RODZINA I OSOBOWOŚĆ
CZYLI JAKI WPŁYW MAJĄ RODZICE NA TO JACY JESTEŚMY
Komponenty relacji RODZIC -DZIECKO
DEFINICJE I TYPOLOGIE
postaw, zachowań, stylów, technik i rodzajów przywiązania
RODZICEcentralne miejsce w badaniach psychologii rozwojowej i psychologii rodziny (Holden, 2001)
n rodzina i procesy w niej zachodzące odgrywają znaczącą rolę w ontogenezie
n rodzice są uważani za główny czynnik sprawczy w rozwoju emocjonalnym, poznawczym, behawioralnym i osobowościowym
Rodzice wpływają na (Ziemska, 1986):
n rozwój funkcji poznawczych dziecka
n osiągnięcia szkolne
n ustalenie się równowagi uczuciowej
n dojrzałość społeczną
n formowanie się obrazu samego siebie
n stosunek do samego siebie
n stosunek do grupy rówieśniczej
n wywiązywanie się z pełnienia ról rodzinnych (w tym późniejszej roli matki lub ojca)
Rodzice wpływają na dzieci:
n świadomie, poprzez pracę wychowawczą
n nieświadomie, poprzez swoje zachowanie wobec dziecka, postawy emocjonalne wobec niego, relacje ze współmałżonkiem i rodzeństwem dziecka
W skład relacji rodzic - dziecko wchodzą:
n zachowania rodzicielskie
n techniki wychowawcze
n style wychowawcze
n postawy rodzicielskie
n przywiązanie (więź)
n systemy interakcji
rozwój badań nad procesami zachodzącymi w rodzinie (’30)
n bodźcem do badań nad wpływem rodziców na osobowość były prace Freuda i kontynuatorów (Horney, 1933)
n jednym z pierwszych tematów badań były POSTAWY (Allport, 1935)
n powstały pierwsze kwestionariusze postaw rodzicielskich dla rodziców i dzieci
n w Polsce pierwsze monografie i narzędzia badawcze autorstwa Ziemskiej i Rembowskiego pojawiły się w latach 70
Postawy rodzicielskie
n To całościowa forma ustosunkowania się rodziców do dzieci i zagadnień wychowawczych ukształtowana podczas pełnienia funkcji rodzica (Rembowski, 1972)
n to tendencja do zachowania się w pewien specyficzny sposób w stosunku do dziecka
n to nabyta struktura poznawczo-dążeniowo-afektywna (Ziemska, 1973, 1986)
n pierwsze kwestionariusze: Ackerly, Stogdill, Koch, Schaefer (PARI), Ziemska (1973)
Postawy rodzicielskie:
n Mogą być zdrowe - stwarzające odpowiednie warunki psychospołeczne dla prawidłowego rozwoju
n mogą być chorobotwórcze - wpływające ujemnie na kształtowanie się osobowości dziecka
n zdrowa jest według większości badań: akceptacja, ciepły stosunek do dziecka, podtrzymywanie psychiczne (dodawanie otuchy)
n chorobotwórcze jest: nadmierne ograniczanie, postawa rygorystyczna, tendencja do stosowania kar, brak akceptacji i ciepła
Badano wpływ postaw na:
n Rozwój umysłowy: poziom inteligencji, osiągnięcia szkolne, koncentrację uwagi, ciekawość, twórczość, wybór zawodu, rozwój tożsamości
n cechy osobowości: samodzielność-zależność, ekstrawersja, introwersja, niepokój, poczucie własnej wartości i obraz siebie
n zaburzenia psychiczne: zaburzenia emocjonalne, depresja, schizofrenia, tendencje samobójcze, narkomania, agresja, psychopatia, przestępczość
n zaburzenia seksualne
n choroby fizyczne
Postawy i rozwój poznawczy:
n Pierwsze badania Skeelsa - lata 30 - dwie grupy dzieci w wieku ok. 1,5 roku z opóźnieniami w rozwoju umysłowym
n gr. eksperymentalna (1) - rodziny zastępcze o „zdrowych” postawach (akceptacja, ciepło, pochwały)
n gr kontrolna (2) - sierociniec
n wyniki: gr. 1 - po 2 latach - wzrost inteligencji o 28 pkt, gr. 2 - spadek inteligencji o 26 pkt.
n dzieci z 1 grupy ukończyły średnio 12 klas, utrzymywały się samodzielnie, dzieci z 2 grupy ukończyły mniej niż 3 klasy, 36% żyło w zakładach
n dalsze badania wskazywały podobny kierunek - im bardziej pozytywne postawy rodziców (demokratyzacja, akceptacja, pochwały, wsparcie), tym lepsze osiągnięcia poznawcze dzieci i wyniki w nauce
Zachowania rodzicielskie
n Alternatywa dla podejścia badającego postawy, które było obarczone błędami, bo było zbyt ogólne
n w kwestionariuszach pytano o konkretne zachowania rodziców w danej sytuacji, np. „Ile razy wczoraj przytuliłeś swoje dziecko?”
n Sears, Hoffman, Emmerich, Eron
Style wychowawcze
n Zestawy praktyk wychowawczych
n zapoczątkowane pracami Baumrind (1967, 1971) i Maccoby & Martin (1983)
n podkreślają znaczenie wspólnych i interaktywnych efektów różnych wymiarów zachowań rodzicielskich
n np. łącząc ciepłe zachowanie z zachowaniem kontrolującym otrzymujemy styl autorytatywny
Techniki wychowawcze
n to konkretne, świadomie stosowane zachowania rodziców
n zachowania te są stosowane celowo - np. by nauczyć dziecko zachowań zgodnych z normami społecznymi
n mogą być wyrazem pewnych bardziej ogólnych praktyk rodzicielskich, które z kolei wchodzą w skład stylów wychowawczych
PRZYWIĄZANIE (Bowlby, 1973, 1980, 1982)
n wszystkie dzieci przywiązują się do swoich opiekunów (głównie matki, ale też ojca)
n przywiązanie to jest jednak różnej jakości
n na podstawie doświadczeń wynikających z przywiązania do osoby znaczącej dziecko formuje swoje oczekiwania wobec siebie, innych ludzi oraz świata (tworzy tzw. modele robocze siebie i innych)
n oczekiwania te wpływają na zachowanie także w życiu dorosłym
TYPOLOGIE
POSTAWY RODZICIELSKIE
Typologie postaw rodzicielskich 1
n Syndromy: odrzucenia, demokratyczny i pobłażliwy (Boldwin, Kalhorn, Breese, 1945)
n postawy: akceptacji uczucia, jawnego odtrącenia, perfekcjonizm, nadmierne chronienie (Kanner)
n postawy: akceptacji i dominowania oraz odrzucenia i uległości (Fitz-Simonds)
n na obwodzie koła przeciwstawne postawy: pobłażliwość-surowość, tolerancja-brak tolerancji, ciepło-chłód, uzależnienie-separowanie się (Slater)
Typologia postaw rodzicielskich 2
n Model Roe:
n chłód (unikanie odrzucające lub zaniedbujące)
n ciepło (akceptacja obojętna lub kochająca),
n postawa uczuciowej koncentracji na dziecku (wymagająca lub ochraniająca)
Model Schaefera 1
n Model Schaefera (1)
n bieguny: władza-autonomia i miłość-wrogość
n autonomia i miłość przejawiają się w postawach: swobody, demokracji, współdziałania i akceptacji
Typologia postaw rodzicielskich 3
n Model Schaefera (2)
n zach. przystosowane społ. (ekstrawersja lub introwersja & miłość)
n zach. nieprzystosowane (ekstrawersja lub introwersja & wrogość)
Typologia postaw rodzicielskich 4
n Model Ziemskiej (‘73)
n nadmierna koncentracja na dziecku (wygórowane wymagania i ochrona) lub nadmierny dystans (odtrącenie, unikanie)
n postawy: dominacji, górowania, uległości, dystansu, koncentracji
n na zewnątrz: negatywne postawy, wewnątrz - pozytywne
Wpływ postaw na zachowanie dzieci
n Badania Ziemskiej (1986)
n postawa odtrącająca - agresywność, nieposłuszeństwo, kłótliwość, kłamliwość, kradzieże, zahamowanie rozwoju uczuć wyższych, aspołeczność, antyspołeczność
n postawa akceptująca - kształtuje zdolności do nawiązywania trwałej więzi emocjonalnej, zdolność wyrażania uczuć, dziecko jest wesołe, przyjacielskie, usłużne, współczujące, odawżne
n postawa unikająca - niezdolność do nawiązania trwałych więzi, niestałość uczuciowa, antagonizm, zmienne w planach, niezdolne do obiektywnych ocen, skłonne do przechwałek, poczucie prześladowania, niezdolne do wytrwałości i koncentracji na nauce, nieufne, lękowe, konfliktowe, brak dbałości o wygląd
n Postawa współdziałania - ufność, zadowolenie z siebie i swojej pracy, wytrwałość, zdolność do współdziałania, podejmowania zobowiązań, potrafiące troszczyć się o własność swoją i innych
n Postawa nadmiernego wymagania, korygowani, krytyki - brak wiary we własne siły, niepewność, lękliwość, obsesje, przewrażliwienie i uległość, brak zdolności do koncentracji, trudności szkolne i w przystosowaniu społecznym
n postawa uznająca prawa dziecka - lojalność, solidarność, inicjatywa, twórczość
n postawa nadmiernie chroniąca - opóźnienie dojrzałości społecznej, zależność, bierność, brak inicjatywy, ustępliwość, roszczeniowość, nadmierną pewność siebie, poczucie wyjątkowości, zuchwalstwo, impulsywność, zarozumiałość, awanturowanie się, tyranizowanie, egoizm, niepewność, niepokój w nowych sytuacjach i gdy jest samo
n postawa darzenia swobodą - współdziałanie, uspołecznienie, pomysłowość, bystrość, trzeźwość, pewność siebie (adekwatna), adaptacyjność, skłonność do podejmowania wyzwań, wytrwałość
Typologia praktyk rodzicielskich
n Model Perris & co. (1980)
n wyznaczony empirycznie na podstawie analizy czynnikowej danych od ludzi dorosłych wspominających swoje dzieciństwo
n składa się z 4 skal (opisujących rodzaje praktyk): odrzucenia, ciepła emocjonalnego, (nad)opiekuńczości i faworyzowania
n Model Parker & co. (1979)
n także wyznaczony empirycznie na podstawie wspomnień ludzi dorosłych
n składa się z 2 skal: Troski (care) i (nad)opiekuńczości
Typologia stylów rodzicielskich
n Autorytatywny: ciepło (akceptacja, zaangażowanie, wsparcie), umiarkowana dyscyplina i zastosowanie kar (kontrola), konsekwencja
n...
KATOLICKA_RODZINA