LogopediaProf[1]. dr hab. Iwona Chrzanowska Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii.doc
(
34 KB
)
Pobierz
Logopedia
Logopedia
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska
Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii
•
Logopedia zajmuje się wszystkimi aspektami mowy
•
Embriologicznym
•
Patologicznym
•
Społecznym
•
Artystycznym
•
Stąd mamy wiele specjalizacji zawodowych w obrębie logopedii. Wyróżnia się 4 podstawowe
•
LOGOPEDIĘ WYCHOWAWCZĄ – zajmującą się profilaktyką zaburzeń mowy i przyszłych trudności szkolnych, poprzez właściwe kształtowanie mowy u dzieci. Miejscem działania logopedy wychowawczego są placówki służby zdrowia: poradnie świadomego macierzyństwa, żłobki, domy małego dziecka; oraz placówki oświatowe – przedszkola
•
SURDOLOGOPEDIĘ – SURDOLOGIĘ – zajmującą się kształtowaniem mowy niesłyszących, słabo słyszących, głuchoniemych. Miejscem działania surdologopedy są poradnie dla dzieci z uszkodzonym słuchem, pozostające w gestii resortu zdrowia, jak i szkoły, przedszkola dla niesłyszących i/lub słabo słyszących
Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii cd.
•
LOGOPEDIĘ KOREKCYJNĄ – zajmująca się likwidowaniem zaburzeń mowy, głosu i trudności w pisaniu i czytaniu. Miejscem zatrudnienia dla logopedów korekcyjnych są poradnie foniatryczne, logoterapeutyczne, przedszkola, szkoły, zarówno ogólnodostępne, jak i specjalne
•
LOGOPEDIĘ ARTYSTYCZNĄ – (nazywaną też kulturą żywego słowa) – zajmuje się ona kultura mowy w recytacji, śpiewie. Miejscem pracy sa teatry, domy kultury. Ostatnio z usług logopedów artystycznych coraz częściej korzystają politycy, dziennikarze (radiowi, telewizyjni)
Zadania logopedii
•
Kształtowanie mowy
•
Dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym rozwój
•
Zapobieganie powstawaniu wad wymowy
•
Usuwanie wad wymowy już istniejących, minimalizowanie negatywnych skutków, pogłębiania się zaburzenia
•
Nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty
•
Kształtowanie kultury żywego słowa
Podstawowe pojęcia
•
MOWA – to charakteryzująca człowieka umiejętność budowania (mówienia) i odbioru (rozumienia) tekstu (wypowiedzi) na podstawie języka
•
SKŁADNIKI MOWY: mówienie, tekst, rozumienie, język
•
STADIA ROZWOJU MOWY
Prawidłowości w rozwoju mowy
•
2,5 letnie dziecko wypowiada poprawnie ok. 90% samogłosek
•
4,5 letnie dziecko wypowiada poprawnie ok. 90% spółgłosek
•
3 letnie dziecko rozumie i wypowiada od ok. 900 do 1200 słów
•
4 letnie dziecko rozumie i wypowiada ok. 1500 słów
•
5-6 letnie dziecko powinno opanować wymowę wszystkich głosek
•
Liczba dzieci z wadami wymowy w wieku 6 lat jest duża stanowi – ok. 20-30% populacji
•
Ok. 37% dzieci 5 letnich i 20% 6-7 letnich nie wypowiada najtrudniejszych głosek: sz; cz; ż; dż
Zaburzenia m
owy
•
Zaburzenia mowy mogą dotyczyć każdego z 3 elementów wypowiedzi:
•
Treści
•
Formy językowej
•
Substancji fonicznej
Zaburzenia suprasegmentalne
•
Obejmują zniesienia lub zniekształcenia określonych cech prozodycznych wypowiedzi (melodii, akcentu, rytmu)
•
JĄKANIE – niepłynność mówienia, uwarunkowana wieloczynnikowo. Trzy postaci:
•
JĄKANIE KLONICZNE – częste powtarzanie spółgłosek, sylab, a nawet samogłosek, przeważnie na początku słowa
•
JĄKANIE TONICZNE – zatrzymanie wypowiedzi po słowie lub w środku słowa. Towarzyszy temu zwykle silne napięcie mięśniowe i emocjonalne
•
JĄKANIE KLONICZNO-TONICZNE – mieszane
•
SEPLENIENIE – nieprawidłowa realizacja głosek: sz, cz, ż, dż – wypowiadanych jako: s, z, c, dz
•
SZEPLENIENIE – nieprawidłowa realizacja głosek:s, c, z, dz, wymawianych jako: sz, cz, ż, dż
•
RERANIE – nieprawidłowa artykulacja głoski – r – wypowiadanej najczęściej jak – l. Może być jednak również opuszczana lub wymawiana gardłowo. Często wada ta utrzymuje się przez całe życie. Przyczyna rerania najczęściej jest niepełna wydolność ruchowa aparatu artykulacyjnego
Zaburzenia suprasegmentalne cd.
•
RYNOLALIA – poszum nosowy. Zamknięta jama nosowa - utrudnione jest przejście powietrza, przez jamę nosową; otwarta – nie ma zamknięcia przejścia jama nosowa-jama ustna
•
BRADYLALIA – zwolnienie tempa mówienia
•
TACHYLALIA – przyspieszenie tempa mówienia
•
FONASTENIA – zaburzenie siły głosu
•
MUTYZM – brak możliwości mówienia, przy nienaruszalności aparatu artykulacyjnego i wcześniejszym wykorzystywaniu mowy dźwiękowej
Zaburzenia segmentalne
•
Polegają na wadliwej wymowie poszczególnych dźwięków
•
ZABURZENIA PARADYGMATYCZNE (dotyczą głosek i fonemów):
•
ELIZJE – opuszczanie głosek
•
PARALALIE - zamiana głosek
•
DEFORMACJE – zniekształcenia głosek
•
ZABURZENIA SYNTAGMATYCZNE (dotyczą wyrazów):
•
ODKSZTAŁCENIA ILOŚCIOWE – uszczuplenie lub wzbogacenie struktury wyrazu
•
ODKSZTAŁCENIA JAKOŚCIOWE – odmienne w stosunku do wzorca wypełnienie miejsc w strukturze wyrazu
•
ZNIEKSZTAŁCENIA DOTYCZĄCE LINIOWEGO UPORZĄDKOWANIA – METATEZY – przestawki (fonemów, sylab)
•
ZMIANY KOMBINOWANE
•
ODKSZTAŁCENIA NIESYSTEMOWE – głównie o charakterze leksykalnym
Przyczyny zaburzeń mowy
•
Wady uzębienia
•
Nieprawidłowa budowa żuchwy, brak zwarcia warg
•
Rozszczepienie podniebienia
•
Zaburzenia słuchu
•
Zaburzenia głosu na skutek stanów chorobowych krtani (organiczne), nadużywanie głosu ( funkcjonalne)
•
Zaburzenia głosu na skutek urazu: psychicznego, emocjonalnego, zaburzeń sfery społecznej
Rehabilitacja logopedyczna - zasady
•
Każde ćwiczenie powinno być najpierw przykładowo wykonane przez logopedę
•
Tempo przerabiania materiału musi być dostosowane do możliwości ucznia
•
Konieczne jest budzenie zainteresowań działaniem
•
Należy pobudzać do współpracy
•
Umożliwić dziecku osiągnięcie sukcesu (na początku nie wymagać zbyt wiele)
•
Zajęcia prowadzone w małych grupach lub indywidualnie
•
Wprowadzać elementy rytmizacji
•
Chwalić ucznia, nie zniechęcać go
•
Konieczna jest współpraca z rodzicami, a nawet ich obecność na zajęciach
•
Kontynuowanie ćwiczeń mimo postępów ucznia
•
Często powtarzać przerobiony materiał
•
Dobrze przeprowadzone ćwiczenia powinny przynosić efekty
...
Plik z chomika:
joasik06
Inne pliki z tego folderu:
wierszyki_do_nauki.doc
(19 KB)
wierszer_tematyczne.doc
(124 KB)
zima_wiersze.doc
(34 KB)
zima_bind.doc
(112 KB)
zima_bajki,_opowiadania.doc
(71 KB)
Inne foldery tego chomika:
Logopedyczne ZABAWY
Opowiadania logopedyczne
Ortofoniczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin