taksonomia celów nauczania wg B. Niemierki.doc

(31 KB) Pobierz
Poziom wiadomości:

Poziom wiadomości:

 

Zapamiętanie wiadomości (A) oznacza gotowość ucznia do przypomnienia sobie pewnych terminów, faktów, praw i teorii naukowych, zasad działania. Wiąże się to z elementarnym poziomem rozumienia wiadomości: uczeń nie powinien ich mylić ze sobą i zniekształcać.

 

Zrozumienie wiadomości (B) oznacza, że uczeń potrafi przedstawić je w innej formie, niż je zapamiętał, uporządkować i streścić, uczynić podstawą prostego wnioskowania.

 

Poziom umiejętności:

 

Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (C) oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu uprzednio wzorów. Cel, do którego wiadomości mają być stosowane, nie powinien być bardzo odległy od celów osiąganych w toku ćwiczeń szkolnych.

 

Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych (D) oznacza opanowanie przez ucznia umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów, dokonywania analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk, formułowania planu działania, tworzenia oryginalnych przedmiotów, wartościowania przedmiotów według pewnych kryteriów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poziom

Kategoria

Czasowniki operacyjne

 

Wiadomości

 

A

 

- wymienić elementy

- podać

- określić

- zdefiniować

- zidentyfikować

- wyliczyć

- nazwać

 

B

 

- opisać (pod tym kątem, że on rozumie)

- wyjaśnić

- streścić

- rozpoznać

- rozróżnić

- uzasadnić

- zilustrować

 

 

Umiejętności

C

 

- wykonać

- rozwiązać

- zastosować

- skonstruować

- porównać

- określić

- narysować

- sklasyfikować

- zmierzyć

- połączyć

- zaprojektować

- wybrać sposób

- wykreślić (dobrać wykres do danych)

- scharakteryzować

 

D

 

- udowodnić

- dowieść

- przewidzieć

- wykryć

- zanalizować

- ocenić

- zaplanować

- zaproponować

- opracować

- wnioskować

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin