Kalina Bartnicka • Irena Szybiak
Zarys
historii
wychowania
tSIF
Wydawnictwo Akademickie „Żak" Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku
Warszawa 2001
Redaktor Józef Marek Śnieciński
Opracowanie graficzne Elżbieta Malik
Korekta Krystyna Lechnio
Na okładce rycina przedstawiająca naukę gramatyki w wiekach średnich
® Copyright by Wydawnictwo Akademickie „Żak" Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku and Kalina Bartnicka, Irena Szybiak
ISBN 83-88149-39-3
£ A6A5O
Wydawnictwo Akademickie „Żak"
Teresa i Józef Śniecińscy 02-127 Warszawa, ul. Włodarzewska 55G m 11
tel./fax 822-82-67
www.wydawnictwozak.com.pl
poczta@wydawnictwozak.com.pl
Druk i oprawa:
Tel. (0-22) 613 21 65
OA.
Spis treści
Wstęp 13
1. Wychowanie jako historycznie zmienna funkcja społeczeństwa ... 13
2. Historia wychowania - zakresy pojęcia 15
3. Historia wychowania jako przedmiot kształcący 16
4. Historia wychowania jako dyscyplina naukowa 17
4.1. Początki i kierunki rozwoju badań , 17
4.2. Historia wychowania w Europie 19
4.3. Historia wychowania w Polsce 19
5. Podstawowe wydawnictwa i syntezy 21
6. Historia wychowania na studiach pedagogicznych 23
7. Cel niniejszego wydawnictwa 24
I. Starożytność: podstawy europejskich tradycji edukacyjnych 27
1. Wprowadzenie 27
2. Wychowanie w Grecji w okresie archaicznym i klasycznym 29
2.1. Rodzina i państwo; ideały wychowawcze
(homerycki, spartański, ateński) 29
2.1.1. Uwagi ogólne. Epoki historyczne kultury greckiej 29
2.1.2. Wychowanie w czasach Iliady i Odysei 30
2.1.3. Wychowanie w rodzinie i ideały wychowawcze
w okresie archaicznym i klasycznym 31.
2.1.4. Wychowanie spartańskie i ateńskie ^32
2.2.1. Szkoła 33
2.2.2. Sofiści 34
2.2.3. Optymizm pedagogiczny Sokratesa l*^p
2.2.4. Platońska koncepcja państwowego systemu edukacji' 36)
2.2.5. Arystoteles: indywidualizacja i unaukowienie ^~.
problematyki edukacyjnej 37 J
3. Hellenizm: utrwalenie się struktury szkolnej *"
i ideał człowieKa wykształconego 39 )
4. Rzym starożytny 41
4.1. Wprowadzenie 41
4.2. Republika: tradycje wychowania w rodzinie 42
4.2.1. Mit rodziny 42
4.2.2. Edukacja domowa w rodzinie starorzymskiej 43
4.2.3. Nowy ideał Rzymianina okresu hellenizmu 45
4.3. Szkoła: od nauczania in triviis do systemu szkolnictwapaństwowego 46/"
4.3.1. Łacińska szkoła elementarna 46)
4.3.2. Łacińska edukacja średnia i wyższa w okresieRepubliki 46
4.3.3. Marek Tulliusz Cycero: mistrz słowa i twórca sztukioratorskiej łacińskiej - orator - polityk schyłkuRepubliki 47
4.3.4. Polityka szkolna Cesarstwa 48
4.3.5. Marek Fabiusz Kwintylian: pochwała edukacjipublicznej - mówca wzorem obywatela 49 ;
4.3.6. Oderwanie mądrości szkolnej od życia 50
5. Wczesne chrześcijaństwo 51
5.1 Wprowadzenie 51
5.2. Tradycje judaizmu. Wpływ Starego Testamentu 52
5.2.1. Rodzina żydowska i wychowanie 52
5.2.2. Szkoła żydowska 52
5.3. Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej 53
5.4. Stosunek chrześcijan pierwszych wieków do kultury
i szkoły pogańskiej 54
5.4.1. Szkoły katechetyczne 56
5.5. Pojednanie chrześcijaństwa z kulturą antyczną 56
• 5.5.1. Sw. Augustyn i św. Hieronim - uzasadnienie
kształcenia chrześcijan w naukach świeckich 56
5.5.2. Konsekwencje upadku Cesarstwa Zachodniego dladziejów szkoły 58
Bibliografia 58
II. Średniowiecze 61
1.1. Wprowadzenie 61
1.2. Przechodzenie od szkoły antycznej do chrześcijańskiej 62
1.3. Pierwsze szkoły chrześcijańskie 64
1.4. Wczesnośredniowieczne kompendia wiedzy antycznej 65
2. Średniowieczny porządek edukacyjny 65
2.1. Państwo a szkoła przed ...
klejarka