Test - metodologia (Groch).doc

(32 KB) Pobierz

Test - metodologia

 

1.       Kwestionariusz wywiadu to: plan zadawanych pytań do wypełnienia przez badacza lub badaczkę

2.       Wywiad grupowy (fokusowy) to: metoda badawcza wykorzystywana w badaniach jakościowych

3.       W wywiadzie narracyjnym:

- próbuje się spowodować odpowiedzenie przez respondenta różnych historii życiowych

- przeprowadzający wywiad jest słuchaczem, nie może przerywać odpowiadającemu ani zadawać pytań

- odzwierciedlenie znajdują punkty zwrotne, które pojawiają się w realnej biografi respondenta

4.       Wskaźniki odpowiednie do badania leczenia młodzieńczego przewlekłego zapalenia stawów to: sprawdzenie wyników krwi, bolesności stawów itd.

5.       Hipoteza do badań na temat skuteczności lasero i krioterapii połączona z kinezą w chorobach zwyrodnieniowych stawu kolanowego to: połączenie laseroterapii z kinezą jest skuteczniejsze

6.       Wiedza potoczna to:

- wiedza gorąca

- występuje w życiu

- stanowi……………………………

7.       Wiedza naukowa:

- dotyczy reguł i zasad

- skoncentrowana wokół spr. powtarzalności i jednoznaczności

8.       Rodzaje wyjaśniania:

- idiograficzne

- nomotetyczne

- probabilistyczne

- przyczynowo-skkowe

- funkcjonalne

9.       Na czym polega eksperyment: na wprowadzeniu do zastanej sytuacji czynnika eksperymentalnego, a następnie na mierzeniu zmian powstałych pod jego wpływem w taki sposób aby było możliwe porównanie stanu początkowego z końcowym

10.   Czy wg. Pinka i Bowmann ankieta to technika czy metoda badań: technika (metodą jest sondaż)

11.   Zalety stosowania monografii jako techniki badań:

- możliwość szerokiego astosowania

- analityczne ujęcie informacji dające połębiony obraz

12.   Przykłady pytań rozstrzygnięcia i dopełnienia:

- rozstrzygnięcie : „Czy” (odp. tak/nie)

- dopełnienie: „jak, jaki, jaka, jakie”

13.   Sformułować wskaźniki dla zmiennej „skuteczność laseroterapii”:

- poziom bólu

- gojenie się rany

- odczucia pacjenta

- zniesienie obrzęków

- poprawa ruchomości

14.   Sprawność fizyczna w III okresie RZS:

- ból, odkształcenia, poziom ruchomości, możliwości manipulacyjne dłoni

15.   Jakie zmienne można wytypować dla problemu „w jaki sposób styl życia wpływa na częstość występowania migrenowych bólów głowy?”:

- częstość występowania bólu – zmienna zależna

- styl życia – zmienność niezalżna

16.   Opracować 3 pytania do kwestionariusza bądź zmienną „zaburzony rozwój motoryczny dziecka”:

- wiek dziecka

- kiedy wystąpiły niepokojące objawy

- przy jakich czynnościach występują zaburzenia

- ilość punktów w skali Abgar

17.   Stworzyć próbną kafeterię dla pytań skonstruowanych na podstawie następujących zmiennych:

- struktura rodziny – małodzietna, dużo dzietna, wielopokoleniowa, zastępcza

- rodzaj urazu – mechaniczny, psychiczny, fizyczny, krótkotrwały

- typowe dolegliwości w okresie starości – obrzęk, nadciśnienie, senność

18.   Zestaw pytań do metryczki w badaniach na temat „wiedza studentów kierunków medycznych na temat przebiegu leczenie chorób autoimmunologicznych”:

- wiek, płeć, rok studiów, kierunek, uczelnia, zainteresowania, tryb studiów

19.   Typowe tereny badań dla badań monograficznych i sondażowych:

- monograficzne – konkretna szkoła, szpital

- sondażowe – miasto, wieś, gmina, ulica, szkoły w mieście

20.   Jakie techniki gromadzenia materiałów badawczych dominują w metodzie sondażu, a jakie w metodzie eksperymentu:

- sondaż – ankieta, ew. wywiad

- eksperyment - obserwacja

21.   Dokonać wyboru najbardziej odpowiedniej metody dla rozstrzygnięcia następujących zagadnień:

- wpływ dysocjacji na rozwój motoryczny dziecka - wywiad

- postępowanie rehabilitacyjne po uszkodzeniu rdzenia kręgowego - ankieta

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin