1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczniowie:
· potrafią wymienić osiągnięcia cywilizacyjne Fenicjan, ludów Indii i Chin
· potrafią przedstawić warunki geograficzne
· rozumieją i prawidłowo stosuje pojęcia wykorzystane przez uczniów w czasie prezentacji (alfabet, , Państwo Środka)
· znają osiągnięcia cywilizacyjne Fenicjan, ludów Indii i Chin
· lokalizują omawiane kraje na mapie
· wyjaśniają wpływ warunków geograficznych na życie ludzi
· rozumieją i prawidłowo stosuje pojęcia wykorzystane przez uczniów w czasie prezentacji (hinduizm, buddyzm, kasta, księgi Wedy)
· rozumieją znaczenie osiągnięć cywilizacyjnych
· prezentują efekty pracy zespołu
· twórczo wykorzystują dostępne źródła informacji
2. Metody:
· metoda programowa (z wykorzystaniem podręcznika), pogadanka
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Gdzie znajduje się Palestyna?
· Jakie były dzieje Narodu Wybranego (Żydów)?
· Kiedy narodził się judaizm?
· Jaki był charakter judaizmu?
· Komu objawił się Bóg na Górze Synaj?
· Komu i gdzie Bóg dał Dekalog (10 Przykazań Bożych)?
· Według jakich Przykazań postępowali i postępują Żydzi?
· Jaka księga jest źródłem wiary Żydów?
· Gdzie spisane są prawa Żydów?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Osiągnięcia cywilizacyjne Fenicjan, ludów Indii i Chin
I. Fenicja
1. Położenie geograficzne Fenicji
· Jakie tereny zamieszkiwali Fenicjanie?
2. Handel fenicki
· Jakimi towarami handlowali Fenicjanie?
3. Fenicka flota morska
· Co umożliwiała Fenicjanom flota morska?
4. Pismo alfabetyczne
· Jakie było najważniejsze osiągnięcie Fenicjan?
· Dlaczego pismo fenickie stało się najważniejszym osiągnięciem Fenicjan?
1. Położenie geograficzne Indii i Chin
· Kiedy i nad jakimi rzekami powstawały pierwsze cywilizacje Dalekiego Wschodu?
2. Wierzenia religijne
· Jak doszło do powstania hinduizmu?
· Co to były „Wedy”?
· Kim byli Ariowie?
· Dlaczego społeczeństwo dzieliło się na „kasty”?
· Kim byli bramini?
· Jaką nauką głosił Budda?
· Jaką naukę głosił Konfucjusz?
3. Osiągnięcia naukowe Indii i Chin
· Jakie wynalazki Indii i Chin spowodowały postęp cywilizacyjny?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 45. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 46. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
3. Fenicka flota morska – dzięki niej:
· prowadzili handel od wschodnich wybrzeży Morza Śródziemnego
· zakładali kolonie (np. Kartagina)
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 46-47. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 48. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
· Doliny rzek Indus i Żółta Rzeka
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 49-50. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
· hinduizm – 1500 r. p.n.e.
· buddyzm – Siddharta Gautama (Budda), ok. 560-480 r. p.n.e.
· konfucjanizm – Konfucjusz, 551-479 r. p.n.e.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 50. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Wyjaśnić pojęcia:
hinduizm, buddyzm, kasta, księgi Wedy
IV. Rekapitulacja pierwotna
pedagog107