Metoda Dennisona.pdf

(162 KB) Pobierz
58675517 UNPDF
Metoda Dennisona
Gimnastyka mózgu
             Strona główna    >  Metody programy    >  Terapia pedagogiczna
Metoda Dennisona (czyli kinezjologia edukacyjna) to uczenie metodami aktywizującymi włączania naturalnych mechanizmów integracji umysłu i ciała
poprzez specjalnie zorganizowane ruchy. Skierowana jest do wszystkich osób zainteresowanych rozwojem potencjału fizycznego i umysłowego
niezależnie od wieku i zawodu. Kinezjologia edukacyjna staje się coraz bardziej popularna w terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce
czytania. Metodę stosuje się również w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
To uniwersalna metoda pozwalająca lepiej:
l pokonywać stresy i napięcia wynikające z trudności życia codziennego,
l komunikować się z innymi ludźmi, uczyć się i zdawać egzaminy,
l przezwyciężać trudności związane z dysleksją, dysgrafią i dysortografią,
l zrozumieć procesy neurofizjologiczne i ich rolę w procesie uczenia się.
Metoda oparta jest na trzech prostych założeniach:
1. Nauka jest naturalną, przyjemną sferą działalności kontynuowaną prze całe życie.
2. W naszym ciele ukryte są blokady, które utrudniają nam naukę, uniemożliwiają także łagodne przejście przez stresy.
3. Wszyscy, w pewnej mierze, mamy trudności w uczeniu się, lecz do tej pory nie czyniliśmy żadnych starań, aby je usunąć (te blokady mogą trwać
przez całe życie, jeśli nie podejmiemy się zmiany tego stanu rzeczy). Właściwie rozpoznane blokady mogą zostać usunięte, pod warunkiem
prawidłowo prowadzonego treningu.
Paul Dennison (amerykański pedagog) opracował metodę mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jego zdaniem, wiele problemów intelektualnych
i emocjonalnych w życiu człowieka wynika ze złego współdziałania obu półkul mózgowych i z braku integracji między nimi. Aby człowiek miał pełny
obraz otaczającego go świata niezbędna jest integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, bo mózg jest narządem symetrycznym, a każda półkula ma
inne zadania.
Prawa półkula mózgu jest to półkula odpowiedzialna za uczucia, prawdziwe wielowymiarowe uczenie się, ogólny ogląd, percepcję przestrzeni, pamięć
długotrwałą, intencje ‐ czyli jest ona twórcza, emocjonalna, postrzegająca całość.
Lewa półkula mózgowa (u osób praworęcznych) odpowiada zaś za: myśli, analizę, przypisywanie faktów, widzenie szczegółów, percepcję czasu,
kontrolę nad słowem, porozumiewanie się werbalne, pamięć krótką ‐ czyli jest ona logiczna i postrzega poszczególne elementy.
Dzięki harmonijnej współpracy obu półkul mózgowych dzieci jak i dorośli z łatwością przyswajają sobie nową wiedzę, umiejętności. Brak równowagi
między pracą obu półkul mózgowych zdaniem Dennisona, prowadzi do powstawania różnego rodzaju zakłóceń. Dziecko może mieć problemy np.:
w nauce czytania i pisania, z koncentracją uwagi, wyrażaniem własnych emocji. Paul Dennison twierdzi, że powstałe zaburzenia („blokady”) można
zlikwidować właśnie poprzez ruch. Proponuje on ćwiczenia bardzo łatwe i bezpieczne, które wykonywane pod kierunkiem terapeuty prowadzą do
integracji obu półkul mózgu, czego efektem może być np.: płynne czytanie lub poprawa koncentracji uwagi dziecka na własnych ruchach i działaniu.
Działania kinezjologii edukacyjnej powodują dość szybkie i długotrwałe zmiany, poprzez rzeczywiste budowanie powiązań nerwowych w obrębie mózgu
i ciała, dzięki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej, a co ważniejsze ‐ bezstresowo.
Dennison odkrył, że funkcje mózgu ludzkiego są trójwymiarowe tak, że stanowią całość. Proces kształcenia może być miły i przystępny, pod
warunkiem, że zostanie poprowadzony wielowymiarowo:
l wymiar lateralizacji (lewa i prawa półkula mózgu)
l wymiar koncentracji (pień mózgu i płat czołowy)
l wymiar stabilności (system limbiczny)
Metoda Dennisona może dawać następujące efekty:
l usuwać blokady ukryte w naszym ciele,
l wprowadzać ciało i umysł w stan optymalny do przyswajania wiedzy równoważąc wymiar latelarności, koncentracji, stabilności.
Zestaw ćwiczeń gimnastyki mózgu można podzielić na:
      I.  Podstawowy schemat ćwiczeń wprowadzających,
     II. Ćwiczenia na przekraczanie linii środka,
    III. Ćwiczenia wydłużające,
    IV. Ćwiczenia energetyzujące.
I. PODSAWOWY SCHEMAT ĆWICZEŃ WPROWADZAJĄCYCH
1. Picie wody
Woda jest czynnikiem energetyzującym, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu limbicznego. Woda aktywizuje mózg dla elektrycznych
i chemicznych reakcji między mózgiem a układem nerwowym‐poprawia umiejętności szkolne.
Codziennie należy pić tyle szklanek wody ile wskazuje wzór:
Waga ciała
11
58675517.019.png 58675517.020.png 58675517.021.png 58675517.022.png 58675517.001.png 58675517.002.png 58675517.003.png 58675517.004.png 58675517.005.png 58675517.006.png 58675517.007.png 58675517.008.png 58675517.009.png
11
2. Ruchy naprzemienne
Ćwiczenia te powinny być stosowane w ciągu dnia możliwie jak najczęściej i w urozmaicony sposób. Oto przykłady ćwiczeń naprzemiennych:
a. Krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.
b. Dotykanie lewą dłonią prawego łokcia i odwrotnie.
c. Dotykanie lewą dłonią prawego ucha i odwrotnie.
d. Dotykanie lewą dłonią prawego kolana i odwrotnie, itp.
Ruchy naprzemienne ‐ poprawia pisanie, słuchanie, czytanie i rozumienie, koordynacja ruchowa lewej i prawej strony ciała, wzmocnienia oddechu,
wzrost energii.
3. Punkty na myślenie
Jedną ręka masuj punkty (miękkie miejsca pod obojczykami z lewej i prawej strony klatki piersiowej), a drugą rękę połóż na pępku.
Czas ćwiczenia około 2 minut.
Punkty na myślenie ‐ przekazanie informacji od prawej półkuli do lewej połowy ciała i odwrotnie, stymulacja aorty, zwiększenie potoku
elektromagnetycznej energii, likwiduje odwracanie liter i cyfr, prawidłowo układa ciało podczas czytania.
4. Pozycja Cooc`a
Stań, skrzyżuj nogi w kostkach, wyciągnij ręce przed siebie i przekręć dłonie grzbietami do siebie tak, by kciuki skierowane były w dół. Teraz przełóż
jedną rękę przed drugą tak by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki są nadal skierowane w dół), skrzyżuj palce dłoni, zegnij ręce
w łokciach i oprzyj ręce na piersi. Zamknij oczy, język połóż na podniebieniu. Oddychaj swobodnie.
Czas ćwiczenia około 2 minut. Zwalniamy język, nogi, ręce swobodnie opuszczamy.
Pozycja Cooc`a ‐ emocjonalna stabilność, „uziemienie”, zwiększenie uwagi, swobodny ruch kości czaszki, wyraźne słyszenie, mowa, pisanie prac
kontrolnych.
II. ĆWICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKA
1. Ruchy naprzemienne
2. Leniwe ósemki dla oczu
Stań. Wyciągnij przed siebie lewą rękę, zaciśnij pięść a kciuk skieruj do góry, rysuj kciukiem w powietrzu po kształcie położonej ósemki (znaku
nieskończoności) wodząc oczami za ręką‐ głowa nieruchomo. Ruch zaczynaj zawsze w lewo do góry. Powtórz to samo prawą ręką a potem obiema
rękoma jednocześnie.
Leniwe ósemki ‐ koordynacja wzroku, obwodowe widzenie, aktywizacja mózgu dla przekraczania środkowej wizualnej linii, integracja półkul
mózgowych, mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do prawej), rozpoznawanie znaków przy pisaniu, czytanie ze zrozumieniem.
3. Słoń
Wyciągnij lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę połóż na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi w kolanach lekko ugięte, mały rozkrok. Rysuj
ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostuj. następnie to samo z prawą ręką. Pamiętaj, że kierunek
pisania w lewo do góry.
Słoń ‐ stymulacja mowy wewnętrznej, twórcze myślenie, słuchanie własnego głosu, rozwój pamięci długoterminowej, zintegrowane widzenie, słyszenie
i ruch; mowa, pismo, zapamiętywanie.
4. Leniwa ósemka alfabetyczna
Najpierw narysuj kilka leniwych ósemek a potem wpisz w kształt leżącej ósemki małe litery alfabetu, zachowując kierunek w lewo do góry.
Alfabetyczne ósemki ‐ zasady pisowni, twórcze pisanie, koordynacja „ręka ‐ oko”, rozpoznawanie i kodowanie symboli, zdolności manualne, precyzja
ruchów, ortografia.
5. Motyl na suficie
Podnosimy do góry głowę. Nosem na suficie kreślimy leżące ósemki. Zaczynamy w lewo do góry.
Motyl na suficie ‐ koordynacja wzrokowo ruchowa, mechanizm czytania i pisania.
6. Kołyska
Usiądź na podłodze, ręce lekko ugięte oprzyj z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zegnij w kolanach i podnieś stopy do góry. Usuń napięcie
w jednym biodrze potem w drugim, robiąc nieduże ruchy nogami.
Kołyska ‐ rozwój zdolności do pracy w środkowym polu ciała, umiejętności wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony,
nawyki skupiania uwagi i zrozumienia.
58675517.010.png 58675517.011.png
7. Rowerek
Podnieś ręce i głowę do góry, obejmij głowę dłońmi i podtrzymuj ją. Prawym łokciem dotykaj lewego kolana, potem lewym łokciem prawego kolana,
itd. Oddychaj rytmicznie.
Rowerek ‐ integracja lewej i prawej strony ciała, czytanie, umiejętność słuchania, pismo, zasady pisowni, matematyka.
8. Krążenie szyją
Zwieszamy ciężko głowę i krążymy nią zaczynając w lewą stronę.
Krążenie szyją ‐ czytanie ze zrozumieniem, wyrażanie emocji,myślenie pamięć, matematyka.
III. ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE (ROZCIĄGAJĄCE)
1. Przyciskanie dzwonka
Stań prosto, odstaw jedną nogę do tyłu stawiając ją na palcach. Na wydechu zegnij w kolanie nogę stojącą z przodu a piętę tylnej nogi staraj się
postawić na podłodze. Na wdechu podnoś się, prostując przednią nogę i podnosząc piętę tylnej nogi. Tylna noga powinna być wyprostowana. Zmień
nogi.
Pompowanie piętą ‐ integracja tylnych i przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności, słuchanie ze zrozumieniem,
czytanie ze zrozumieniem, zdolności twórczego pisania, zdolności do zakańczania rozpoczętego procesu.
2. Sowa
Jedną ręką chwyć mocno mięśnie barku, głowę powoli odwracaj w lewo a potem w prawo, podbródek trzymaj prosto. Głową sięgaj maksymalnie
w prawo i w lewo, aby rozluźnić mięśnie szyjne. Zrób wdech, gdy głowa jest w skrajnym położeniu tu gdzie ręka trzyma ramię, wydech w czasie obrotu
głowy. Powtórz trzymając drugą ręką drugie ramię.
Sowa ‐ przekraczanie środkowej audialnej linii (uwagę słuchową, percepcję i pamięć), słuchanie własnego głosu, doskonalenie dialogu wewnętrznego,
rozwój luźnego ruchu oczu, słuchanie ze zrozumieniem, mowę i ustny komunikat, matematyczne wyliczenia, pamięć, praca z komputerem.
3. Aktywna ręka
Podnieś rękę do góry, chwyć ją drugą ręką. Podniesiona ręka stawia opór ręce trzymającej na wydechu w czterech kierunkach: w stronę głowy, do
przodu, do tyłu, od ucha. Powtórz wszystko zmieniając ręce.
Aktywna ręka ‐ rozwój wyraźnej mowy i językowych zdolności, rozluźnianie przepony, koordynacja „ręka‐oko”, kaligrafia, zasady pisowni, twórcze
pisanie.
4. Wypady
Rozstaw nogi szerzej od pleców, przekręć nogi tak by stopy były ustawione do siebie pod kątem prostym, Zegnij jedną nogę w kolanie i przenieś nogi,
drugą nogę trzymaj prosto. Tułów trzymaj prosto. Zrób wypad na zgiętą nogę i odwróć głowę w stronę zgiętej nogi.
Wypady ‐ przekraczanie i praca w środkowej strefie ciała, rozwój percepcji przestrzennej, relaksacji całego ciała, zrozumienia, aktualizacji pamięci
krótkoterminowej.
5. Luźne skłony ‐ sięganie po piłkę
Stań, skrzyżuj nogi w kostkach, zrób luźny skłon tułowia do przodu wyciągając ręce przed siebie (jakby oddając ciało działaniu przyciągania
ziemskiego).
Luźne skłony ‐ odczuwanie uziemienia i stabilności, wzrokowej integracji, czytanie ze zrozumieniem, liczenie w pamięci, abstrakcyjne myślenie.
6. Zginanie stopy
Usiądź, zegnij nogę w kolanie i połóż ją na udzie drugiej nogi, tak by zewnętrzna kostka dotykała uda. Końcami palców chwyć podstawę i miejsce
mocowania mięśnia podudzia, następnie zginaj i prostuj stopę.
Zginanie stopy ‐ integracja tylnych i przednich części mózgu, rozwój wyraźnej mowy i językowych umiejętności, zrozumienie w czasie czytania
i słuchania, zdolność twórczego pisania, zdolność podążania za logiką zadania i dokończenia go.
7. Kobra
Usiądź, oprzyj dłonie na stole, trzymaj plecy rozluźnione, zacznij oddychać tak jakby „od podstawy kręgosłupa”. Skup się na oddechu tak jakby był
źródłem twej siły (a nie pracą mięśni).
Kobra ‐ przekraczanie środkowej linii ciała,, rozluźnienie centralnego układu nerwowego, obuoczne widzenie, zgodna praca obojga oczu, słuchanie ze
zrozumieniem, umiejętności mowy, kontrola motoryki precyzyjnej.
IV. ĆWICZENIA ENERGETYZUJĄCE
1. Kapturek myśliciela
Dużymi palcami i kciukiem chwyć małżowinę uszną i masuj ją (odciągając do tyłu i ściskając). Masaż zaczynaj od góry i przesuwaj się w dół do płatka
58675517.012.png 58675517.013.png
Dużymi palcami i kciukiem chwyć małżowinę uszną i masuj ją (odciągając do tyłu i ściskając). Masaż zaczynaj od góry i przesuwaj się w dół do płatka
ucha.
Kapturek myśliciela ‐ przekraczanie środkowej audytywnej Unii (mającej związek z uwagą słuchową, rozpoznawaniem, rozróżnianiem, percepcją,
pamięcią), słuchanie własnego głosu w czasie mówienia, dobrej pracy pamięci krótkoterminowej, doskonalenie dialogu wewnętrznego, zgodnego
słuchania obydwoma uszami, słuchanie ze zrozumieniem, wystąpienia publiczne, śpiew, gra na instrumencie.
2. Energetyczne ziewanie
Dotknij końcami palców miejsca na zębach tuż przed miejscem gdzie łączy się dolna szczęka z górną, masuj te miejsce, lekko otwórz usta, wyobraź
sobie, że ziewasz.
Energetyczne ziewanie ‐ percepcja sensoryczna, motoryczne funkcje oczu i mięśni, odpowiadających za dźwięk i żucie, procesy utleniania
w organizmie, uwaga i percepcja wzrokowa, komunikacja, umiejętność wybierania potrzebnej informacji, głośne czytanie, twórcze pisanie,
wystąpienia publiczne.
3. Oddychanie przeponowe
Zrób wdech nosem. Najpierw oczyść płuca, robiąc krótkie wydechy przez zaciśnięte wargi (wyobraź sobie że chcesz utrzymać piórko w powietrzu). Po
tym wydech możesz robić nawet nosem. Połóż ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się a na wydechu opuszczają się. Zrób wdech i licz do trzech,
zatrzymaj oddech na trzy sekundy, wydychaj licząc do trzech, znowu zatrzymaj oddech na trzy sekundy. Powtórz całość jeszcze raz.
Oddychanie przeponowe ‐ rozluźnienie centralnego układu nerwowego, ustalenie rytmu ruchów kości czaszki; czytanie, głośne czytanie mowa.
4. Punkty pozytywu
Dotknij lekko końcami palców punktów, które znajdują się na czole, bezpośrednio nad oczami, równo po środku między linią włosów a brwiami.
Punkty pozytywne ‐ wzmocnienie czołowych części mózgu, osłabienie reakcji odruchów wymuszonego działania, pozytywny wpływ na procesy nauki
pisania, matematyki, pamięci długoterminowej.
5. Punkty uziemienia
Końcami palców jednej ręki dotknij brody pod dolną wargą, a palce drugiej ręki połóż na górnej części kości łonowej. Patrz w dół (na podłogę).
Punkty uziemienia ‐ praca w polu środkowym, stabilność, uziemienie (wodzenie oczami w dole dla rozwoju umiejętności widzenia z bliska),
umiejętności organizacyjne (ruch oczu w pionie i poziomie), umiejętność nie gubienia wierszy i kolumn w czasie czytania, pisanie i prace
matematyczne.
6. Punkty równowagi
Jedną rękę połóż na wgłębieniu u podstawy czaszki za uszami a drugą na pępku. Zmień położenie rąk.
Punkty równowagi ‐ pobudzenie i koncentracja świadomości, podejmowanie decyzji, rozluźnienie napięcia przy ruchu szczęk i kości czaszki, rozumienie
podtekstu napisanego „między wierszami”, punktu widzenia autora tekstu, krytyczna ocena i podejmowanie decyzji, umiejętność rozróżniania przy
pisaniu i matematyce.
7. Punkty przestrzeni
Końcami palców jednej ręki dotknij miejsca między górną wargą a nosem, drugą rękę połóż tuż powyżej kości łonowej. Wzrok skieruj do góry. Zamień
ręce.
Punkt przestrzeni ‐ zdolności pracy w polu środkowym, rozluźnienie centralnego układu nerwowego, percepcja głębokości wyobrażenia, zdolności
widzieć blisko i daleko, umiejętności organizacyjne, skupienie na zadaniu.
UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNE ‐ DOBÓR ĆWICZEŃ
W zakresie reedukacji czytania stosuje się m.in. następujące grupy ćwiczeń:
Na płynne czytanie:
1. Punkty na myślenie ‐ ćwiczenie to wzmaga jasność umysłu, ułatwia płynne czytanie,
2. Ruchy naprzemienne ‐ ułatwiające proces uczenia się,
3. Leniwe ósemki ‐ ćwiczenie to stanowi znaczną pomoc w reedukacji dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, poprawia płynność
czytania, zapamiętywania, słuchania i myślenia jednocześnie.
Głośne czytanie ze zrozumieniem:
1. Ruchy naprzemienne.
2. Krążenie szyją ‐ ćwiczenie to, poprzez wydłużenie mięśni w obrębie barków i szyi, odblokowuje przepływ krwi do mózgu, co pomaga w głośnym
czytaniu.
3. Oddychanie przeponowe ‐ ćwiczenie to zwiększa pojemność płuc, poprawia dotlenienie organizmu, co wpływa korzystnie na głos w czasie
czytania.
4. Kołyska ‐ wykonywanie tego ćwiczenia wzmaga aktywność obu półkul mózgowych ułatwiając głośne czytanie.
Ćwiczenia na przesuwanie wzrokiem po kolumnach:
58675517.014.png 58675517.015.png
1. Punkty ziemi ‐ jest to ćwiczenie na energię receptywną. Łączy się w ten sposób punkty początkowy i końcowy meridianu centralnego. Ćwiczenie
to poprawia akumulację wzroku, koncentrację wzroku na przedmiotach, ułatwia odwzorowywanie i uczenie się.
2. Punkty przestrzeni ‐ jest to ćwiczenie na energię ekspresyjną. Pomaga rozluźnić się i uspokoić przed sprawdzianami, czytaniem.
3. Punkty równowagi ‐ ćwiczenie to ułatwia koncentrację uwagi, myślenie skojarzeniowe. Poprawia umiejętności uczenia się.
W celu usprawnienia odpowiedzi z czytanego tekstu stosuje się następującą grupę ćwiczeń:
1. Pompowanie piętą ‐ wykonywanie tego ćwiczenia sprawia, że zwalnia się napięcie w miejscach gdzie najwcześniej objawia się stres (tył
podudzia od ścięgna Achillesa do mięsna podkolanowego), to przywraca ruchy kręgosłupa, przemieszczanie płynu mózgowo ‐ rdzeniowego.
Poprawia koncentrację uwagi, umiejętność wypowiadania się.
2. Zginanie stopy ‐ ćwiczenie to włącza lewą półkulę mózgową, odpowiedzialną za mowę. Rozluźnia mięśnie, których blokada powoduje trudności
z mową ‐ zmniejsza kłopoty językowe. Poprawia pamięć, koncentrację uwagi. Ułatwia rozumienie i relacjonowanie tekstu przeczytanego.
Systematyczne stosowanie ćwiczeń z dziećmi o specyficznych trudnościach w nauce czytania przynosi dzieciom duże korzyści, m.in.: zwiększa
umiejętność uczenia się, rozwija inne dotąd zablokowane funkcje. Dzieci zaczynają wierzyć we własne możliwości.
Umiejętność czytania (przekroczenie optycznej linii środkowej)
l punkty na myślenie
l ćwiczenia naprzemienne
l motylek na suficie
l wodzenie wzrokiem
Czytanie na głos
l krążenie szyją
l energetyzujące ziewanie
l ćwiczenia naprzemienne
l kołyska
l oddychanie przeponowe
Czytanie ze zrozumieniem
l przyciskanie dzwonka (pompowanie piętą)
l zginanie stopy
l wypady
Szybkie czytanie
l leniwe ósemki
l ćwiczenia naprzemienne
l sowa
l przyciskanie dzwonka (pompowanie piętą)
Pisanie klasówek
l woda
l leniwe ósemki
l punkty uziemienia
l punkty przestrzeni
l pozycja Cook'a
l ćwiczenia naprzemienne
Ortografia
l słoń
l kapturek myśliciela
l sowa
Usprawnianie pisania
l leniwe ósemki
l alfabetyczne ósemki
l aktywna ręka
l rysowanie oburącz ‐ leniwa ósemka dla oczu
Twórcze pisanie
l przyciskanie dzwonka (pompowanie piętą)
l zginanie stopy
l energetyzujące ziewanie
58675517.016.png 58675517.017.png 58675517.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin