2572839620196337001163156302.pdf
(
376 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Ekspertyza - tekst - 2www.doc
„Emigrować i wracać”
Migracje zarobkowe Polaków po 1 maja
2004 r.*
Wrzesień 2006
Jakub Wiśniewski
Maciej Duszczyk (konsultacja merytoryczna)
Ekspertyza Instytutu Spraw Publicznych stanowi część raportu przygotowanego na zamówienie Platformy
Obywatelskiej
1
Spis treści
GŁÓWNE WNIOSKI
........................................................................................................................................... 3
WSTĘP
................................................................................................................................................................... 7
MIGRACJE POLAKÓW PRZED 1 MAJA 2004 ROKU
................................................................................. 9
MIGRACJE POLAKÓW W OKRESIE OD MAJA 2004 DO CZERWCA 2006 ROKU
............................ 10
Z
ASADY ZATRUDNIANIA OBYWATELI POLSKICH W KRAJACH
EOG
............................................................... 10
S
KALA MIGRACJI
–
WERYFIKACJA DANYCH
.................................................................................................... 13
K
IERUNKI MIGRACJI
–
ZMIANY W OKRESIE OD MAJA
2004
DO CZERWCA
2006
ROKU
(
CASE STUDY
DOTYCZĄCY
S
KANDYNAWII
)
............................................................................................................................ 17
P
ROFIL POLSKIEGO PRACOWNIKA MIGRUJĄCEGO
......................................................................................... 19
P
OTENCJAŁ EMIGRACYJNY
P
OLAKÓW W UJĘCIU TERYTORIALNYM
............................................................. 21
P
RACA NIELEGALNA
......................................................................................................................................... 23
E
MIGRACJA DO
S
TANÓW
Z
JEDNOCZONYCH
................................................................................................... 24
SKUTKI MIGRACJI DLA KRAJÓW PRZYJMUJĄCYCH
........................................................................ 25
S
KUTKI EKONOMICZNE
.................................................................................................................................... 26
S
KUTKI SPOŁECZNE
.......................................................................................................................................... 29
SKUTKI MIGRACJI DLA POLSKI
................................................................................................................ 30
S
KUTKI EKONOMICZNE
.................................................................................................................................... 30
S
KUTKI SPOŁECZNE
.......................................................................................................................................... 34
PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ
..................................................................................................................... 36
REKOMENDACJE
............................................................................................................................................ 38
BIBLIOGRAFIA
................................................................................................................................................. 41
2
Główne wnioski
1.
Polacy mają swobodny dostęp do rynków pracy Czech, Cypru, Estonii, Finlandii,
Grecji, Irlandii, Islandii, Litwy, Łotwy, Malty, Portugalii, Słowacji, Słowenii,
Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Do państw, które częściowo
zliberalizowały dostęp do swoich rynków pracy, ale gdzie – co do zasady –
zatrudnienie Polaków regulowane jest prawem krajowym należą Dania, Francja,
Holandia, Liechtenstein i Norwegia. Państwa, w których zatrudnienie Polaków
regulowane jest prawem krajowym, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym 1
maja 2004 roku to Austria, Belgia, Luksemburg, Niemcy.
2.
Rozszerzenie Unii Europejskiej nie wywołało niekontrolowanych, masowych ruchów
migracyjnych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Na
podstawie wszystkich zebranych danych i ich weryfikacji należy przyjąć, że w
państwach EOG, różnego typu legalne zatrudnienie podejmuje rocznie około 800
tysięcy obywateli polskich. Wspomniana liczba 800 tysięcy dotyczy wszystkich,
którzy podejmują, choćby incydentalnie, zatrudnienie w innym państwie
członkowskim w danym roku. Wiele osób wraca do kraju, a następnie ponownie
wyjeżdża za granicę w celach zarobkowych w kolejnych latach. Rocznie z Polski w
celach zarobkowych wyjeżdża średnio około 400 tysięcy osób więcej niż przed 1
maja 2004 roku. Sumowanie liczb pracowników migrujących z poszczególnych lat
jest o tyle nieuzasadnione, że w kolejnych latach pracę podejmują często te same
osoby. Ponieważ brak jest informacji o migracjach powrotnych i tzw. migracji
wahadłowej, dokładne określenie liczby osób, które zdecydowały się osiedlić na stałe
w innym państwie członkowskim nie jest możliwe. W ramach wspomnianej liczby
800 tysięcy osób nie uwzględniono tych, którzy poszukiwali pracy za granicą, ale jej
nie podjęli.
3.
Brakuje wiarygodnych analiz dotyczących potencjału emigracyjnego poszczególnych
regionów Polski. Dostępne wyniki badań wskazują, że stosunkowo większym
potencjałem emigracyjnym charakteryzują się regiony mniej zurbanizowane. Duże
miasta Polski opuszcza stosunkowo mniejszy odsetek ludności, co wiąże się
niewątpliwie z mniejszą stopą bezrobocia i wyższym wskaźnikiem zatrudnienia w
3
dużych aglomeracjach miejskich. Istotne znaczenie mają także sieci migracyjne, co w
sposób szczególny odnosi się do niektórych regionów wiejskich i małych miast.
4.
Największy wzrost migracji wystąpił w przypadku Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Jednocześnie jednak, biorąc pod uwagę wielkość rynku pracy, najbardziej widoczny
jest napływ Polaków do Irlandii.
5.
Nie zmienił się główny kierunek migracji zatrudnieniowych, którym nadal pozostają
Niemcy. Zatrudnienie w tym kraju ma jednak głównie charakter sezonowy (do trzech
miesięcy). Jeżeli zestawić dane dotyczące migracji Polaków w ujęciu całorocznym to
okazuje się, iż skala migracji do Wielkiej Brytanii i Niemiec jest na podobnym
poziomie.
6.
Pełna liberalizacja przepływów siły roboczej jest istotnym, ale nie decydującym
powodem, dla którego Polacy podejmują decyzję o wyjeździe zarobkowym.
Potwierdza to przykład Norwegii, gdzie pomimo utrzymania restrykcji znalazło
zatrudnienie wiele więcej osób niż w Szwecji, która całkowicie zliberalizowała
dostęp do rynku pracy. Najważniejszym czynnikiem przyciągającym pracowników
jest popyt ze strony zagranicznych pracodawców.
7.
Należy przyjąć, że wydłuża się średni okres zatrudnienia za granicą. Jednocześnie
nadal zatrudnienie sezonowe i okresowe przewyższa wyjazdy na stałe.
8.
Niezmiernie trudno jest określić wpływ otwierania rynków pracy na skalę
zatrudnienia nielegalnego. Z jednej strony likwidacja restrykcji umożliwia legalizację
pobytu i zatrudnienia. Z drugiej – jednak może sprzyjać napływowi imigrantów,
którzy są zainteresowani nielegalnym zatrudnieniem. Utrudnione są również
możliwości ujawniania nielegalnego zatrudnienia.
9.
Zarówno ekonomiczne, jak i społeczne skutki migracji obywateli polskich dla krajów
przyjmujących są w znacznej mierze korzystne. Podobnie jest w przypadku
konsekwencji emigracji dla Polski, choć w skali regionalnej mogą pojawić się
określone problemy związane z deficytem siły roboczej lub utratą spójności
społecznej.
10.
Wpływ emigracji na polski rynek pracy pozostaje ograniczony. Spadek stopy
bezrobocia jest związany raczej ze zmianami demograficznymi i wzrostem inwestycji
wewnętrznych.
11.
Typowy polski pracownik migrujący to w ostatnich latach osoba młoda, bezdzietna,
podejmująca zatrudnienie nie tylko w wielkich metropoliach państw EOG, ale także
4
miasteczkach oraz na wsi, stosunkowo dobrze wykształcona, wykonująca z reguły
prace nie wymagające wysokich kwalifikacji lub prace wymagające wąskich
kwalifikacji.
12.
Pomimo alarmistycznych apeli w prasie nie dochodzi do masowego opuszczania
Polski przez pracowników najwyżej kwalifikowanych. Już teraz jednak można
zaobserwować lokalne niedobory spowodowane emigracją. Dotyczy to przykładowo
anestezjologów.
13.
Skala nadużyć w odniesieniu do pracy Polaków w Europie pozostaje ograniczona, a
nawet należy założyć, że się zmniejsza. Faktem jest jednak, iż w większości
przypadków wykonują oni pracę, której nie chcą podejmować rodzimi pracownicy.
Jednocześnie konieczne jest wzmożenie kampanii informacyjnej dla obywateli
polskich udających się do pracy za granicę na temat swobodnego przepływu
pracowników i praw im przysługujących.
14.
Należy założyć, że w przeciągu drugiego okresu obowiązywania uregulowań
przejściowych pozostałe państwa zdecydują się na otwarcie swoich rynków pracy.
Pewne restrykcje mogą zostać utrzymane przez Niemcy i Austrię.
15.
W najbliższym czasie obecny model migracji zatrudnieniowych Polaków zostanie
utrzymany. Po ustabilizowaniu się liczby wyjazdów na obecnym poziomie w ciągu
najbliższych 3-5 lat tempo przyrostu wyjazdów zagranicznych Polaków będzie w
perspektywie średniookresowej osłabiać się.
16.
Z punktu widzenia oceny migracji zatrudnieniowych Polaków i związanych z nią
korzyści lub kosztów kluczowa będzie skala powrotów. Emigracja będzie miała
jednoznacznie pozytywne korzyści, jeśli po okresie wyjazdów wystąpią powroty.
Dlatego też wskazane byłoby opracowanie pakietu działań skierowanych dla
„typowego” emigranta zarobkowego. Pozwoliłoby to zarówno zahamować odpływ
młodych ludzi, jak i zachęcić ich do powrotu.
17.
Kluczową kwestią jest przeprowadzenie badań, które odpowiedziałyby na pytanie,
kiedy i w jakich okolicznościach osoby zatrudnione za granicą zdecydują się na
powrót.
18.
Polska powinna kontynuować zmiany w doktrynie migracyjnej. W coraz większym
stopniu powinien być liberalizowany dostęp obywateli państw trzecich do polskiego
rynku pracy.
5
Plik z chomika:
socjologia08
Inne pliki z tego folderu:
PUBL_Miasta_w_liczbach_2005_2006.pdf
(7320 KB)
Sakson - Migracje w XX wieku.pdf
(204 KB)
raport[1].pdf
(261 KB)
PUBL_migracje_dlugookresowe_ludnosci_w_latach_1989-2002.pdf
(742 KB)
PUBL_Informacja_o_rozmiarach_i_kierunk_emigra_z_Polski_w_latach_2004_2007.pdf
(194 KB)
Inne foldery tego chomika:
Gender Studes
Metodologia
Podstawy Zarzadzania
Procesy Ludnościowe ćw
Socjologia Klasyczna ćw
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin