Pedagogika społeczna wyklad 19 pażdziernik.doc

(150 KB) Pobierz
Funkcje wychowania

Funkcje wychowania

 

Wychowanie spełnia funkcję:

1)       Ingerencyjną – wiąże się z intencjonalnym, świadomym i planowanym, systematycznym wkraczaniem w czyjeś życie, stwarzaniem warunków stymulujących rozwój we wszystkich sferach osobowości, kształtowaniem mentalności, rozumienia świata i wyobrażenia sensu własnego życia                           

2)       Integracyjną – łączącą wiele teoretycznych aspektów (spojrzeń) wychowania w spójną, wzajemnie dopełniającą się wizję rozumienia procesu wychowania; holistyczna perspektywa wychowania, na który składają się szczegółowe ujęcia typowe dla nauk pomocniczych

 

 

Funkcja w naukach społecznych

 

Jakie jest usytuowanie działalności wychowawczej na tle innych obszarów działalności człowieka?

 

 

 

 

Schemat relacji i uwarunkowań poszczególnych sektorów działalności człowieka („praxis” ludzkiej)

 

Wzajemne warunkowanie:

1.       Działalność wychowawcza jest zdeterminowana realiami społeczno-kulturowymi i politycznymi, w których zachodzi. A zatem w rożnych epokach historycznych odmienne jest jej oblicze (cele, formy, metody, oczekiwania itp.)

2.       Działalność wychowawcza wpływa na jakość i charakter innych obszarów aktywności człowieka ze względu na to, że kształtuje jego aspiracje, kompetencje, postrzeganie i rozumienie świata, mentalność. Ten proces dokonuje się w perspektywie całych pokoleń.

 

Socjalizacja i wychowanie – uwagi wstępne

 

Socjalizacja inaczej uspołecznienie

 

To proces kojarzony z:

-          Adaptacją społeczną

-          Naśladownictwem społecznym

-          Kompetencjami społecznymi

-          Rolami społecznymi

-          Kontrolą społeczną

-          Stratyfikacją społeczną

-          Postawami społecznymi

-          Porządkiem społeczno-prawnym

-          Interioryzacją kultury narodowej

-          Świadomością dziedzictwa kulturowego

-          Identyfikacją społeczną, narodową, kulturową, religijną

 

Wychowanie (konteksty):

Paidagogos, Kalokagatia, Wy-chowanie

 

1) To proces  kojarzony z:

-          dojrzewaniem do egzystowania

-          samopoznawaniem

-          odkrywaniem i nadawaniem sensu

 

2) To proces  kojarzony także z:

-          Przygotowaniem do życia w społeczeństwie

-          Rolami społecznymi

-          Kontrolą społeczną

-          Postawami społecznymi (np. patriotyzm, lojalność, uczciwość pracowitość, niesienie pomocy)

 

Definicje wychowania i socjalizacji

 

 

1.Wychowanie:

 

Def. (tradycyjna): Oddziaływanie na czyjąś osobowość, jej formowanie, zmienianie i kształtowanie; wyzwalanie w drugiej osobie bądź grupie społ. Pożądanych stanów, jak rozwój, samorealizacja, czy wzrost świadomości ważnych kwestii.

 

Def. (humanistyczna): Całokształt procesów i oddziaływań zachodzących w toku wzajemnych relacji pomiędzy dwiema osobami, pomagających im rozwijać własne człowieczeństwo. Bazuje na uznaniu i afirmacji wolności, dzięki której obie strony interakcji mogą ujawniać i urzeczywistniać wobec siebie wartości nadające sens ich życiu.

 

2. Socjalizacja:

Def.: Proces i rezultat procesu przekazywania jednostce systemów wartości, norm i wzorów zachowań obowiązujących w danej zbiorowości, a także określonych umiejętności, w tym zwłaszcza związanych z:

              a) opanowaniem narzędzi

              b) przyswojeniem reguł komunikowania i współpracy w środowisku społecznym

              c) wejściem w świat społecznych instytucji

 

Socjalizacja dokonuje się poprzez oddziaływania środowiska społ., osób i instytucji

 

 

Cechy socjalizacji i wychowania

 

Socjalizacja to proces:

a)      spontaniczny

b)      chaotyczny

c)      nieprzewidywalny

d)      cało życiowy o zmiennej dynamice

e)      obejmujący wszystkie obszary rzeczywistości społecznej

f)       rozwijający jak i deprawujący jednostkę i grupę

g)      grupowy ze względu na dobro grupy

 

Wychowanie to proces:

a)      intencjonalny

b)      świadomy

c)      planowany

d)      cało życiowy o zmiennej dynamice

e)      obejmujący wszystkie obszary rzeczywistości społecznej

f)       wyłącznie rozwijający jednostkę  i grupę

g)      grupowy ze względu na dobro jednostki

 

Struktura procesu wychowania – tzw. kręgi wychowania

 

 

1. Naturalne – realizowane przez środowisko rodzinne i czasami sąsiedzkie

a) niesformalizowane (bez planu zajęć; określenia form, środków, metod…)

b) intuicyjne (bez określenia sposobów i okoliczności realizacji treści wychowania a oparte na wyczuciu i wspólnych z dzieckiem doświadczeniach rodzinnych i w szerszym rozumieniu społecznych)

c) „amatorskie” (z silnym wyeksponowaniem więzi emocjonalnych, bez przygotowania fachowego z pedagogiki)

 

2. Bezpośrednie – realizowane przez instytucje utworzone dla działalności opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej (szkoły, domy dziecka, świetlice, pogotowia opiekuńcze, domy kultury itp.)

a) sformalizowane (z planem zajęć; ze szczegółowym określeniem metodyki przekazu treści kształcenia)

b) zaprojektowane (polegające na przygotowaniu i inicjowaniu sytuacji edukacyjnych i wychowawczych po to by zrealizować zaplanowane wcześniej treści kształcenia)

c) sprofesjonalizowane (realizowane przez nauczycieli, pedagogów – osoby odpowiednie wykształcone, respektujące określone wymagania zawodowe)

 

3. Pośrednie – realizowane przez osoby i instytucje, które podejmują działalność wychowawczą jako poboczną z własnej woli

a) sformalizowane (projekty ze scenariuszem ukierunkowane na cel wychowawczy)

b) kooperacyjne (jedynie konsultowane z pedagogami pod kątem wiedzy fachowej)

c) doraźne (związane z realizacją projektów budżetowanych przez sponsorów)

 

 

Struktura procesu wychowania – tzw. kręgi wychowania

 

 

1. Krąg wychowania naturalnego – ma charakter:

a) Podmiotowy (dotyczy konkretnej osoby wychowanka; bazuje na relacji interpersonalnej i współtworzy proces)

b) Zindywidualizowany (przebiega w toku wielokierunkowych interakcji bezpośrednich: wychowawca - wychowanek)

c) Aktywizujący (aktywnie uczestniczy w interakcji i wpływa na jej przebieg i treść)

 

2. Krąg wychowania bezpośredniego – ma charakter:

a) Przedmiotowy (dotyczy wielu wychowanków uczestniczących w systemie oświaty, bazuje na relacji grupowej i adaptowaniu się do realiów procesu)

b) Grupowy (przebiega w klasach szkolnych, zespołach ćwiczeniowych i zadaniowych; bazuje na jednokierunkowym przekazie treści edukacyjnych: nauczyciel – grupa uczniów [klasa szkolna] )

c) Odtwórczy (mają niewielki wpływ na przebieg i treść zajęć dydaktycznych)

 

3. Krąg wychowania pośredniego – ma charakter:

a) Przedmiotowy (dotyczy większości ludzi, którzy mogą znaleźć się w trudnych sytuacjach życiowych; bazuje na relacji impersonalnej i skutecznej perswazji)

b) Zbiorowy (przebiega za pośrednictwem mediów lub działań instytucji użyteczności publicznej [policja, straż pożarna, służby medyczne] w postaci kampanii społecznych; bazuje na jednokierunkowym przekazie komunikatu: medium – społeczeństwo [grupy społeczne] )

c) Asymilacyjny (nie mają żadnego wpływu na treść i formę komunikatu)

 

Warunki konieczne dla wychowania

1)       Otwarcie się na drugiego człowieka

2)       Podmiotowe traktowanie drugiego człowieka

3)       Rozpoznanie tego, co ważne i dobre dla niego

4)       Gotowość do poświęcenia mu czasu, obcowania z nim

5)       Empatyczne przeżywanie jego spraw

6)       Wspieranie go w radosnych i trudnych momentach

7)       Odpowiedzialność za drugiego człowieka

8)       Konsekwentne kierowanie się systemem wartości (własnym logos)

9)       Świadomość tego, że dialogowa interakcja z drugim jest podłożem poszukiwania i poznawania sensu własnego życia – ponieważ w tym objawia się głębia podmiotowego traktowania drugiego

 

Struktura procesu socjalizacji

 

Struktura socjalizacji:

1.       Pierwotna – tzw. wczesna socjalizacja związana z oddziaływaniami przez grupę pierwotną (rodzinę, przyjaciół i sąsiadów)

2.       Wtórna – zyskująca znaczenie w późniejszym okresie rozwoju społecznego człowieka związana z oddziaływaniami w grupach wtórnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawidłowości socjalizacji – większy wpływ pierwotnej niż wtórnej

 

1) Wczesna socjalizacja stanowi pierwsze i podstawowe doświadczenia społeczne człowieka. Ma większe niż wtórna znaczenie:

- dla formowania się cech osobowości

- poznania i uwewnętrznienia norm i zasad życia w grupie społecznej

 

2)Wpływ grupy pierwotnej (bliskiej rodziny, sąsiadów i bliskich) jest znacznie większy (niż wtórnych) ze względu na trwałą i silną więź emocjonalną, jaką z nimi kształtujemy w pierwszych latach życia

 

3)Interakcje w grupie pierwotnej wśród osób, które doskonale się znają, trwają w bliskich i intymnych stosunkach społecznych    są:

a) codzienne, b) intensywne, c) w przestrzeni osobistej (domu)

 

4)Długotrwałe więzi w grupie pierwotnej pomiędzy osobami, które:

- kochają się i są za siebie odpowiedzialne (dzieci – uczą się jej znaczenia)

- poświęcają sobie czas i widzą w tym źródło radości (sens)

- wspólnie przeżywają sukcesy i porażki

- wspierają się nawzajem i opiekują adekwatnie do sytuacji życiowej

- są gotowi do wzajemnych poświęceń

mają znacznie większe znaczenie dla formowania się osobowości niż więzi krótkie i przelotne pomiędzy osobami z grup wtórnych

 

Porównanie procesów wychowania i socjalizacji

 

Odkrywanie i internalizacja

Wychowanie   →  Wartości

                    Dobrem jednostki

                    Optymalizowaniem warunków rozwoju jednostki

                    Ukazywaniem sensu życia człowieka

                    Odkrywaniem własnego potencjału

                    Aktualizowaniem osobowego potencjału twórczego i praktycznego (w sferach artystycznej, społecznej, sportowej, rzemieślniczej, naukowej, medialnej itp.)

 

 

Respektowanie i utrwalenie

Socjalizacja  →  Porządku grupy społecznej

                    Wartościami uznawanymi przez grupę

                    Zasadami i normami ustanowionymi przez grupę

                    Regułami życia utrwalonymi w tradycji grupy

                    Wzorcami ról społecznych tej grupy

 

 

 

Wychowanie jest zgodne z dobrem jednostki. Ważny jest człowiek, którego interakcje wychowawcze wewnętrznie ubogacają!

 

Socjalizacja to zintegrowanie grupy społecznej. Ważne jest dobro grupy, której jednostka ma się podporządkować!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin