Rola wrażeń w akceptacji i żywności
Priorytetowy czynnik akceptacji i wyboru żywności:
Smak lub smak i świeżość
Takie same wyniki ankietowanych badan konsumenckich.
· Smak – pozytywne, przyjemne doznanie jakie odbiera się po spróbowaniu albo spożyciu produktu , napoju lub potrawy.
· Świeżość – cecha żywności naturalnej, niezależnie od przetworzonej, zachowującej atrakcyjne cechy surowca.
Preferencje człowieka w stosunku do większości wrażeń sensorycznych zawianymi z żywnością sa cechami wyuczonymi” nabywanymi głownie w dzieciństwie w wyniku doświadczenia i wielokrotnego kontaktu z określonym smakiem i zapachem.
Cech postrzegane za pośrednictwem „zmysłów chemicznych” (węchu i smaku)
Zapach i smakowitość – jest to ona obiektywno – subiektywna
Percepcja (postrzeganie):
· Proces psychofizyczny
· Odbioru
· Kodowania
· Neuronowego przesyłania
· Integracji
· Identyfikacji
Informacja sensoryczna i obiektywnie istniejachych zjawiskach zewnętrznych (np. cechach zapachowo – smakowych)
Akceptacja (stopień „lubienia”)
Reakcja psychologicznaà afektywna, emocjonalna.
Na informacje sensoryczna o cechach produktu za pośrednictwem zmysłów
-subiektywna ze swojej natury
Akceptacja żywności zależy również od szeregu innych nie sensorycznych czynników natury fizjologicznej, psychologicznej, kulturowej i socjoekonomicznej.
Percepcja smakowitości – złożony proces w którym biorą udział zmysły węch, smaku i tzw. Ogólny zmyśl chemiczny, za pośrednictwem czego odbiera się …..
Mechanizm percepcji
Kontakt bodziec /receptor neuronowe przesłanie sygnału
è Kodowanie informacji
è Integracja kodowanych informacji
è Identyfikacja zintegrowanego wizerunku
wnozcik2007