Charlie.doc

(130 KB) Pobierz
Rola Jackie Coogana w "Brzdącu" okazała się wydarzeniem

CHARLIE CHAPLIN

Charlie Chaplin:

·        1889-1977

·        Angielski aktor i reżyser filmowy, scenarzysta, producent i kompozytor muzyki do swych filmów

·        Jedna z najwybitniejszych postaci światowego kina.

·        Stworzył postać trampa kroczącego kaczym chodem, w podniszczonym dandysowatym ubraniu.

·        Najczęściej grywał role osób odepchniętych i zdeklasowanych, którzy sprytem pokonują ludzi pięknych i bogatych.

·        Pierwszy połączył błazenadę z wrażliwością na krzywdy ludzi z nizin społecznych

·        Czołowy reprezentant komedii slapstickowej opartej przede wszystkim na gagach, wprowadzał stopniowo do swych filmów dramatyczne problemy, takie jak nędza, głód, bezrobocie, zagrożenie wojną.

·        Chaplin był człowiekiem dystyngowanym, pełnym uroku gawędziarzem i ciekawym rozmówcą, bywał wybuchowy i kłótliwy

Stworzył postacie, które go opanowały

·        Chaplin stwarza świat na nowo

·        Wygląd:

-          Twarz biała, niby osypana mąką czy powleczona kredą, chociaż twarz żywego człowieka. Żywa i zarazem niby ulepiona z gipsu. W niej czarne punkty oczu (oczy Chaplin miał wprawdzie jasne, ale obwodził je czarną krechą i kładł wokół nich ciemne cienie). Nad oczami grube krucze brwi, pod nosem czarny, przycięty w "trapez" wąsik. Włosy Charliego także były zawsze kruczo czarne. Biel i owa czerń kontrastowały ze sobą gwałtownie, bez przejść. W ten sposób twarz Charliego stawała się nieruchoma i pozbawiona wyrazu jak twarz kukiełki. Zarazem bogata mimika stale naruszała tę martwotę.     

·        Kochał balet, miał przyjaciół wśród tancerzy, podziwiał ich sztukę. Wiele razy potrafił oglądać te same balety, znał je na pamięć, muzykę i poszczególne role. Podczas spotkań z tancerzami nie tylko analizował ich występy, ale je naśladował chętnie przy tym parodiując

·        Urodził się w Londynie

·        Od dzieciństwa występował z rodziną w music hallu, od 1907 w zespole pantomimicznym Freda Karno

·        W czasie tournee po USA w 1914 roku zaangażowany został przez Macka Senneta do wytwórni Keystone, gdzie początkowo tylko występował, a później także współreżyserował komedie slapstickowe. Następnie stał się samodzielnym twórcą i wykonawcą głównych ról, w których zaczął krystalizować się jego charakterystyczny wizerunek trampa (wąsik, melonik, laseczka). Jego filmy stopniowo przemieniały się z prostych burlesek w wyrafinowane tragikomedie z wyraźnym przesłaniem społecznym.

·        Już w pierwszych filmach, w których występował, zaskakiwał oryginalnymi zagraniami. Jednym z pierwszych gagów Chaplina było posługiwanie się lewą ręką: w momencie kiedy oto zamykające się drzwi miały już uderzyć go w twarz, a widzowie czekali na gest ręki prawej, Charlie w ostatniej chwili wyciągał lewą. Ten gag należał jednak do "wrodzonych", gdyż Chaplin był mańkutem. Ale były też "odziedziczone" czy podpatrzone. Swój sławny przepraszający uśmiech, z palcami dotykającymi warg, miał podobno po matce; zaś pamiętne mijanie rogów ulicy, kiedy to zakręcał w miejscu, z uniesioną jedną nogą, podpatrzył w dzieciństwie u pewnego starca. Resztę wymyślił; albo wyniósł ze sceny. Chodził kaczym chodem, kłaniał się melonikiem chwytając go od tyłu, jak żongler igrał bambusową laseczką.

·        Jego film debiutancki nazywa się Charlie się kocha:

-          Mały człowieczek spotyka w parku swoją sąsiadkę z pobliskiego hotelu i odprowadza ją do jej pokoju. Zazdrosny mąż pozbywa się go brutalnie.

·        Ostatni film Sennetta z Chaplinem powstał w końcu 1914 roku, kiedy aktor już od kilku miesięcy realizowali własne burleski. Jest to komedia pełnometrażowa, Zabawny romans Charliego i Loloty

-          Chaplin jest jeszcze raz łotrzykiem. Nosi się elegancko, ma uwodzicielskie wąsiki. Poluje na bogatą pannę. Jego wybór padł na niemłodą już wieśniaczkę, tytułową Lolote. (Marie Dressler) Młody człowiek wywozi ja do miasta, gdzie, wraz ze swoja przyjaciółką Mabel, okrada ofiarę i opuszcza. Po jakimś czasie dowiaduje się jednak, ze bogaty wuj Loloty nie żyje i ona po nim dziedziczy. Odnajduje ja wiec znowu i korzystając, ze panna o spadku jeszcze nie wie, bierze z nią ślub. Dopiero kiedy młodzi małżonkowie wprowadzili się do pałacu po wuju i urządzili światowe przyjęcie, robi się farsa. Taniec dziwacznych postaci zaproszonych na zabawę, a zwłaszcza pląsy potężnej Loloty z miniaturowym mężem - przywodzą na myśl nawet makabreskę. Po czym Lolota, przyklapawszy małżonka sam na sam z Mabel, która wkręciła się do pałacu jako pokojówka, obrzuca oboje ciastkami, grozi im rewolwerem i usiłuje udusić niewiernego męża. są nawet na końcu keystonowskie gliny.

·        W 1915 roku Chaplin przeniósł się do wytwórni Essanay Tam Chaplin, mając swobodniejszą rękę niż w Keystone. starannie dobierał sobie ekipę:

v     Związał się z operatorem Rollem Totheroh na wiele lat -współpracowali ze sobą aż do Świateł rampy (1952 r.)

v     Zaangażował komików:

-          eleganckiego Leo White'a

-          jego przeciwieństwo - potężnego i brutalnego Erica Campbella

-          Bena Turpina - odznaczającego się potężnym zezem i przerysowaną keystonowską grą.

v     Odrzucił młodą aktoreczkę, która występowała już u Macka Sennetta, późniejszą sławną gwiazdę Glorię Swanson

·        W Essanay zrealizował 14 obrazów, a wśród nich swe pierwsze arcydzieło-Charliego włóczęgę(Tramp)

·        W połowie 1916 roku podpisał kontrakt z Mutual Film- powstały tu takie filmy jak Emigrant czy Policjant

·        W 1919 roku związał się z wytwórnią First National- powstały tu dwa arcydzieła Charlie żołnierzem i Brzdąc

·        W 1919 roku wraz z Merry Pickford, Davidem Griffithem i D.Fairbanksem założył United Artist

·        W 1921 r. powstał pierwszy pełnometrażowy film Chaplina Brzdąc, który zyskał wielkie uznanie w USA i w Europie.

·        Za najważniejsze dzieło Chaplina uchodzi zrealizowana w 1925 roku Gorączka złota. Pomyślana jako parodia filmów przygodowych , stała się kopalnią niezapomnianych pomysłów.

·        Nadejście ery dźwiękowej przyjął z rezerwą . W wywiadach mówił: "Filmy mówione? Możecie napisać, że ich nie cierpię. One zniweczą najstarszą sztukę świata, sztukę pantomimy. One unicestwią wielkie piękno milczenia.

·        W okresie kina dźwiękowego nadal najchętniej posługiwał się gagami (Światła wielkiego miasta, Dzisiejsze czasy), nie wierząc w technikę i słowo mówione w filmie.

·        Chaplin po raz pierwszy przemówił w 1940 r. w Dyktatorze, antyhitlerowskim pamflecie. Tym samym rozstał się z klasyczną postacią włóczęgi.

·        Ostatnim filmem zrealizowanym przez Chaplina jest Hrabina z Hongkongu. Obraz ten nie spotkał się z życzliwym przyjęciem widzów i krytyki a wielu uważa go za oznakę wyczerpania się inwencji wielkiego twórcy.

·        W 1954 roku uhonorowano go Światową Nagrodą Pokoju

·        W roku 1971 nagrodzono Oscarem za całokształt twórczości.

·        W 1992 roku Richard Attenborough nakręcił film biograficzny o życiu i twórczości Chaplina.

·        Filmy:

-          Charlie bokserem/The Champion (1915)

-          Charlie włóczęgą/The Tramp (1915)

-          W lombardzie/The Pawnshop (1916)

-          Charlie gra w filmie/Behind the Screen (1916)

-          Charlie policjantem/Easy Street  (1917)

-          Emigrant/The Immigrant  (1917)

-          Psia dola/A Dog's Life  (1918)

-          Charlie żołnierzem/Shoulder Arms  (1918)

-          Idylla na wsi/Sunnyside  (1919)

-          Dzień zabawy/A Day's Pleasure (1919)

-          Brzdąc/The Kid (1921)

-          Charlie i żelazna maska/The Idle Class (1921)

-          Paryżanka/A Woman of Paris (1923)

-          Gorączka złota/The Gold Rush (1925)

-          Cyrk/The Circus (1928)

-          Światła wielkiego miasta/City Lights (1931)

-          Dzisiejsze czasy/Modern Times (1936)

-          Dyktator/The Great Dictator (1940)

-          Monsieur Verdoux (1947)

-          Światła rampy/Limelight (1952)

-          Król w Nowym Jorku/A King in the New York (1957)

-          Hrabina z Hongkongu/A Countess from Hong Kong (1966)

-           

 

 

TRAMP:

 

Reżyseria: Charles Chaplin

Scenariusz: Charles Chaplin

Zdjęcia: Roland Totheroh

Montaż: Charles Chaplin

Produkcja: USA, Charlie Chaplin, Essanay

Rok produkcji: 1915

Obsada: Charles Chaplin , Edna Purviance,

·        Film ten po polsku nazywa się Charlie włóczęgą

·        Należy do najważniejszych wczesnych burlesek Chaplina, a może jest wśród nich w ogóle najważniejszy, przynajmniej jeśli chodzi o jego rolę w dziele artysty. Tu bowiem Charlie po raz pierwszy zakochał się. Jego wybranką jest oczywiście Edna.

·        Drogą wędruje ku nam Charlie, poprawiając uwierający go but. Nadjeżdża od tyłu samochód, Charlie w ostatniej chwili ods...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin