King Stephen - Szaman miejski.pdf

(1028 KB) Pobierz
112368925 UNPDF
Szaman miejski
Serge Kahili King
2
WPROWADZENIE
Ho'omoe wai kahi ke kao'o
(Posuwajmy się wszyscy razem - jak płynąca woda - w jednym
kierunku)
Niniejsza książka opowiada o szamanizmie, zwłaszcza o
szamanizmie w tradycji hawajskiej i o tym, co znaczy być
„szamanem miejskim". Abyś mógł uzyskać maksymalną korzyść z
jej treści, już na wstępie wyjaśnię, o czym będzie w niej mowa.
Zdaniem francuskiego historyka Mircea Eliade'a szamanizm
jest praktyką, spotykaną na całym świecie łącznie z Azją, obiema
częściami Ameryki i rejonem Pacyfiku. Wyraz szaman pochodzi z
Syberii, z języka tunguskiego i jest używany obecnie zarówno przez
naukowców jak i przez laików jako wygodny termin dla określenia
osoby, zajmującej się praktykami, o których właśnie jest ta książka.
W większości kultur człowiek taki nazywany jest rodzimym słowem
w miejscowym języku. Przykładowo, w języku hawajskim jest to
kupua. Ludzie mają bardzo różne pojęcie o tym, kim jest szaman i
czym się zajmuje, toteż powiem, kogo ja sam określam tym słowem.
Nie każdy lekarz jest szamanem, lecz szaman może być lekarzem;
nie każdy kapłan plemienny jest szamanem, lecz szaman może być
kapłanem plemiennym; nie każdy uzdrowiciel jest szamanem, lecz
szaman może być uzdrowicielem. W tej książce i podczas
prowadzonych przeze mnie warsztatów używam tego pojęcia w
znaczeniu „uzdrowiciel związków" pomiędzy: ludźmi, umysłem i
ciałem, człowiekiem i okolicznościami jego życia, ludźmi i Naturą, a
także pomiędzy materią i Duchem.
W praktyce uzdrawiania szaman posługuje się zupełnie innym
sposobem pojmowania rzeczywistości niż to, które powszechnie
funkcjonuje na świecie i jest to ten wyjątkowy punkt widzenia
(zostanie on szeroko przedstawiony na dalszych stronach tej książki),
3
który w zasadniczy sposób odróżnia szamana od innych uzdrowicieli.
Konsekwencją takiego rozumienia życia są również wiążące się z
szamanizmem niezwykłe techniki uzdrawiania, takie jak zmiana
formy, komunikowanie się z roślinami i zwierzętami, a także
wędrówki do świata „podziemnego". Nie martw się, jeżeli niektóre z
tych określeń brzmią dla Ciebie obco. Czytając dalej, odniesiesz
wrażenie, że postać wielu z tych praktyk, jeżeli nie większości, jest
dla Ciebie dziwnie swojska, a to dlatego, że w swojej sztuce szamani
opierają się na naturalnym doświadczeniu ludzi. Stwierdzisz więc, że
wiesz już o szamanizmie więcej, niż Ci się wydawało.
Szamanizm hawajski
Szamanizm jest szczególnym rodzajem uzdrawiania, a
szamanizm hawajski jest szczególnym rodzajem szamanizmu.
Wyróżniającą cechą szamana, niezależnie od kultury, jest jego
zaangażowanie i twórcze działanie. Ani wiedza, ani zrozumienie, ani
też bierna akceptacja nie są wystarczające, by nieść pomoc. Szaman
zagłębia się w doświadczenia życiowe przy pomocy umysłu i
zmysłów, spełniając rolę współtwórcy. Niektórzy ludzie lubią
podziwiać kształt i otoczenie przewróconego drzewa, szaman zaś
przypomina bardziej rzeźbiarza, którego na widok takiego obiektu
opanowuje pragnienie, by przekształcić go w pewien obraz
wewnętrzny lub... w praktyczne narzędzie. Szanuje on i podziwia
drzewo jako takie, lecz także doświadcza chęci połączenia się z nim
w celu stworzenia czegoś nowego. Taką chęć działania przejawia on
przede wszystkim w swojej podstawowej działalności - w
uzdrawianiu. Niezależnie od kultury, położenia geograficznego i
warunków społecznych jego zadaniem jest uzdrawianie umysłu i
ciała oraz harmonizowanie okoliczności życiowych. To właśnie takie
ukierunkowanie na dobro społeczeństwa i środowiska odróżnia
szamana od zaprezentowanego przez Castanedę modelu
czarnoksiężnika, który podąża ścieżką ściśle związaną z własną mocą
i osobistym oświeceniem. Mimo, że wszyscy szamani są
uzdrowicielami, większość z nich wybiera drogę „wojownika";
jedynie niektórzy z nich (stanowią oni mniejszość, obejmującą także
4
szamanów hawajskich) wybierają drogę, którą moglibyśmy nazwać
drogą „łowcy przygód".
Działalność szamana-wojownika polega na tym, że
personifikuje on takie niepożądane czynniki jak strach, choroba czy
dysharmonia i koncentruje się na rozwijaniu swojej mocy w celu
uzyskania możliwości ich kontrolowania i zwalczania. Z kolei
szaman, kroczący drogą łowcy przygód, depersonifikuje takie emocje
i zdarzenia (tzn. traktuje je jako konsekwencje czegoś, a nie jak
przedmioty) i w celu ich zmiany rozwija u siebie zdolność kochania
bliźnich, współpracy z nimi oraz tworzenia ogólnej harmonii.
Ilustracją tych różnych podejść może być taki oto prosty przykład:
jeżeli masz kontakt z osobą niezrównoważoną emocjonalnie,
szaman-wojownik mógłby Ci pomóc utworzyć silną ochronę
mentalną, zabezpieczającą Cię przed negatywną energią tej osoby.
Natomiast szaman, który jest łowcą przygód, nauczy Cię raczej, jak
masz harmonizować swoją energię tak, byś zachowywał spokój w
towarzystwie tego człowieka, albo nawet byś stał się dla niego
źródłem uzdrawiającej energii. Szaman-wojownik często podąża
swoją ścieżką samotnie, podczas gdy łowca przygód jest z natury
człowiekiem towarzyskim. Niemniej jednak, określenie różnic
między mistrzami każdej z tych ścieżek jest rzeczą trudną, a może
nawet niemożliwą z uwagi na to, że im większą mocą dysponujemy,
tym więcej mamy w sobie miłości (gdyż zanikają nasze lęki), im
więcej miłości mamy w sobie, tym większa jest nasza moc (gdyż
wzrasta ufność). Próbowałem obu ścieżek i ostatecznie wybrałem -
dla siebie i dla swoich uczniów - drogę hawajskiego łowcy przygód,
ponieważ w moim przekonaniu jest to droga bardziej praktyczna i
przynosząca więcej korzyści, chociaż nie zmienia to faktu, że mam
wiele szacunku dla szamanów-wojowników i dla ich sposobów
uzdrawiania.
Szaman miejski
Tytuł tej książki - Szaman miejski - wynika stąd, iż w
nauczaniu swoją uwagę skupiam właśnie na środowisku miejskim.
Chociaż zwykle szamanizm kojarzony jest ze środowiskami
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin