Tempera i zaprawy.doc

(38 KB) Pobierz
MALARSTWO TEMPEROWE

MALARSTWO TEMPEROWE

 

1. Technika tempery – pośrednia między technikami wodnymi i olejnymi. Nazwa z łac. temperare – mieszać / tempus – czas. Oparta na spoiwach emulsyjnych naturalnych lub sztucznych. Stosowana w malarstwie, architekturze (pokrycie całych ścian). Matowość, możliwy cienki sposób malowania, nasycone kolory bardziej niż w kleju, odporne na wodę, malowanie laserunkowe lub kryjące, szybko wysychają, warstwy nie pękają ani się nie przenikają, jaśnieją po wyschnięciu.

Otrzymywanie: ucieranie pigmentu w wodzie, dodawanie emulsji / suchy pigment zwilżany emulsją.

Farby zachowuja właściwości farb wodnych, wpływ składników olejnych występuje dopiero o wyschnięciu.

-Tempera chuda olejno-wodna  – naturalnie lub sztucznie otrzymywane, olej w wodzie. rozcieńczana wodą, bardzo powszechna, po odparowaniu przypomina technikę klejową, równocześnie daje warstwy, nie rozpuszcza się w wodzie, szybko wysychają, warstwy nie pękają ani się nie przenikają, jaśnieją po wyschnięciu.

-Tempera tłusta wodno-olejna– rozrzedza się olejkiem terpentynowym, woda w oleju. Po wyschnięciu ciemnieje, żółknie, dłużej wysycha, nasycone barwy, z czasem traci siłę krycia

-*Tempera olejno-kazeinowa – trwała emulsja, malowanie szczegółów i większych płaszczyzn, stosowana do podmalowań pod olej i technikę mieszaną.

-*Tempera woskowo-kazeinowa

-*Tempera skrobiowa

-*Tempera klejowa

 

 

2. Emulsja – układ rozproszony, dyspersyjny jednej cieczy w innej, np. mleko w którym cząstki tłuszczu rozproszone są w wodzie, zawiera emulgator: białka, sole, węglowodany. Naturalne emulsje: mleko (mało oleju), żółtko jaja (dużo oleju), całe jajko.

 

3. Emulgatory – substancje powierzchniowo-czynne, ułatwiają przejście z niemieszających się ze sobą substancji w trwały stan rozproszony – emulsję. Działanie polega na zmniejszeniu napięcia powierzchniowego na granicy faz niemieszających się cieczy, np. woda i olej.

 

 

4. Naturalne spoiwa emulsyjne:

-żółtko z jajka

-klej zwierzęcy

-gumy roślinne

-białko z jajka

 

5.Historia stosowania spoiw temperowych, przykłady:

-Tempera jajowa (skład: mieszanina kleju glutynowego i wody w roztworze alkalicznym) stosowana od starożytności, dominuje w średniowieczu (ikony), malarstwo bizantyjskie.

-Giotto słynął z tempery, uwolnił się od woskowo-klejowego spoiwa, stosował naturalną lub sztuczną technikę tempery jajowej.

 

 

 

ZAPRAWY MALARSKIE

 

1.Zaprawa –spoiwo i wypełniacz. Zaprawy/grunty – warstwy nakładane na każdego typu podłoże od najdawniejszych czasów. Działa jako ton kolorystyczny obrazu gdy farby tracą krycie. Ich rola:

-wyrównuje powierzchnię

-spaja warstwę malarską z podłożem

-nadaje koloryt obrazowi

-zabezpiecza przed prześwitywaniem podłoża

-pozwala na wycinanie ornamentu, reguluje strukturę, światłocień

 

2. Białe zaprawy malarskie – skład i historia stosowania:

     *Podstawowe wypełniacze to kreda, gips, biel ołowiana. Spoiwa kleje glutynowe (skórny, kostny, rybi, w różnym stężeniu 3-7%), kazeina, oleje schnące (lniany, orzechowy, makowy),

żywice (mastyks z pistacji poch. Basen Morza Śródziemnego, damara poch. Indie, kalafonia z sosny najtańsza).

-Kreda CaCO3 węglan wapnia, poch. naturalne ze złóż kredowych lub poch. organogeniczne– skorupy morskich organizmów

-Kreda mineralna pochodzenia naturalnego

  >biel paryska – szlacetna odmiana CaCO3 – drobno zmielony marmur

  >biel perłowa – drobno mielone muszle małży

  >kreda strącana – uzyskiwana na drodze chemicznej

  >biel wiedeńska – sztucznie otrzymywana z wodorotlenku wapnia  przez karbonizację uzyskiwano CaCO3

-Gips - CaSO42H2O dwuwodny kamień gipsowy CaSO4 anchydryt naturalny, używany do zapraw chętnie na południu Europy

-Biel ołowiana – pierwsza otrzymywana sztucznie, zasadowy węglan ołowiu, otzrymywana przez trzymanie blaszek nad octem 2PbCO3*Pb(OH)2

pigment trujący, nietrwały chemicznie, tworzył czarny PbS, niezalecany do pasteli, ściennych malowideł, świetny w technikach olejnych, Pb – sykatywa, podstawowa biel palety malarskiej

     *W malarstwie europejskim podst. grunty białe aż do średniowiecza, o ich wykonaniu pisze Mnich Teofil. Zaleca zaprawę kredową z klejem glutynowym nakładaną w wielu warstwach. Wypełniaczem również gips.

Traktat Herakliusza – opis gruntów z bieli ołowianej (Rembrandt XVII i XVIII)

Cennino Cennini – technika Giotta, włoskie grunty dwuwarstwowe g.grosso + g.sottile

Vasari – opis gruntów na desce

Na północ od               Alp, Niderlandy, grunty kredowo-klejowe XVII i XVIII, starannie przygotowywane.

Do XVII w podzał na grunty zachodnie w Europie

Grunty modyfikowano, dodawano mąki, wosku

XIXw fabryczne białe grunty – gorsze, odpryskiwały

Grunty kredowo-klejowe cieńsze od gipsowych

Jan van Eyck – grunty grubości 0,1-0,3 mm

 

 

 

 

 

 

3.Barwne zaprawy malarskie w aspekcie historycznym:

     Podstawowe wypełniacze glinki naturalne o różnym odcieniu (ugry – żółcienie, umbry – czerwonobrązowe, czerwienie żelazowe o różnych odcieniach), glinki były higroskopijne – wyróżnik od białych zapraw.

     Mielony wielobarwny kwarc jako wypełniacz – niehigroskopijny.

     Od 2 połowy XVI wieku – czerwone, brązowe, odmienny sposób budowania formy malarskiej. Nakładano imprimiturę, aby zniwelować odcień podłoża, np. Tycjan nakładał szarą. Ugrowe imprimitury na bazie bieli ołowianej. W malarstwi temperowym i olejnym grunty olejno-żywiczne. Rubens – srebrnoszare.

    

 

4. Gesso grosso – gips naturalny w postaci anchydrytu, grubo zmielony, nieaktywny lub gips martwo palony:

CaSO4*2H2O –Prażenie 800 st. C-> CaSO4(nieaktywny siarczan wapnia)+ 2H20(usunięta woda)

Mieszano z klejem i gruntowano

 

5. Gesso sottile – gips palony

CaSO4*2H2O -180-200st.C-> CaSO4*0,5H20 + 1,5H20 reaktywny, plastyczny, łątwo wiąże wodę

Zalewano wodą i mieszano + proces pławienia, uzyskiwano jedwabiste kryształy, trwało to  4-6 tygodni. Mieszano z wodą klejową, powstawał delikatny grunt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin