Przedszkolak ze SPE
Materiał informacyjny PP-P w Działdowie
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Załącznik nr 1 Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
[część: Zalecane warunki i sposób realizacji]
„Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).”
Rozporządzenie z dna 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 18
1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:
1. rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspakajania, w tym:
a)w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza pedagogiczna),
2. rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.
2.W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki.
§ 19.1.
Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce (…) jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, zwanego dalej „zespołem”.
§ 20
1. Do zadań zespołu należy
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię (…) takżez uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
2. W przypadku, o którym mowa w § 28 ust. 3, zespół może określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, o której mowa w § 27 ust. 1, przekazanej przez przedszkole lub szkołę, do której uczeń uczęszczał.
§ 27
1. Zespół zakłada kartę indywidualnych potrzeb ucznia, zwaną dalej „kartą”. Karty nei zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Karta zawiera:
1) Imię i nazwisko ucznia;
2) Nazwę przedszkola lub szkoły oraz oznaczenie grupy, do której uczeń uczęszcza;
3) Informację dotyczącą:
a)orzeczenia ….. lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej;
b)potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną stwierdzona w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych, o których mowa w §18 ust.1;
4) Zakres, w w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne;
5) Zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6) Ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;
7) Ocenę efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
8) Terminy spotkań zespołów;
9) Podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołów.
§ 28
1. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisachw sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły orazw przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły, rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.
3. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub placówki […] do której uczeń został przyjęty.
Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji .
§ 19
Przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza.
Rozporządzenie MEN z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych.
§ 3 pkt.5
Przedszkole (…) i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny,w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
§ 4 pkt.8
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym, punkcie (…).
Załącznik nr 2 - Wykaz wzorów świadectw, dyplomu, suplementu, zaświadczeń i innych druków szkolnych
27. Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
Numer wzoru
Symbol
Przeznaczenie
70
MEN-l/54/2
dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich objętych wychowaniem przedszkolnym
Prawo oświatowe-PRZEDSZKOLE
marzena_kaszowska