ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH - METODA R. LABANA
Wyczucie własnego ciała
1."Powitanie wiosny" - Marsz przy akompaniamencie muzyki, na przerwę piękny ukłon.
2 Leśne skrzaty" - Z towarzyszeniem muzyki swobodny taniec, a gdy muzyka ""przestaje grać, zatrzymać się w bezruchu dotykając jedną częścią ciała drugiej np.: łokieć do kolana itp.
3. "Bąki" - w małym rozkroku okrężny ruch bioder.
Wyczucie ciężaru i czasu
4. "Uwaga pszczoły" - Dzieci wybrały się do wiosennego lasu podpatrzeć pszczoły czy obudziły się ze snu zimowego. Początkowo podkradały się wolno i ostrożnie, a gdy pszczoły zaczęły je atakować, uciekały szybko, opędzając się od nich rękami tarzając się po ziemi.
5. "Robimy wiosenne porządki" - Przenoszenie wyimaginowanych kamieni na miejsce, a w czasie krótkich przerw zupełne rozluźnienie.
6. "Leśne zwierzątka" - chód według określonych wartości nut: ćwierćnuty, pół-nuty, cała nuta.
Wyczucie przestrzeni
7. "Drzewa" - Nie ruszając się z miejsca, staraj się dotknąć najbliższego sąsiada z każdej strony (drzewa).
8. "Leśna muzyka" - Improwizacja ruchowa, w której dzieci starają się dowolnie poruszać według następującej zasady: im wyższy rejestr dźwięków, tym wyższa pozycja utrzymana w ruchu lokomocyjnym, im niższe rejestry - tym bardziej pozycja się obniża, aż do czołgania.
9. "Złap motyla" - Podskok w miejscu jak najwyżej, aby złapać motyla.
Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru dała w przestrzeni i czasie
10.."Zajączki" - Przy muzyce swobodne poruszanie się. Na przerwę w muzyce dzieci zamierają w bezruchu.
10. "W lesie" - Dzieci chodząc naśladują przedzieranie się w gąszczu drzew i krzaków.
11. "Wiosenny wiatr" - Pobranie lasek ze wstążkami i dowolne poruszanie laską w różnych kierunkach.
Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera
13. "Na polanie" - W parach - jedno dziecko z pary wykonuje dowolne ruchy (bieg, czworakowanie, skoki, marsz, itp.) a drugie wiernie je odtwarza, biegnąc trop w trop - zmiana ról.
14. "Zwalone drzewo" - W parach jedno dziecko jest zwalonym drzewem o krzywym pniu. o sterczących gałęziach, a drugie wyczynia różne "sztuczki" bawiąc się przy zwalonym drzewie (zmiana ról).
Zakończenie - Marsz dokoła sali.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH _ Ulewa metoda stacyjna
I Część wstępna
1. Marsz - zdyscyplinowanie grupy.
2. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Motyle
Dzieci fruwają" po sali. Na przerwę w muzyce siadają kucają na gałęziach drzew (linki).
3. Ćwiczenie wyprostne Kwiaty".
Wiosna budzi kwiaty - siad klęczny. Obudzony kwiat rośnie i jest coraz większy (dzieci stają aż na palce).
4. Skłony boczne Odgłosy wiosny". Siad skrzyżny. Dzieci nasłuchują co słychać na łące - wykonują skłony bocznej dotykając uchem kolana lewego, prawego.
STACJE
I stacja Ćwiczenie z elementem rzutu .Wrzuć do wody".
Dzieci wrzucają .piłeczki-kamyki" do wody (sprawdzają czy nie ma już lodu. Ćwiczenie wykonują prawą i lewą ręką.
II stacja Ćwiczenie na czworakach .Idą Jeże".
Pani wiosna obudziła jeże. Są bardzo głodne, nic nie jadły całą zimę. Szukają jedzenia. Dzieci czworakują z przekraczaniem przeszkód • rowu ułożonego z dwóch skakanek.
III stacja Ćwiczenie mięsni brzucha .Gdzie jest ślimak".
Leżenie przodem. Dzieci opierają się łokciami o podłogę głowa podniesiona do góry. ręce przylegają do głowy. Co pewien czas ślimak podnosi rogi (unoszenie łokci nad podłogę)
IV. stacja Ćwiczenie z elementem skoku .Przeskocz kałuże"
Pani Wiosna podarowała przyrodzie deszcz. Teraz są kałuże (krążki), trzeba je przeskoczyć. Ułożone są w linii prostej, dzieci przeskakują obunóż.
V stacja Ćwiczenie przeciw płaskostopiu .Zapasy wiewiórki".
Dzieci w siadzie skulnym ze wsparciem rąk z tyłu. Dzieci wyciągają, z gniazda palcami nóg zapasy wiewiórki, których me zdążyła zjeść obręcz, w środku woreczki (które dziecko zdąży wyciągnąć więcej).
VI. stacja Ćwiczenie z elementem równowagi .Przejdź po kładce'.
Pani wiosna musi wszędzie obudzić przyrodę. Musi przejść po kładce (ławeczka). Przejście po ławeczce: ręce w bok. nagle zrywa się wiatr, dzieci wykonują obrót, idą dalej.
III Część końcowa
11. Marsz po obwodzie koła ze śpiewem (piosenka .Wiosna '.tuż. tuż")
Zapoznanie z koniecznością dbania o przyszłe plony w ogrodzie, zaspokajanie potrzeb roślin.
Wdrażanie do kontynuacji podjętych obowiązków.
'Wiosenne igraszki"—ćwiczenia gimnastyczne ( dz. Młodsze)
1.Marsz sygnalizujący rozpoczęcie zabawy.
2.Zabawa orientacyjno-porządkowa "Słonko świeci - deszcz pada".
Na zapowiedź "słonko świeci" dzieci chodzą w różnych kierunkach, a na hasło "deszcz pada" - biegną pod ścianę i stoją prosto.
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Kwiaty rosną i więdną".
Rozsypka. Dzieci w przysiadzie podpartym - kwiaty zwiędły, powolny wyprost do stania - kwiaty rosną po deszczu.
4.Zabawa z elementami czworakowania.
Kotki wygrzewają się na słońcu, turlają po podłodze, robią koci grzbiet. Na sygnał czworakują w różnych kierunkach. Kolejny sygnał zaprasza do zabaw na słonku.
5.Ćwiczenie tułowia - skłony "Wąchamy kwiaty" - połączone z ćwiczeniem oddechowym.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na kolejne sygnały wykonują skłony w przód - zrywają kwiaty - i prostują się układając bukiet. Klęk - wąchanie kwiatów -wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie wolno ustami i mówienie "a-psik".
6.Zabawa prowadzona metodą Rudolfa Labana 'Taniec".
WYCZUCIE WŁASNEGO CIAŁA
Z towarzyszeniem muzyki żywej, wesołej tańczą same ręce, same nogi, tańczy głowa, tańczy całe ciało.
Dzieci wracają do domu wąską krętą ścieżką. Chód po torze krętym pojedynczo. Gdy dojdą do domu odpoczywają w siadzie klęcznym.
8. Zabawa bieżna.
Na łące pasą się konie. Bieg i chód w różnych kierunkach. Koniki biegną Musem i idą stępa.
9. Marsz uspokajający.
"Wiosenne porządki "zestaw zabaw ruchowych.
2.Zabawa orientacyjno-porządkowa "Chmurki".
Gdy nauczycielka wystukuje na bębenku ósemki - chmurki szybko wędrują po niebie (swobodny bieg pojedynczo). Na wystukiwanie ćwierćnut - duże chmury suną wolno po niebie (chód parami z wymijaniem kolegów). Gdy usłyszą tamburyno - przysiad i stukanie palcami o podłogę (pada deszcz).
3.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych :Przekopujemy ziemię".
Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą. Wbijają ją w ziemię, popychają nogą, odwracają wraz z ziemią (skłon tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopanie i odkładanie ziemi, akcentować przytupnięciem).
4.Zabawa z elementami czworakowania "Zajączki".
Dzieci naśladują skoki zajączków (całe dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk). Odpoczynek - siad skrzyżny - zajączki nasłuchują, czy nikt nie wchodzi do ogrodu.
5.Ćwiczenie tułowia - skręty "Podlewanie".
Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ręce mają lekko ugięte i złączone. Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo, zataczając szeroki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.
6.Zabawa z elementem równowagi 'Trawka".
Marsz z wysokim unoszeniem kolan, tak. by najmniej podeptać trawę, która zaczyna rosnąć. Odpoczynek po pracy i zabawie - siad skrzyżny, plecy wyprostowane.
7.Zabawa z elementem skoku "Radość".
Lekki bieg i podskoki radości - cieszymy się. że kwiaty rosną.
8.Marsz uspokajający.
...
iwopaczko