LogopediaProf[1]. dr hab. Iwona Chrzanowska Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii.doc

(34 KB) Pobierz
Logopedia

Logopedia

Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska

Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii

                      Logopedia zajmuje się wszystkimi aspektami mowy

                      Embriologicznym

                      Patologicznym

                      Społecznym

                      Artystycznym

                      Stąd mamy wiele specjalizacji zawodowych w obrębie logopedii. Wyróżnia się 4 podstawowe

                      LOGOPEDIĘ WYCHOWAWCZĄ – zajmującą się profilaktyką zaburzeń mowy i przyszłych trudności szkolnych, poprzez właściwe kształtowanie mowy u dzieci. Miejscem działania logopedy wychowawczego są placówki służby zdrowia: poradnie świadomego macierzyństwa, żłobki, domy małego dziecka; oraz placówki oświatowe – przedszkola

                      SURDOLOGOPEDIĘ – SURDOLOGIĘ – zajmującą się kształtowaniem mowy niesłyszących, słabo słyszących, głuchoniemych. Miejscem działania surdologopedy są poradnie dla dzieci z uszkodzonym słuchem, pozostające w gestii resortu zdrowia, jak i szkoły, przedszkola dla niesłyszących i/lub słabo słyszących

 

Specjalizacje zawodowe w obrębie logopedii cd.

                      LOGOPEDIĘ KOREKCYJNĄ – zajmująca się likwidowaniem zaburzeń mowy, głosu i trudności w pisaniu i czytaniu. Miejscem zatrudnienia dla logopedów korekcyjnych są poradnie foniatryczne, logoterapeutyczne, przedszkola, szkoły, zarówno ogólnodostępne, jak i specjalne

                      LOGOPEDIĘ ARTYSTYCZNĄ – (nazywaną też kulturą żywego słowa) – zajmuje się ona kultura mowy w recytacji, śpiewie. Miejscem pracy sa teatry, domy kultury. Ostatnio z usług logopedów artystycznych coraz częściej korzystają politycy, dziennikarze (radiowi, telewizyjni)

 

Zadania logopedii

                      Kształtowanie mowy

                      Dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym rozwój

                      Zapobieganie powstawaniu wad wymowy

                      Usuwanie wad wymowy już istniejących, minimalizowanie negatywnych skutków, pogłębiania się zaburzenia

                      Nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty

                      Kształtowanie kultury żywego słowa

Podstawowe pojęcia

                      MOWA – to charakteryzująca człowieka umiejętność budowania (mówienia) i odbioru (rozumienia) tekstu (wypowiedzi) na podstawie języka

                      SKŁADNIKI MOWY: mówienie, tekst, rozumienie, język

                      STADIA ROZWOJU MOWY

Prawidłowości w rozwoju mowy

                      2,5 letnie dziecko wypowiada poprawnie ok. 90% samogłosek

                      4,5 letnie dziecko wypowiada poprawnie ok. 90% spółgłosek

                      3 letnie dziecko rozumie i wypowiada od ok. 900 do 1200 słów

                      4 letnie dziecko rozumie i wypowiada ok. 1500 słów

                      5-6 letnie dziecko powinno opanować wymowę wszystkich głosek

                      Liczba dzieci z wadami wymowy w wieku 6 lat jest duża stanowi – ok. 20-30% populacji

                      Ok. 37% dzieci 5 letnich i 20% 6-7 letnich nie wypowiada najtrudniejszych głosek: sz; cz; ż; dż

 

 

 

Zaburzenia mowy

                      Zaburzenia mowy mogą dotyczyć każdego z 3 elementów wypowiedzi:

                      Treści

                      Formy językowej

                      Substancji fonicznej

Zaburzenia suprasegmentalne

                      Obejmują zniesienia lub zniekształcenia określonych cech prozodycznych wypowiedzi (melodii, akcentu, rytmu)

                      JĄKANIE – niepłynność mówienia, uwarunkowana wieloczynnikowo. Trzy postaci:

                      JĄKANIE KLONICZNE – częste powtarzanie spółgłosek, sylab, a nawet samogłosek, przeważnie na początku słowa

                      JĄKANIE TONICZNE – zatrzymanie wypowiedzi po słowie lub w środku słowa. Towarzyszy temu zwykle silne napięcie mięśniowe i emocjonalne

                      JĄKANIE KLONICZNO-TONICZNE – mieszane

                      SEPLENIENIE – nieprawidłowa realizacja głosek: sz, cz, ż, dż – wypowiadanych jako: s, z, c, dz

                      SZEPLENIENIE – nieprawidłowa realizacja głosek:s, c, z, dz, wymawianych jako: sz, cz, ż, dż

                      RERANIE – nieprawidłowa artykulacja głoski – r – wypowiadanej najczęściej jak – l. Może być jednak również opuszczana lub wymawiana gardłowo. Często wada ta utrzymuje się przez całe życie. Przyczyna rerania najczęściej jest niepełna wydolność ruchowa aparatu artykulacyjnego

 

Zaburzenia suprasegmentalne cd.

                      RYNOLALIA – poszum nosowy. Zamknięta jama nosowa - utrudnione jest przejście powietrza, przez jamę nosową; otwarta – nie ma zamknięcia przejścia jama nosowa-jama ustna

                      BRADYLALIA – zwolnienie tempa mówienia

                      TACHYLALIA – przyspieszenie tempa mówienia

                      FONASTENIA – zaburzenie siły głosu

                      MUTYZM – brak możliwości mówienia, przy nienaruszalności aparatu artykulacyjnego i wcześniejszym wykorzystywaniu mowy dźwiękowej

 

Zaburzenia segmentalne

                      Polegają na wadliwej wymowie poszczególnych dźwięków

                      ZABURZENIA PARADYGMATYCZNE (dotyczą głosek i fonemów):

                      ELIZJE – opuszczanie głosek

                      PARALALIE -  zamiana głosek

                      DEFORMACJE – zniekształcenia głosek

                      ZABURZENIA SYNTAGMATYCZNE (dotyczą wyrazów):

                      ODKSZTAŁCENIA ILOŚCIOWE – uszczuplenie lub wzbogacenie struktury wyrazu

                      ODKSZTAŁCENIA JAKOŚCIOWE – odmienne w stosunku do wzorca wypełnienie miejsc w strukturze wyrazu

                      ZNIEKSZTAŁCENIA DOTYCZĄCE LINIOWEGO UPORZĄDKOWANIA – METATEZY – przestawki (fonemów, sylab)

                      ZMIANY KOMBINOWANE

                      ODKSZTAŁCENIA NIESYSTEMOWE – głównie o charakterze leksykalnym

 

 

 

Przyczyny zaburzeń mowy

                      Wady uzębienia

                      Nieprawidłowa budowa żuchwy, brak zwarcia warg

                      Rozszczepienie podniebienia

                      Zaburzenia słuchu

                      Zaburzenia głosu na skutek stanów chorobowych krtani (organiczne), nadużywanie głosu ( funkcjonalne)

                      Zaburzenia głosu na skutek urazu: psychicznego, emocjonalnego, zaburzeń sfery społecznej

 

Rehabilitacja logopedyczna - zasady

                      Każde ćwiczenie powinno być najpierw przykładowo wykonane przez logopedę

                      Tempo przerabiania materiału musi być dostosowane do możliwości ucznia

                      Konieczne jest budzenie zainteresowań działaniem

                      Należy pobudzać do współpracy

                      Umożliwić dziecku osiągnięcie sukcesu (na początku nie wymagać zbyt wiele)

                      Zajęcia prowadzone w małych grupach lub indywidualnie

                      Wprowadzać elementy rytmizacji

                      Chwalić ucznia, nie zniechęcać go

                      Konieczna jest współpraca z rodzicami, a nawet ich obecność na zajęciach

                      Kontynuowanie ćwiczeń mimo postępów ucznia

                      Często powtarzać przerobiony materiał

                      Dobrze przeprowadzone ćwiczenia powinny przynosić efekty

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin