Microsoft PowerPoint - Wykład 2 Pojazdy trakcyjne.pdf

(4265 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 2 Pojazdy trakcyjne)
2. POJAZDY TRAKCYJNE
Klasyfikacja pojazdów
Pojazdem trakcyjnym jest pojazd wytwarzaj Ģ cy sił ħ poci Ģ gow Ģ za pomoc Ģ jednego
lub wielu silników. Wi ħ kszo Ļę pojazdów trakcyjnych stanowi Ģ pojazdy kołowe.
W kołowych pojazdach trakcyjnych niekoniecznie wszystkie koła musz Ģ by ę
kołami nap ħ dnymi. Koła nie nap ħ dzane nazywaj Ģ si ħ kołami tocznymi.
Nowoczesne lokomotywy i wagony silnikowe maj Ģ jednak zwykle wszystkie koła
nap ħ dzane w celu maksymalnego wykorzystania ich masy.
Pocz Ģ tkowo w kolejnictwie istniała wielka rozmaito Ļę typów lokomotyw, cz ħ sto
zaopatrzonych w osie lub wózki toczne, które miały zwi ħ ksza ę stateczno Ļę ich
biegu. Liczb ħ osi tocznych przyj ħ to oznacza ę cyframi, a liczb ħ sprz ħŇ onych
mechanicznie osi nap ħ dnych kolejnymi du Ň ymi literami. Je Ļ li osie maj Ģ nap ħ d
indywidualny, to przy literze oznaczaj Ģ cej liczb ħ osi dodaje si ħ mał Ģ cyfr ħ 0, a je Ļ li
s Ģ umieszczone w ramie wózka, a nie w ramie pudła lokomotywy – przecinek.
Na przykład:
1D1 to lokomotywa, która ma po jednej osi tocznej z ka Ň dej strony oraz 4
zestawy kołowe osadzone w pudle i nap ħ dzane wspólnie.
C 0 C 0 to lokomotywa na dwóch wózkach i trzech osiach nap ħ dzanych
oddzielnie.
Współcze Ļ nie budowane lokomotywy nie maj Ģ na ogół osi tocznych, a na PKP
s Ģ eksploatowane wył Ģ cznie lokomotywy typu B 0 B 0 oraz C 0 C 0 . Poniewa Ň
praktycznie nie buduje si ħ obecnie lokomotyw bezwózkowych, dlatego dla
wygody pomija si ħ przecinki oznaczaj Ģ ce osadzenie zestawów kołowych w
wózkach, a nie w ramie pudła. Oznacza si ħ wi ħ c lokomotyw ħ 4-osiow Ģ (4-
silnikow Ģ ) B 0 B 0 , a lokomotyw ħ 6-osiow Ģ (6-silnikow Ģ ) C 0 C 0 .
Przedsi ħ biorstwa kolejowe oznaczaj Ģ lokomotywy symbolami
okre Ļ laj Ģ cymi ich seri ħ , typ i przeznaczenie.
Na PKP przyj ħ to oznaczenia literowo-cyfrowe. Litery oznaczaj Ģ rodzaj
lokomotywy, a cyfry – jej seri ħ . Oprócz tego jest podawany kolejny
numer lokomotywy danej serii.
Stosowane s Ģ nast ħ puj Ģ ce dwuliterowe oznaczenia lokomotyw:
pierwsza litera: E – elektryczna,
S – spalinowa,
T – towarowa,
druga litera: P – pasa Ň erska,
U – uniwersalna,
M – manewrowa.
Podstawowe parametry popularnych lokomotyw
seria
EU07
ET21
ET41
układ osi
B 0 B 0
C 0 C 0
B 0 B 0 + B 0 B 0
masa [t]
82
114
167
pr ħ dko Ļę max.[km/h]
125
100
125
moc godzinna [kW]
2080
2400
4160
moc ci Ģ gła [kW]
2000
1860
4000
siła poci Ģ g. max. [kN]
180
230
650
min. stopie ı wzbudz.
22%
50%
22%
B 0 B 0 + B 0 B 0 to dwie poł Ģ czone przegubowo na stałe lokomotywy
2 – wózkowe 4 – osiowe.
Współczesne lokomotywy maj Ģ konstrukcj ħ wózkow Ģ , to znaczy składaj Ģ si ħ
z nadwozia, spoczywaj Ģ cego (w zdecydowanej wi ħ kszo Ļ ci) na dwóch
wózkach. Nadwozie lokomotywy składa si ħ z pudła i ostoi zespawanych w
jedn Ģ cało Ļę . Ostoja pudła stanowi ram ħ składaj Ģ c Ģ si ħ z belek podłu Ň nych i
poprzecznych. Nadwozie musi pomie Ļ ci ę całe wyposa Ň enie lokomotywy, z
wyj Ģ tkiem silników trakcyjnych, osadzonych w ramie wózka.
Zespołem trakcyjnym nazywa si ħ skład okre Ļ lonej liczby wagonów
poł Ģ czonych na stałe, których cz ħĻę lub wszystkie s Ģ wyposa Ň one w silniki
trakcyjne. Zespoły trakcyjne stosowane s Ģ wył Ģ cznie w ruchu pasa Ň erskim
podmiejskim lub regionalnym. Pudło wagonu zespołu musi by ę dostosowane
do przewozu pasa Ň erów i w zwi Ģ zku z tym mo Ň liwie cała aparatura
elektryczna powinna by ę rozmieszczona pod pudłem i na dachu.
Tramwaj to obecnie, równie Ň jak zespół trakcyjny, zestaw składaj Ģ cy si ħ z
dwóch lub trzech wagonów sterowanych wspólnie z wagonu czołowego lub
wagony dwu- lub nawet trzyczłonowe zwane tramwajami przegubowymi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin