Aniołowie.doc

(15 KB) Pobierz
	Labarfiel - jeden z anio��w strzeg�cych si�d mego nieba (zob. Ozar Midrashim, t. 1, s. 119). 
	Labezerin - geniusz (duch) powodzenia. La bezerin pe�ni s�u�b� w drugiej godzinie dnia (zob. Apoloniusz z Tiany, Nuctemeron). 
	Labiel - pierwotne imi� anio�a Rafa�a (Rafae la). Jak g�osi legenda, Labiel otrzyma� nowe imi�, gdy podporz�dkowa� si� rozkazom Boga zwi�zanym ze stworzeniem cz�owieka. Anio�o wie prawdy i anio�owie pokoju zakwestionowa li plany Stw�rcy, za co zostali spaleni boskim ogniem (zob. Ginzberg, The Legends o f the Jews, t. 1, s. 52, przypis; por. Ze skarbnicy midraszy, s. 10-11). 
	Labusi - jeden z pi�ciu anio��w wszechmo cy; czterej pozostali to: Tubatlu, Bualu, Tulatu, Ublisi (zob. Sz�sta i si�dma ksi�ga Moj�eszowa). 
Lad (hebr.: wiek m�odzie�czy) - jedno z wielu imion anio�a Metatrona. 
	Lahabiel - pomocnik Rafa�a (Rafaela), w�ad cy pierwszego dnia miesi�ca (trzecim dniem rz� dzi Samael, sz�stym - Anael). Imienia Laha biela (podobnie jak Faniela, Rahabiela czy Arie la) u�ywano (i nadal si� u�ywa) jako amuletu chroni�cego przed z�ymi duchami (zob. Thom pson, Semitic Magic, s. 161).
	Lahariel - jeden z 70 anio��w amulet�w po rodowych. 
Lahariel jest zast�pc� Micha�a, w�ad ey drugiego dnia miesi�ca (zob. Ksi�ga Razjela; Budge, Amulets and Talismans; M. Gaster, Wis dom of the Chaldeans, s. 338). 
	Lahasz - w literaturze rabinackiej, wysoki rang� anio�, kt�ry wraz z Zakunem nam�wi� 184 miriady duch�w, aby skrad�y modlitwy Moj�esza, zanim dotr� one do Boga. Za sprze ciwienie si� woli Bo�ej Lahasz i Zakun otrzy mali "po 60 ognistych bat�w" (zob. Ginzberg, The Legends o f the Jews, t. 3, s. 434). Bamberger (Fallen Angels, s. 138) przytacza inn� wersj� tej legendy, w kt�rej Samael, karz�c Lahasza, "wi��e go rozpalonymi �a�cuchami, wymierza 70 ognistych bat�w i wyp�dza sprzed oblicza Bo�ego". 
	Lahatiel ("p�on�cy") - jeden z siedmiu anio��w kary (zob. New Jewish Encyclopedia, t. 1, s. 593). W kabalistycznych pismach Josefa ben Abrahama Gikatilli Lahatiel jest anio�em sprawuj�cym w�adz� nad bramami �mierci, co oznacza, �e przebywa w drugiej spo�r�d siedmiu "warstw" piek�a. Wed�ug Objawienia rabiego Jozuego ben Lewiego, Lahatiel jest jednym z anio��w piekie�, kt�rzy wymierzaj� kar� narodom (zob. M. Gaster, Studies and Texts in Folklore). 
	Lajla (Leliel, Lajlahel) - uwa�a si�, �e imi� to wywodzi si� z rabinackiej egzegezy s�owa lailah (noc) w Ksi�dze Hioba 3, 3. Wed�ug Zo haru (Exodus) Lajla to "anio� strzeg�cy duszy w momencie narodzin". W legendach �ydow skich Lajla jest demonicznym anio�em nocy, "ksi�ciem pocz�cia", por�wnywanym z Lilit, �e�skim demonem pocz�cia (zob. Cohen, Tal mud, s. 77, 114). Jednak�e w Genesis Raba 417 i Talmudzie Sanhedrin 96a czytamy, �e podczas bitwy wojsk Abrahama z bezbo�nymi kr�lami Lajla walczy� po stronie patriarchy, co wskazy wa�oby, �e by� to raczej anio� dobry, ni� z�y (zob. Graves, Patai, Mity hebrajskie, s. 153).
	Lama - w Heptameronie de Abano Lama (lub La Ma) jest anio�em powietrza, w�adc� wtorku i mieszka�cem pi�tego nieba. Przywo�uje si� go z zachodu. 
	Lamach - anio� sprawuj�cy w�adz� nad planet� Mars (zob. Heywood, The Hierarchy o f the Blessed Angels, s. 215). 
	Lamassu - w mitologii asyryjskiej, demon opieku�czy, przywo�ywany w zako�czeniu zakl�� przeciwko z�ym duchom (zob. Thompson, Semitic Magic, s. 45). Wed�ug Trachtenberga (Je wish Magic and Superstition, s.156), Lamassu jest duchem babilo�skim. [Lamassu zazwyczaj przedstawiano jako skrzydlatego byka z ludzk� g�ow�; zob. te� Babilo�skie zakl�cia magiczne, s. 107 - przyp. t�um.] 
	Lamechalal (Lamechiel) - w hebrajskiej Ksi� dze Henocha, w�adca planetarny. Jak podaje Conybeare (The Testament o f Solomon), Lamechalal Lamentuj�cy anio� (fragment greckiej piety) (za: Jame son, Legends of the Madonna) jest jedynym anio�em zdolnym pokona� �e�skie go demona o imieniu Fa�sz. 
	Lamediel - anio� czwartej godziny nocy, s�u��cy pod Jefisz� (zob. Waite, The Lemegeton). Lamedk - podobnie jak Lamek (z kt�rym jednak nie nale�y go uto�samia�), anio� przywo�ywany w zakl�ciu miecza. 
	Lamek (Lamidek) - �wi�ty anio� przywo�ywany podczas obrz�d�w czarnej magii, zw�a szcza w zakl�ciu miecza (zob. Grimorium Verum; Shah, The Secret Lore o f Magic).
	Lamy - w mitologii chaldejskiej, jedna z czterech g��wnych klas duch�w opieku�czych, zwykle przedstawianych w postaci lwa z ludzk� g�ow�; -> cherubiny; Nirgali (zob. Lenor mant, Chaldean Magic, s. 121). 
	Larzod - jeden z "wspania�ych, �yczliwych anio��w" przywo�ywanych w zakl�ciach Salomonowych, udzielaj�cych inwokantowi tajemnej wiedzy Stw�rcy (zob. Gollancz, Clavicula Salomonis). 
	Laudaj - anio� przywo�ywany w b�ogos�awie�stwie soli (zob. Grimorium Verum).
	Lau(w)iasz - w kabale, anio� ch�ru tron�w i ch�ru cherubin�w. �ci�lej m�wi�c, jest to anio�, kt�ry niegdy� nale�a� do tych ch�r�w. Lauwiasz sprawuje piecz� nad m�drcami i wybitnymi osobisto�ciami. Reprodukcj� jego piecz�ci zob. w: Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 260, 267. 
	Lawid - w islamskiej tradycji apokaliptycznej, "w�dz anio��w". Sufi Abu Jazyd, w czasie swojej podr�y do si�dmego nieba, w drugim niebie spotka� Lawida, kt�ry zaproponowa� mu "kr�lestwo �adnym j�zykiem niewypowiedziane". Abu Jazyd odrzuci� t� ofert� (a w�a�ciwie �ap�wk�), wiedz�c, �e to tylko sprawdzian jego oddania Bogu (zob. Nicholson, An Early Arabic Version...). 
	Lazaj - "�wi�ty anio� Bo�y" przywo�ywany podczas egzorcyzm�w ognia (zob. Grimorium Verum; Mathers, The Greater Key of Solomon). 
	Lebes - jeden z pi�ciu wodz�w anio��w pierw szej wysoko�ci (zob. Almadel Salomona). Wezwany, Lebes zjawia si�, trzymaj�c w r�ku chor�giew z czerwonym krzy�em. Pozostali czterej wodzowie tej klasy anio��w to: Alimiel, Barachiel, Gabriel i Helison. 
	Ledrion - anio� przywo�ywany podczas egzorcyzmowania z�ych duch�w, za pomoc� okadzania (zob. Grimorium Verum). 
	Lefa - anio� piecz�ci. W Sz�stej i si�dmej ksi� dze Moj�eszowej jeden z anio��w przywo�ywa nych podczas obrz�d�w magicznych. 
	Lehachel - jeden z 72 anio��w zodiaku (zob. Runes, The Wisdom of Kabbalah). 
	Lehahel - w kabale, jeden z o�miu serafin�w (zob. Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 88). 
	Lehahiasz - niegdy� anio� ch�ru panowa�. Lehahiasz opiekuje si� koronowanymi g�owami i sprawia, �e poddani s� pos�uszni swojemu w�adcy. Jest lub by� (zale�nie od tego, czy jest to anio� dobry czy upad�y) jednym z 72 niebia�skich hierarch�w nosz�cych mistyczne imi� Boga Szemhameforasz (reprodukcj� piecz�ci Lehahiasza zob. w: Ambelain, La Kabbale Prati que, s. 273). 
	Lehawa - w literaturze Hejchalot (Maase Merkawa), anio� strzeg�cy si�dmej sali (pa�acu) nieba. 
	Lekabel - anio� sprawuj�cy piecz� nad upraw� ziemi i urodzajem, jeden z 72 anio��w nosz�cych mistyczne imi� Boga Szemhameforasz (reprodukcj� piecz�ci Lekabela zob. w: Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 273; zob. te� Barrett, The Magus). 
	Lekahel - anio� nale��cy do ch�ru panowa� (zob. Ambelain, La Kabbale Pratique, s. 88). 
	Lelahel - anio� zodiaku sprawuj�cy w�adz� nad mi�o�ci�, sztuk�, nauk� i powodzeniem. W kabale jego anio�em pokrewnym jest Asentaker (reprodukcj� piecz�ci Lelahela zob. w: Am belain, La Kabbale Pratique, s. 273). 
	Lelahiasz - jeden z 72 anio��w nosz�cych mistyczne imi� Boga Szemhaineforas. 
	Leliel - jeden z anielskich w�adc�w nocy (> Lajla). 
	Lemanael - w kabale, duch Ksi�yca. Jego anio�em pokrewnym jest > Elimiel (zob. Le normant, Chaldean Magic, s. 26). 
	Leujasz (Lewiasz) - jeden z 72 anio��w no sz�cych mistyczne imi� Boga Szemhameforasz. 
	Lewanael (Jaraehel) - duch Ksi�yca (zob. Cornelius Agrippa, Three Books of Occult Philo sophy, t. 3.). Lewiatan (hebr.: ten, kt�ry zwija si� w fa�dy) - w przypowie�ciach Henocha Lewiatan jest �e�skim, pierwotnym potworem morskim i z�ym smokiem. W literaturze rabinackiej jest ona (lub on) uto�samiana z Rahabem, anio�em przed wiecznych g��bin, i jest odpowiednikiem l�dowego potwora > Behemota. Jak g�osi legenda, zar�wno Lewiatan, jak i Behemot zostali stworzeni pi�tego dnia Stworzenia (zob. grecka Apokalipsa Barucha; Cohen, Talmud, s. 62). Wed�ug �w. Justyna Lewiatan to "z�y anio�" (zob. Ginzberg, The Legends of the Jews, t. 5, s. 46; Apokalipsa Abrahama 10). Zdaniem George'a Burtona ("Journal of Biblical Literature", grudzie� 1912, s. 161), Lewiatan to "hebrajskie imi� babilo�skiej bogini Tiamat". W tradycji biblijnej Lewiatan jest olbrzymim wielorybem (> Hi 41, 1). W Psalmie 74, 14 jest hipopotamem lub krokodylem. [W Biblii Tysi�clecia, a tak�e angielskim przek�adzie The New Jerusalem Bible, to w�a�nie w Ksi�dze Hioba (40, 15.25) Lewiatan jest por�wnywany do hipopotama i krokodyla; w innym miejscu tej ksi�gi (26, 13) nazwany jest "w�em zbiegiem"; natomiast w Psalmie 74, 14 brak powy�szych okre�le� - przyp. t�um.] W Ksi�dze Izajasza (27, 1) Lewiatan jest nazywany "w�em kr�tym", kt�re to okre�lenie kojarzy si� z "W�em starodawnym" wyst�puj�cym w Apokalipsie �w. Jana 12, 9. [�ydowskie legendy o Lewiatanie zestawiaj� Graves i Patai w Mitach hebrajskich, s. 45-54. "W tradycji kabalistycznej Lewiatan symbolizuje Samaela, ksi�cia z�a, kt�rego czeka w przysz�o�ci unicestwie nie" (zob. Unterman, Encyklopedia tradycji i legend �ydowskich, s. 157); w okultyzmie Lewiatan jest demonem, kt�ry "zach�ca do niewierno�ci" (zob. Rachleff, Okultyzm w sztuce, s. 233) przyp. t�um.] W mitologii mandajskiej, u kresu czas�w wszystkie dusze nieczyste zostan� po�kni�te przez Lewiatana. 
       Libanel - w Mesjadzie Klopstocka, anielski przewodnik Filipa. 
       Librabis - duch ukrytego z�ota i jeden z du ch�w godziny si�dmej (zob. Apoloniusz z Tiany, Nuctemeron). 
       Lifton - w literaturze Hejchalot (Maase Merkawa), anio� strzeg�cy si�dmej sali (pa�acu) nieba. 
       Lilit - w tradycji �ydowskiej Lilit jest �e�skim demonem, krzywdz�cym noworodki, oblubienic� z�ego anio�a Samaela (Szatana). Jak g�osi legenda, by�a pierwsz� �on� Adama. We d�ug rabiego Eliezera (Ksi�ga Adama i Ewy) Lilit codziennie rodzi�a Adamowi setk� dzieci. Zohar (Leviticus 19a) opisu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin