SCENARIUSZNauczyciel : Izabela Górna - BaumGrupa : 3-latkiTemat zajęcia : Bawimy się wspólnie z misiemCele ogólne : Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie (uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania norm zachowań obowiązujących podczas zabawy, odkrywanie i nazywanie pozytywnych postaw bohaterów, udzielanie pomocy innym, zachęcanie do stosowania form grzecznościowych w określonych sytuacjach. Rozpoznawanie stanów uczuciowych Cele operacyjne : Dziecko: - Udziela odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania- Porządkuje zabawki – odkłada na wyznaczonym miejscu na półeczce- Używa zwrotów grzecznościowych (proszę, dziękuję, dzień dobry, do widzenia)- Odtwarza ruchem treść piosenki, improwizuje ruchem słyszaną muzykę- Próbuje ocenić zachowanie bohaterów- Swobodnie porusza się w przestrzeni bez potrąceń, szybko reaguje na sygnał- Określa i prezentuje stany emocjonalne – identyfikuje swoje uczucia- Układa sylwetę misia z pociętych elementów- Doskonali sprawność aparatu mowy podczas zabawy logopedycznej- wykonuje pracę plastyczną zgodnie z pokazem i instrukcją słowną N-laMetody : słowna : rozmowa, polecenia, objaśnieniaoglądowa : pokaz, obserwacjaczynna : zadań stawianych dziecku do wykonania, samodzielnych doświadczeń dzieci,inne: zabawowo- zadaniowa, integracyjna, aktywizujące - burza mózgów, drama.Formy : - praca zbiorowa, zabawa z całą grupą,- praca indywidualna,- praca zespołowa.Aktywności dzieci : słowna, ruchowa, plastyczno - konstrukcyjna, muzycznaŚrodki dydaktyczne: ilustracje nt. „Bałagan w pokoju”, zabawki, pluszowy miś, sylweta misia wesołego i smutnego, opaski na głowę z sylwetami zwierząt (misie, zajączki), obrazki minki, lusterka, „Tajemniczy prezent”, list, puzzle, miód, nagrania muzyczne, materiały plastyczne: farby plakatowe, kółeczka z kolorowego papieru, kuleczki z krepy, klej.Przebieg zajęcia:1.Scenka sytuacyjna „Bałagan w pokoju”. Wypowiedzi dzieci na temat zaistniałej sytuacji na dywanie i ilustracji; wspólne z misiem porządkowanie zabawek – odkładanie na półeczki.2.Spotkanie z pluszowym misiem – zabawa improwizacyjna.3.Rozmowa kierowana na temat wcześniej oglądanych przez dzieci bajeczek z serii „Przygody Misia Uszatka” (Cz. Janczarskiego) – nazywanie bohaterów, ocenianie postaw bohaterów, nazywanie pozytywnych i negatywnych zachowań.4.Zabawa ruchowa z elementami dramy „Witamy się – żegnamy” – improwizacje ruchowe przy muzyce. (Umiejętność poruszania się bez potrąceń, szybkie reagowanie na sygnał).5.Zabawa dydaktyczna „Minki”-Rozpoznawanie i nazywanie umownych symboli obrazujących stany emocjonalne: radość, smutek, złość.-Naśladowanie wskazanych stanów emocjonalnych – zabawa z lusterkami.-Nazywanie i identyfikowanie swoich uczuć nt. Jestem wesoły gdy..., Jestem smutny gdy..., Jestem zły gdy ...6.Burza mózgów nt. „Co by było, gdyby na świecie nie było uśmiechu...” 7.„Tajemniczy prezent” – przesyłka od tajemniczego gościa.- odczytanie listu i odkrycie zawartości paczki- układanie obrazka z puzzli w celu dowiedzenia się kto przysłał paczkę i słodki upominek – ćwiczenie analizatora wzrokowego, konstruowanie sylwetki misia z pociętych elementów- konsumpcja ulubionego przysmaku misia- miodu.8.Zabawa logopedyczna „Śniadanie misia”- ćwiczenie narządów artykulacyjnych warg i języka.9.Zabawa ruchowo –naśladowcza do piosenki „Jadą, jadą misie” – ilustrowanie piosenki ruchem.10. Działalność plastyczna „Wesoły miś” – praca w zespołach. Objaśnienie sposobu wykonania prac – zapoznanie z techniką, pokaz wykonywania poszczególnych czynności.Do wyboru dzieci – wypełnianie sylwety misia różnymi technikami:- „malowanie” farbami plakatowymi – stemplowanie palcami,- wyklejanie kółeczkami z kolorowego papieru,- wyklejanie kulkami z krepy. 11. Ekspozycja prac.
ewa-pioro