1.06.1970 Radom
TEMAT KRĘGU: Las jesienią
TEMAT DNIA: O czym szumią drzewa na wietrze ?
· Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela: „Baśń o pniu głuchym jak pień” - ocena postępowania drzewa. Redagowanie opisu porównawczego brzozy i dębu na podstawie zgromadzonego słownictwa. Ćwiczenia dramowe: Żywy obraz lasu.
· Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetami wykonanych z papieru zwierząt.- collage, praca zbiorowa.
· Skąd się bierze papier? - Etapy powstawania zeszytu. Rozpoznawanie rodzajów papieru.
· Rozwiązywanie i układanie zadań z treścią.
ZADANIA:
· Wzbogacanie słownika.
· Wdrażanie do konstruowania opisu porównawczego.
· Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i sądów w wielozdaniowej wypowiedzi.
· Utrwalenie wiadomości o warstwowej budowie lasów.
· Rozwiązywanie zadań tekstowych.
· Mnożenie i dzielenie w zakresie 30.
· Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo - emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.
· Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
· Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą oraz podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego.
METODA: heurystyczna, praca z tekstem, działalność praktyczna.
FORMY: Zespołowa, indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Karta Pracy: O czym szumią drzewa na wietrze?, tekst: „Baśń o pniu głuchym jak pień” (M. Lorek „Słońce na stole” cz. II s. 8-9), podręcznik i ćwiczenia: „Środowisko dalekie i bliskie”, wycinki z gazet przedstawiające zwierzęta leśne.
CZAS TRWANIA: 180 min.
PRZEBIEG:
1. Praca z tekstem: „Baśń o pniu głuchym jak pień.” (M. Lorek „Słońce na stole” cz. II s. 8-9)
- Słuchanie czytanego przez nauczyciela opowiadania.
- Swobodne wypowiedzi dzieci nt. wydarzenia opisanego w opowiadaniu.
- Odpowiedź na pytania:
· Czy baśń opowiada o rzeczywistych zdarzeniach czy zmyślonych?
· Jakie postacie są bohaterami baśni?
· Co lubiły robić drzewa?
· Jakie wydarzenie sprawiło, że drzewa przestały wędrować?
· Jak rozumiesz takie słowa:
Czasem jedna sprzeczka lub jedno zdarzenie prowadzi do całego ciągu kłótni i nieporozumień. Upór i nieumiejętność szybkiego rozwiązywania sporów, niesnasek może być opłakana w skutkach. Trzeba umieć przeprosić i przyznać się do błędu.
· Co oznacza określenie „głuchy jak pień”?
· Jak rozumiesz słowa:
Ach, jakże było wtedy przyjemnie. Można było mówić. Można było słuchać.
· Co jest ważniejsze: mówienie, czy słuchanie?
· Jaką karę poniosły drzewa?
2. Porównanie wyglądu brzozy i dębu.
- Wyróżnienie spośród gatunków występujących w baśni brzozy i dębu.
- Wypowiedzi nt ich wyglądu na podstawie ilustracji („Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia” ćw.2 s. 6, 3 s. 7).
- Przyporządkowanie odpowiednich wypowiedzi do danego gatunku drzewa (brzoza, dąb) (Karta Pracy ćw. 1)
- Ćwiczenie dramowe: pokaż jak wygląda dąb (chłopcy) i brzoza (dziewczynki)
- Gromadzenie słownictwa potrzebnego do opisu porównawczego dębu i brzozy.
- Zbiorowe ustne redagowanie opisu porównawczego wg planu:
Þ Miejsce występowania
Þ Wielkość i kształt
Þ Kora
Þ Liście
Þ Ogólne wrażenie estetyczne.
Przykład :
Dąb i brzoza rosną najczęściej w lasach. Wyglądem różnią się znacznie od siebie. Dąb jest drzewem ogromnym, ma rozłożystą koronę z grubymi konarami, a brzoza jest smukła, strzelista o wiotkich i cienkich gałęziach. Potężny pień dębu pokrywa szorstka, spękana kora, natomiast kora brzozy jest gładka, lśniąca i biała. Liście dębu są duże, postrzępione, skórzaste, brzozy natomiast delikatne, drobne i błyszczące. Dąb zachwyca nas swą potęgą, wielkością, a brzoza delikatnością i niepowtarzalnym czarem.
- Praca domowa: Ułożyć dialog między sosną, a wierzbą lub innymi wybranymi przez siebie drzewami.
3. Warstwowa budowa lasu
- Przypomnienie jakie jeszcze inne rośliny występują w lesie oprócz drzew i jak ogólnie można je nazwać (drzewa, krzewy, runo leśne)
- Rozwiązanie krzyżówki - Rośliny leśne (Karta Pracy ćw. 4)
- Uzupełnianie tabelki: Rośliny leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
- Rozpoznawanie zwierząt leśnych:
· Podpisywanie obrazków i odczytanie hasła: Zwierzęta leśne (Karta Pracy ćw. 3)
· Oglądanie ilustracji w podręczniku do środowiska (s.25-31) oraz wycinków z gazet przedstawiających zwierzęta leśne.
· Uzupełnianie tabelki: Zwierzęta leśne w poszczególnych warstwach lasu (Karta Pracy ćw. 2)
- Ćwiczenie dramowe: Ożywienie warstw lasu.
(Chłopcy tworzą z własnych ciał warstwy roślinne lasu, a dziewczęta zwierzęce - zamiana ról.)
4. Rozwiązywanie zadania z treścią: Na polanie rosły 4 dęby. Na każdym dębie siedziało 5 sójek. Ile sójek siedziało na drzewach?
5. Układanie treści zadań do działań: 6× 3= , 25:5= .
6. Uzupełnianie planszy: Warstwy lasu sylwetkami zwierząt narysowanych przez uczniów lub wyciętych z gazet - collage, praca zbiorowa.
7. Wypowiedzi nt: Co nam daje las? ze szczególnym uwzględnieniem etapów powstawania papieru.
· Etapy powstawania zeszytu szkolnego „Środowiska dalekie i bliskie - ćwiczenia”
ćw. 2 s. 18 (praca domowa - dodatkowa)
Rozpoznawanie rodzajów papieru
8. Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia, przypomnienie treści pracy domowej.
Belfra