Anna Zarębińska.doc

(109 KB) Pobierz
Anna Zarębińska

                               Anna Zarębińska

 

 

 

 

 

 

 

 

       „ WARTO     DOBRYM     BYĆ !”

 

 

 

 

 

 

 

                             Program wychowawczy

                                  świetlicy środowiskowej

                                 dla dzieci i młodzieży.

 

 

 

 

 

 

                                                      

 

 

 

                                WSTĘP

 

 

     „ W rodzinie, wspólnocie osób, szczególną troską powinno być otoczone dziecko; należy rozwijać głęboki szacunek dla jego godności osobistej oraz ze czcią i wielkodusznie służyć jego prawom.(…) troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem, od pierwszej chwili poczęcia, a potem w latach dziecięcych i młodzieżowych jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka”.

                                                      (Jan Paweł II:Familiaris consortio 26)

 

      Program świetlicy środowiskowej, przeznaczony dla dzieci i młodzieży jest programem zarówno terapeutycznym jak i twórczym.

      Niniejszy program jest zgodny z wytycznymi do spraw wychowawczych MEN. Jego zadaniem jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka oraz korekta dysfunkcyjnych zachowań i postaw. Ma służyć pomocą w integralnym wychowaniu dzieci i młodzieży.

       Pragnę pomóc nauczycielom – wychowawcom świetlicy środowiskowej w rozwoju psychofizycznym, społecznym i duchowym młodego człowieka, jego osobowości i odnalezieniu się w dzisiejszym świecie w którym istnieje wiele zagrożeń.

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           I.  CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

 

      Zasadniczym celem programu zajęć świetlicy środowiskowej jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka, świadome i aktywne przygotowanie go do życia w społeczeństwie, do stawania się pełnowartościowym człowiekiem, pełnym poczucia własnej wartości i godności ludzkiej, zdolnym do podejmowania dojrzałych decyzji, wolnym od nałogów. Ukształtowanie osobowości zgodnej z uznawanymi społecznie normami i wartościami chrześcijańskimi. Można to osiągnąć poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

 

1.     Kształtowanie pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej, kontaktach z dorosłymi, osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości.

2.     Rozwijanie postawy asertywności.

3.     Kształtowanie i pielęgnowanie kontaktów międzyludzkich ( koleżeństwa, przyjaźni)

4.     Kształtowanie więzi ze środowiskiem poprzez aktywne uczestnictwo w kulturze lokalnej, regionalnej.

5.     Kształtowanie systemu wartości i współodpowiedzialności za swoją rodzinę.

6.     Kształtowanie umiejętności obrony wyznawanych wartości.

7.     Kształtowanie odpowiedzialności człowieka za siebie i innych.

8.     Kształtowanie umiejętności dokonywania właściwego wyboru w korzystaniu ze środków masowego przekazu.

9.     Rozwijanie indywidualnych zainteresowań wychowanka.

10. Kształtowanie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego.

11. Kształtowanie szacunku dla własnego ciała i odpowiedzialności za nie.

12. Kształtowanie ucznia w formowaniu otwartości na prawdę i wrażliwości na zło.

13. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, słuchania innych, oceniania zaistniałej sytuacji i podejmowania decyzji.

14. Kształtowanie wrażliwości moralnej, wpajanie wartości i zasad etycznych.

15. Kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne siły.

16. Kształtowanie postawy ekologicznej w odniesieniu do życia człowieka.

17. Kształtowanie wrażliwości na piękno natury.

18. Kształtowanie wrażliwości estetycznej i artystycznej wychowanka, jego ekspresji twórczej i wyobraźni.

19. Kształtowanie postawy akceptującej siebie, własną płeć, uczucia, zainteresowania.

20. Kształtowanie pozytywnego myślenia, wiary we własne siły i możliwości.

21. Kształtowanie postawy społecznej poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

22. Kształtowanie refleksji nad sposobem wyboru spędzania wolnego czasu.

23. Wyzwalanie potrzeby samodoskonalenia i samowychowania.

24. Kształtowanie postaw przygotowujących do życia w społeczeństwie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.             STRUKTURA PROGRAMU

 

         Świadomość, że praca wychowawcza jest procesem długofalowym, prowadzącym do wewnętrznego zharmonizowania młodego człowieka, wymaga od wychowawcy dużej czujności i elastyczności w działaniu. Program został podzielony na kręgi tematyczne:

 

1.     Moja grupa.

2.   Rodzina w życiu człowieka.

3.   Mój region.

4.   „Ja” w społeczeństwie czyli warto dobrym być.

     5.   Rola autorytetu w moim życiu.

6.     Budujemy zdrowy obraz samego siebie.

7.     Moja twórczość.

8.     Konkursy i uroczystości okolicznościowe.

9.     Drogi i bezdroża czyli współczesne zagrożenia.

10. Środki informacji.

11. Kultura wolnego czasu.

12. Przyroda wokół nas.

13. Aktywność ruchowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.         TREŚCI WYCHOWAWCZE I PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKÓW.

 

 

Krąg tematyczny:  MOJA GRUPA

 

           Treści wychowawcze

  Planowane osiągnięcia

- ustalenie regulaminu dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy środowiskowej, ustalenie celów indywidualnych poszczególnym wychowankom i celów zajęć;

- sposoby komunikowania się w grupie;

- korzyści i zagrożenia, jakie niosą ze sobą związki koleżeńskie: pomoc wzajemna, wspólne zabawy, wspólna nauka; pozytywne wzorce zachowań;

- presja w grupie – umiejętność odmawiania; w każdej sytuacji powinno się pozostać sobą, żyć w zgodzie z własnym odczuciem dobra i zła;

- asertywność – sposób na bycie sobą bez krzywdzenia innych;

- cechy dobrego kolegi (rzetelność, prawdomówność, uczynność, życzliwość itd.);

- pojęcie empatii i jej znaczenie w rozwoju przyjaźni;

- rówieśnicy – koleżeństwo, przyjaźń, więzi emocjonalne;

- otwarcie wyraża swoje zdanie;

- dostosowuje się do panujących reguł w grupie;

- prawidłowo porozumiewa się z grupą rówieśniczą i otoczeniem;

- uświadamia sobie pozytywne znaczenie więzi koleżeńskich;

- umie rozróżniać sytuacje, w których występuje presja grupy;

- nabywa umiejętność mówienia „nie”;

- podnosi własną samoocenę;

- potrafi zastosować model asertywności jako sposób rozwiązywania konfliktów;

- dojrzewa do stwierdzenia, że o wartości człowieka nie decyduje pełen portfel;

- wczuwa się w przeżycia drugiej osoby;

- zdaje sobie sprawę, że przyjaźń jest konstruktywną więzią wzbogacającą obie strony;

 

Krąg tematyczny: RODZINA W ŻYCIU CZŁOWIEKA

 

   Treści wychowawcze

  Planowane osiągnięcia

- rodzina jako wspólnota osób;

- funkcja rodziny;

- dom może być skromny, ale szczęśliwy. Miejsce do którego się wraca, by zregenerować siły fizyczne i duchowe;

- znaczenie rodziny w życiu człowieka, zapewnienie bytu jej członkom, urodzenie i wychowanie potomstwa, wzajemne obdarzanie miłością, pomoc i opieka, nauka życia we wspólnocie, przekaz kultury i tradycji;

- pielęgnowanie więzi rodzinnych;

- źródła konfliktów i sposoby ich przezwyciężania;

- odpowiedzialność młodych za kierowanie swoim rozwojem poprzez dokonywanie własnych wyborów zgodnie z przyjętym systemem wartości;

- docenia wysiłki rodziców i współdomowników w tworzeniu więzi rodzinnej;

- zna zakres obowiązków swoich aktualnie oraz jako przyszłego rodzica;

- dostrzega że w domu najważniejsza jest atmosfera, którą tworzy między innymi dobre słowo;

- ma świadomość współodpowiedzialności za swoją rodzinę;

- zna sposoby wzmacniania więzi rodzinnej;

- rozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego dobra.

- uświadamia sobie, że system wartości, który otrzymał przekaże kiedyś swoim dzieciom, patrzy na tradycję i zwyczaje jako na niezaprzeczalne wartości;

 

Krąg tematyczny: MÓJ REGION

 

    Treści wychowawcze

   Planowane osiągnięcia

- lokalne i regionalne tradycje, święta i obyczaje;

- miejscowe podania, przysłowia, muzyka, architektura, plastyka, sztuka, ludowa, folklor, rzemiosło;

- język regionu, gwara i nazewnictwo;

- świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu wspólnoty lokalnej;

- potrafi odczytać związki łączące tradycje rodzinne z tradycjami regionu;

- dostrzega wpływ wartości związanych z kulturą regionu

 

Krąg tematyczny: „JA” W SPOŁECZEŃSTWIE CZYLI WARTO

                              DOBRYM BYĆ.

 

      Treści wychowawcze

   Planowane osiągnięcia

- nabywanie umiejętności planowej, dokładnej i rzetelnej pracy prowadzącej do osiągnięcia celu;

- uczestniczenie dzieci i młodzieży w planowaniu i wykonywaniu prac i zajęć;

- współpraca z kolegami w zespole, dyskusje, ustalanie wspólnych wyników;

- przewidywanie skutków swojego postępowania, dostrzeganie zależności: przyczyna > skutek;

- mimo niepowodzeń, ponawianie prób, które zakończą się powodzeniem;

- kształtowanie postaw przygotowujących do życia w społeczeństwie;

- rozwijanie umiejętności współpracy z innymi i współodpowiedzialności za uzyskane wyniki pracy;

- nabywanie umiejętności skutków swojego postępowania;

- wyrabianie dyscypliny wewnętrznej i wytrwałości w dążeniu do celu;

 

 

 

 

 

Krąg tematyczny: ROLA AUTORYTETU W MOIM ŻYCIU

 

      Treści wychowawcze

     Planowane osiągnięcia

- czym się kierować w wyborze autorytetu? Jak odróżnić przemijającą modę od autorytetu, który zaważy na dalszym życiu człowieka? Idol a autorytet;

- autorytet i ich wpływ na moją osobowość;

- sylwetka Jana Pawła II, Matki Teresy z Kalkuty, laureaci nagrody Nobla

(wybór);

- ludzie zasłużeni dla mojego środowiska lokalnego i regionu;

- co zyskujemy, wybierając taki lub inny autorytet?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin