COGITO- ODPADY.doc

(260 KB) Pobierz
Tytuł: „Gdzie z tym śmieciem

Tytuł: „Betonowy sad

Sprawność Cogito

Przedmiot: nauczanie zintegrowane

Etap kształcenia: szkoła podstawowa

Autor: Barbara Jazłowiecka

Kto, kiedy i dla kogo: Nauczyciel nauczania zintegrowanego, klasa III, 17 września 2004 r.,           120 minut

Cele:

·         Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i sądów w wielozdaniowej wypowiedzi.

·         Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem.

·         Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100.

·         Ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań tekstowych.

·         Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą oraz podstawowych zasad ochrony środowiska.

·         Rozwijanie wyobraźni ekologicznej.

·         Łamanie stereotypów myślenia.

Opis zajęć:

Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela: „Cud kwitnących sadów”. Układanie pytań do odpowiedzi. Wielozdaniowe wypowiedzi na temat wydarzeń. Pisownia nie z czasownikami, ćwiczenia w pisaniu: ż, rz.

Zanieczyszczenia Ziemi – system gospodarki odpadami w mieście. Gry i zabawy ekologiczne.

Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

Słowa kluczowe: odpady, wysypisko, segregacja, recykling

Podział projektu na kroki:

1.    Praca z tekstem

2.    Ćwiczenia ortograficzne

3.    Wprowadzenie tematyki ekologicznej

4.    Ćwiczenia relaksacyjne

5.    Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100

6.    Podsumowanie tematu i przypomnienie zadań domowych

 

 

Instrukcja dla nauczyciela

Instrukcja dla ucznia

Krok 1. Praca z tekstem

 

 

1.     Rozdaj uczniom tekst opowiadania: „Cud kwitnących sadów.”.

2.     Zachęć uczniów do swobodnych wypowiedzi i zadawaj pytania związane z tekstem.

3.     Rozdaj kartę pracy i poproś o uzupełnienie brakujących punktów szczegółowego planu opowiadania.

1.   Samodzielnie cicho i ze zrozumieniem przeczytaj tekst opowiadania. 

2.   Powiedz co sądzisz na temat tekstu oraz odpowiadzna pytania nauczyciela.

3.   Samodzielnie uzupełnij brakujące punkty szczegółowego planu opowiadania.

Krok 2. Ćwiczenia ortograficzne

1.   Przypomnij  uczniom zasady pisowni nie z czasownikami.

2.   Poproś uczniów o uzupełnienie w ćwiczeniu tekstu czasownikami z przeczeniem nie.

3.   Poproś uczniów o podkreślenie w ćwiczeniu wyrazów zawierających ż i rz.

1.   Powtórz za nauczycielem zasady pisowni nie z czasownikami.

2.   Uzupełnij tekst czasownikami z przeczeniem nie.

3.   Podkreśl wyrazy zawierające ż i rz.

Krok 3. Wprowadzenie tematyki ekologicznej

 

1.   Zachęć uczniów do swobodnych wypowiedzi na temat prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji przedstawionej w opowiadaniu.

2.   Zaprezentuj plansze przedstawiające sad oraz zniszczony krajobraz i zachęca do wyjaśnienia tytułu opowiadania.

3.   Przeczytaj wiersz Pt.: „Ochrona środowiska”      i poproś uczniów o sformułowanie definicji pojęcia środowisko.

4.   Zaproś uczniów na dywan i poinformuj, że będziecie rozmawiać na temat systemu gospodarki odpadami w mieście.

·                    Zapytaj uczniów, czy wiedzą, co dzieje się          z odpadami wrzuconymi do kosza? Gdzie ostatecznie trafiają?

·                    Podaj definicję dzikiego wysypiska: Są to miejsca w lesie, na polanie, w rzece lub przydrożnych rowach, gdzie śmieci gromadzone są w sposób niekontrolowany, bez jakichkolwiek zabezpieczeń środowiska i zdrowia ludzi.

·                    Pokaż uczniom zdjęcia dzikich wysypisk znajdujących się w okolicach Radomia oraz zapre-zentuj planszę przedstawiającą dzikie wysypisko.

·                    Podczas prezentacji omawiania planszy kieruj uwagę uczniów na zagrożenia związane z dzikim wysypiskiem

ð Dewastacja krajobrazu, obumieranie świata roślin i zwierząt

ð Utrata terenów

ð Roznoszenie różnych chorób poprzez przebywające na wysypisku zwierzęta.

ð Śmierć wielu zwierząt w wyniku zatrucia lub zaplątania się w  śmieci.

 

1.   Wypowiedz się na temat treści opowiadania.

 

2.   Obejrzyj przedstawione plansze i spróbuj wyjaśnić tytuł opowiadania.

 

3.   Wysłuchaj wiersza i na jego podstawie zdefiniuj pojęcie środowisko.

 

4.   Usiądź w kręgu na dywanie.

 

 

·                    Spróbuj odtworzyć drogę śmieci: kosz – śmietnik - wysypisko

 

·                    Wysłuchaj podanej przez N. definicji.

 

 

 

 

·                    Uważnie obserwuj pokazywane przez N. zdjęcia i ilustracje.

 

·                    Na podstawie plansz opisz zagrożenia spowodowane powstawaniem dzikich wysypisk.

 

·      Zaproś trzech uczniów do zabawy pt.: „Uwolnij się od śmiecia”

ð Przedostawanie się do atmosfery związków toksycznych.

ð Zanieczyszczenie ziemi toksycznymi substan-cjami

ð Zanieczyszczenie wód powierzchniowych         i gruntowych

·      Zaprezentuj doświadczenie pt.: „Przenikanie”  Na wierzchu chusteczki złożonej z 4 warstw symbolizujących warstwy ziemi: glebę, piasek, wodę i glinę robi plamę z atramentu. Oznacza ona śmieci na wysypisku. Nad wysypiskiem cyrkuluje powietrze. N. pomocy niewielkiej ilości wody symuluje deszcz, tzn sprysuje plamę. Kiedy woda przepływa przez wysypisko wypłukuje z niego trujące związki chemiczne znajdujące się w odpa-dach, które wsiąkają w głąb ziemi docierając do wody gruntowej - tej, która często potem trafia do naszych kranów.

ð Marnowanie surowców, energii, wody, ludzkiej pracy, pieniędzy.

·      Podaj ciekawostki związane z zagrożeniami nadmierną ilością odpadów

*  Na wyprodukowanie 1 tony makulatury potrzeba ściąć 17 dorosłych drzew.

*  Plastikowa butelka rozkłada się 500 lat

*  Jedna szklana butelka może być wykorzystana nawet 45 razy

*  Z powodu połknięcia plastikowych odpadów trafiających do mórz i oceanów, rocznie na świecie ginie około 2 mln ptaków i ssaków wodnych

·      Podaj prawidłowy sposób składowania odpadów komunalnych na wysypiskach zorganizowanych.

·      Przedstaw schemat budowy zorganizowanego wysypiska i omawia go.

·      Zachęć wybranych uczniów do sprawdzenia trwałości folii izolacyjnej, która wykorzystywana jest przy budowie wysypiska.

·      Załóż gumkę na nadgarstek i spróbuj się uwolnić bez pomocy rąk, zębów czy innych przedmiotów. Postaraj się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co czuje ptak w takiej sytuacji ?

 

 

 

 

·      Zaobserwuj przebieg doświadczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·      Słuchaj podawanych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·    &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin