R. Śmigielski - doktryna wojenna FR.pdf
(
472 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 636
BIURO BADAŃ I ANALIZ
BIULETYN
Nr 28 (636)
18 lutego 2010
© PISM
Redakcja: Sławomir Dębski (redaktor naczelny), Łukasz Adamski, Mateusz Gniazdowski,
Beata Górka-Winter, Leszek Jesień, Agnieszka Kondek (sekretarz redakcji),
Łukasz Kulesa, Marek Madej, Ernest Wyciszkiewicz
Doktryna wojenna Federacji Rosyjskiej
Robert Śmigielski
W zatwierdzonej 5 lutego 2010 r. Doktrynie wojennej Rosja jako potencjalnych przeciwników
wskazuje NATO i USA. Sprzeciwia się ona dalszemu rozszerzeniu Sojuszu i globalizacji jego
funkcji, ale zarazem wskazuje na gotowość do współpracy, warunkując ją uwzględnieniem
przez NATO rosyjskich interesów. W obliczu słabości sił konwencjonalnych, broń jądrowa
pozostaje głównym instrumentem polityki obronnej służącym zapobieżeniu agresji przeciw
Rosji.
Piątego lutego 2010 r. prezydent Dmitrij Miedwiediew zatwierdził Doktrynę wojenną Federacji
Rosyjskiej. Prace nad nią trwały od maja 2005 r. Dokument koncentruje się na kwestii zapewnienia
bezpieczeństwa FR w wymiarze wojskowym, będąc rozwinięciem i uzupełnieniem Strategii
bezpieczeństwa narodowego FR z maja 2009 r. Mimo pewnych zmian w porównaniu do tekstu
Doktryny z 2000 r. (rozdział „Wojenno-polityczne podstawy doktryny” został zastąpiony rozdziałem
„Wojenne wyzwania i wojenne zagrożenia dla FR”, znacznie rozbudowano rozdział poświęcony
wojenno-ekonomicznemu aspektowi polityki obronnej), zasadnicza konstrukcja poprzedniego
dokumentu została zachowana. Zwraca natomiast uwagę fakt, że w nowej Doktrynie brak jest zapisu
o jej obronnym charakterze. Można odczytać to jako wyjście naprzeciw postulatom rosyjskiej
generalicji, krytykującej tego typu zastrzeżenie jako ograniczające swobodę działalności sił
zbrojnych.
Rosyjska ocena zagrożeń.
Oceniając sytuację międzynarodową podkreślono, że zagrożenie
wojną na dużą skalę maleje, ale utrzymuje się tendencja do siłowego rozwiązywania konfliktów
międzynarodowych, a także w niektórych obszarach wzmacniają się wojenne wyzwania dla
bezpieczeństwa FR. Za najpoważniejsze z nich uznano próby „przyznania NATO globalnych funkcji,
realizowanych z naruszeniem norm prawa międzynarodowego” oraz przybliżenie wojskowej
infrastruktury członków NATO i rozszerzenie Sojuszu. Rosja od lat 90. XX w. zajmuje negatywne
stanowisko wobec rozszerzenia NATO i jego działań poza terytorium traktatowym, ale po raz
pierwszy tak jednoznacznie wskazała na Sojusz Północnoatlantycki jako potencjalne źródło
zagrożenia wojennego. Doktryna nie wspomina o USA, ale analiza katalogu wyzwań i zagrożeń
wojennych wskazuje, że również polityka tego państwa jest przez Rosję rozpatrywana jako
potencjalne zagrożenie dla jej bezpieczeństwa. Tylko USA dysponują obecnie możliwościami
neutralizacji rosyjskich strategicznych sił jądrowych, systemów wczesnego ostrzegania o ataku
rakietowym oraz kontroli przestrzeni kosmicznej, rozwijają system strategicznej obrony
antyrakietowej, strategiczne systemy konwencjonalnej broni precyzyjnego rażenia oraz nie
wykluczają militaryzacji kosmosu. Takie działania prowadzą według Rosji do naruszenia strategicznej
stabilności, która obejmuje według niej nie tylko względną równowagę ofensywnych sił, ale także
obronę przeciwrakietową, zbrojenia w przestrzeni kosmicznej oraz konwencjonalną broń
precyzyjnego rażenia.
Doktryna nawiązuje do przedstawionego przez Rosję w listopadzie ub.r. projektu układu
o bezpieczeństwie europejskim stwierdzając, że istniejąca architektura nie gwarantuje równej pozycji
wszystkim państwom. Wzmocnienie systemów zbiorowego bezpieczeństwa z udziałem Rosji staje
się zatem jednym z głównych zadań w ramach powstrzymywania i zapobiegania konfliktom. Do stale
obecnych w rosyjskich dokumentach odwołań do aktywności Organizacji Układu o Bezpieczeństwie
2148
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
Zbiorowym, WNP i Szanghajskiej Organizacji Współpracy dodano jednak OBWE, co potwierdza chęć
promowania przez Rosję inicjatywy prezydenta Miedwiediewa. W myśl jej założeń to właśnie OBWE
ma zyskać na znaczeniu jako uniwersalna organizacja bezpieczeństwa w regionie euroatlantyckim.
Doktryna zakłada także rozwój stosunków z UE oraz NATO. Współpraca z Sojuszem na rzecz
wzmocnienia międzynarodowego bezpieczeństwa, opierająca się na wspólnocie interesów, tylko na
pozór stoi w sprzeczności z zaklasyfikowaniem NATO jako głównego wyzwania o charakterze
wojennym dla Rosji. Ogłoszenie Doktryny z tak sformułowanym przesłaniem podczas prac nad nową
koncepcją strategiczną Sojuszu jest wyraźnym komunikatem Rosji skierowanym do państw
członkowskich NATO. W zamian za uwzględnienie rosyjskich zastrzeżeń w takich kwestiach jak
dalsze rozszerzenie NATO czy też rozmieszczenie amerykańskiej obrony przeciwrakietowej
w Europie, Rosja gotowa jest współpracować w kwestiach ważnych dla NATO, takich jak operacja
w Afganistanie, irański program atomowy, wzmocnienie reżimu nieproliferacji broni masowego
rażenia. Podobnie jak we wcześniejszych doktrynach, brakuje natomiast uwzględnienia
ewentualnego zagrożenia ze strony Chin, mimo stałego wzrostu potencjału gospodarczego
i wojskowego tego mocarstwa.
Zasady użycia broni atomowej i sił zbrojnych.
Zasadnicza zmiana rosyjskiego stanowiska
odnośnie do zasad użycia broni jądrowej nastąpiła w 1993 r. i obecna Doktryna stanowisko to
podtrzymuje. Rosja pozostawia sobie prawo użycia broni jądrowej w odpowiedzi na atak przeciw niej
lub jej sojusznikom z wykorzystaniem broni masowego rażenia, a także w przypadku agresji
konwencjonalnej i powstania sytuacji zagrożenia istnienia państwa. Rosja, dopuszczając użycie broni
jądrowej jako pierwsza, oparła swą politykę bezpieczeństwa na odstraszającej funkcji broni jądrowej.
Biorąc pod uwagę niski potencjał jej sił konwencjonalnych, nie należy spodziewać się, by to
założenie w przewidywalnej przyszłości uległo zmianie.
Równocześnie z Doktryną prezydent Miedwiediew zatwierdził tajne „Założenia państwowej polityki
w obszarze powstrzymywania jądrowego do 2020 r.”. Dokument ten zawiera najprawdopodobniej
plany rozwoju strategicznych sił jądrowych oraz koncepcję zastosowania taktycznej broni jądrowej,
która mogłaby na poziomie regionalnym – przede wszystkim wobec Chin – równoważyć dysproporcje
w siłach konwencjonalnych.
W Doktrynie określono prawo Rosji do użycia sił zbrojnych do obrony swoich obywateli poza
granicami FR. Jest to przeniesienie do Doktryny zasad użycia sił zbrojnych określonych
w znowelizowanej w 2009 r., pod wpływem doświadczeń wojny z Gruzją, ustawie „O obronie”. Za
jedno z zadań sił zbrojnych w okresie pokoju uznano udział w ochronie porządku i zapewnieniu
bezpieczeństwa społecznego. Budzi to obawy co do możliwości wykorzystania armii do tłumienia
niepokojów społecznych, gdyż w Doktrynie z 2000 r. użycie sił zbrojnych wewnątrz państwa
przewidywano jedynie w przypadku likwidacji następstw klęsk żywiołowych bądź wybuchu
wewnętrznego konfliktu zbrojnego.
Wnioski.
Nowa Doktryna wojenna Rosji nie wnosi istotnych zmian w obrębie jej polityki obronnej.
Rosja nadal postrzega NATO i USA jako potencjalnych przeciwników, a współpracę z nimi warunkuje
gotowością Sojuszu i USA do uwzględnienia interesów Rosji przy planowaniu wojenno-politycznym.
Należy spodziewać się podtrzymania przez Rosję negatywnego stanowiska wobec planów
rozszerzenia NATO, budowy infrastruktury Sojuszu oraz rozmieszczenia elementów amerykańskiej
obrony antyrakietowej na terytorium nowych członków. Docelowo Rosja będzie dążyć do uzyskania
większego wpływu na decyzje Sojuszu w kwestiach mających dla niej priorytetowe znaczenie,
w zamian oferując współpracę w obszarach strategicznych zainteresowań NATO. Ważnym celem
Rosji pozostanie także nawiązanie formalnej współpracy między Organizacją Układu
o Bezpieczeństwie Zbiorowym a Sojuszem Północnoatlantyckim.
Potencjał jądrowy pozostanie w przewidywalnej przyszłości zasadniczym elementem strategii
odstraszania USA (otwarcie) i Chin (w sposób mniej bezpośredni) jako rdzeń rosyjskiej polityki
bezpieczeństwa. W odniesieniu do sił konwencjonalnych, priorytetami będą: doskonalenie systemów
dowodzenia, łączności, walki radioelektronicznej i zwiadu, doskonalenie współdziałania między
poszczególnymi rodzajami sił zbrojnych i wojsk, wyposażenie w nowoczesne uzbrojenie, stworzenie
zintegrowanej obrony powietrzno-kosmicznej, rozwój bazy mobilizacyjnej, zabezpieczenie
niezbędnego stopnia ukompletowania, wyposażenia i wyszkolenia jednostek stałej gotowości. Rosja
nie zrezygnuje z powszechnego obowiązku służby wojskowej, ale będzie dążyć do tego, by żołnierze
zawodowi stanowili większość, także w korpusie podoficerskim i szeregowców. Zachowanie służby z
poboru ma zapewnić odpowiednie rezerwy mobilizacyjne. Doktryna zakłada, że rodzimy przemysł
wojenny pozwoli zachować technologiczną niezależność Rosji w obszarze produkcji uzbrojenia
strategicznego i konwencjonalnego. Zapowiedzi zagranicznych zakupów okrętów typu Mistral oraz
samolotów bezzałogowych każą jednak z ostrożnością traktować to zobowiązanie.
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 0 22 556 80 00, faks 0 22 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl
Plik z chomika:
asiulek_01
Inne pliki z tego folderu:
Szczyt NATO w Strasburgu i Kehl 2009.doc
(54 KB)
P. Pacuła - nowa koncepcja strategiczna NATO(2).pdf
(61 KB)
P. Pacuła - nowa koncepcja strategiczna NATO(1).pdf
(61 KB)
Nowa_koncepcja_strategiczna_NATO(2).pdf
(323 KB)
Nowa koncepcja strategiczna NATO_ znaczenie dla Sojuszu i Polski(2).html
(30 KB)
Inne foldery tego chomika:
administracja i samorząd
Międzynarodowe wyzwania bezpieczeństwa redakcja Klemens Budzowski
regionalizacja i instytucjonalizacja bezpieczeństwa
system bezpieczeństwa wewnętrznego państwa
zarządzanie kryzysowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin