scenariusz_05_2007_juz_czas_na_wiosne.doc

(56 KB) Pobierz
Już cza na wiosnę

Już czas na wiosnę

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• wyszukuje w tekstach literackich informacje na podany temat,

• czyta teksty z podziałem na role,

• porządkuje informacje według ich ważności,

• rozumie zasadę poszanowania prywatności drugiego człowieka,

• stosuje aktywne formy ćwiczenia pamięci,

wykonuje zadania plastyczne, posługując się oryginalnymi technikami i środkami.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 5/2007,

pięć arkuszy brystolu, kwadraty z płótna o boku 20 cm dla każdego dziecka, farby plakatowe, flamastry i kredki, nici, tasiemki do łączenia materiału lub dwa arkusze szarego papieru, pastele, blok rysunkowy, nożyczki, klej.

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Uczniowie czytają tekst wiersza Natalii Usenko „Poduszka wiosenna, szukając w nim

   informacji o tym, czego mamy dość i na co czekamy.

Chętni uczniowie wpisują informacje z wiersza i samodzielnie zaproponowane odpowiedzi w odpowiednie miejsca tabeli (na tablicy).

 

Czego mamy dość?

Na co czekamy?

szronu

zimna

mrozu

ubierania się grubo

kataru

brudnego śniegu

na zieloną trawę

wiosenny deszcz

krokusy

zapach kwiatów

ciepłe słońce

dłuższe dni

śpiew ptaków

 

 

Wniosek: Z zamieszczonych informacji wynika, że w tym roku dość już mamy zimy i czekamy na wiosnę.

 

Co charakteryzuje wiosnę? – mapa myśli.

Uczniowie pracują w pięcioosobowych grupach. Każdy zespół na dużym arkuszu białego brystolu buduje własną mapę myśli do hasła wiosna.

Wskazówki dotyczące budowania mapy: dzieci pracują na podłodze, na środku brystolu jest napisane hasło, od niego promieniście rozchodzą się gałęzie (to główne zagadnienia), od głównych gałęzi rysujemy pojedyncze cienkie gałązki, na nich będą zapisywane słowa-klucze (grubość gałęzi i wielkość liter wyznaczają hierarchię ważności informacji), w zapisie wykorzystujemy rysunek, symbol, znaczek, dodajemy kolor jako wyróżnik, na koniec podpisujemy mapę (wpisujemy datę, nazwiska autorów, tytuł).

 

Przykład:

 

 

 

 

 





lżejsze ubranie                                                                                                                więcej słońca

 





jazda na rowerze                                                                                                                dłuższy dzień

ludzie                                          pogoda











częste spacery                                                                                                                              ciepły deszcz

             

                                                                                                                                            łagodniejszy wiatr

 

WIOSNA





 



                                                                                                                                            zieleni się trawa

 



zwierzęta                                      rośliny                            kwitną kwiaty







                                                                                                                                            pąki na drzewach

ssaki                                                        ptaki                                                        i krzewach













 

budzą się ze snu zimowego                                          głośno, radośnie śpiewają

 

zakładają rodziny                                                        przylatują z ciepłych krajów

 

wygrzewają się na słońcu                                          budują gniazda

 

Wiosenna praca plastyczna (dwie propozycje – do wyboru przez nauczyciela).

Projekt tkaniny na wiosenną narzutę – malowanie farbami na płótnie.

Każde dziecko otrzymuje kwadrat płótna o boku 20 cm. Uczniowie malują to, co im się kojarzy z wiosną, dobierając jasne barwymogą to być plamy lub realne kształty. Warto zaczerpnąć pomysły z przygotowanej mapy myśli.

Wykonane prace uczniowie samodzielnie układają na podłodze i tak je dopasowują, aby stworzyć „obraz wiosny”. Ułożone kawałki nauczyciel zszywa, tworząc wiosenną narzutę.

• „Krajobraz wiosenny zespołowe działania plastyczne.

Nauczyciel przykleja do ściany dwa duże arkusze szarego papieru, na którym dzieci przedstawią graficznie obraz wiosny. Każdy uczeń otrzymuje dwie zielone pastele. Wędrując wzdłuż szarego papieru, dzieci naprzemiennie prawą i lewą ręką wypełniają pionowymi liniami powierzchnię papieru (powstaje rysunek trawy). Następnie każdy uczeń rysuje jeden element ze świata przyrody (np. bociana, żabę, kwiat), wycina i przykleja w dowolne miejsce na arkuszu.

 

◙ Zapoznanie uczniów z tekstem Małgorzaty Węgrzeckiej Żabeteria Hakeria”.

• Opowiadanie czytają cztery chętne osoby: narrator i trzech autorów listów (uczniowie w rolach Żabeterii Hakerii, Macieja Rozklekotanego, Gawła Gawrońskiego).

• Rozmowa z uczniami ukierunkowana pytaniami nauczyciela: Kto z kim prowadzi rozmowy e-mailowe? Co jest przedmiotem rozmowy?

• Analiza listówuczniowie działają w roli dziennikarzy.

Dzieci tworzą sześć grup, zadaniem zespołów jest analiza treści listów (ten sam tekst otrzymują dwie grupy).

Członkowie grupy, badając materiał, zwracają uwagę, kto jest autorem listu, jakie informacje zawiera e-mail, próbują odkryć intencje autora korespondencji.

Pierwszy list

Autorem listu jest Żabeteria Hakeria.

Próbuje zniechęcić boćka Macieja do powrotu do Polski.

Podaje nieprawdziwe informacje o pogodzie.

Nie lubi bociana, bo on poluje na żaby.

Drugi list

Napisał go bocian Maciej.

Ma już dość gorącego słońca.

Tęskni za przyjacielem Gawłem i za krajem.

Trzeci list

E-mail został napisany przez gawrona Gawła.

Gaweł informuje przyjaciela, że już jest wiosna.

Odkrywa prawdę o dziwnej treści ostatniego listu.

Jest zadowolony, że intryga żaby się nie udała.

Cieszy się ze spotkania z przyjacielem.

 

Grupy, które analizowały ten sam list, wspólnie przedstawiają wyniki swoich badań. Jeżeli istnieją różnice, mogą dyskutować i przekonywać się do swoich racji.

 

Spotkanie żaby i gawrona – rozmowa w parach.

Uczniowie samodzielnie dobierają się w pary. Jedna osoba występuje w roli gawrona – Gawła Gawrońskiego, a druga wchodzi w rolę żaby – Żabeterii Hakerii. Zadaniem gawrona jest wytłumaczyć żabie, dlaczego nie wolno czytać cudzych listów i na nie odpisywać.

Wniosek: Należy szanować prywatność drugiej osoby, czyli bez zgody właściciela nie wolno czytać jego lub adresowanych do niego materiałów i dotykać jego rzeczy.

 

Zapamiętywanie wyrazów mnemotechniki (nauka zapamiętywania wyrazów).

Nauczyciel pisze na tablicy osiem wyrazów, które uczniowie kilkakrotnie czytają, aby je zapamiętać.

 

zima                                                                      wiosna

 

bociany                                                        gawrony

 

krokusy                                                        trawa

 

żaba                                                                      słońce

 

Następnie nauczyciel zakrywa kilka wyrazów, a uczniowie starają się wymienić wszystkie wyrazy we właściwej kolejności.

 

zima                                                                      ……….

 

………                                                        gawrony

 

krokusy                                                        ……....

 

………..                                                        słońce

 

• Uczniowie mogą ułożyć opowiadanie z kolejno pojawiającymi się w nim wyrazami, które dzięki temu będzie łatwiej im zapamiętać.

 

Przykład:

Niedługo skończy się zima i nastanie wiosna. Bociany przylecą do nas z ciepłych krajów. Będą nie tylko gawrony, ale i inne ptaki. Z ziemi wyrosną krokusy. Będą wyglądać pięknie w zielonej trawie. Żaby schowają się w trawie przed słońcem.

         

Po tych ćwiczeniach chętne dzieci ponownie wyliczają osiem wyrazów związanych z wiosną.

 

Rusz głową – uczniowie samodzielnie wykonują zadania z rubryki „Kto zagadki ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin