1 Strażnica_1 stycznia 2011_Ogród Eden - Czy Naprawdę Istniał.pdf

(7313 KB) Pobierz
wp11 01/01-P
34567
1STYCZNIA2011
EDEN
CZY NAPRAWD ISTNIAŁ?
OGR ´ OD
397090453.002.png
34567
Przecitny nakład ka ˙ zdego wydania:
42 162 000 W 185 JZYKACH
JANUARY 1, 2011
STRA ZNICA STAWIA SOBIE ZA CEL uwydatnianie pozycji Boga Jehowy jako Władcy Wszech ´ swiata. Podobnie jak
stra ˙ znice, kt ´ ore w dawnych czasach pozwalały z daleka obserwowa c wydarzenia, czasopismo to ukazuje znaczenie
wydarze ´ n ´ swiatowych w ´ swietle proroctw biblijnych. Pociesza wszystkich dobr nowin, ˙ ze Kr ´ olestwo Bo ˙ ze — realny
rzd panujcy w niebie — wkr ´ otce usunie z ziemi zło i przeobrazi j w raj. Umacnia wiar w ju ˙ z panujcego Kr ´ ola,
Jezusa Chrystusa, kt ´ ory poni ´ osł mcze ´ nsk ´ smier c, by ludzie mogli osign c ˙ zycie wieczne. ´ Swiadkowie Jehowy
wydaj to czasopismo od roku 1879. Jest ono całkowicie apolityczne i uznaje wyłcznie autorytet Biblii.
Czasopismo to nie jest na sprzeda ˙ z. Publikowanie Stra
znicy wchodzi w zakres og ´ olno ´ swiatowej biblijnej działalno ´ sci edukacyjnej, wspieranej dobrowolnymi datkami. Je ˙ zeli nie zaznaczono
Swiata (N S). Skr ´ ot NW oznacza New World Translation of the Holy Scriptures—With References.
ARTYKUŁY WSTPNE
3 Eden — czy był kolebk ludzko ´ sci?
4Czyogr ´ od Eden naprawd istniał?
9 Dlaczego powinni ´ smy interesowa ´ csi
wydarzeniami w Edenie?
ARTYKUŁY CYKLICZNE
12 Czytelnicy pytaj...
16 Poznawaj Słowo Bo ˙ ze: Dlaczego powinni ´ smy
poznawa ´ cSłowoBo ˙ ze?
18 Zbli ˙ z si do Boga: „Ułagodził oblicze Jehowy”
19 Czy o tym wiedziałe ´ s?
&
24 Na ´ sladujmy ich wiar: Wytrwał mimo rozczarowa ´ n
30 Dla młodych czytelnik ´ ow: Ce ´ nto,co ´ swite!
PONADTO W TYM NUMERZE
13 Czy B ´ og wiedział,
˙ ze Adam i Ewa zgrzesz?
&
20 Czy naprawd co ´ s znaczysz dla Boga?
29 Azjata w staro ˙ zytnej Italii?
Switego w Przekładzie Nowego
inaczej, wersety biblijne s przytaczane z Pisma
397090453.003.png
EDEN
CZY BYŁ KOLEBK
dzie. Nie jest on otoczony ˙ zadnym murem, zza kt ´ ore-
go docierałby zgiełk miasta. Nic nie mci twojego spokoju.
Niedrczcitroski,nienkaj ˙ zadne alergie ani inne cho-
roby. Nic ci nie boli. Całym sob mo ˙ zesz chłon ´ cpiknote-
go miejsca.
Sycisz oczy widokiem barwnych kwiat ´ ow i bujnych, zielo-
nych traw. Podziwiasz strumie ´ n mienicy si w sło ´ ncu, gr
´ swiateł i cieni w ´ sr ´ od gałzi drzew. Czujesz, jak muska ci de-
likatny wiatr nioscy słodkie zapachy. Dobiega ci szelest li-
´ sci, plusk wody uderzajcej o skały, melodyjny ´ spiew ptak ´ ow
i brzczenie zapracowanych owad ´ ow. Kiedy my ´ slisz o takim
miejscu, czy nie marzysz, ˙ zeby naprawd si w nim znale ´ z c?
Na całym ´ swiecie mn ´ ostwo ludzi wierzy, ˙ ze mniej wicej
tak wygldała nasza kolebka. Od wiek ´ ow wyznawcy judaiz-
mu, chrze ´ scija ´ nstwaorazislamuuczsioogrodzieEden,
wkt ´ orym B ´ og umie ´ scił Adama i Ew. Jak wynika z Biblii, roz-
koszowalisioniszcz ´ sciem i spokojem. ˙ Zyli w zgodzie ze
sob, ze zwierztami i z samym Bogiem, kt ´ ory dał im wspa-
niał nadziej na ˙ zycie wieczne w tym cudownym otoczeniu
(Rodzaju 2:15-24).
Swoje koncepcje pradawnego raju maj te ˙ zhindui ´ sci. Z ko-
lei buddy ´ sci wierz, ˙ ze ich duchowi przyw ´ odcy, buddowie,
władaj ´ swiatami przypominajcymi raj. A w licznych reli-
giach afryka ´ nskich znane s opowiadania, w kt ´ orych mo ˙ zna
dostrzec wyra ´ zne podobie ´ nstwodorelacjioAdamieiEwie.
Jak wida c, idea dawnego raju pobrzmiewa w wielu wyzna-
niach i tradycjach. Pewien historyk napisał: „Liczne cywiliza-
cje wierzyły w pierwotny raj, gdzie panowały doskonało ´ s c, wol-
no ´ s c, pok ´ oj, szcz ´ scie, obfito ´ s c wszystkiego, brak przymusu,
napi c i konflikt ´ ow. (...) Dlatego w zbiorowej
´ swiadomo ´ sci
STRA ˙ ZNICA
˙
1STYCZNIA2011 3
LUDZKO ´ SCI?
W YOBR A ´ Z sobie, ˙ ze przechadzasz si po rozległym ogro-
397090453.004.png
rodziła si wielka tsknota — tsknota za rajem
utraconym, ale nie zapomnianym — i pot z-
ne pragnienie, aby go odzyska c” (Jean Delu-
meau, Historia raju, tłum. E. Bkowska).
Czy te wszystkie historie maj wsp ´ ol-
ne korzenie? Czy tsknota za rajem tkwi-
ca „w zbiorowej ´ swiadomo ´ sci” ma ´ zr ´ odło
wczym ´ s realnym? Czy ogr ´ od Eden napraw-
d istniał i czy mieszkali w nim Adam i Ewa?
W dobie rozwoju nauki sporo os ´ ob szydzi
z relacji o Adamie i Ewie, uznajc j za zwykł
legend. Co zaskakujce, taki sceptycyzm pro-
paguj nawet duchowni. Twierdz,
˙ ze ogrodu
Eden nigdy nie było i ˙ ze jego biblijny opis to
metafora, mit albo przypowie ´ s c.
To prawda, ˙ ze Biblia zawiera przypowie ´ sci,
w tym te najbardziej znane, opowiedziane
przez Jezusa. Jednak ˙ ze sprawozdanie o Edenie
nie ma takiego charakteru — to doniesienie
historyczne. Gdyby opisane w nim zdarzenia
nigdy si nie rozegrały, to czy mo ˙ zna by za-
ufa c innym informacjom podanym w Biblii?
Rozwa ˙ zmy, jakie argumenty przytaczaj scep-
tycy i czy brzmi one rozsdnie. Potem zasta-
nowimy si, dlaczego ka ˙ zdy z nas powinien
˙ zywo interesowa c si relacj o Edenie.
CZY OGR ´ OD EDEN
NAPRAWD ISTNIAŁ?
i ogrodzie Eden? Ta historia znana jest na
całym ´ swiecie. Warto jednak j sobie przypo-
mnie c. Mo ˙ zna j znale ´ z c w Ksidze Rodzaju
1:26 do 3:24. Oto jej streszczenie:
Jehowa B ´ og stwarza człowieka z prochu zie-
mi.NadajemuimiAdamiumieszczago
w ogrodzie Eden, kt ´ ory sam zasadził. Ogr ´ od
ten jest dobrze nawodniony i pełen piknych,
owocujcych drzew. Po ´ srodku ro ´ snie „drzewo
poznania dobra i zła”. B ´ og ostrzega,
rzyszk ˙ zycia, Ew. Powierza im opiek nad
ogrodem oraz poleca rozmna ˙ za c si i napeł-
nia ´ cziemi.
Kiedy Ewa jest sama, odzywa si do niej w ˙ z
ipr ´ obuje j nakłoni c do zjedzenia zakazanego
owocu. Twierdzi, ˙ ze B ´ og j okłamuje i ˙ ze od-
mawia jej czego ´ s dobrego — czego ´ s, dziki cze-
mu mogłaby si sta c podobna do Boga. Ewa
ulega jego namowom i łamie zakaz Bo ˙ zy. P ´ o ´ z-
niej przyłcza si do niej Adam. Jehowa ogła-
sza wyrok na w ˙ za oraz na Adama i Ew.
Nastpnie wypdza ludzi z rajskiego ogrodu,
aprzywej ´ sciu stawia na stra ˙ zy anioł ´ ow.
Dawniej historycy i inni uczeni chtnie
uznawali prawdziwo ´ s ´ czdarze ´ nopisanych
wolno je ´ s ´ czniegoowoc ´ ow i
˙ ze nieposłusze ´ n-
´ smier c. Po jakim ´ scza-
stwo pocignie za sob
˙ zebra Adama stwarza dla niego towa-
sie z
Jehowa to imi własne Boga, wystpujce w Biblii.
34567
Obli ˙ zsze informacje lub w sprawie bezpłat-
nego domowego studium Biblii mo ˙ zna pi-
sa ´ cdo ´ Swiadk ´ ow Jehowy pod odpowiednim
z podanych adres ´ ow. (Pełn ich list podano
na stronie: www.watchtower.org/address).
Dania: PO Box 340, DK-4300 Holbæk. Francja: BP 625,
F-27406 Louviers Cedex. Grecja: Kifisias 77, GR 151 24 Ma-
rousi. Hiszpania: Apartado 132, 28850 Torrej ´ on de Ardoz
(Madrid). Holandia: Noordbargerstraat 77, NL-7812 AA Em-
men. Niemcy: 65617 Selters. Norwegia: Gaupeveien 24,
NO-1914 Ytre Enebakk. Polska: ul. Warszawska 14, 05-830
Nadarzyn. Rosja: PO Box 182, 190000 St. Petersburg. Ru-
munia: PO Box 132, OP 39, Bucure ¸sti. Słowacja: PO Box 2,
830 04 Bratislava 34. Szwecja: PO Box 5, SE-732 21 Arboga.
Ukraina: PO Box 955, 79491 Lviv-Briukhovychi. USA: 25 Co-
lumbia Heights, Brooklyn, NY 11201-2483. Wielka Brytania:
The Ridgeway, London NW7 1RN. Włochy: Via della Bufa-
lotta 1281, I-00138 Roma RM.
Wydawca: Stra ˙ znica — Towarzystwo Biblijne i Traktatowe,
Zarejestrowany Zwizek Wyznania
sce (ISSN 1234-1150).
The Watchtower is published semimonthly by Watchtower
Bible and Tract Society of New York Inc., 25 Columbia
Heights, Brooklyn, New York 11201-2483, U.S.A. (incorporat-
ed in the United States of America) and in the United King-
dom by Watch Tower Bible and Tract Society of Britain,
The Ridgeway, London NW7 1RN (Registered in England
as a Charity).
2011 Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania.
Wszelkie prawa zastrze ˙ zone. Printed in United Kingdom.
Vol. 132, No. 1
4
Semimonthly
POLISH
C ZY słyszałe ´ s o pierwszej parze ludzkiej
˙ ze nie
´ Swiadk ´ ow Jehowy w Pol-
397090453.005.png
w Ksidze Rodzaju. Dzisiaj w tej sprawie mod-
ny jest sceptycyzm. Ale czy zastrze ˙ zenia co do
relacji o Adamie i Ewie maj jakie ´ s podstawy?
Prze ´ sled ´ zmy cztery najcz ´ sciej wysuwane za-
rzuty.
Eden. Nawadniały go wody rzeki, kt ´ ora roz-
dzielała si na cztery odnogi. Biblia wymienia
nazwy tych odn ´ og i kr ´ otko nadmienia, kt ´ or-
dy płynły. Ale badacze, kt ´ orzy kierowali si ty-
mi informacjami, pr ´ obujc wyznaczy c poło ˙ ze-
nie pradawnego raju, do niczego nie doszli —
jedynym rezultatem ich wysiłk ´ ow były niezli-
czone, na dodatek sprzeczne ze sob teorie.
Czy to znaczy, ˙ ze opis Edenu i wzmianki o rze-
kach s nieprawdziwe?
Pomy ´ sl: Zdarzenia w ogrodzie Eden, o kt ´ o-
rych m ´ owi Biblia, rozegrały si około 6000 lat
temu. Opisał je Moj ˙ zesz, kt ´ ory m ´ ogł korzysta c
z przekaz ´ ow ustnych albo nawet z istniejcych
ju ˙ z dokument ´ ow. Trzeba jednak pamita c, ˙ ze
sw relacj sporzdził jakie ´ s2500latpofak-
cie. Eden nale ˙ zał ju ˙ z wic do zamierzchłej
przeszło ´ sci. Czy w cigu tak długiego cza-
su rzeki nie mogły zmieni ´ cswojegobiegu?
Przecie ˙ z powierzchnia naszej planety ulega
cigłym zmianom. Eden najprawdopodobniej
le ˙ zał w rejonie zaliczanym dzi ´ s do obszar ´ ow
o silnej aktywno ´ sci sejsmicznej — obszar ´ ow, na
kt ´ orych miało miejsce 17 procent najwik-
szych trzsie ´ nziemi.Wtakichregionachdo ´ s c
łatwo o zmian topografii terenu. Co wicej,
potop z czas ´ ow Noego m ´ ogł na ni wpłyn c
w spos ´ ob niemo ˙ zliwy dzisiaj do ustalenia.
Pewne fakty mo ˙ zna jednak ustali c. Ksiga
Rodzaju przedstawia ogr ´ od Eden jako realne
miejsce. Dwie z czterech wymienionych rzek
— Euf rat i Chiddekel, czyli Tygrys — istniej do
1. „Ogr ´ od Eden nie m ´ ogł by ´ c realnym
miejscem”.
Skd si bior wtpliwo ´ sci na ten temat? Do
ich powstania przyczyniła si filozofia. Przez
stulecia teolodzy spekulowali, ˙ ze ogr ´ od Bo ˙ zy
w dalszym cigu gdzie ´ s istnieje. Chrze ´ scija ´ n-
stwo pozostawało jednak pod wpływem filozo-
f ´ ow greckich, takich jak Platon i Arystoteles,
zdaniem kt ´ orych nic, co ziemskie, nie mo ˙ ze
by c doskonałe — doskonało ´ s c jest zastrze ˙ zona
tylko dla niebios. W rezultacie teolodzy uznali,
˙ ze pierwotny raj musi by ´ cgdzie ´ sbli ˙ zej nieba
˙ ze
takie miejsce nigdy nie istniało.
Przyjrzyjmy si jednak bli ˙ zej biblijnemu opi-
sowi raju. Ksiga Rodzaju 2:8-14 zawiera sporo
informacji dotyczcych tego ogrodu. Był on
usytu owany na wschodzie regionu o nazwie
Wody potopu, sprowadzonego na ziemi przez Boga,
najwyra ´ zniej zmyły wszelkie ´ slady po ogrodzie Eden. Ksi-
ga Ezechiela 31:18 sugeruje, ˙ ze w VII wieku p.n.e. „drzewa
Edenu” od dawna ju ˙ z nie istniały. A zatem wszyscy, kt ´ orzy
wp ´ o ´ zniejszych czasach poszukiwali tego ogrodu, byli ska-
zani na pora ˙ zk.
Biblia uczy, ˙ ze wszelkie dzieła Bo ˙ ze s doskonałe, a ze-
psucie pochodzi z innego ´ zr ´ odła (Powt ´ orzonego Prawa 32:
4, 5). Kiedy Jehowa zako ´ nczył stwarzanie ziemi, o ´ swiad-
czył, i ˙ z wszystko, co uczynił, było „bardzo dobre” (Rodza-
ju 1:31).
UKAZUJE SI OBECNIE W 185 JZYKACH: afrikaans,
ajmara, alba ´ nski, amharski, angielski (r ´ ownie ˙ zpismem
Braille’a), arabski, azerbejd ˙ za ´ nski, azerbejd ˙ za ´ nski (alfa-
bet gra ˙ zdanka), baule, bemba, bengalski, bikol, birma ´ n-
ski, bislama, bułgarski, cebua ´ nski, chi ´ nski tradycyjny
(nagrania w dialekcie mandary ´ nskim), chi ´ nski uprosz-
czony, chorwacki, czeski
,czewa,du ´ nski
,efik,esto ´ nski,
keczua (Ekwador), khmerski, khosa, kikuju, kiluba, kim-
bundu, kirgiski, kiribati, kongo, kongo (Angola), korea ´ n-
ski , kreolski (Haiti), kreolski (Mauritius), kreolski (Sesze-
le), kwangali, kwanyama, lingala, litewski, lozi, luganda,
lunda, luo, luvale, łotewski, macedo ´ nski, maja, malaja-
lam, malgaski, malta ´ nski, maracki, marszalski, mizo,
moore, ndebele, ndonga, neosalomo ´ nski, nepalski, ni-
derlandzki
to, sra ´ nski, suahili, swazi, syngaleski, szona, szwedzki ,
tagalski ,tahita ´ nski, tajski, tamilski, tatarski, telugu, te-
tela, tetum, tigrinia, tiv, tok-pisin, tonga, tonga ´ nski, toto-
nak, truk, tshiluba, tsonga, tswana, tumbuka, turec-
ki,tuwaluski,twi,tzotz l,ukrai ´ nski , umbundu, urdu,
uruund, uzbecki, walisja ´ nski, waray-waray, wenda, wgier-
ski ,wietnamski,włoski ,wolaita,zachodnioormia ´ nski,
zande, zapotek (przesmyk), zuluski.
, francuski
,nyaneka,
nzema, ormia ´ nski,oromo,osetyjski,palaua ´ nski, panga-
sinan, papiamento (Cura cao), pedi, pend ˙ zabski, perski,
polski
,niemiecki
, niue, norweski
r ´ ownie ˙ znaCD
, ibo, ilo-
ka ´ nski, indonezyjski, islandzki, isoko, japo ´ nski
, ponapea ´ nski, portugalski
, rarotonga ´ nski, ro-
na CD w formacie MP3
,japski,
joruba, kannada, kaonde, kazachski, keczua (Ancash),
keczua (Ayacucho), keczua (Boliwia), keczua (Cuzco),
, ruandyjski, rumu ´ nski, rundi, samoa ´ nski, sango,
serbski, serbski (alfabet łaci ´ nski), słowacki, słowe ´ nski, so-
na www.jw.org
syjski
.
Cz ´ s c z nich utrzymywała, ˙ ze le ˙ zy na niezwyk-
le wysokiej g ´ orze, kt ´ orej szczyt znajduje si po-
za zasigiem ziemskiej niedoskonało ´ sci. Inni
umiejscawiali go na biegunie p ´ ołnocnym lub
południowym, a jeszcze inni — na ksi ˙ zycu al-
bo w jego pobli ˙ zu. Nic wic dziwnego, ˙ ze wo-
k ´ oł relacji o Edenie narosła ba ´ sniowa otocz-
ka. Wielu wsp ´ ołczesnych naukowc ´ ow uwa ˙ za
wszelkie teorie dotyczce poło ˙ zenia geogra-
ficznego Edenu za nonsensowne i twierdzi,
ewe, fid ˙ zyjski, fi ´ nski
,g ˜ a, grecki, grenlandz-
ki, gruzi ´ nski, guarani, gud ˙ zaracki, gun, hausa, hebraj-
ski, hiligajno, hindi, hiri motu, hiszpa ´ nski
397090453.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin