Analiza Sensoryczna W-d 2.doc

(32 KB) Pobierz

Rola wrażeń w akceptacji i żywności

Priorytetowy czynnik akceptacji i wyboru żywności:

Smak lub smak i świeżość

Takie same wyniki ankietowanych badan konsumenckich.

·         Smak – pozytywne, przyjemne doznanie jakie odbiera się po spróbowaniu albo spożyciu produktu , napoju lub potrawy.

·         Świeżośćcecha żywności naturalnej, niezależnie od przetworzonej, zachowującej atrakcyjne cechy surowca.

 

Preferencje człowieka w stosunku do większości wrażeń sensorycznych zawianymi z żywnością sa cechami wyuczonymi” nabywanymi głownie w dzieciństwie w wyniku doświadczenia i wielokrotnego kontaktu z określonym smakiem i zapachem.

 

Cech postrzegane za pośrednictwem zmysłów chemicznych” (węchu i smaku)

Zapach i smakowitość – jest to ona obiektywno – subiektywna

 

Percepcja (postrzeganie):

·         Proces psychofizyczny

·         Odbioru

·         Kodowania

·         Neuronowego przesyłania

·         Integracji

·         Identyfikacji

 

Informacja sensoryczna i obiektywnie istniejachych zjawiskach zewnętrznych (np. cechach zapachowo – smakowych)

 

Akceptacja (stopień „lubienia”)

Reakcja psychologicznaà afektywna, emocjonalna.

Na informacje sensoryczna o cechach produktu za pośrednictwem zmysłów

-subiektywna ze swojej natury

 

Akceptacja żywności zależy również od szeregu innych nie sensorycznych czynników natury fizjologicznej, psychologicznej, kulturowej  i socjoekonomicznej.

 

Percepcja smakowitościzłożony proces w którym biorą udział zmysły węch, smaku i tzw. Ogólny zmyśl chemiczny, za pośrednictwem czego odbiera się …..

 

Mechanizm percepcji

Kontakt bodziec /receptor neuronowe przesłanie sygnału

è    Kodowanie informacji

è    Integracja kodowanych informacji

è    Identyfikacja zintegrowanego wizerunku

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin