METODOLOGIA.doc

(68 KB) Pobierz
1

1.      Etapy procesu badawczego w psychologii.

 

1-       Sformułowanie procesu badawczego ( formułowanie pytania naukowego ).

Np. Jakie czynniki powodują agresję?

 

2-       Sformułowanie problemów ( hipotez ) istotnościowych ( szczegółowe pytania/hipotezy ).

Np. Czy patologiczna rodzina powoduje agresje?

       Jakie cechy osobowości powodują agresje?

       Jakie stężenie hormonów powoduje agresję?

 

3 – Operacjonalizacja zmiennych

Np. zmienna zależna – agresja

       Zmienna niezależna – rodzina              -bada czy rodzina wpływa na agresję

Badacz musi przejść od zmiennej teoretycznej do zmiennej empirycznej, którą można zmierzyć za pomocą jakiegoś narzędzia.

 

4 – Wybór modelu badawczego;

-          eksperymentalny – model inwazyjny / badacz ignoruje, manipuluje.

-          korelacyjny -  model nieinwazyjny / pomiar dwóch zmiennych w tym samym czasie i sprawdzanie czy jest jakaś zależność.

-          ex post facto – EPF- ( odmiana korelacyjnego ) model nieinwazyjny ; bada zależność między czynnikami, ale czynniki , które wywołały zjawisko działały w przeszłości.

 

5- Dobór próby badawczej ( dobór osób )à poprawny jest dobór losowy.

 

6- Wybór modelu statystycznego; ANOVA/MANOVA korelacja-regresja(do korelacyjnego)

 

7- Weryfikacja hipotez – na podstawie danych statystycznych ( 6 ) decydujemy , które hipotezy odrzucamy , które przyjmujemy.

 

8- Interpretacja i generalizacja rezultatów badawczych ( związana z próbą badawczą-5- im bardziej reprezentatywna tym bardziej uogólniamy wyniki )

 

2.      Formułowanie hipotez

 

Problem – pytanie

Twierdzenie – hipoteza ( adekwatna odpowiedź na problem )

 

Klasyfikacja hipotez :

1 – dotyczy wartości zmiennych

2 – dotyczy zależności między zmiennymi ;

a)       istotnościowe:

-          jakie X wpływa na Y

-          hierarchia w obrębie X ( co bardziej co mniej wpływa)

-          interakcja X

b)       kształt zależności między zmiennymi ( liniowa/nieliniowa ) – dotyczy zmiennych ilościowych.

 

Cechy dobrze sformułowanej hipotezy :

-          adekwatna

-          najprostsza postać

-          nie może przyjmować postaci zbyt  szerokiej generalizacji

-          musi być tak sformułowana by łatwo było ją przyjąć lub odrzucić

 

Zmienna – pewna właściwość obiektu przyjmująca co najmniej dwie wartości.

 

Klasyfikacja zmiennej: 

a)       ze wzg. na ilość wartości, którą może przyjąć :

-          dychotomiczna ( 2 wartości )

-          trychotomiczna ( 3 wartości )

-          politomiczna ( więcej niż 3 )

b)       ze wzg. na charakter wartości:

-          ciągłe

-          skokowe ( in. dyskretne )

c)       ze wzg. na skale pomiarowe – klasyfikacja Stevens’a ;

-          skala nominalna – posiada kategorie np. zawód; najmniejsza skala; przypisywanie do grup; klasyfikacja

-          skala porządkowa, in. rangowa – klasyfikacja obiektów, a klasy i grupy posiadają pewną hierarchie; np. oceny szkolne- ranga!

-          skala interwałowa, in. przedziałowa- skala ilościowa, pojawiają się wartości, a odstępy między wartościami są równe; np. testy psychologiczne, stopnie Celcjusza

-          skala ilorazowa, in. stosunkowa- równe odstępy, ale posiada „zero naturalne” ; np. stopnie Kelwina.

 

Zero naturalne – to co istnieje w przyrodzie, nic poniżej „zera” nie ma: np. czas, wzrost, waga.

 

3.      Operacjonalizacja zmiennej

 

-          to przejście od zmiennej teoretycznej do empirycznej za pomocą jakiegoś narzędzia.

 

Etapy operacjonalizacji zmiennej:

1)       zdefiniowanie zmiennej ( w świetle teorii )

2)       wyznaczenie wskaźników zmiennej ( przesłanka wnioskowania z określonym prawdopodobieństwem )

Wyróżniamy 3 rodzaje wskaźników:

-          definicje ( zawarte w definicji pojęcia )

-          empiryczne ( obserwowalne , które możemy zmierzyć )

-          inferencyjne ( nie są obserwowalne w sposób bezpośredni ani nie są zawarte w definicji, o ich wystąpieniu dowiadujemy się na podstawie dalszych przesłanek )

3)       dobór narzędzi pomiarowych.

 

Dobór osób;

-          celowy lub przypadkowy

-          złożony z ochotników (cechy ochotników; wyższy poziom wykształcenia, wyższy poziom inteligencji, wyższy status ekonomiczne-społeczny, wyższy poziom aprobaty społecznej, wyższy poziom zsocjalizowania )

-          losowy

 

Kryteria losowania:

-          ograniczone ( populacje dzielimy na grupy a z nich dokonujemy losowania) i nieograniczone ( losowanie bezpośrednio z populacji )

-          niezależne ( element wylosowany powraca do puli ) i zależne ( bezzwrotne )

-          indywidualne ( losujemy 1 os. ) i zespołowe/grupowe (losujemy grupę )

-          jednostopniowe ( losujemy 1 raz ) i wielostopniowe (kilka stopni losowania )

 

 

Rodzaje losowania w psychologii:

-          nieograniczone indywidualne ( losujemy 1 os. z całej populacji )

-          systematyczne indywidualne ( 1 element co któryś k-ty )

-          warstwowe (kilka warstw )

-          grupowe (losujemy grupę )

-          wielostopniowe (wszystkie powyższe )

 

 

Operat losowania – cały spis elementów populacji, na podst. którego dokonuje się losowania.

 

 

4.      Model eksperymentalny

 

-          to najprostszy model weryfikujący hipotezy.

 

Cechy eksperymentu:

-          manipulacja przynajmniej jedną zmienną niezależną

-          kontrola pozostałych zmiennych mających istotny wpływ

-          dokonanie pomiaru zmiennej zależnej

 

Kontrola zmiennych ubocznych lub zakłócających:

-          wyrównanie grup (grupa kontrolna= eksperymentalna )

-          dobór parami (do os. z eksperymentalnejà”bliźniaka” z kontrolnej )

 

Randomizacja à dobór losowy:

I-stopnia- dotyczy losowego doboru osób z populacji do próby badawczej

II-stopnia – losowy dobór osób z próby badawczej do grup porównawczych ( kontrolnej lub eksperymentalnej )

 

Decepcja – maskowanie celu ( stosowanie instrukcji maskującej cel eksperymentu = okłamywanie osób badanych co do celu eksperymentu.

 

Realizm życiowy – jak dobrze eksperyment oddaje sytuacje z życia codziennego.

 

Realizm psychologiczny – wierne wczucie się w rolę osób badanych.

 

Trafność eksperymentu:

a)       wewnętrzna – może być zakłócona przez historię ( zmiany w otoczeniu badanych )

-          dojrzewanie ( zmiany w organizmie badanych )

-          selekcja ( zamiast randomizacji )

-          testowanie

-          wypadanie osób

-          przekazywanie inf. między grupami (eksperymentalną a kontrolną)

b)       zewnętrzna – wpływ historii ( randomizacja I stopnia )

 

 

Plany Eksperymentalne:

 

1)       Z grupą kontrolną, z pomiarem początkowym i końcowym zmiennej zależnej:

 

PRETEST                            MANIPULACJA                            POSTTEST

 

E                Y                                              X                                   Y

K                Y                                            nX                                   Y

 

Porównanie posttestów = efekt eksperymentu

Porównanie pretestu i posttestu = wielkość zmiany

Porównanie pretestów = czy grupy były wyrównane

 

Zalety: można sprawdzić, czy wychodzą z tego samego poziomu, możemy ocenić wielkość zmiany.

Wady: testowanie

 

2)       Z grupą kontrolną, bez pomiaru początkowego zmiennej zależnej:

 

PRETEST                            MANIPYLACJA                            POSTTEST

 

E                            -                                          X                                          Y

K                            -                                          nX                                          Y

 

Porównanie posttestów= efekt eksperymentu

 

Zalety: brak testowania

Wady: nie można sprawdzić czy grupy były wyrównane

 

 

 

3)       Z pomiarem początkowym i końcowym zmiennej zależnej w różnych grupach:

 

PRETEST                            MANIPULACJA                            POSTTEST

 

E                            -                                          X                                          Y

K                            Y                                          nX                                           -

 

Porównanie Y-ów = efekt eksperymentalny

 

Zalety: brak efektu testowania, znając poziom wyjściowy w jednej grupie oceniamy wielkość zmian

Wady: nadaje się tylko do krótkotrwałych  eksperymentów, pretest i posttest mierzone są w różnym czasie (nie pasuje gdy wpływ ma dojrzewanie)

 

4)       czterogrupowy ,in. Solomona

 

PRETEST                            MANIPULACJA                            POSTTEST

 

E                            Y                                          X                            Y

K                            Y                                          nX                             Y

E                            -                                          X                            Y

K                            -              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin