KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO
Cele operacyjne:
Poziom wiadomości
A
Uczeń:
· Zna budowę słownika zawartość słownika, formy fleksyjne, artykuł hasłowy, objaśnienia skrótów;
· Zna przeznaczenie podstawowych słowników;
· Wyszukuje potrzebne hasło słownikowe;
· Zna zasady korzystania z niego;
· Wymienia słowniki, z których samodzielnie korzysta;
B
· Wyjaśnić potrzebę korzystania z różnych słowników;
· Rozróżnić wyraz bliskoznaczny od pokrewnego;
· Potrafi podać przykład: synonimu, homonimu, antonimu;
Poziom umiejętności
C
· Wykorzystuje wyrazy bliskoznaczne do tworzenia tekstów;
· Dostrzega różnicę między wyrazem bliskoznacznym a synonimicznym;
· Potrafi zastosować wiedzę w praktycznym posługiwaniu się językiem;
D
· Potrafi przeredagować tekst zawierający obce wyrazy rodzimymi;
· Potrafi zaproponować słownik w celu ustalenia poprawności formy wyrazu;
TEMAT LEKCJI: Słowniki kopalnią wiedzy o języku?
METODY: rozmowa ukierunkowana;, eksponująca; ćwiczenia słownikowe, drama;
POMOCE DYDAKTYCZNE: Słownik ortograficzny, Słownik poprawnej polszczyzny; Słownik wyrazów bliskoznacznych; Słownik wyrazów obcych, Słownik terminów literackich, Słownik symboli, Słownik frazeologiczny, Słownik synonimów.., plansza, karty pracy dla grup;
FORMA PRACY: praca w grupach, indywidualna;
ŚCIEŻKA MIĘDZYPRZEDMIOTOWA: CM
1. Przywitanie.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Sprawdzenie pracy domowej.
4. Wprowadzenie do tematu oraz przeprowadzenie ćwiczenia treningowego. Uczniowie w czasie 2 minut mają za zadanie napisać jak najwięcej wyrazów zaczynających się na literę –c.
5. Omówienie ćwiczenia oraz zapisanie myśli: Kto ma bogaty zasób słów, ten jasno i zrozumiale formułuje myśli.
6. Prezentacja i krótkie omówienie artykułu hasłowego hasła, wyliczenie z jakich części składa się ten artykuł.
7. Uczniowie mając do dyspozycji różne słowniki otrzymują kolejno zadania do pracy.
· Proszę o odczytanie dialogu a następnie w grupach uczniowie mają za zadanie przekształcić dialog zastępując wyrazy powtarzające określeniami bardziej precyzyjnymi i jednoznacznymi. (załącznik nr 1)
· Korzystając z słownika wyrazów bliskoznacznych zastąp powtarzające się określenia.
fajny film, fajna książka, fajna dziewczyna, fajny kolega, fajny rower, fajny samochód, fajny występ, fajny koncert, fajne buty
· Uporządkuj wyrazy bliskoznaczne według rosnącej intensywności cechy:
- pośpieszny, szybki, zawrotny;
-upalny, skwarny, ciepły, gorący;
-wicher, wiatr, wichura, tajfun;
-koleżeństwo, przyjaźń, znajomość,
-apatia, smutek, przygnębienie, depresja;
· Na podstawie Słownika wyrazów obcych, odszukaj znaczenia wyrazów i zapisz definicję.
fair play; savoir-vivre, poliglota, adaptacja, rokoko, konkluzja, aglomeracja,
· Uczniowie ustalają, do jakiej dziedziny należą zgrupowane wyrazy zapożyczone( np. dżinsy, bermudy, adidasy –nazwy ubrań i materiałów) (załącznik nr 3)
Zapisanie przez uczniów wniosku: Nie ulegaj modzie językowej! Unikaj wyrazów zapożyczonych, jeśli istnieją ich polskie odpowiedniki.
· Korzystając ze słownika poprawnej polszczyzny podkreśl poprawną formę:
pomarańcz-pomarańcza
rożen- rożno
z wyjątkiem-za wyjątkiem
bladziutki –bledziutki
kontrol –kontrola
· Pracują w zespole, odszukajcie w słownikach jak najwięcej wyrazów nazywających człowieka wędrującego. Zapisz je alfabetycznie, w ten sposób powstanie słowniczek wędrowca.
8. Podsumowanie lekcji.
Zapisanie zasad niezbędnych do bogacenia słownictwa.
9. Praca domowa
Odszukaj i wypisz z wybranego słownika zasadę mówiącą o stosowaniu kropki po skrótach.
mgr, ul., m., dr, ur., nad.,
prosze