GRUPA B
1. Wyjaśnij pojęcia:
Teogonia –
Politeizm
Mitologia –
Heros –
Malarstwo czerwonofigurowe –
2. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych:
Stajnia Augiasza
Czyn prometejski
Koń trojański
Róg obfitości
Puszka Pandory
Pięta Achillesa
Jabłko niezgody
3. Z zadania nr 2 wybierz trzy związki frazeologiczne, a następnie ułóż z nimi zdania.
4. Kim byli:
Eurydyka Ikar
Herakles Patrokles
Hektor Epimeteusz
5. Wymień dwa mity w których pojawia się motyw wędrówki:
6. Odwołując się do mitu o Demeter, podkreśl twierdzenie Twoim zdaniem prawdziwe:
a. Opowieść mityczna to ubaśniona nauka.
b. Mit jest opowieścią o źródłach kultury
c. Mit to opowieść, która za pomocą metafory wyjaśnia prawa rządzące przyrodą.
7. Wymień słynne eposy starożytnej Grecji:
8. Wymień członków Trojańskiej rodziny królewskiej:
9. Uzupełnij tabelę:
Imię boga
Atrybut
Zakres działalności
(zajęcie)
Mit w którym bóg jest głównym bohaterem.
paw
Demeter
Apollo i Marsjasz
Kora / Persefona
Opieka nad ogniskiem domowym.
10. Scharakteryzuj drugi okres w sztuce i architekturze greckiej:
11. W podanym fragmencie tekstu podkreśl porównanie homeryckie i opisz jego funkcję:
„Gdy się uszykowały z wodzami orszaki
Trojanie postępują z wrzawą jako ptaki:
Tak powietrze w niesfornej przebiegają wrzawie,
Uciekając przed zimą i słotą żurawie,
Wzbiwszy się pierzchliwymi skrzydły pod niebiosy;
Mija ocean i strach niosąc lotna Pigmejom gromada
Którym wydaje bitwy, gdy z chmur na nie spada.
Tchnący męstwem najgłębszym Grecy szli milczeniem
A wspierać się wzajem gotowi ramieniem.”
biuroms