Microsoft PowerPoint - Wykład 2 Pojazdy trakcyjne.pdf
(
4265 KB
)
Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 2 Pojazdy trakcyjne)
2. POJAZDY TRAKCYJNE
Klasyfikacja pojazdów
Pojazdem trakcyjnym jest pojazd wytwarzaj
Ģ
cy sił
ħ
poci
Ģ
gow
Ģ
za pomoc
Ģ
jednego
lub wielu silników. Wi
ħ
kszo
Ļę
pojazdów trakcyjnych stanowi
Ģ
pojazdy kołowe.
W kołowych pojazdach trakcyjnych niekoniecznie wszystkie koła musz
Ģ
by
ę
kołami nap
ħ
dnymi. Koła nie nap
ħ
dzane nazywaj
Ģ
si
ħ
kołami tocznymi.
Nowoczesne lokomotywy i wagony silnikowe maj
Ģ
jednak zwykle wszystkie koła
nap
ħ
dzane w celu maksymalnego wykorzystania ich masy.
Pocz
Ģ
tkowo w kolejnictwie istniała wielka rozmaito
Ļę
typów lokomotyw, cz
ħ
sto
zaopatrzonych w osie lub wózki toczne, które miały zwi
ħ
ksza
ę
stateczno
Ļę
ich
biegu. Liczb
ħ
osi tocznych przyj
ħ
to oznacza
ę
cyframi, a liczb
ħ
sprz
ħŇ
onych
mechanicznie osi nap
ħ
dnych kolejnymi du
Ň
ymi literami. Je
Ļ
li osie maj
Ģ
nap
ħ
d
indywidualny, to przy literze oznaczaj
Ģ
cej liczb
ħ
osi dodaje si
ħ
mał
Ģ
cyfr
ħ
0, a je
Ļ
li
s
Ģ
umieszczone w ramie wózka, a nie w ramie pudła lokomotywy – przecinek.
Na przykład:
1D1 to lokomotywa, która ma po jednej osi tocznej z ka
Ň
dej strony oraz 4
zestawy kołowe osadzone w pudle i nap
ħ
dzane wspólnie.
C
’
0
C
’
0
to lokomotywa na dwóch wózkach i trzech osiach nap
ħ
dzanych
oddzielnie.
Współcze
Ļ
nie budowane lokomotywy nie maj
Ģ
na ogół osi tocznych, a na PKP
s
Ģ
eksploatowane wył
Ģ
cznie lokomotywy typu B
’
0
B
’
0
oraz C
’
0
C
’
0
. Poniewa
Ň
praktycznie nie buduje si
ħ
obecnie lokomotyw bezwózkowych, dlatego dla
wygody pomija si
ħ
przecinki oznaczaj
Ģ
ce osadzenie zestawów kołowych w
wózkach, a nie w ramie pudła. Oznacza si
ħ
wi
ħ
c lokomotyw
ħ
4-osiow
Ģ
(4-
silnikow
Ģ
) B
0
B
0
, a lokomotyw
ħ
6-osiow
Ģ
(6-silnikow
Ģ
) C
0
C
0
.
Przedsi
ħ
biorstwa kolejowe oznaczaj
Ģ
lokomotywy symbolami
okre
Ļ
laj
Ģ
cymi ich seri
ħ
, typ i przeznaczenie.
Na PKP przyj
ħ
to oznaczenia literowo-cyfrowe. Litery oznaczaj
Ģ
rodzaj
lokomotywy, a cyfry – jej seri
ħ
. Oprócz tego jest podawany kolejny
numer lokomotywy danej serii.
Stosowane s
Ģ
nast
ħ
puj
Ģ
ce dwuliterowe oznaczenia lokomotyw:
pierwsza litera: E – elektryczna,
S – spalinowa,
T – towarowa,
druga litera: P – pasa
Ň
erska,
U – uniwersalna,
M – manewrowa.
Podstawowe parametry popularnych lokomotyw
seria
EU07
ET21
ET41
układ osi
B
0
B
0
C
0
C
0
B
0
B
0
+ B
0
B
0
masa [t]
82
114
167
pr
ħ
dko
Ļę
max.[km/h]
125
100
125
moc godzinna [kW]
2080
2400
4160
moc ci
Ģ
gła [kW]
2000
1860
4000
siła poci
Ģ
g. max. [kN]
180
230
650
min. stopie
ı
wzbudz.
22%
50%
22%
B
0
B
0
+ B
0
B
0
to dwie poł
Ģ
czone przegubowo na stałe lokomotywy
2 – wózkowe 4 – osiowe.
Współczesne
lokomotywy
maj
Ģ
konstrukcj
ħ
wózkow
Ģ
, to znaczy składaj
Ģ
si
ħ
z nadwozia, spoczywaj
Ģ
cego (w zdecydowanej wi
ħ
kszo
Ļ
ci) na dwóch
wózkach. Nadwozie lokomotywy składa si
ħ
z pudła i ostoi zespawanych w
jedn
Ģ
cało
Ļę
. Ostoja pudła stanowi ram
ħ
składaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
z belek podłu
Ň
nych i
poprzecznych. Nadwozie musi pomie
Ļ
ci
ę
całe wyposa
Ň
enie lokomotywy, z
wyj
Ģ
tkiem silników trakcyjnych, osadzonych w ramie wózka.
Zespołem trakcyjnym
nazywa si
ħ
skład okre
Ļ
lonej liczby wagonów
poł
Ģ
czonych na stałe, których cz
ħĻę
lub wszystkie s
Ģ
wyposa
Ň
one w silniki
trakcyjne. Zespoły trakcyjne stosowane s
Ģ
wył
Ģ
cznie w ruchu pasa
Ň
erskim
podmiejskim lub regionalnym. Pudło wagonu zespołu musi by
ę
dostosowane
do przewozu pasa
Ň
erów i w zwi
Ģ
zku z tym mo
Ň
liwie cała aparatura
elektryczna powinna by
ę
rozmieszczona pod pudłem i na dachu.
Tramwaj
to obecnie, równie
Ň
jak zespół trakcyjny, zestaw składaj
Ģ
cy si
ħ
z
dwóch lub trzech wagonów sterowanych wspólnie z wagonu czołowego lub
wagony dwu- lub nawet trzyczłonowe zwane tramwajami przegubowymi.
Plik z chomika:
Goofer86
Inne pliki z tego folderu:
Microsoft PowerPoint - Wykład 7 Podstawy sterowania ruchem pociągów.pdf
(163 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 6 Obliczenia trakcyjne.pdf
(434 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 5 Regulacja prędkości obrotowej silników trakcyjnych.pdf
(4322 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 4 Teoria ruchu pojazdów szynowych.pdf
(352 KB)
Microsoft PowerPoint - Wykład 3 Struktura układu zasilania.pdf
(286 KB)
Inne foldery tego chomika:
Eisenbahn Journal Archiv - Bayern
Eisenbahn Journal Archiv - Preussen
Eisenbahn Journal Archiv - Sachsen
Eisenbahn Journal Archiv - Wurttemberg
Eisenbahn Journal Archiv Dampflok
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin