Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez:
· nieodpłatną naprawę albo
· wymianę na nowy,
chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie, o którym mowa była wyżej, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych wyżej, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo:
· domagać się stosownego obniżenia ceny albo
· odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Kupujący traci te uprawnienia, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.
Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli sprzedawca w chwili zawarcia umowy wiedział o niezgodności i nie zwrócił na to uwagi kupującego. Uprawnień konsumenckich nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową; w szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.
W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową
sprzedaży konsumenckiej. Odpowiedzialność odszkodowawcza jest uregulowana przepisami Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań. Roszczenie zwrotne sprzedawcy do poprzedniego sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.
Domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej próbki albo wzoru, a także wtedy, gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawieraniu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżeń co do takiego przeznaczenia towaru. Towar zgodny z umową to również towar odpowiadający składanym publicznie zapewnieniom sprzedawcy lub przedstawiciela, dotyczącym właściwości towaru podawanym w reklamie bądź wyrażonym w oznakowaniu towaru.. Zgodność towaru z umową to także jego prawidłowe zamontowanie i uruchomienie, jeżeli czynności te będą wykonane, według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży, w ramach umowy sprzedaży. Takie zdefiniowanie pojęcia zgodności z umową służy m.in. obciążeniu sprzedawcy ryzykiem wystąpienia błędów w instrukcji, jaką wręcza on kupującemu. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową w dwóch przypadkach: gdy wykaże, że nie znał zapewnienia producenta albo oceniając rozsądnie znać nie mógł, gdy kupujący wiedział o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową albo powinien wiedzieć (także oceniając rozsądnie).
Gwarancja stanowi oświadczenie gwaranta, określa uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta. Udzielenie gwarancji jest dobrowolne, czas trwania gwarancji nie jest określony w przepisach ustawy. Gwarancja udzielana jest bez dodatkowej opłaty. Dokument gwarancyjny powinien zawierać przede wszystkim podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności: nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. W gwarancji powinny być określone podstawy do reklamacji, zwykle jest to popsucie sprzętu. Gwarant może określić jakich usterek nie obejmuje gwarancja. Przed złożeniem reklamacji i wyborem drogi dochodzenia roszczeń najpierw dokładnie zapoznajmy się z dokumentem gwarancyjnym i sprawdźmy, jakie mamy uprawnienia i porównajmy je z uprawnieniami przewidzianymi w ustawie o sprzedaży konsumenckiej. Jeżeli gwarancja jest mniej korzystna, lepiej jest zwrócić się z reklamacją do sprzedawcy, powołując się na ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Pamiętajmy wybór zawsze należy do konsumenta, sprzedawca nie może odsyłać nas do gwaranta. Jednak jeśli złożymy reklamację na podstawie gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z uprawnień przewidzianych w ustawie i zgłaszać roszczeń wobec sprzedawcy.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego reklamacje należy składać do sprzedawcy, czyli do przedsiębiorcy, od którego zakupiono towar konsumpcyjny. Reklamacji nie musi przyjmować kierownik czy właściciel sklepu może to zrobić każda osoba pracująca w sklepie. Jeżeli konsument chce skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji, to reklamację należy złożyć w miejscu wskazanym w gwarancji. Najczęściej będzie to punkt serwisowy producenta – wskazany przez gwaranta w warunkach gwarancji.
Udowodnienie, że zakup towaru nastąpił w danej jednostce handlowej jest obowiązkiem konsumenta, który okazać powinien dowód zakupu (paragon, faktura, rachunek).
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego wymaga od konsumenta pisemnego powiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową sprzedaży. Często istnieje możliwość telefonicznego zgłoszenia reklamacji. Należy jednak pamiętać, że choć jest to forma wygodna i łatwa może powodować liczne trudności np. z udowodnieniem treści reklamacji. Najbezpieczniej jest składać reklamacje na piśmie za pokwitowaniem, lub wysyłając list polecony, wyraźnie precyzując swoje żądania.
Zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, konsument musi powiadomić sprzedawcę o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od ujawnienia się niezgodności. Jeśli nie zrobi tego w ciągu dwóch miesięcy – traci uprawnienia do reklamacji.
Jeżeli konsument korzysta z gwarancji, to ww. termin może być ewentualnie określony w gwarancji.
UWAGA! Nie ma przepisów nakazujących sprzedawcy przyjęcie zwrotu towaru pełnowartościowego, tylko z powodu rozmyślenia się konsumenta
Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
Zgodność z umową oznacza nie tylko zgodność towaru z wprost wyrażonymi warunkami
umowy, ale także zgodność z publicznie składanymi zapewnieniami (w tym z reklamą),
przydatność do celu, do jakiego towar jest zwykle używany, oraz zgodność z właściwościami
cechującymi wyroby danego rodzaju.
Poprzedni sprzedawca (dystrybutor, importer, producent) będzie ponosić odpowiedzialność
za niezgodność towaru z umową sprzedaży konsumenckiej, chociaż sam nie był jej stroną. Oznacza to, że wszystkie podmioty, które sprzedają, towar konsumencki, począwszy od producenta lub importera, poprzez kolejnych sprzedawców, muszą zapewnić zgodność tego towaru z umową. Niezapewnienie takiej zgodności rodzi dla finalnego sprzedawcy odpowiedzialność wobec konsumenta, a dla poprzednich dostawców - odpowiedzialność odszkodowawczą w stosunku do finalnego sprzedawcy. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego (art. 3 ust. l).
W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj
pochodzenia towaru, znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach. Wyżej wymienione informacje powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach sprzedawca Jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera i kraju pochodzenia towaru (art. 3 ust. 2). Sprzedawca Jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy ( art. 3 ust. 4).
Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie
elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i
inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy (art. 3 ust. 5).
Zgodność towaru z umową to także jego prawidłowe zamontowanie i uruchomienie, jeżeli
czynności te będą wykonane według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży, w ramach umowy
sprzedaży. Takie zdefiniowanie pojęcia zgodność z umową ma m.in. służyć obciążeniu sprzedawcy ryzykiem wystąpienia błędów w instrukcji, jaką wręcza on kupującemu.
Zastąpienie pojęcia "wadliwość" pojęciem "niezgodność z umową" nic jest tylko kwestią
terminologii. Zgodność z umową jest pojęciem szerszym niż niewadliwość towaru, w swej treści wyszczególnia bowiem nie tylko właściwości, jakie towar danego rodzaju powinien posiadać, a za brak których sprzedawca ponosi odpowiedzialność, ale także włącza zapewnienia zawarte w reklamie towaru, w jego oznakowaniu oraz dołączonych do niego materiałach informacyjnych. Konsument, który stwierdzi, że sprzedany mu towar jest złej jakości, nie posiada właściwości, jakie mieć powinien lub o jakich zapewniała reklama, czyli jest niezgodny z umową, będzie mógł żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy.
Wybór sposobu usunięcia niezgodności z umową należy do konsumenta.
Jeśli wskazane żądanie okaże się niemożliwe do zrealizowania albo nieskuteczne, konsument
będzie miał prawo domagać się albo stosownego obniżenia ceny, albo odstąpienia od umowy, przy czym odstąpienie od umowy jest możliwe tylko wtedy, gdy niezgodność towaru z umową będzie istotna. Uprawnienia konsumenta będą dwuetapowe: w pierwszym etapie może żądać tylko usunięcia niezgodności towaru z umową, która nadal wiąże strony, dopiero w drugim etapie będzie mogło dojść do zmiany treści umowy (obniżenie ceny) lub jej rozwiązania. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądań kupującego określonych w art. 8 ust. l ustawy w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione (art. 8 ust. 3).
Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8 ustawy, jeżeli przed upływem dwóch
miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem. Termin na zawiadomienie jest liczony od chwili stwierdzenia, że towar jest niezgodny z umową. Nie byłoby uzasadnione stosowanie określeń takich jak: „wykrycie niezgodności", „wyjście na jaw"„ujawnienie", bo łączy się z nimi sugestia, że chodzi o wadę ukrytą albo nawet, że sprzedawca ukrył ją podstępnie.
Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów żywnościowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość tych towarów.
Odpowiedzialność sprzedawcy będzie trwała dwa lata od daty wydania towaru kupującemu,
w razie wymiany towaru termin ten będzie biegł na nowo. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest
rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku (art. 10 ust. l). Przyjmuje się też, że jeśli zastrzeżenia co do jakości towaru powstały przed upływem 6
miesięcy od daty jego wydania, to niezgodność towaru z umową istniała w chwili wydania. W
praktyce oznacza to, że w okresie pierwszych sześciu miesięcy od wydania towaru wystarczy, by klient - aby dochodzić swoich żądań - wskazał na niezgodność towaru z umową. Nie będzie musiał przy tym udowadniać przyczyn powstania niezgodności i faktu, że istniała ona w chwili wydania towaru. Ciężar dowodu, że tak nie było, będzie spoczywał na sprzedawcy.
Uprawnień unormowanych w ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy
zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodności ach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego (art. 11).
Stosując się do zasad określonych w dyrektywie 99/44/WE z dnia 25 maja 1999 r., ustawa
wprowadza tzw. gwarancję komercjalną (nazywaną także „europejską”).
Udziela się jej poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym
lub reklamie i nie jest to związane z żadną opłatą. Oświadczenie powinno określać uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta, a dokument gwarancyjny - dane niezbędne do dochodzenia roszczeń z niej wynikających, tzn. nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej. W gwarancji powinno się także znaleźć stwierdzenie, iż nie wyłącza ona, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Jeżeli do towaru jest dołączona gwarancja., obowiązkiem sprzedawcy będzie wydanie wraz z towarem dokumentu gwarancyjnego oraz sprawdzenie zgodności znajdujących się na nim oznaczeń z danymi zawartymi w gwarancji.
5
Kacaraba