami, 0:05:19 na przyk�ad w Irlandii P�nocnej czy w Londynie 0:05:22 W p�nocnym Londynie 0:05:24 spo�eczno�� chasyd�w jest najwi�ksza po Izraelu i Nowym Jorku 0:05:28 Tutaj podzia�y religijne doprowadzone s� do kra�cowo�ci 0:05:34 Ci ultraortodoksyjni �ydzi zawieraj� ma��e�stwa 0:05:36 tylko w ramach w�asnej sekty. 0:05:38 Telewizja jest �le widziana 0:05:40 i oczywi�cie dzieci ucz�szczaj� 0:05:41 wy��cznie do szk� religijnych 0:05:43 Zamkni�to wszystkie drogi dla wp�yw�w zewn�trznych, 0:05:46 kt�re mog�yby je przekona�, 0:05:48 by zerkn�� na zewn�trz w�asnej spo�eczno�ci 0:05:53 Poszed�em zobaczy�, 0:05:55 dlaczego te dzieci podlegaj� segregacji 0:05:57 i czy ich kultura pozwala im otworzy� umys�y na rzeczywisto�� 0:06:04 Rabinie Gluck, jestem Richard Dawkins, jak si� pan ma? 0:06:06 Mi�o pana spotka�, 0:06:08 prosz� wej��. 0:06:10 Dzi�kuj�. 0:06:13 Rabin Gluck jest urodzony i wychowany w Londynie. 0:06:15 Ale nie �atwo to odgadn��. 0:06:17 Jego akcent jest �wiadectwem izolacji tej sekty religijnej 0:06:22 Dlaczego dzieci maj� by� ofiarami dawnej tradycji, 0:06:26 w kt�rej zdarzy�o im si� urodzi�, 0:06:28 zamiast m�c wybiera� samemu 0:06:30 dzi�ki mo�liwo�ci zobaczenia wszystkich dost�pnych dowod�w? 0:06:33 Wszyscy jeste�my do pewnego stopnia 0:06:36 produktami naszego �rodowiska 0:06:41 Nie ma niczego takiego jak cz�owiek �yj�cy w pr�ni 0:06:45 Wp�ywaj� na nas rodzice i rodziny 0:06:47 Ale r�wnocze�nie mamy wyb�r 0:06:49 pozostania albo nie. 0:06:52 S�dz�, �e dla mniejszo�ci wa�ne jest posiadanie przestrzeni, 0:06:58 w kt�rej mo�e si� wyrazi�, 0:07:00 w kt�rej mo�e si� o sobie dowiedzie� 0:07:02 Jak zachowa� obyczaje, tradycj�, histori� 0:07:06 bez narzucania dzieciom 0:07:11 pogl�d�w o wszech�wiecie, 0:07:13 o kt�rych wsp�czesna nauka m�wi, �e s� po prostu fa�szywe? 0:07:15 Powiedzia�bym, 0:07:16 �e narzucenie �ydowi czegokolwiek 0:07:19 jest niemo�liwe. 0:07:20 Powiedzia�bym, �e jest to naukowo niemo�liwe. 0:07:22 Wierzymy, �e B�g stworzy� �wiat w ci�gu sze�ciu dni. 0:07:26 Wiemy o ewolucji. Ka�dy �yd wie o ewolucji, 0:07:30 my�la� o niej i bada� j�. 0:07:32 A kiedy patrzy na ewolucj�, my�li: 0:07:34 "co tu si� dzieje?" 0:07:36 Jak wiele dzieci, kt�re przesz�y przez wasz system szkolny, 0:07:42 akceptuje ewolucj�? 0:07:47 My�l�, �e wi�kszo�� nie wierzy w ewolucj�. 0:07:53 Ale r�wnocze�nie to nie jest tak, �e nie wierz�, 0:07:55 bo nie wiedz� o ewolucji 0:07:57 Zdaje pan sobie spraw� z tego, 0:08:00 �e uczono je, i� ca�y �wiat zacz�� si� po tym, 0:08:03 co archeolodzy uznaj� za pocz�tki rolnictwa? 0:08:08 Chodzi mi o to, �e te dzieci s� wychowywane 0:08:10 w bardzo wypaczonej wizji �wiata. 0:08:17 Mog� to tylko nazwa� antyedukacj�. 0:08:20 Nie podobaj� mi si� zwroty 0:08:23 "wypaczony" i "antyedukacja". 0:08:26 Judaizm ma swoj� tradycj�. 0:08:29 S�dz�, �e r�ni naukowcy maj� swoje tradycje. 0:08:34 To nadal jest tylko teoria ewolucji. 0:08:36 Tak jest nazywana, ale w bardzo technicznym sensie 0:08:37 Niemniej tak w�a�nie jest nazywana. 0:08:41 Nie nazywa si� "prawo ewolucji". 0:08:42 Nazwa�bym to "faktem ewolucji". 0:08:46 Jest pan wierz�cym fundamentalist�. 0:08:47 Nie, nie jestem wierz�cym fundamentalist�. 0:08:49 Wiek Ziemi obliczany na pi�� tysi�cy lat, to 0:08:51 przepraszam rebe, to �mieszne 0:08:55 Oczywi�cie rabin Gluck ma racj�, 0:08:57 �e wa�ne jest, by�my si� dowiedzieli o naszym pochodzeniu. 0:09:00 Niepokoi mnie jednak, �e aby to osi�gn��, 0:09:03 obarcza si� te niewinne dzieci oczywistymi fa�szami. 0:09:09 I nie jest to tylko problem �ydowskiej mniejszo�ci. 0:09:14 Wzrasta nacisk ze strony innych szk� religijnych, 0:09:18 by naukowe fakty stawia� na r�wni 0:09:20 z prymitywnymi mitami dotycz�cymi stworzenia �wiata. 0:09:23 Dlaczego po prostu na lekcjach nauk �cis�ych i przyrodniczych 0:09:25 nie mog� uczy� nauk �cis�ych i przyrodniczych? 0:09:27 To jest prawda, poniewa� stoj� za ni� dowody. 0:09:30 No c�, nie m�wimy tego. 0:09:31 M�wimy: "D��ymy do prawdy, 0:09:33 a w miar� zdobywania nowych dowod�w udoskonalamy j�". 0:09:36 A wtedy Jezus m�wi: "Ja jestem prawd�" 0:09:52 �yjemy w cieniu inspirowanego przez religi� terroru, 0:09:55 w epoce, w kt�rej naukowcy dobitnie pokazali, 0:09:58 �e przes�dy religijne s� fa�szywe. 0:10:08 A jednak ta w�a�nie dziwaczna anomalia 0:10:10 stoi przed coraz wi�ksz� liczb� szk� 0:10:12 i nabiera si�y w naszym systemie edukacyjnym 0:10:15 przy aktywnym poparciu rz�du Tony'ego Blaira. 0:10:19 W Wielkiej Brytanii ju� jest siedem tysi�cy szk� religijnych, 0:10:23 rz�dowa reforma zach�ca powstawanie wielu innych. 0:10:26 Oczekuje si�, �e ponad po�owa nowych "akademii miejskich" 0:10:29 b�dzie sponsorowana przez organizacje religijne. 0:10:48 Najbardziej niepokoj�ca jest nowa fala 0:10:50 prywatnych szk� ewangelicznych, 0:10:53 kt�re adoptuj� program ACE ameryka�skich baptyst�w, 0:10:56 wzmagaj�c edukacj� chrze�cija�sk�. 0:10:59 By� pan w takiej szkole? 0:11:00 Nie. 0:11:04 Chrze�cija�skie nauczanie 0:11:07 przemyca z powrotem religijne przes�dy do nauki 0:11:10 Je�li chce pan by� niegrzeczny, 0:11:12 powie pan, �e to wkuwanie programu. 0:11:14 Gdyby chcia� pan by� uprzejmy, 0:11:16 powiedzia�by pan, �e to indywidualne instrukcje nauczania. 0:11:18 I tak jest naprawd�: 0:11:20 ka�dy uczy si� do pewnego stopnia sam, 0:11:22 co oczywi�cie musi by� modyfikowane 0:11:24 przez nadz�r doros�ego i tak dalej. 0:11:38 Przejrza�em broszur� z programem nauk �cis�ych i przyrodniczych. 0:11:41 �atwo by�o zauwa�y�, 0:11:43 �e B�g lub Jezus wyst�powali na ka�dej niemal stronie. 0:11:45 Nie mamy w szkole nauczania religii, 0:11:50 poniewa� jest to cz��... 0:11:51 Bo tego nie potrzebujecie. 0:11:52 Oczywi�cie, �e nie potrzebujemy. 0:11:55 W jednej cz�ci tego budynku 0:11:57 zaskoczy� mnie widok czego�, 0:11:5...
Dingos88