ATM_marzec_2009.pdf
(
78241 KB
)
Pobierz
290377439 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 3 (611) marzec 2009
Cena 7,90 z³
(w tym 7% VAT)
ToyoTa aveNSIS
mIko£aj
Sokó£
komeNTUje
Przed SezoNem F1
!
TechNIka
▪
bÊDZIE CISZEJ
TechNIka
▪
SpORT bEZ bENZyNy
PrezeNTacje
▪
AUDI Q5
▪
SUZUKI SplASH
TAJEMNICE
ZU¯yCIA OlEJU
Przegl¥d
olejowy
SKAZANA NA SUKCES
▪
CAyENNE DIESEl
Tchórzliwym biada
widać ku temu żadnych powodów. Przecież nie było (przynaj-
mniej w Europie i w USA) serii trzęsień ziemi i pożarów, ani
też żadnej wielkiej epidemii. Najciekawsze jest to, że właściwie nikt
poważny nie próbuje przewidywać, co się stanie nawet w nieodle-
głej przyszłości. Strategie przedsiębiorstw zmieniły się z planowych
(prognozowanie wzrostu) na bezplanowe. Kilka tygodni temu, pod-
czas oicjalnego podsumowania działalności Mercedes-Benz Polska,
prezes Jan Madeja powiedział:
Ubiegły rok przyniósł nam sukcesy.
W tym roku działamy na zasadzie „z dnia na dzień”. Żadnych poważ-
nych prognoz i planów. Wiemy, co mamy robić, i robimy swoje. Ponieważ
chodzi o sprzedaż, musimy dogadywać się z klientami, ułatwiać im inan-
sowanie zakupów. I wydaje się, że na razie nam to wychodzi.
Trzeba uczciwie przyznać, że przemysł motoryzacyjny jest w wyjąt-
kowo trudnej sytuacji, gdyż samochód, ani osobowy, ani użytkowy,
nie jest produktem pierwszej potrzeby. Chociaż w nowoczesnym spo-
łeczeństwie nie sposób się bez auta obejść, to jednak można odłożyć
jego zakup na dość długo. Wystarczająco długo, by producent planu-
jący określoną sprzedaż popadł w trudności. Takie zjawisko praktycz-
nie nie istnieje w produkcji żywności czy wielu innych
przedmiotów codziennego użytku ani też w usługach.
Gdy dodać do tego niezwykłą konkurencyjność tego
rynku (i bez kryzysu niektóre irmy miały kłopoty),
obraz sytuacji będzie kompletny.
Wniosek nasuwa się sam – elastyczni przetrwają. Ci, którzy schowają
głowę w piasek i będą widzieć swą strategię obrony tylko w oszczęd-
nościach (zwalnianie pracowników, ograniczanie działalności, likwi-
dacja działań promocyjnych), raczej muszą zginąć. Oczywiście z tym
zastrzeżeniem, że aby działać mniej więcej normalnie, trzeba mieć
jakieś zasoby na czas, gdy wpływy gotówki mogą być ograniczone.
I wobec tego dziwić muszą decyzje koncernów, od lat budujących-
swą pozycję i swój obraz przez sport samochodowy. Oto z udziału
w seriach rajdowych WRC wycofały się Suzuki i Subaru, w rajdach
długodystansowych Mitsubishi, a w F1 Honda. Oczywiście, ich zaan-
gażowanie pochłaniało duże pieniądze, ale w skali koncernu to były
grosze. A pojawiały się dzięki temu prestiż i zainteresowanie oraz, co
też ważne, liczne miejsca pracy o charakterze wysoce technologicz-
nym. A teraz zapytam uprzejmie: co pozostanie z Mitsubishi, gdy
kiedyś wycofali się z rajdów, a teraz rezygnują z imprez długody-
stansowych? Który miłośnik samochodów terenowych za dwa lata
będzie o nich pamiętał?
Na tym tle pozytywnie wyróżniają się Francuzi – Renault ambitnie kon-
tynuuje walkę w F1, Citroën w rajdach, Peugeot w wyścigach prototy-
pów. Zwarli szeregi, zmniejszyli koszty, ale nie chowają
się do mysiej dziury. Więc prasa będzie o nich pisać,
a telewizja pokazywać. Za jakiś czas ten sztuczny kryzys
minie i okaże się, kto wygrał. Już dziś można to przewi-
dzieć.
Jerzy Dyszy
T
ak zwany kryzys rozprzesTrzenia się,
mimo iż obiektywnie nie
w marcowym numerze
Peugeot 3008
Caddy z Haldexem
Renault Twingo RS
23
Prezentacje
18
Toyota Avensis
23
Audi Q5
28
Porsche Cayenne Diesel
30
Suzuki Splash
34
Porównanie Opla Astry OPC
Prezentacja
Audi Q5
i Seata Leona Cupry
Technika
10
Ograniczenie hałasu w samochodzie
40
Opancerzone limuzyny
46
Paliwa alternatywne w sporcie
56
Motocyklowe silniki rzędowe
Technika
Ograniczanie hałasu
46
Historia
52
Cadillaki i Lincolny prezydentów USA
Sport
8
Mikołaj Sokół komentuje F1:
Przed sezonem
Ciekawypatent
66
Skid-car, czyli nauka poślizgu
Technika
Paliwa
alternatywne
w sporcie
Publicystyka
61
Doskonalenie techniki jazdy
Samochodyużytkowe
51
Ciągniki do wielkich ładunków
54
Użytkowe nowości
56
Przeglądolejowy
68
Tłok, pierścienie, cylinder
76
Parametry olejów silnikowych
78
Przegląd irm olejowych
Technika
Motocyklowe
silniki rzędowe
•
BP
•
Castrol
•
Chevron
•
Fuchs
Polecamy
•
Mobil
•
Motul
•
Orlen
•
Shell
95
Wnastępnymnumerze
96
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
3
Nowości
10
Nowoœci
3/2009
Zamiast konwertera
wyłącznie w Mercedesie SL 63 AMG.
Mokre wielopłytkowe sprzęgło posia-
da wewnętrzny obieg oleju, co ulepsza jego
chłodzenie. Może być dzięki temu łączone
z jednostkami napędowymi dysponujący-
mi dużym momentem obrotowym – cze-
go najlepszym dowodem jest wspomniane
AMG. Jego silnik V8 rozwija moc maksy-
malną 525 KM i maksymalny moment ob-
rotowy 630 Nm. Nowe sprzęgło zapewnia
przy tym szybkie ruszanie i bardzo krótkie
czasy zmiany przełożeń, porównywalne do
przekładni dwusprzęgłowych.
Nowy element montowany jest w miejsce
klasycznego konwertera momentu obro-
towego. Został zaprojektowany w ten spo-
sób, by współpracował zarówno
z przekładniami au-
tomatycznymi, jak
i bezstopniowymi
– wykorzystano
takie same punk-
ty mocowania,
co umożliwia za-
stosowanie na
k o m p u t e r o w e j
zasadzie „plug and
play”. Zmiany wyma-
ga jedynie opro-
gramowanie
sterujące.
marzec 2009
3
Firma ZF wprowadza do swojej oferty sprzęgło
cierne zastępujące przetwornik momentu obro-
towego w automatycznych skrzyniach biegów.
P
ierwotnie taki element stosowany był
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin