Żydzi w Polsce-Podsumowanie.pdf

(50 KB) Pobierz
9996088 UNPDF
KILKA SŁÓW NA KONIEC
Tysiącletnie współżycie dwóch narodów - polskiego i żydowskiego - na tym
samym terytorium, to dzieje, na które składały się zarówno wzajemny brak
zrozumienia, jak i współpraca, krwawe konflikty i solidarna walka przeciw
wspólnym wrogom. Przez cały okres bytności Żydów na ziemiach polskich,
rozwijała się ich oryginalna kultura sakralna i świecka, będąca czasem składnikiem
szeroko pojętej kultury polskiej. Jednocześnie duchowe osiągnięcia polskich Żydów
wywarły znaczący wpływ na oblicze światowej społeczności żydowskiej. Jednakże
po II wojnie światowej i powstaniu w 1948 roku państwa Izrael, sytuacja ta zupełnie
się zmieniła. Większość ocalałych z Zagłady Żydów, wróciła do Palestyny, a
pozostała garstka nie zdołała już odrodzić życia religijnego i społeczno-kulturalnego,
w takiej mierze jak było ono rozwinięte przed 1939 r. Przede wszystkim nie byli oni
w stanie odpowiednio zabezpieczyć przed wandalizmem i rozbiórką, zachowanego
swojego dorobku cywilizacyjnego. Z bujnie rozwiniętej kultury materialnej Żydów
przed wojną, dzisiejsze pozostałości niewiele przypominają pierwotny stan. Aspekt
ten został szeroko omówiony w pracy, jednocześnie jednak zaprezentowany materiał
wykazał, iż obiekty te, dziś w różny sposób użytkowane, są, oraz mogą w
przyszłości być, ważnymi obiektami turystycznymi. Przedstawiona ich
inwentaryzacja w kontekście potrzeb turystyki, uświadamia, że takie zasoby
turystyczne Polska posiada, choć w przeważającej mierze są one potencjalnymi lub
realnymi obiektami zainteresowania turystów.
Granica między obszarami bogatymi i ubogimi w obiekty kultury materialnej
Żydów, na terenie dzisiejszej Polski, przebiega wzdłuż przekątnej o kierunku
północny-wschód i południowy-zachód. Obszar poniżej tej sztucznie wyznaczonej
linii obejmuje głównie dawne tereny zaboru rosyjskiego i austriackiego. Taki podział
wynika przede wszystkim z uwarunkowań historycznych, oraz braku tendencji
asymilacyjnych w Galicji i zaborze rosyjskim. Panował tam tradycyjny judaizm,
dbający o swoją odrębność podkreślaną przez styl budowli, charakter cmentarzy,
oraz kultywujący swoje obyczaje i tradycje. W zaborze pruskim silnie zaznaczyła się
Haskala, która przyniosła dążenia asymilacyjne wśród Żydów. Zaznaczyły się one w
upodabnianiu obiektów żydowskich do obiektów protestanckich. Judaizm zaczął
zatracać tam swoją pierwotną formę. Takie rozmieszczenie pozostałości kultury
materialnej Żydów uwarunkowane jest również tym, iż na zachodnich i północnych
terenach Polski społeczność żydowska była nieliczna, więc potrzeby wznoszenia
synagog, urządzania cmentarzy były mniejsze.
Na przedstawionych w pracy mapkach zaobserwować można, że najbogatszy w
obiekty kultury żydowskiej jest obszar Małopolski i w mniejszym stopniu Podlasia i
Białostocczyzny. W pozostałych regionach z wyjątkiem dużych ośrodków jak np.
Warszawa, Łódź, Wrocław, nasycenie tych obiektów jest dużo mniejsze, również ich
ranga jest niższa.
Rozwój zainteresowań turystycznych dotyczących kultury żydowskiej spotyka
się z próbą wykorzystania i zagospodarowania tych obiektów. Urządza się
kawiarnie, restauracje oferujące kuchnię żydowską (np. na Kazimierzu),
sprzedawane są pamiątki, literatura żydowska, fotografie, kasety z muzyką
żydowską. Obiektom przywracany jest ich dawny wygląd, zaś w ich wnętrzu
urządzane są muzea lub wystawy judaistyczne. Jednak mimo ogromnej liczby
zachowanych synagog i cmentarzy żydowskich w Polsce, niewiele jest
przystosowanych optymalnie do zwiedzania. Jedynie obiekty zaliczone do pierwszej
rangi można uważać za reprezentacyjne i nadające się do wykorzystania na cele
turystyczne. Reszta z pewnymi wyjątkami jest zaniedbana, opuszczona, popadająca
w coraz większą ruinę.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin