zagadnienia z ćwiczeń i laboratorium
1. Rozwój w okresie prenatalnym
Ø rozwój fizyczny, rozwój zmysłów, formowanie się zaczątków świadomości, podstawy formowania związku z matką. Uczenie się. Czynniki zakłócające rozwój w okresie pre- peri i postnatalnym.
2. Narodziny i okres noworodkowy
Ø problemy fizjologiczne i psychologiczne matki i dziecka w sytuacji okołoporodowej. Znaczenie wczesnego kontaktu z dzieckiem i jego formy.
Ø ocena stanu noworodka, odruchy wrodzone i ich funkcje, rozwój fizyczny i jego związek z rozwojem psychicznym, procesy poznawcze w okresie noworodkowym.
Ø Stany aktywności niemowlęcia
Ø Rozwój zmysłów
3. Okres wczesnego dzieciństwa – rozwój społeczno – emocjonalny
Ø Rozwój emocjonalny (teoria przywiązania).
Ø Rozwój społeczny – kształtowanie się poczucia „ja”, interakcje społeczne, uczenie się ról płciowych itp..
4. Okres wczesnego dzieciństwa – rozwój poznawczy
Ø Rozwój poznawczy – okres inteligencji sensoryczno-motorycznej, asymilacja i akomodacja oraz równoważenie struktur poznawczych, początki funkcji symbolicznej
Ø Percepcyjny i ekspresyjny aspekt komunikacji, początki rozwoju języka.
5. Rozwój mowy we wczesnym i średnim dzieciństwie
Ø formy komunikowania się z otoczeniem we wczesnym dzieciństwie; znaczenie komunikacji niewerbalnej
Ø Rozwój mowy – teoria rozwoju mowy L.Kaczmarka. Uniwersalia językowe a przyswajanie języka polskiego. Rola błędów w opanowaniu języka. Rola środowiska w rozwoju mowy. Rozwój umiejętności fonologicznych, gramatycznych, leksykalnych i semantycznych.
6. Okres średniego dzieciństwa
Ø Rozwój emocjonalno – społeczny dziecka w okresie przedszkolnym - rozwój moralny, zachowania prospołeczne i agresywne, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, cechy emocjonalności dziecka w wieku przedszkolnym, przyczyny zaburzeń emocjonalnych, identyfikacja z własną płcią
Ø Cechy rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym - obrazowa i symboliczna reprezentacja świata, wyobrażenia odtwórcze i twórcze, obrazy umysłowe, umiejętność szeregowania, klasyfikowania i uogólniania, światopogląd magiczny.
Ø Dziecięce teorie umysłu
Ø Rozwój rysunku i zabawy – etapy rozwoju rysunku i zabawy, ich znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne
7. Dojrzałość szkolna
Ø Poglądy na temat dojrzałości szkolnej.
Ø Metody badania dojrzałości szkolnej.
Ø Dojrzałość poznawcza, fizyczna i emocjonalna.
Ø Lateralizacja u dzieci.
Ø Specyfika dojrzałości do uczenia się czytania i pisania oraz do uczenia się matematyki.
Ø Problemy z osiąganiem dojrzałości szkolnej.
8. Młodszy wiek szkolny (rozwój emocjonalny i osobowości, samoocena, temperament)
9. Ogólna charakterystyka wieku dorastania. Dojrzewanie fizjologiczne i jego psychologiczne konsekwencje.
Ø Przejawy dojrzewania biologicznego i fizycznego młodzieży
Ø Neurohormonalne uwarunkowania dojrzewania płciowego
Ø Skok pokwitaniowy, Dojrzewanie płciowe
Ø Rozwój seksualny i jego przejawy w adolescencji
Ø Wpływ dojrzewania fizjologicznego i seksualnego na zachowanie młodzieży.
Ø Psychologiczne znaczenie zmian fizjologicznych.
10. Rozwój poznawczy w adolescencji
Ø Rozwój myślenia młodzieży – dojrzewanie intelektualne. Kształtowanie się struktur myślenia formalnego. Cechy myślenia dorastających.
Ø Wpływ zmian w sferze myślenia na zachowanie młodzieży
Ø Rozwój procesów poznawczych: języka, pamięci, uwagi.
11. Kształtowanie się poczucia własnej tożsamości w adolescencji
Ø Istota poczucia tożsamości, rozwój tożsamości
Ø Kryzysy tożsamości – ich źródła i konsekwencje
Ø Tożsamość pozytywna i negatywna
Ø Poszukiwanie sensu życia
12. Specyficzne problemy okresu dorastania
Ø Bunt młodzieńczy – przyczyny i konsekwencje
Ø Konflikt pokoleń
Ø Zadania rozwojowe okresu dorastania
Ø Subkultury młodzieżowe – ich rola w rozwoju
Ø Przemoc i agresja młodzieży
13. Ogólna charakterystyka rozwoju w okresie wczesnej dorosłości i w średnim wieku dojrzałym
Ø Realizacja młodzieńczych projektów
Ø Zadania rozwojowe wczesnej dorosłości
Ø Zadania rozwojowe średniej dorosłości
Ø Kryzys wieku średniego
14. Rozwój poznawczy człowieka dorosłego
Ø Formalne i post-formalne formy myślenia dorosłych w koncepcjach post- i neopiagetowskich
Ø Inteligencja czy mądrość? – rozwój wiedzy ekspertalnej
15. Późna dorosłość
Ogólna charakterystyka rozwoju w późnym wieku dojrzałym
Ø Obniżanie się sprawności biologicznej
Ø Psychologiczne konsekwencje obniżania się sprawności biologicznej
Ø Zmiany w zakresie funkcjonowania poznawczego
Ø Zakończenie pracy zawodowej – zmiany form aktywności
Ø Adaptacja do starości – warunki powodzenia
Ø Psychologiczne aspekty umierania.
16. Specyfika badania małego dziecka.
17. Narzędzia oceny rozwoju dziecka na różnych etapach rozwojowych
18. Ocena dojrzałości szkolnej
kaya86