Zagadnienia_-Psychologia_Rozwoju_Czlowieka.doc

(36 KB) Pobierz
„Psychologia Rozwoju Człowieka”

„Psychologia Rozwoju Człowieka”

zagadnienia z ćwiczeń i laboratorium

 

1. Rozwój w okresie prenatalnym

Ø       rozwój fizyczny, rozwój zmysłów, formowanie się zaczątków świadomości, podstawy formowania związku z matką. Uczenie się. Czynniki zakłócające rozwój w okresie pre- peri i postnatalnym.

 

2. Narodziny i okres noworodkowy

Ø       problemy fizjologiczne i psychologiczne matki i dziecka w sytuacji okołoporodowej. Znaczenie wczesnego kontaktu z dzieckiem i jego formy.

Ø       ocena stanu noworodka, odruchy wrodzone i ich funkcje, rozwój fizyczny i jego związek z rozwojem psychicznym, procesy poznawcze w okresie noworodkowym.

Ø       Stany aktywności niemowlęcia

Ø       Rozwój zmysłów

 

3. Okres wczesnego dzieciństwa – rozwój społeczno – emocjonalny

Ø       Rozwój emocjonalny (teoria przywiązania).

Ø       Rozwój społeczny – kształtowanie się poczucia „ja”, interakcje społeczne, uczenie się ról płciowych itp..

 

4. Okres wczesnego dzieciństwa – rozwój poznawczy

Ø       Rozwój poznawczy – okres inteligencji sensoryczno-motorycznej, asymilacja i akomodacja oraz równoważenie struktur poznawczych, początki funkcji symbolicznej

Ø       Percepcyjny i ekspresyjny aspekt komunikacji, początki rozwoju języka.

 

5. Rozwój mowy we wczesnym i średnim dzieciństwie

Ø       formy komunikowania się z otoczeniem we wczesnym dzieciństwie; znaczenie komunikacji niewerbalnej

Ø       Rozwój mowy – teoria rozwoju mowy L.Kaczmarka. Uniwersalia językowe a przyswajanie języka polskiego. Rola błędów w opanowaniu języka. Rola środowiska w rozwoju mowy. Rozwój umiejętności fonologicznych, gramatycznych, leksykalnych i semantycznych.

 

6. Okres średniego dzieciństwa

Ø       Rozwój emocjonalno – społeczny dziecka w okresie przedszkolnym - rozwój moralny, zachowania prospołeczne i agresywne, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, cechy emocjonalności dziecka w wieku przedszkolnym, przyczyny zaburzeń emocjonalnych, identyfikacja z własną płcią

Ø       Cechy rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym - obrazowa i symboliczna reprezentacja świata, wyobrażenia odtwórcze i twórcze, obrazy umysłowe, umiejętność szeregowania, klasyfikowania i uogólniania, światopogląd magiczny.

Ø       Dziecięce teorie umysłu

Ø       Rozwój rysunku i zabawy – etapy rozwoju rysunku i zabawy, ich znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne

7. Dojrzałość szkolna

Ø      Poglądy na temat dojrzałości szkolnej.

Ø      Metody badania dojrzałości szkolnej.

Ø      Dojrzałość poznawcza, fizyczna i emocjonalna.

Ø      Lateralizacja u dzieci.

Ø      Specyfika dojrzałości do uczenia się czytania i pisania oraz do uczenia się matematyki.

Ø      Problemy z osiąganiem dojrzałości szkolnej.

 

8. Młodszy wiek szkolny (rozwój emocjonalny i osobowości, samoocena, temperament)

 

9. Ogólna charakterystyka wieku dorastania. Dojrzewanie fizjologiczne i jego psychologiczne konsekwencje.

Ø      Przejawy dojrzewania biologicznego i fizycznego młodzieży

Ø      Neurohormonalne uwarunkowania dojrzewania płciowego

Ø      Skok pokwitaniowy, Dojrzewanie płciowe

Ø      Rozwój seksualny i jego przejawy w adolescencji

Ø      Wpływ dojrzewania fizjologicznego i seksualnego na zachowanie młodzieży.

Ø      Psychologiczne znaczenie zmian fizjologicznych.

 

10. Rozwój poznawczy w adolescencji

Ø      Rozwój myślenia młodzieży – dojrzewanie intelektualne. Kształtowanie się struktur myślenia formalnego. Cechy myślenia dorastających.

Ø      Wpływ zmian w sferze myślenia na zachowanie młodzieży

Ø      Rozwój procesów poznawczych: języka, pamięci, uwagi.

 

11. Kształtowanie się poczucia własnej tożsamości w adolescencji

Ø      Istota poczucia tożsamości, rozwój tożsamości

Ø      Kryzysy tożsamości – ich źródła i konsekwencje

Ø      Tożsamość pozytywna i negatywna

Ø      Poszukiwanie sensu życia

 

12. Specyficzne problemy okresu dorastania

Ø      Bunt młodzieńczy – przyczyny i konsekwencje

Ø      Konflikt pokoleń

Ø      Zadania rozwojowe okresu dorastania

Ø      Subkultury młodzieżowe – ich rola w rozwoju

Ø      Przemoc i agresja młodzieży

 

13. Ogólna charakterystyka rozwoju w okresie wczesnej dorosłości i w średnim wieku dojrzałym

Ø      Realizacja młodzieńczych projektów

Ø      Zadania rozwojowe wczesnej dorosłości

Ø      Zadania rozwojowe średniej dorosłości

Ø      Kryzys wieku średniego

 

14. Rozwój poznawczy człowieka dorosłego

Ø      Formalne i post-formalne formy myślenia dorosłych w koncepcjach post- i neopiagetowskich

Ø      Inteligencja czy mądrość? – rozwój wiedzy ekspertalnej

 

15. Późna dorosłość

Ogólna charakterystyka rozwoju w późnym wieku dojrzałym

Ø      Obniżanie się sprawności biologicznej

Ø      Psychologiczne konsekwencje obniżania się sprawności biologicznej

Ø      Zmiany w zakresie funkcjonowania poznawczego

Ø      Zakończenie pracy zawodowej – zmiany form aktywności

Ø      Adaptacja do starości – warunki powodzenia

Ø      Psychologiczne aspekty umierania.

 

16. Specyfika badania małego dziecka.

17. Narzędzia oceny rozwoju dziecka na różnych etapach rozwojowych

18. Ocena dojrzałości szkolnej

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin