Bemer K., Wprowadzenie do teologii moralnej.pdf

(457 KB) Pobierz
WPROWADZENIE DO TEOLOGII MORALNEJ
WPROWADZENIE
DO
TEOLOGII MORALNEJ
23352294.001.png
„My´l Teologiczna”
Seria pod redakcja˛ ks. Arkadiusza Barona i ks. Henryka Pietrasa SJ
1. L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej , 1994
2. S. Bastianel, L. Di Pinto, Biblijne podstawy etyki , 1994
3. J. Wicks, Wprowadzenie do metody teologicznej , 1995
4. M. Szentmártoni SJ, Psychologia pastoralna , 1995
5. J. Kulisz SJ, Wprowadzenie do teologii fundamentalnej , 1995
6. I. de la Potterie SJ, Modlitwa Jezusa , 1996
7. K. Demmer, Wprowadzenie do teologii moralnej , 1996
K LAUS D EMMER
WPROWADZENIE
DO
TEOLOGII MORALNEJ
Tłumaczył
Arkadiusz Baron
Tekst według wydania: Introduzione alla teologia morale ,
© 1993-Edizioni PIEMME Spa
Via del Carmine, 5
15033 Casale Monferrato (AL), Italia
© dla polskiego wydania
Wydawnictwo WAM, Ksi˛˙a Jezuici, Kraków 1996
Redakcja
Tytus Górski
Projekt okładki
Andrzej Sochacki
ISBN 83–7097–258–6
NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. Mieczysław Ko˙uch SJ, prowincjał. Kraków,3I96r.,L.dz.254/1/96.
23352294.002.png
5
OD REDAKCJI
Nie ulega wa˛tpliwo´ci, ˙e postawy ludzkie i zachowania moralne
pozostaja˛ w gł˛bokim zwia˛zku z przyj˛tymi zasadami antropologicznymi,
filozoficznymi i religijnymi. Wszystko to w konkrecie ˙ycia ludzkiego
tworzy cało´´, która stanowi o warto´ciowaniu i podejmowaniu decyzji.
Tre´´my´li zostaje uwarunkowana wieloma przed-zało˙eniami. Przykłado-
wo: słowo «dobro», czy jakiekolwiek inne, znane i powtarzane przez
wszystkich, nie dla wszystkich oznacza to samo, nawet dla ludzi jednego
pokolenia czy rasy, a có˙ dopiero mówi´ o całej ludzko´ci w jej wielora-
kim zró˙nicowaniu: epoka, rasa, kultura czy wreszcie religia. Dlatego
moralista nie powinien wyła˛cznie ograniczyc´si˛ do badania okoliczno´ci
zewn˛trznych typu społeczno-kulturowego, ani poprzestawa´ jedynie na
formułowaniu zakazów i nakazów moralnych, czy te˙ na kurczowym
trzymaniu dziedzictwa poprzednich pokole´ . Sta˛d, jak si˛ wydaje
konieczna jest dogł˛bna refleksja antropoliczna: j˛zyk i mentalno´´
człowieka podlega cia˛głym zmianom i rozwojowi, ale on sam staje
ustawicznie wobec tych samych problemów: Jak zachowac´si˛ wobec
drugiego człowieka? Jak odpowiada´ na odczuwany głos sumienia, aby
w całej pełni zrealizowa´ swoje własne ˙ycie?
Te wła´nie oraz wiele podobnych pyta´ podejmuje we Wprowadzeniu
do teologii moralnej Klaus Demmer. Ksia˛˙ka nie jest podr˛cznikiem
teologii moralnej, i nawet nie zamierza nim by´. Nie podaje gotowych
rozwia˛za´ , ale raczej stawia pytania, które niejednemu moga˛ pomóc
zorientowac´si˛ w ga˛szczu ró˙norodnych stanowisk i opinii, jak równie˙
w zalewie informacji przytłaczaja˛cych współczesnego człowieka.
Klaus Demmer urodził si˛ w 1931 roku w Münster w Niemczech.
Teologi˛ moralna˛ studiował na Uniwersytecie Gregoria´skim w Rzymie.
Przedmiot ten pó´niej wykładał na Wydziale Teologicznym w Paderborn
(1966-1970), a nast˛pnie na Uniwersytecie Gregoria´skim w Rzymie.
Z jego ogromnego dorobku pisarskiego K. Demmera wymie´my cho´by
tylko: Interpretare e agire. Fondamenti della morale cristiana , Cinisello
Balsamo 1989; Moraltheologische Methodenlehre , Fribourg 1989; Die
Wahrheit leben. Theorie des Handels , Freiburg 1991.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin