program_dla_zandarmerii_wojskowej_1.pdf

(817 KB) Pobierz
KOMENDA GŁÓWNA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
BIURO SZKOLENIA
Program szkolenia
w zakresie pracy w sprzęcie ochrony dróg
oddechowych
oraz posługiwania się ratowniczymi
zestawami hydraulicznymi
i ratowniczym sprzętem mechanicznym
(dla żołnierzy Żandarmerii Wojskowej)
Warszawa, 2010
335318474.002.png
Opracowanie merytoryczne:
kpt. Paweł Fliszkiewicz – Mazowiecka Komenda Wojewódzka, Ośrodek Szkolenia
w Pionkach
Konsultacja metodyczna:
Magdalena Stajszczak – Biuro Szkolenia, Komenda Główna Państwowej Straży
Pożarnej
AKCEPTUJĘ
..........................................
2
335318474.003.png 335318474.004.png
SPIS TREŚCI
Rozdział Temat
Strona
I. ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
4
1. Cel szkolenia
4
2. Sylwetka absolwenta
4
II.
REALIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
4
1. Organizacja szkolenia
5
2. Zalecenia i wskazówki metodyczne
5
3. Plan nauczania
7
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
8
1. Sprzęt ochrony dróg oddechowych
8
2. Ratowniczy sprzęt hydrauliczny
8
3. Ratowniczy sprzęt mechaniczny
9
Załącznik
10
3
3. Warunki przyjęcia na szkolenie
5
335318474.005.png
ZATWIERDZAM
Warszawa, dnia czerwca 2010 r.
..........................................
I. ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie słuchaczy do pracy w sprzęcie ochrony dróg
oddechowych oraz do posługiwania się ratowniczymi zestawami hydraulicznymi
i ratowniczym sprzętem mechanicznym.
2. Sylwetka absolwenta
Po ukończeniu szkolenia słuchacz powinien:
a. w sferze poznawczej:
wyjaśniać proces oddychania i skutki niedotlenienia organizmu,
przedstawiać podział i budowę sprzętu ochrony dróg oddechowych,
omawiać zasady przygotowania do pracy sprzętu ochrony dróg oddechowych,
przedstawiać rodzaje zestawów hydraulicznych, ich skład i przeznaczenie,
przedstawiać rodzaje sprzętu mechanicznego, jego przeznaczenie oraz
budowę,
omawiać zasady bezpiecznej pracy w sprzęcie ochrony dróg oddechowych,
ratowniczymi zestawami hydraulicznymi oraz ratowniczym sprzętem
mechanicznym,
omawiać zasady konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych, ratowniczych
zestawów hydraulicznych oraz ratowniczego sprzętu mechanicznego,
b. w sferze praktycznej:
przygotowywać do pracy sprzęt ochrony dróg oddechowych, ratownicze
zestawy hydrauliczne oraz ratowniczy sprzęt mechaniczny,
pracować w sprzęcie ochrony dróg oddechowych,
obsługiwać ratownicze zestawy hydrauliczne i ratowniczy sprzęt mechaniczny,
przeprowadzać konserwację sprzętu ochrony dróg oddechowych, ratowniczych
zestawów hydraulicznych oraz ratowniczego sprzętu mechanicznego,
c. w sferze motywacyjnej, mieć ukształtowane postawy:
odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
odpowiedzialności za stan techniczny sprzętu.
3. Warunki przyjęcia na szkolenie
W szkoleniu mogą uczestniczyć:
żołnierze Żandarmerii Wojskowej.
4
335318474.001.png
II. REALIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
1. Organizacja szkolenia
a. Szkolenie realizowane jest w ośrodkach szkolenia w komendach wojewódzkich
Państwowej Straży Pożarnej.
b. Podstawą organizacji procesu dydaktycznego jest plan nauczania.
c. Podstawową formą nauczania jest lekcja, której odpowiada jedna godzina
dydaktyczna trwająca 45 minut. Dopuszcza się łączenie dwóch jednostek
lekcyjnych.
d. Zajęcia dydaktyczne należy organizować w ilości nie przekraczającej 8 godzin
lekcyjnych dziennie.
e. Zajęcia teoretyczne powinny być realizowane w pomieszczeniach zapewniających
odpowiednie warunki higieny szkolnej oraz wyposażonych zarówno w proste, jak
i techniczne środki dydaktyczne.
f. Zajęcia praktyczne powinny odbywać się w miejscach, które umożliwiają ich
sprawną i bezpieczną realizację.
g. Na realizację programu szkolenia przewidziano 24 godziny dydaktyczne, w tym:
rozpoczęcie i zakończenie szkolenia – 1 godzina dydaktyczna,
zajęcia dydaktyczne – 23 godziny dydaktyczne.
h. Warunkiem ukończenia szkolenia jest obecność na wszystkich zajęciach
przewidzianych w planie nauczania oraz zaliczenie poszczególnych tematów.
Zaliczenie odbywa się w trakcie zajęć dydaktycznych i polega na wykonaniu
określonego zadania.
i. Zadania do wykonania w trakcie zaliczania mogą być zarówno zadaniami nisko
symulowanymi, czyli wykonywanymi w warunkach zbliżonych do naturalnych, jak
i zadaniami wysoko symulowanymi, czyli wykonywanymi w sytuacji umownej.
j. Do oceny wykonania zadania stosuje się skalę „zaliczył – nie zaliczył”.
k. Słuchacze, którzy ukończyli szkolenie otrzymują zaświadczenie według wzoru
określonego w załączniku.
2. Zalecenia i wskazówki metodyczne
a. Zajęcia praktyczne mogą się odbywać w grupach liczących nie więcej niż 7
słuchaczy przypadających na 1 instruktora.
b. Prowadzący zajęcia, w trakcie realizacji tematów przewidzianych w planie
nauczania powinni zwracać szczególną uwagę na:
poprawną terminologię,
poprawne wykonywanie czynności,
kształtowanie pożądanych umiejętności oraz koniecznych nawyków.
c. W trakcie szkolenia należy zapewnić warunki do realizacji głównego celu
szkolenia oraz celów szczegółowych m. in. poprzez:
przestrzeganie zasad nauczania,
łączenie metod asymilacji wiedzy z metodami samodzielnego dochodzenia do
wiedzy.
d. Zajęcia praktyczne powinny być realizowane z zachowaniem zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy.
e. Zajęcia praktyczne należy poprzedzić instruktażem wstępnym, w trakcie którego
instruktor zapoznaje słuchaczy z tematyką i celem ćwiczeń, omawia ich przebieg
oraz przypomina zasady bezpieczeństwa pracy. W toku ćwiczeń instruktor
kontroluje poprawność wykonania zadań, a w razie zauważenia nieprawidłowości,
na bieżąco koryguje błędy w ramach instruktażu indywidualnego lub grupowego.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin