Scenariusze_Narnia.doc

(149 KB) Pobierz
Scenariusz 1

Clive S. Lewis „Lew, Czarownica i stara szafa”

„Jeden fotel dla mnie, drugi dla przyjaciela”
(2 godziny)


1. Siedem opowieści z Narni

Zeszyt lektur:
ćw. 6, s. 69
 

- zna nazwisko autora utworu                              K
 

- podaje tytuły pozostałych utworów z cyklu „Opowieści z Narni”        R                 
 

ćw. 7, 8, s. 70

- posługuje się ze zrozumieniem terminem: dedykacja                         P
- podaje adresata dedykacji K

- opowiada o swoich upodobaniach czytelniczych R
- interpretuje fragment tekstu  D

ćw. 3, 4, s. 69

- określa miejsce i czas wydarzeń      P
- określa typ narratora        P

- cytuje odpowiednie fragmenty tekstu                 R

2. „Dom był pełen zakamarków i niespodzianek…”

ćw. 9, s. 70

- opowiada o sytuacji,
w jakiej znaleźli się bohaterowie               P

- podaje informacje o wydarzeniu historycznym                             R, D
 

ćw. 10, s. 71

- odszukuje w utworze fragmenty opisu miejsca    P
- wykonuje ilustrację na podstawie tekstu           K
- nadaje pracy odpowiedni tytuł             P

- proponuje interesujące rozwiązania plastyczne       R
- przedstawia symbolicznie opisywane miejsce zdarzeń  D
 

 

3. „Nigdy jeszcze nie widziała tak miłego domu…”

ćw. 11, s. 71
ćw. 12, s. 72

- przygotowuje ilustrację na podany temat             K
- wymienia elementy wyglądu zewnętrznego postaci                           K
- odszukuje w tekście fragmenty na dany temat (opis postaci, opis miejsca) P
- wyjaśnia znaczenie słów: atmosfera, nastrój           P
 

- nazywa emocje, które towarzyszyły bohaterce      R
- podaje elementy opisu miejsca                                R
- określa wzajemne usytuowanie elementów przestrzeni                     R
- zapisuje poprawnie wyrażenia przyimkowe określające stosunki przestrzenne                  R
- posługuje się odpowiednim słownictwem                D
- gromadzi wyrazy określające atmosferę panującą w domu          R

 

Zapraszam Cię na wycieczkę po Narni
(2 godziny)
1. Jak gromadzić informacje na dany temat?

Zeszyt lektur:
ćw. 14, s. 73

- wymienia różne źródła informacji                       P
- posługuje się ze zrozumieniem terminami: klimat, ukształtowanie powierzchni, obyczaje      P
- odszukuje w utworze fragmenty na temat: obyczajów, mieszkańców krainy, klimatu, ukształtowania powierzchni, roślinności                     K, P

- korzysta z różnych źródeł informacji            R
- podaje znaczenie wyrazów R
- wymienia różne typy klimatu, rodzaje ukształtowania powierzchni, przykłady obyczajów    D, W
- dokonuje selekcji zgromadzonego materiału  R
- przygotowuje fiszki tematyczne potrzebne do zredagowania folderu    D                      

2. W roli autora przewodnika

 

 

 

 

 

                                      ECM

 

 

 

 

 

 

 


                                     EE

 

- posługuje się ze zrozumieniem terminami: folder, przewodnik           P               
- przygotowuje prezentację w formie przewodnika     P
- układa krótki opis bohaterów literackich        P
- projektuje ilustracje do folderu        K

 

- wyjaśnia znaczenie słowa: folder    R
- przygotowuje folder, porządkując zebrane materiały                           R
- unika powtarzania wyrazów, stosuje bogate słownictwo (związki frazeologiczne, porównania)        R, D
- wzbogaca opisy wyglądu postaci, miejsc, odwołując się do własnej wyobraźni    D, W

ćw. 13, s. 72

- opowiada o dwóch światach ukazanych w utworze: fantastycznym
i realistycznym             K, P

- dostrzega różnice i podobieństwa między dwoma światami przedstawionymi w utworze            R, D

Aslan i Biała Czarownica, czyli dwa oblicza świata (2 godziny)
1. Dobro - zło

Zeszyt lektur:
ćw. 15, s. 74

- odszukuje w tekście fragment dotyczący wskazanej postaci           K
- podaje cechy charakteru bohaterów                        P

- wskazuje na symboliczny

i uniwersalny charakter postaci                 R, D

ćw. 16, s. 74

- streszcza wydarzenia w porządku chronologicznym           K
- buduje tekst poprawny pod względem językowym   P
 

- określa punkt kulminacyjny w rozwoju akcji                R
- wyjaśnia jego znaczenie dla dalszego przebiegu zdarzeń                D
- posługuje się środkami językowymi zwięźle wyrażającymi treść        R, D

ćw. 17, s. 74

- gromadzi słownictwo nazywające cechy charakteru postaci                              P

 

 

 

- zauważa dynamiczny charakter postaci literackich R
- opisuje okoliczności, w jakich bohaterowie kształtują swój charakter   D

2.  Piotr Wspaniały, Zuzanna Łagodna,
Edmund Sprawiedliwy, Łucja Mężna

 

 

 

 

 

                                        WZS

 

- redaguje kodeks: Dobry Król, Dobra Królowa, odwołując się do tekstu literackiego                       K
- stosuje jednolity typ wypowiedzeń                    P
 

- układa kodeks, proponując oryginalne rozwiązania   R
- buduje spójną i logicznie uporządkowaną wypowiedź  D    

Powrót do baśniowej krainy dzieciństwa
(2 godziny)
1. Rady profesora
                                                               

Zeszyt lektur:
ćw. 19, s. 75

- zapisuje rady na podstawie informacji z tekstu       KP                                

- formułuje wypowiedź
o funkcji perswazyjnej      R
- redaguje poprawną, bogatą treściowo wypowiedź       D 

2. Akademia Baśniowa
 

                                                                   ECM

 

- zna termin: notka reklamowa                    K
- omawia funkcje reklamy P
- przygotowuje notkę reklamową  Akademii Baśniowej                      P
- proponuje nazwę szkoły, logo, tarczę, hasło, profile klas, zakres ich działalności,  ofertę wyjazdów, kursów         P
- porządkuje według układu alfabetycznego               K
- zapisuje poprawnie nazwiska pisarzy, tytuły książek                            P
 

- przedstawia cechy reklamy jako formy wypowiedzi           D
- wymienia tytuły baśni    R
- podaje nazwiska znanych autorów baśni                    D 
- opracowuje statut szkoły, regulaminy                        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin