Scenariusze_Pinokio.pdf

(373 KB) Pobierz
j_polski_podstawowa_pop2.indd
18
Scenariusze. Pinokio
Scenariusze do lektury
Pinokio Carla Collodiego
Mariola Konatowicz
Scenariusz 1. Czy znasz przygody pajaca,
co w zabawie się zatraca ?
Test czytania ze zrozumieniem
Imię i nazwisko: ............................. klasa .............
Jeśli uważnie przeczytałeś opowieść pana Collodiego o zabawnym pajacyku Pinokiu, na pewno bezbłędnie
wskażesz prawidłowe odpowiedzi.
Pamiętaj, że zawsze poprawna jest tylko jedna odpowiedź i tę właśnie podkreśl!
Powodzenia!
1. Majster Antonio nazywany był przez wszystkich
Wiśnią, gdyż:
a) bardzo lubił jeść wiśnie
b) koniec jego nosa przypominał dojrzałą wiśnię
c) jego ulubioną potrawą były pierogi z wiśniami
d) często zakładał perukę w wiśniowym kolorze.
0 6. Ogniojad podarował pajacykowi:
a) siedem srebrnych talarów
b) diamentowy naszyjnik
c) pięć złotych monet
d) cenny pierścień.
0 7. Lis i Kot namawiali Pinokia do:
a) oddania im pieniędzy
b) zasadzenia pieniędzy na Polu Cudów
c) wpłacenia pieniędzy do banku
d) rozdania pieniędzy biednym.
2. Dżepetto zapomniał wyrzeźbić Pinokiowi:
a) nos
b) stopy
c) palce u rąk
d) uszy.
0 8. Gdy Pinokio kłamał:
a) bolały go zęby
b) ciekły mu łzy z oczu
c) wydłużał mu się nos
d) wypadały mu włosy.
3. Świerszcz namawiał Pinokia do:
a) ucieczki z domu
b) nauki zawodu
c) ciągłej zabawy
d) lekceważenia starszych.
0 9. Pinokio został podwórzowym psem,
gdyż:
a) chciał ukraść winogrona
b) zjadł jabłko z sadu
c) pomógł łasicom
d) chciał ukraść kurę.
4. By kupić Pinokiowi elementarz, Dżepetto
sprzedał:
a) surdut
b) kawałek drewna
c) koszulę
d) stare krzesło.
10. Aby odnaleźć synka, Dżepetto:
a) wypłynął na morze w małej łódeczce
b) poleciał na Księżyc
c) wynajął detektywa
d) zgłosił zaginięcie Pinokia policji.
5. Zamiast do szkoły Pinokio poszedł do:
a) cyrku
b) Teatru Marionetek
c) supermarketu
d) kina.
Materiały do kserowania
150352901.099.png 150352901.110.png 150352901.121.png 150352901.132.png 150352901.001.png 150352901.012.png 150352901.023.png 150352901.034.png 150352901.045.png 150352901.054.png 150352901.055.png 150352901.056.png 150352901.057.png 150352901.058.png 150352901.059.png 150352901.060.png 150352901.061.png 150352901.062.png 150352901.063.png 150352901.064.png 150352901.065.png 150352901.066.png 150352901.067.png 150352901.068.png 150352901.069.png 150352901.070.png 150352901.071.png 150352901.072.png 150352901.073.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. JĘZYK POLSKI
19
11. Pinokio spotkał ponownie Wróżkę
o Błękitnych Włosach:
a) w Kraju Głupców
b) na Wyspie Obiboków
c) w lesie
d) w Krainie Pracowitych Pszczół.
14. Pinokio odnalazł Dżepetta:
a) w cyrku
b) w chatce wróżki
c) w brzuchu rekina
d) na grzbiecie orła.
15. Wieśniak Jan codziennie dawał Pinokiowi
szklankę mleka w zamian za:
a) wyciąganie ze studni stu wiader wody
b) karmienie osła
c) opowiadanie dowcipów
d) dojenie kóz.
12. Wraz z Knotem Pinokio wyruszył:
a) do Krainy Zabawek
b) do Kraju Słodyczy
c) na Wyspy Szczęśliwe
d) do Miasta Sześciu Sobót.
13. Po pięciu miesiącach zabaw i leniuchowania
Pinokio zamienił się:
a) w osła
b) w chłopca
d) w susła
e) w świerszcza.
16. Zarobione przez siebie pięćdziesiąt groszy
Pinokio:
a) wydał na nowe ubranie
b) podarował chorej wróżce
c) wpłacił do banku
d) schował pod łóżkiem.
17. Jeśli podkreśliłeś już wszystkie odpowiedzi, narysuj ilustrację do jednego, wybranego przez siebie
punktu i opisz ją w 2–3 zdaniach.
Mój rysunek przedstawia ..........................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
150352901.074.png 150352901.075.png 150352901.076.png 150352901.077.png 150352901.078.png 150352901.079.png 150352901.080.png 150352901.081.png 150352901.082.png 150352901.083.png 150352901.084.png 150352901.085.png 150352901.086.png 150352901.087.png 150352901.088.png 150352901.089.png 150352901.090.png 150352901.091.png 150352901.092.png 150352901.093.png 150352901.094.png 150352901.095.png 150352901.096.png 150352901.097.png 150352901.098.png 150352901.100.png 150352901.101.png 150352901.102.png 150352901.103.png
20
Scenariusze. Pinokio
Scenariusz 2. „Był sobie raz kawałek drewna...”
– opowiadamy o przygodach Pinokia
Doskonale poznaliście przygody Pinokia. Spróbujemy dziś wiedzę o nich uporządkować, nie rezygnując przy tym
z dobrej zabawy.
A. Kilkuosobowe zespoły dzieci losują po dwa punkty planu, a następnie przedstawiają je innym w formie
krótkiej pantomimy lub rebusu.
B. Odgadnięte hasła (dopuszczamy nieco zmieniony ich zapis, dbamy jedynie o jednolitą formę zdań lub ich
równoważników) wypisywane są na tablicy – jedno pod drugim.
C. Po zapisaniu wszystkich 16 punktów dzieci otrzymują karty pracy (zob. Karta pracy nr 2 ), które zawierają
cytaty z książki, ułożone w kolejności chronologicznej. Ułatwi to uczniom chronologiczne zapisywanie
zdarzeń.
Każde dziecko najpierw porządkuje zdarzenia samodzielnie, następnie konsultuje wyniki swej pracy z kolegą
z ławki, potem dzieci pracują w czteroosobowych zespołach. Na koniec następuje sprawdzenie efektów pracy
i korekta błędów.
Nr
Zdanie
Równoważnik zdania
0 1. Dżepetto rzeźbi Pinokia.
Narodziny pajaca.
0 2. Pajac ucieka z domu.
Ucieczka z domu.
0 3. Pajacyk sprzedaje elementarz.
Sprzedanie elementarza.
Spotkanie z marionetkami i podarunek
Ogniojada.
0 5. Lis i Kot udzielają pajacowi rad. Rady Lisa i Kota.
0 6. Pinokio wpada w ręce zbójców. Wpadnięcie w łapy zbójców.
0 7. Wróżka o Błękitnych Włosach pomaga
pajacykowi.
Uratowanie Pinokia przez Wróżkę
o Błękitnych Włosach.
0 8. Lis i Kot oszukują Pinokia. Oszustwa Lisa i Kota.
0 9. Pinokio zostaje podwórzowym psem. Pajac psem podwórzowym.
10. Pajac chce dogonić Dżepetta.
Pogoń za Dżeppettem.
Spotkanie z Wróżką na Wyspie Pracowitych
Pszczół.
12. Pajacyk pragnie zostać chłopcem. Pragnienie zostania chłopcem.
13. Pinokio bije się z kolegami. Bójka z kolegami i jej skutki.
14. Pajac ucieka do Krainy Zabawek. Ucieczka do Krainy Zabawek.
15. W brzuchu rekina Pinokio spotyka tatusia. Odnalezienie tatusia w brzuchu rekina.
16. Pajacyk zostaje zamieniony w chłopca. Zamiana pajacyka w chłopca.
Zadanie domowe: Naucz się pięknie opowiadać ten fragment książki, któremu w planie przypisano taki
sam numer, jaki ty masz w dzienniku. Uwaga! Osoby o numerach od siedemnastego do... uczą się opowiadać
odpowiednio fragmenty od pierwszego do...
Materiały do kserowania
0 4. Pinokio spotyka marionetki, a potem
dostaje podarunek od Ogniojada.
11. Pinokio spotyka wróżkę na Wyspie
Pracowitych Pszczół.
150352901.104.png 150352901.105.png 150352901.106.png 150352901.107.png 150352901.108.png 150352901.109.png 150352901.111.png 150352901.112.png 150352901.113.png 150352901.114.png 150352901.115.png 150352901.116.png 150352901.117.png 150352901.118.png 150352901.119.png 150352901.120.png 150352901.122.png 150352901.123.png 150352901.124.png 150352901.125.png 150352901.126.png 150352901.127.png 150352901.128.png 150352901.129.png 150352901.130.png 150352901.131.png 150352901.133.png 150352901.134.png 150352901.135.png
Biuletyn Klubu Nauczyciela. JĘZYK POLSKI
21
Karta pracy nr 2
W ułożeniu w kolejności chronologicznej zapisanych na tablicy zdarzeń pomogą Ci
umieszczone w tabeli cytaty.
Zdarzenie
Cytat
0 1.
„Wyjął narzędzia i zaczął rzeźbić pajacyka”.
0 2.
„Podszedł do otwartych drzwi i dał susa na
ulicę”.
0 3.
„Czy dasz mi cztery grosze za książkę?”
0 4.
„... marionetki, posadziwszy sobie Pinokia
na ramionach, triumfalnie obnosiły go
wokół sceny”.
0 5.
„Znamy bardzo łatwy sposób. Zamiast
wracać do domu, musisz pójść z nami”.
0 6.
„Odwrócił się i w ciemności ujrzał dwa
wielkie czarne cienie...”
0 7.
„Poleć po niego natychmiast i przetnij
swoim czarnym dziobem sznur, na którym
wisi”.
0 8.
„Wróć tu za dwadzieścia minut, a znajdziesz
krzew z gałęziami obwieszonymi złotem”.
0 9.
„Założył Pinokiowi obrożę na szyję i zacisnął
ją tak, żeby się nie zsunęła”.
10.
„To mój ojciec! To mój ojciec!”
11.
„Pinokio rzucił się na podłogę, obejmując
kolana tajemniczej kobiety”.
12.
„Będę się uczył, będę pracował, zrobię
wszystko, co każesz”.
13.
„Tymczasem bitwa stawała się coraz bardziej
zacięta”.
14.
„Zróbcie mi miejsce. Jadę z wami!”
15.
„Nareszcie cię znalazłem!”
16.
„Spojrzał po sobie i przekonał się, że nie jest
już pajacykiem, lecz żywym chłopcem”.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
150352901.136.png 150352901.137.png 150352901.138.png 150352901.139.png 150352901.140.png 150352901.141.png 150352901.142.png 150352901.002.png 150352901.003.png 150352901.004.png 150352901.005.png 150352901.006.png 150352901.007.png 150352901.008.png 150352901.009.png 150352901.010.png 150352901.011.png 150352901.013.png 150352901.014.png 150352901.015.png 150352901.016.png 150352901.017.png 150352901.018.png 150352901.019.png 150352901.020.png 150352901.021.png 150352901.022.png
22
Scenariusze. Pinokio
Scenariusz 3. Ten najlepszym oratorem,
kto opowiada z wigorem!
Cel lekcji: Klasowy konkurs na najciekawsze i najpiękniejsze opowiedzenie fragmentu przygód Pinokia.
1. Wyjaśnienie znaczenia słów:
– orator – mówca, człowiek pięknie przemawiający
– wigor – siła, energia
2. Ustalenie umiejętności dobrego „opowiadacza” w drodze burzy mózgów, np.:
DOBRY MÓWCA
u PRZYGOTOWUJE SIĘ DO PRZEMÓWIENIA
u POTRAFI OPANOWAC TREMĘ
u MÓWI NA TEMAT
u MÓWI PŁYNNIE I WYRAŹNIE
u MÓWI Z ZAPAŁEM
u OBSERWUJE ZACHOWANIE SWOICH SŁUCHACZY I DOSTOSOWUJE TEMPO (WOLNIEJ, SZYBCIEJ)
I GŁOŚNOŚĆ (CISZEJ, GŁOŚNIEJ) OPOWIADANIA DO ICH REAKCJI.
3. Kolejni uczniowie opowiadają przydzielone im fragmenty, a następnie wypełniają kartę pracy.
4. Zadanie domowe:
a. Dopisz jak najwięcej wyrazów pokrewnych do rzeczownika mówca.
b. Uzasadnij pisownię tego rzeczownika.
c. Zapisz 4 przymiotniki nazywające cechy dobrego mówcy.
Materiały do kserowania
150352901.024.png 150352901.025.png 150352901.026.png 150352901.027.png 150352901.028.png 150352901.029.png 150352901.030.png 150352901.031.png 150352901.032.png 150352901.033.png 150352901.035.png 150352901.036.png 150352901.037.png 150352901.038.png 150352901.039.png 150352901.040.png 150352901.041.png 150352901.042.png 150352901.043.png 150352901.044.png 150352901.046.png 150352901.047.png 150352901.048.png 150352901.049.png 150352901.050.png 150352901.051.png 150352901.052.png 150352901.053.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin