publikacja-O czym szumią drzewa na wietrze.doc

(1786 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI

Barbara Jazłowiecka

1.06.1970 Radom

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH

 

TEMAT KRĘGU: Las jesienią

TEMAT DNIA: O czym szumią drzewa na wietrze ?

·                       Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela: „Baśń o pniu głuchym jak pień” - ocena postępowania drzewa. Redagowanie opisu porównawczego brzozy i dębu na podstawie zgromadzonego słownictwa. Ćwiczenia dramowe: Żywy obraz lasu.

·                       Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetami wykonanych z papieru zwierząt.- collage, praca zbiorowa.

·                       Skąd się bierze papier? - Etapy powstawania zeszytu. Rozpoznawanie rodzajów papieru.

·                       Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią.

 

ZADANIA:

·         Wzbogacanie słownika.

·         Wdrażanie do konstruowania opisu porównawczego.

·         Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i sądów w wielozdaniowej wypowiedzi.

·         Utrwalenie wiadomości o warstwowej budowie lasów.

·         Rozwiązywanie zadań tekstowych.

·         Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.

·         Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo - emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.

·         Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

·         Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą oraz podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego.

 

METODA: heurystyczna, praca z tekstem, działalność praktyczna.

 

FORMY: Zespołowa, indywidualna.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Karta Pracy: O czym szumią drzewa na wietrze?, tekst: „Baśń o pniu głuchym jak pień” (M. Lorek „Słońce na stole” cz. II s. 8-9), podręcznik i ćwiczenia: „Środowisko dalekie i bliskie”, wycinki z gazet przedstawiające zwierzęta leśne.

 

CZAS TRWANIA: 180 min.

 

PRZEBIEG:

1. Praca z tekstem: „Baśń o pniu głuchym jak pień.” (M. Lorek „Słońce na stole” cz. II s. 8-9)

-        Słuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania.

-        Swobodne wypowiedzi dzieci nt. wydarzenia opisanego w opowiadaniu.

-        Odpowiedź na pytania:

·                    Czy baśń opowiada o rzeczywistych zdarzeniach czy zmyślonych?

·                    Jakie postacie są bohaterami baśni?

·                    Co lubiły robić drzewa?

·                    Jakie wydarzenie sprawiło, że drzewa przestały wędrować?

·                    Jak rozumiesz takie słowa:

Czasem jedna sprzeczka lub jedno zdarzenie prowadzi do całego ciągu kłótni i nieporozumień. Upór i nieumiejętność szybkiego rozwiązywania sporów, niesnasek może być opłakana w skutkach. Trzeba umieć przeprosić i przyznać się do błędu.

·                    Co oznacza określenie „głuchy jak pień”?

·                    Jak rozumiesz słowa:

Ach, jakże było wtedy przyjemnie. Można było mówić. Można było słuchać.

·                    Co jest ważniejsze: mówienie, czy słuchanie?

·                    Jaką karę poniosły drzewa?

 

2. Porównanie wyglądu brzozy i dębu.

-        Wyróżnienie spośród gatunków występujących w baśni brzozy i dębu.

-        Wypowiedzi nt ich wyglądu na podstawie ilustracji („Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia” ćw.2 s. 6, 3 s. 7).

-        Przyporządkowanie odpowiednich wypowiedzi do danego gatunku drzewa (brzoza, dąb) (Karta Pracy ćw. 1)

-        Ćwiczenie dramowe: pokaż jak wygląda dąb (chłopcy) i brzoza (dziewczynki)

-        Gromadzenie słownictwa potrzebnego do opisu porównawczego dębu i brzozy.

-        Zbiorowe ustne redagowanie opisu porównawczego wg planu:

Þ                Miejsce występowania

Þ                Wielkość i kształt

Þ                Kora

Þ                Liście

Þ                Ogólne wrażenie estetyczne.

Przykład :

Dąb i brzoza rosną najczęściej w lasach. Wyglądem różnią się znacznie od siebie. Dąb jest drzewem ogromnym, ma rozłożystą koronę z grubymi konarami, a brzoza jest smukła, strzelista o wiotkich i cienkich gałęziach. Potężny pień dębu pokrywa szorstka, spękana kora, natomiast kora brzozy jest gładka, lśniąca i biała. Liście dębu są duże, postrzępione, skórzaste, brzozy natomiast delikatne, drobne i błyszczące. Dąb zachwyca nas swą potęgą, wielkością, a brzoza delikatnością i niepowtarzalnym czarem.

-        Praca domowa: Ułożyć dialog między sosną, a wierzbą lub innymi wybranymi przez siebie drzewami.

 

3. Warstwowa budowa lasu

-        Przypomnienie jakie jeszcze inne rośliny występują w lesie oprócz drzew i jak ogólnie można je nazwać (drzewa, krzewy, runo leśne)

-        Rozwiązanie krzyżówki - Rośliny leśne (Karta Pracy  ćw. 4)

-        Uzupełnianie tabelki: Rośliny leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)

-        Rozpoznawanie zwierząt leśnych:

·                    Podpisywanie obrazków i odczytanie hasła: Zwierzęta leśne (Karta Pracy ćw. 3)

·                    Oglądanie ilustracji w podręczniku do środowiska (s.25-31) oraz wycinków z gazet przedstawiających zwierzęta leśne.

·                    Uzupełnianie tabelki: Zwierzęta leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)

-        Ćwiczenie dramowe: Ożywienie warstw lasu.

(Chłopcy tworzą z własnych ciał warstwy roślinne lasu, a dziewczęta zwierzęce - zamiana ról.)

 

4. Rozwiązywanie zadania z treścią: Na polanie rosły 4 dęby. Na każdym dębie siedziało 5 sójek. Ile sójek siedziało na drzewach?

 

5. Układanie treści zadań do działań: 6× 3= , 25:5= .

 

6. Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetkami zwierząt narysowanych przez uczniów lub wyciętych z gazet - collage, praca zbiorowa.

 

7. Wypowiedzi nt: Co nam daje las? ze szczególnym uwzględnieniem etapów powstawania papieru.

·                    Etapy powstawania zeszytu szkolnego „Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia”

ćw. 2  s. 18 (praca domowa - dodatkowa)

Rozpoznawanie rodzajów papieru

 

8. Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia, przypomnienie treści pracy domowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin