ŚDM 1997, Nauczycielu, gdzie mieszkasz (J 1, 38-39).pdf
(
85 KB
)
Pobierz
Nauczycielu, gdzie mieszkasz
Nauczycielu, gdzie mieszkasz? Chodźcie, a zobaczycie (J 1, 38-39)
Orędzie Ojca Świętego Jana Pawła II
do młodzieży całego świata
z okazji XII Światowego Dnia Młodzieży
Droga Młodzieży !
1. Zwracam się do was z radością, aby kontynuować dialog, który od wielu lat wspólnie
prowadzimy z okazji Światowych Dni Młodzieży. W jedności z całym Ludem Bożym
zmierzającym ku Wielkiemu Jubileuszowi Roku 2000, chcę was zachęcić w tym roku do spojrzenia
na Jezusa, Nauczyciela i Pana naszego życia w świetle słów zapisanych w ewangelii św. Jana:
"Nauczycielu - gdzie mieszkasz? Chodźcie, a zobaczycie" (por. 1. 38-39).
W najbliższych miesiącach zbierać się będziecie we wszystkich Kościołach lokalnych wokół
waszych pasterzy, by rozważać te ewangeliczne słowa. Następnie w sierpniu 1997 r. z wieloma
spośród was będziemy wspólnie obchodzić XII Światowy Dzień Młodzieży w skali
międzynarodowej w Paryżu, w sercu kontynentu europejskiego. W tej metropolii, gdzie od wieków
krzyżują się drogi narodów, sztuki i kultury, młodzież francuska przygotowuje się z wielkim
entuzjazmem do przyjęcia swoich rówieśników z wszystkich zakątków naszej planety. Rzesza
młodych ludzi wierzących w Chrystusa, idących za Krzyżem Roku Świętego, stanie się jeszcze raz
żywą ikoną Kościoła pielgrzymującego po drogach świata, a poprzez spotkania poświęcone
modlitwie i refleksji, poprzez dialog jednoczący niezależnie od różnic języka i rasy, oraz dzielenie
się ideałami, problemami i nadziejami przeżyje doświadczenie rzeczywistości obiecanej przez
Jezusa: "gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich" (Mt 18, 20).
2. Młodzieży całego świata - możesz spotkać Pana na drogach codziennego życia! Czy
przypominacie sobie uczniów, którzy udali się nad brzeg Jordanu, aby posłuchać ostatniego z
wielkich proroków, Jana Chrzciciela, a on wskazał im Jezusa z Nazaretu, mówiąc, że to Mesjasz,
Baranek Boży? Zaciekawieni, postanowili pójść za Nim, trzymając się w pewnej odległości, trochę
nieśmiali i zakłopotani, aż On sam odwrócił się do nich i zapytał: "Czego szukacie?", nawiązując w
ten sposób dialog, który stał się dla Jana, Andrzeja, Szymona "Piotra" i pozostałych apostołów (por.
J 1, 29-51) początkiem przygody wiary.
W realizmie tego zaskakującego spotkania, opisanego za pomocą kilku prostych słów, odnajdujemy
początek każdej drogi wiary. To Jezus przejmuje inicjatywę. Kiedy mamy do czynienia z Nim,
pytanie ulega zawsze odwróceniu: z pytających stajemy się pytanymi, z "poszukujących" -
"poszukiwanymi". On bowiem jako pierwszy miłuje nas od wieków (por. 1 J 4, 10). I taki właśnie
jest podstawowy wymiar tego spotkania: nie mamy do czynienia z czymś, ale z Kimś "Żyjącym".
Chrześcijanie nie są uczniami jakiegoś systemy filozoficznego - są mężczyznami i kobietami,
którzy poprzez wiarę doświadczyli spotkania z Chrystusem (por. 1 J 1, 1-14).
Żyjemy w epoce wielkich przemian. Szybko chylą się ku upadkowi ideologie, które sprawiały
wrażenie odpornych na niszczące działanie czasu, a na naszej planecie wytyczane są nowe podziały
i granice. Ludzkość odczuwa często niepewność, zakłopotanie i zatroskanie (por. Mt 9, 9, 36), lecz
słowo Boże nie przemija; żyje w historii, trwając i jaśniejąc pośród zmiennych wydarzeń (por. Mt
24, 35). Fundamentem wiary Kościoła jest Jezus Chrystus, jedyny Zbawiciel świata: wczoraj, dziś i
1
na wieki (por. Hbr 13, 8). Wiara kieruje nas do Chrystusa, ponieważ do Niego zwracają się pytania
wypływające z ludzkiego serca w obliczu tajemnicy życia i śmierci. Od Niego tylko możemy
bowiem otrzymać odpowiedzi, które nie łudzą i nie rozczarowują.
Gdy powracam myślą do waszych słów, wypowiadanych podczas niezapomnianych spotkań, jakie
z radością przeżywałem z wami w czasie moich podróży apostolskich we wszystkich częściach
świata, odnajduję w nich naglące i żywe echo pytania uczniów: "Nauczycielu - gdzie mieszkasz?".
Spróbujcie wsłuchać się jeszcze raz - w milczeniu modlitwy - w odpowiedź Jezusa: "Chodźcie, a
zobaczycie".
3. Drodzy młodzi, tak jak pierwsi uczniowie - pójdźcie za Jezusem! Nie bójcie się zbliżyć do
Niego, przekroczyć progu Jego domu, rozmawiać z Nim twarzą w twarz, jak z przyjacielem (por.
Wj 33,11). Nie bójcie się "nowego życia", które On wam ofiarowuje: On sam daje wam możliwość
przyjęcia go i praktykowania z pomocą Jego łaski i dzięki darowi Jego Ducha.
To prawda: Jezus jest przyjacielem wymagającym, który wytycza wzniosłe cele, nakazuje
zapomnieć o sobie, aby wyjść Mu naprzeciw i złożyć w Jego ręce całe swoje życie: "kto straci swe
życie z powodu Mnie i Ewangelii, zachowa je" (Mk 8, 35). Ta propozycja wydaje się trudna, a w
niektórych przypadkach może nawet budzić lęk. Lecz - pytam was - czy lepiej zgodzić się na życie
pozbawione ideałów, na świat zbudowany wyłącznie na obraz i podobieństwo człowieka, czy
ofiarnie szukać prawdy, dobra, sprawiedliwości, pracować dla świata, który będzie odbiciem piękna
Bożego, nawet za cenę ciężkich prób, którym trzeba stawić czoło?
Odrzućcie powierzchowność i lęk! Rozpoznając w sobie "nowych" mężczyzn i kobiety,
odrodzonych dzięki łasce chrztu, rozmawiajcie z Jezusem poprzez modlitwę i słuchanie słowa;
doświadczajcie radości pojednania w sakramencie pokuty; przyjmujcie Ciało i Krew Chrystusa w
Eucharystii; przyjmujcie Go i służcie Mu w braciach. Odkryjecie prawdę o sobie samych,
wewnętrzną jedność, i znajdziecie owe "Ty", które uwalnia od strapień, obsesji i odbierającego
spokój, nieokiełznanego subiektywizmu.
4. "Chodźcie, a zobaczycie". Spotkacie Jezusa tam, gdzie ludzie cierpią i żyją nadzieją: w małych
wioskach rozsianych na kontynentach, pozornie na marginesie historii, takich jaką był Nazaret,
kiedy Bóg wysłał swego Anioła do Maryi; w olbrzymich metropoliach, gdzie miliony istot ludzkich
często żyją obok siebie jak obcy. W rzeczywistości każdy człowiek jest "współobywatelem"
Chrystusa.
Jezus mieszka obok was, w braciach, z którymi dzielicie codzienną egzystencję. Jego oblicze jest
obliczem najuboższych, zepchniętych na margines, nierzadko ofiar niesprawiedliwego modelu
rozwoju, który na pierwszym miejscu stawia zysk, a człowieka traktuje jako środek, a nie cel. Dom
Jezusa znajduje się w każdym miejscu, gdzie człowiek cierpi, bo jego prawa nie są respektowane,
nadzieje zdradzane, a udręki lekceważone. Tam, pośród ludzi znajduje się dom Chrystusa, który
prosi, byście w Jego imieniu otarli płaczącym łzy i przypomnieli każdemu czującemu się samotnie
człowiekowi, że nikt nie jest sam, jeśli złoży w Nim swoją nadzieję (por. Mt 25, 31-46).
5. Jezus mieszka pośród tych, którzy Go wzywają, choć nigdy Go nie poznali; mieszka pośród tych,
którzy zaczęli Go poznawać i nie z własnej winy zagubili Go; mieszka pośród tych , którzy szukają
Go szczerym sercem, choć żyją w odmiennych sytuacjach kulturowych i religijnych (por. Lumen
gentium, 16). Uczniowie i przyjaciele Jezusa, stańcie się twórcami dialogu i współpracy z tymi,
którzy wierzą w Boga rządzącego światem z nieskończoną miłością; stańcie się ambasadorami
2
Mesjasza, którego znaleźliście i poznaliście w Jego "domu", w Kościele, tak aby wielu innych
waszych rówieśników mogło pójść Jego śladami, w świetle waszej braterskiej miłości i waszych
radosnych spojrzeń, które kontemplowały Chrystusa.
Jezus mieszka pośród mężczyzn i kobiet "noszących zaszczytne imię chrześcijan" (por. Lumen
gentium, 15). Wszyscy mogą Go spotkać czytając Pismo Święte, modląc się i służąc bliźniemu. W
wigilię trzeciego tysiąclecia każdego dnia coraz pilniejszy staje się obowiązek naprawy zgorszenia,
jakim jest podział między chrześcijanami, umocnienie jedności przez dialog, wspólną modlitwę i
świadectwo. Nie chodzi o to, by zapominać o rozbieżnościach i problemach w duchu nie
opowiadającego się po żadnej stronie relatywizmu, ponieważ byłoby to równoznaczne z
przykryciem nie zaleczonej rany i mogłoby spowodować przerwanie drogi przed osiągnięciem celu,
którym jest pełna komunia. Przeciwnie, pod kierunkiem Ducha Świętego należy działać tak, aby
osiągnąć rzeczywiste pojednanie, ufając w skuteczność modlitwy wypowiedzianej przez Jezusa w
przeddzień męki: "Ojcze, (...) aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy" (J 17, 22). Im
bardziej zbliżycie się do Jezusa, tym lepiej zdołacie zbliżyć się do siebie nawzajem. A im więcej
uczynicie konkretnych gestów pojednania, tym głębiej poznacie Jego miłości.
Jezus mieszka zwłaszcza w waszych parafiach, we wspólnotach, w których żyjecie, w
stowarzyszeniach i ruchach kościelnych, do których należycie, jak również we wszelkich
współczesnych zrzeszeniach apostolskich, które są na służbie nowej ewangelizacji. Bogactwo tak
wielkiej różnorodności charyzmatów przynosi korzyść całemu Kościołowi i zachęca każdego
wierzącego, by oddał swoje zdolności na służbę jedynemu Panu, który jest źródłem zbawienia dla
całej ludzkości.
6. Jezus jest "Słowem Ojca" (por. J 1, 1) przekazanym ludziom, by ukazać im oblicze Boga oraz
nadać sens i cel ich niepewnym krokom. Bóg, "wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś
do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. Jego to
ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy, przez Niego też stworzył wszechświat" (Hbr 1, 1-2). Jego
słowo nie wdziera się przemocą do ludzkich sumień; jest przekonującym głosem, bezinteresownym
darem, który może stać się zbawczy w życiu każdego człowieka, ale wymaga od niego gotowości i
odpowiedzialności, czystego serca i wolnego umysłu.
Drodzy młodzi, szukajcie w swoich grupach okazji do słuchania i poznawania słowa Bożego,
zwłaszcza poprzez czytanie Pisma Świętego (lectio divina): odkryjecie tajemnice Serca Bożego,
które pomogą wam rozeznawać sytuacje i zmieniać rzeczywistość. Prowadzenie przez Pismo
Święte, będziecie mogli rozpoznać obecność Pana w waszym życiu i nawet "pustynia" stanie się
wówczas "ogrodem", w którym stworzenie może prowadzić zażyłą rozmowę ze swoim
Stworzycielem: "Kiedy czytam Boskie Pismo, Bóg na nowo przechadza się po ziemskim Raju" (św.
Ambroży, Epistola 49, 3).
7. Jezus żyje pośród nas w Eucharystii, w której w najwyższym stopniu urzeczywistnia się Jego
realna obecność i Jego "współczesność" z historią ludzkości. Pośród niepewności i zajęć
wypełniających życie codzienne naśladujcie uczniów zmierzających do Emaus i podobnie jak oni
mówcie do Zmartwychwstałego, który objawia się przy łamaniu chleba: "Zostań z nami, gdyż ma
się ku wieczorowi i dzień się już nachylił" (Łk 24, 29). Proście Jezusa, by na drogach tylu Emaus
naszych czasów pozostał zawsze z wami. Niech On będzie waszą siłą, waszym punktem
odniesienia, waszą wieczną nadzieją. Drodzy młodzi, niech nigdy nie zabraknie Chleba
eucharystycznego na stołach waszej egzystencji. Z tego Chleba będziecie mogli czerpać siłę, by dać
świadectwo wierze!
3
Wokół stołu eucharystycznego urzeczywistnia się i uwidocznia harmonijna jedność Kościoła,
tajemnica misyjnej komunii, w której wszyscy czują się synami i braćmi bez ograniczeń czy różnic
związanych z rasą, językiem, wiekiem, środowiskiem społecznym lub poziomem kultury. Drodzy
młodzi, wnoście swój ofiarny i odpowiedzialny wkład w niestrudzoną budowę Kościoła jako
rodziny, miejsca dialogu i wzajemnej akceptacji, przestrzeni pokoju, miłosierdzia i przebaczenia.
8. Oświeceni słowem i umocnieni chlebem Eucharystii, jesteście powołani, drodzy młodzi, by być
wiarygodnymi świadkami Ewangelii Chrystusowej, która wszystko odnawia.
A po czym będzie można poznać, że jesteście prawdziwymi uczniami Chrystusa? Po tym, że
"będziecie się wzajemnie miłowali" (J 13, 35), na wzór Jego miłości: miłości bezinteresownej,
nieskończenie cierpliwej, której nie odmawia się nikomu (por. 1 Kor 13, 4-7). Wierność nowemu
przykazaniu będzie świadectwem o zgodności waszego życia z orędziem, które głosicie. Na tym
właśnie polega wielka "nowość", która może zadziwić świat, wciąż niestety jeszcze rozdarty i
podzielony przez głębokie konflikty, niekiedy widoczne i jawne, a niekiedy niejasne i ukryte. W
tym świecie powołani jesteście, by przeżywać braterstwo nie jako utopię, ale jako realną
rzeczywistość; w tym społeczeństwie, w którym przyszło wam żyć, jesteście powołani do
budowania cywilizacji miłości jako prawdziwi misjonarze Chrystusa.
9. Dnia 30 września 1997 r. przypadnie setna rocznica śmierci św. Teresy z Lisieux. Jej postać musi
przyciągnąć w jej ojczyźnie uwagę wielu młodych pielgrzymów właśnie dlatego, że Teresa jest
świętą młodą, która dzisiaj na nowo powtarza to proste i sugestywne przesłanie, przepojone
podziwem i wdzięcznością: Bóg jest Miłością; każda osoba jest kochana przez Boga, który czeka,
by zostać przyjęty i umiłowany przez każdego człowieka. Wy - współcześni młodzi - jesteście
powołani, by to orędzie przyjąć i obwieszczać waszym rówieśnikom: "Człowiek jest kochany przez
Boga! Oto proste, a jakże przejmujące Orędzie, które Kościół jest winien
człowiekowi" (Christifideles laici, 34).
Z młodości Teresy od Dzieciątka Jezus zrodził się jej entuzjazm wobec Pana, wielka wrażliwość, z
jaką przeżywała miłość, realistyczna odwaga jej wielkich planów. Swą porywającą świętością
potwierdza ona, że również młodym Bóg udziela obfitych skarbów swojej mądrości.
Razem z nią idźcie pokorną i prostą drogą chrześcijańskiej dojrzałości w szkole Ewangelii.
Pozostańcie z nią w "sercu" Kościoła, przeżywając w sposób radykalny wybór Chrystusa.
10. Drodzy młodzi, w domu, w którym mieszka Jezus, odkrywajcie obecność najsłodszej Matki. To
w łonie Maryi Słowo stało się ciałem. Przyjmując rolę, jaka została Jej wyznaczona w planie
zbawienia, Dziewica stała się wzorem dla każdego ucznia Chrystusa.
Jej powierzam przygotowanie i obchody XII Światowego Dnia Młodzieży, a także nadzieje i
oczekiwania młodych, którzy w każdym zakątku ziemi powtarzają razem z Nią: "Oto ja służebnica
Pańska, niech mi się stanie według słowa twego" (Łk 1, 38), wychodzą Jezusowi naprzeciw, by
zamieszkać w Jego domu, i są gotowi głosić potem swoim rówieśnikom tak jak apostołowie:
"Znaleźliśmy Mesjasza" (J 1, 41).
Z tymi uczuciami przesyłam każdemu z was serdeczne pozdrowienie i towarzysząc wam modlitwą,
błogosławię was wszystkich.
Castel Gandolfo, 15 sierpnia 1996 r., Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
4
Plik z chomika:
Bialo-zolta
Inne pliki z tego folderu:
ŚDM 2005, Przybyliśmy oddać Mu pokłon (Mt 2, 2).pdf
(76 KB)
ŚDM 2004, Chcemy zobaczyć Jezusa (J 12, 21).pdf
(77 KB)
ŚDM 2003, Oto Matka twoja (J 19, 27).pdf
(76 KB)
ŚDM 2002, Wy jesteście solą ziemi (Mt 5, 13-14).pdf
(79 KB)
ŚDM 2001, Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie (Łk 9, 23).pdf
(79 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin