ANTROPOLOGIA KULTURY – ZAGADNIENIA DO EGZAMINU
Lektura: Wojciech J. Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998
* Antropologia (Słownik współczesnego jęz pl): Nauka o człowieku, jego pochodzeniu, cechach fizycznych, instytucjach ludzkich, wierzeniach, stosunkach społecznych itp.
* Antropologia kultury należy do nauk humanistycznych i stanowi jeden z podstawowych działów antropologii. Są nimi:
˚ Antropologia biologiczna - zajmuje się biologią człowieka w perspektywie antropologicznej – wiedzy o rodzaju ludzkim. Dziś odchodzi się od anatomicznego porównania ras na rzecz: genetyki, demografii, medycyny sądowej i paleomedycyny.
˚ Archeologia - bada ślady struktury społeczeństw prehistorycznych i tych stosunkowo niedawnych, skupiając się na źródłach poprzedzających spisane relacje.
˚ Językoznawstwo antropologiczne - nauka o jęz - jego zróżnicowaniu. Wąski wycinek językoznawstwa – skupiony na badaniu odmienności poszczególnych języków.
˚ Antropologia kulturowa - badania zróżnicowania kult, poszukiwanie uniwersaliów kulturowych, ujawnianie struktury społ, interpretację symboliki itp. Wielu badaczy wciela w obręb antropologii kulturowej wszystkie pozostałe dziedziny antropologii
etnocentryzm
* odniesienie życia do własnej kult - „naturalne” uznanie naszej kult za centralną, najważniejszą, najlepszą.
* (pojęcie zdefiniował na przełomie XIX i XX w. socjolog William Sumner).
* Przykłady etnocentryzmu:
˚ Uznawanie własnego kraju za środek świata (australijscy aborygeni, Chiny, mieszkańcy Haiti, Żydzi, Francuzi, Ziemia Święta dla chrześcijan, starożytni Grecy – kamień omfalos ze świątyni Apollina w Delfach)
˚ Uznawanie własnego ludu za „prawdziwych” ludzi, zaś sąsiadów – za nieludzi, barbarzyńców: ta opozycja „ludzie - nieludzie” jest zapowiedzią uniwersalnego przeciwstawienia „my – oni”.
Podstawy opozycji - ludzie [inaczej niż zwierzęta] używają ognia nie tylko do ogrzania, ale i przygotowywania jadła; Uczuciowo angażują się w związki seksualne; Zdobią ciała rytualnymi malunkami, tatuażami, okaleczeniami – i odpowiednio się ubierają.
podziały: swój-obcy (inny);
* patrz wyżej na etnocentryzm
* wg Leacha my – oni poprzedzone jest zestawieniem ludzie - nieludzie
* „Oni” (w odróżnieniu od „nas”) –
˚ nie gotują tak jak my,
˚ nie uznają naszych konwencji w kwestii związków płci,
˚ nie zdobią ciał w uznany przez nas sposób.
* 3 wyznaczone przez te opozycje sfery kult (jadło, seks i „nagość” (stosunek do niej) – są w większości kultur głównymi obszarami objętymi zakazami „tabu” [zakaz podejmowania pewnych czynności wobec obiektów, stanów rzeczy, co do których istnieje przekonanie o ich sakralności lub nieczystości. Złamanie t abu=„skażenie” osoby i narażenie jej na sankcje o charakterze światopoglądowym i społ i czyni ją niebezpieczną dla otoczenia]
* Konsekwencje podziału na swoich i obcych: przekonanie o wyższości „swoich”, uznanie obowiązujących w „naszej” kulturze konwencji za naturalnych, oczywistych i jedynie słusznych - źródło megalomanii plemiennych i narodowych –podtrzymywanego poczucia wyższości i wyjątkowości własnej grupy etnicznej.
antropologiczne zainteresowanie kulturą ludową.
* Do lat 70. postępowanie antropologa przebiegało wg stałego schematu:
1. Empiryzm: wejście w daną kul-ę, nauka jęz, poznanie jego pojęć i wartości; potem przekład i interpretacja danych w naukowych kategoriach antropologii;
2. Teoretyczne uogólnienie - mechanizmy działania badanej kul-y jako całości i współdziałania jej elementów
3. Badania porównawcze - nad kilkoma społeczeństwami, wreszcie formułowanie autorskich teorii kultury.
* NURT LOKALNY - drugi obok pozaeuropejskich kultur pierwotnych typ Inności skierowany ku kulturze ludowej (chłopskiej) w państwach cywilizowanych. Nazwa nauki w Pl: ludoznawstwo > etnografia > etnologię.
* Proces postępu świata w skali globalnej, alei struktury samych społeczeństw europejskich. W naszym kręgu kulturowym postęp kojarzony był o walkę o prawa człowieka i obywatela. A to zwróciło uwagę na lud – sferę narodu, stanowiącą podstawę nowoczesnego państwa. Lud stał się zatem obiektem badań.
* badania miały charakter :
topograficzno-statystyczny
liczebność, rozmieszczenie, podstawy bytowe [ludu = fundament państwa]
kultura ludowa
rozszerzono badania na wytwory człowieka z ludu [niska, zacofana i zabobonna] - chciano ją zmienić, ulepszyć, oświecić, zbliżyć do kultury elitarnej.
* W oświeceniu Pl kultura ludowa = ostoję polskości [stąd badanie, utrwalanie i podtrzymywanie historii narodu, pospólstwa - Tylko wśród ludu przetrwały pierwiastki polskości nieskażone kosmopolityzmem].
* Nastawienie to przetrwało nawet mimo uświadomienia sobie, że archaizm kultury ludowej jest pozorny.
* Kul-a ludowa stała się [odpowiednikiem kul-y pierwotnej] formą Inności = klucz dla antropologii pojęcie to obejmuje : egzotykę dalekich krajów i narodów, jak i pobliskie kultury nieelitarne, tajemnicze i mało znane.
* Badanie Inności przez pryzmat pojęcia kul: próba odp. na pyt, w jaki sposób zunifikowana natura człowieka egzystuje w tak wielu ludziach zakorzenionych w odmiennych tradycjach.
* Dziś antropolog ma określone spojrzenie na kul obraz świata i szuka odp na przyczyny jego charakteru.
*
problem relacji między kulturą a naturą (rys historyczny),
* Tylor odgranicza naturę od celowych tworów intelektu [2 przeciwne porządki]
* Czas zsekularyzowany – to immanentna cecha natury, jest atrybutem przynależnym wszystkim zjawiskom
Rozwinięcie opozycji: kultura – natura: [podstawa antropologii]
Natura:
Kultura:
ciągła; powiązana ze zwierzęcością; daje wolność; świat nieprzetworzony; zjawiska biologiczne
nieciągła; człowieczeństwo; świat przetworzony; narzuca reguły i normy; charakter mentalny
* Rousseau [pierwszy opracował problem kultury i natury] Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności…
˚ idealny badacz cywilizacji: wnikliwy myśliciel i odważny podróżnik.
˚ uświadomienie nam, że świat, w którym żyjemy, nie jest jedynym.
˚ natura a kult i pochodna: przeciwstawienie uczucia rozumowi. Człowiek natury żyje w świecie zmysłów, ale mamy możliwość doskonalenia się: przejście w stan pełnego człowieczeństwa dokonuje się w chwili nabycia umiejętności odróżnienia siebie od „innych”.
˚ Cywilizacja oparta na intelekcie prowadzi do zwyrodnienia człowieka w wymiarze jednostkowym i społ. Wszystko przekraczające pierwotność[nauka, sztuka]jest złe. Cywiliza.= upadek natury, wolności[nie postęp]
* ewolucjonizm schematyczny - prototypowe ujęcie społ pierwotnego [natury], poprzedzającego ukształtowanie się cywilizacji; dominuje w XIX wieku:
˚ finał otwarcia się kul-y i zakończenie epoki odkryć geograf. Poznana Ziemia stała się ostateczną barierą. Europa = gwałtowna ekspansja na odkryte wcześniej ziemie [czyniąc z nich kolonie]. „Dzicy” stali się elementem tego świata, ale poza przestrzenią kul-ą: geograficznie odlegli, na osi czasu - przedstawiciele przeszłości.
* HISTORIA:
˚ Nowoczesna antropologia kult ukształtowała się w wyniku spotkania Europejczyków z innymi („odkrytymi” przez nas) kulturami od XVI w. Jest to zatem nauka na wskroś europejska.
˚ Podbój nieznanego świata = zaprowadzenie w nim naszych porządków, jego opis wg naszych kryteriów opisu. opozycja „my – oni” zmieniła charakter z lokalnej na globalną. doszło do uspójnienia i ujednolicenia wizji świata jako całości. Nowy Świat (zamiast „innego świata”) pojęcie powstało w Europie, umysły jej mieszkańców, którzy dostrzegli łączącą ich wspólnotę cywilizacyjną w odróżnieniu od „nowych, dzikich ludów”. określenia statusu mieszkańców „Nowego Świata”: czy to ludzie? skąd wzięli się w zapomnianej, nieznanej części świata? Jak ich obecność tam ma się do naszej wiedzy o świecie, do tekstów objawionych? Czy są dziećmi A i E i są pod opieką Boga? Czy przywrócić ich Kościołowi?
˚ Europ pojmowanie czasu: mieliśmy ideę czasu linearnego (opozycja do pierwotnej cyklicznej wizji czasu - powtarzającego się koła), ale czas był w tradycji judeochrześcijańskiej medium św historii: liczył się od stworzenia świata, potem od narodzin Ch, a zmierzał do Sądu Ostatecznego. Objawienie zostało usytuowane w czasie hist – przypisane określonemu mscu i czas. Świat pogański znalazł się poza tym czasem i przestrzenią.
˚ Odkrycie nowych, licznych form życia, nieobjętych Objawieniem zrodziło problem teologiczny. 1493 – polecenie papieża Aleksandra VI, aby chrzcić „dzikich” – równoznaczne z urzędowym uznaniem ich za ludzi. Ale skąd się owi ludzie wzięli? Propozycje: potomkowie Chama, wygnani do Ameryki (Jean Lery); gorsza część ludzkości rozproszonej po wieży Babel (biskup Jacques Bousset). Herezja Isaaka de la Peyrere: Biblia odnosi się tylko do chrześcijan - inne ludy zostały stworzone przed Adamem! (za to autora omal nie spalono na stosie). Była to pierwsza próba przełamania bib. interpretacji hist ludzkości i wyjścia poza „antropologię bibli”.
...
AFTO