Przedszkole-Prawo oświatowe.doc

(50 KB) Pobierz

Przedszkolak ze SPE

Materiał informacyjny PP-P w Działdowie



Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

 

Załącznik nr 1 Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

[część: Zalecane warunki i sposób realizacji]

„Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.

Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).”

 

Rozporządzenie z dna 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

§ 18

1.       Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:

1.       rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,  w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspakajania, w tym:

a)w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończona analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza pedagogiczna),

2.       rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.

 

2.W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki.

 

§ 19.1.

Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce (…) jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych  oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, zwanego dalej „zespołem”.

 

§ 20

1. Do zadań zespołu należy

1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;

2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię (…) także
z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;

 

2. W przypadku, o którym mowa w § 28 ust. 3, zespół może określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia, o której mowa w § 27 ust. 1, przekazanej przez przedszkole lub szkołę, do której uczeń uczęszczał.

 

§ 27

1.    Zespół zakłada kartę indywidualnych potrzeb ucznia, zwaną dalej „kartą”. Karty nei zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

2.    Karta zawiera:

1)     Imię i nazwisko ucznia;

2)     Nazwę przedszkola lub szkoły oraz oznaczenie grupy, do której uczeń uczęszcza;

3)     Informację dotyczącą:

a)orzeczenia ….. lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej;

b)potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną stwierdzona w  wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych, o których mowa w §18 ust.1;

4)     Zakres, w w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne;

5)     Zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

6)     Ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;

7)     Ocenę efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

8)     Terminy spotkań zespołów;

9)     Podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołów.

§ 28

1. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.

2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz
w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły, rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.

3. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub placówki […] do której uczeń został przyjęty.

 

 

Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji .

 

§ 19

Przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza.

 

Rozporządzenie MEN z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych.

 

§ 3 pkt.5

Przedszkole (…) i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny,
w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

 

§ 4 pkt.8

Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym, punkcie (…).

Załącznik nr 2 - Wykaz wzorów świadectw, dyplomu, suplementu, zaświadczeń i innych druków szkolnych

 

27. Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

Numer wzoru

Symbol

Przeznaczenie

70

MEN-l/54/2

dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich objętych wychowaniem przedszkolnym

 

 

 



Prawo oświatowe-PRZEDSZKOLE

Zgłoś jeśli naruszono regulamin