Europejska Karta Samorzadu Terytorialnego.pdf
(
116 KB
)
Pobierz
Europejska Karta samorz¹du terytorialnego
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego
1
Strasburg, 15 października 1985 roku
European Treaty Series (ETS) / Série des traités européens (STE)
Nr 122
PREAMBUŁA
Państwa członkowskie Rady Europy, sygnatariusze niniejszej Karty,
zważywszy, iż celem Rady Europy jest zacieśnienie więzi pomiędzy państwami
członkowskimi w celu ochrony i urzeczywistnienia idei oraz zasad, ktre stanowią ich wsplny
dorobek;
zważywszy, że jednym ze środkw służących realizacji tego celu jest zawieranie umw w
dziedzinie administracji;
zważywszy, że społeczności lokalne stanowią jedną z zasadniczych podstaw ustroju
demokratycznego;
zważywszy, że prawo obywateli do uczestnictwa w kierowaniu sprawami publicznymi jest
jedną z demokratycznych zasad, wsplnych dla wszystkich państw członkowskich Rady Europy;
przekonane, że to właśnie na szczeblu lokalnym prawo to może być realizowane w sposb
najbardziej bezpośredni;
przekonane, że istnienie społeczności lokalnych wyposażonych w rzeczywiste uprawnienia
stwarza warunki dla zarządzania skutecznego i pozostającego zarazem w bezpośredniej bliskości
obywatela;
świadome faktu, że ochrona i ugruntowanie samorządu terytorialnego w poszczeglnych
krajach Europy przyczyniają się w poważnym stopniu do budowy Europy w oparciu o zasady
demokracji i decentralizacji władzy;
przyznając, że jest to możliwe przy założeniu, że społeczności lokalne wyposażone są w
organy decyzyjne ukonstytuowane w sposb demokratyczny i korzystają z szerokiej autonomii
odnośnie do kompetencji, sposobw ich wykonywania oraz środkw niezbędnych do realizacji
ich zadań,
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1
1
Tłumaczenie ma charakter nieoficjalny. Konwencja ratyfikowana przez RP, opublikowana w
Dzienniku Ustaw
z
1994 r. Nr 124, poz. 607.
Strony zobowiązują się do uznania poniższych artykułw za wiążące w sposb i w zakresie
przewidzianym w artykule 12 niniejszej Karty.
Część I
Artykuł 2
Podstawa konstytucyjna i prawna samorządu terytorialnego
Zasada samorządności terytorialnej musi być uznana w prawie wewnętrznym oraz, w miarę
możliwości, w Konstytucji.
Artykuł 3
Koncepcja samorządu terytorialnego
1. Samorząd terytorialny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach
określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich
własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańcw.
2. Prawo to jest realizowane przez rady lub zgromadzenia, w ktrych skład wchodzą
członkowie wybierani w wyborach wolnych, tajnych, rwnych, bezpośrednich i powszechnych i
ktre mogą dysponować organami wykonawczymi im podlegającymi. Przepis ten nie wyklucza
możliwości odwołania się do zgromadzeń obywateli, referendum lub każdej innej formy
bezpośredniego uczestnictwa obywateli, jeśli ustawa dopuszcza takie rozwiązanie.
Artykuł 4
Zakres działania samorządu terytorialnego
1. Podstawowe kompetencje społeczności lokalnych są określone w Konstytucji lub w
ustawie. To postanowienie nie wyklucza jednakże możliwości przyznania społecznościom
lokalnym uprawnień niezbędnych do realizacji specyficznych zadań, zgodnie z prawem.
2. Społeczności lokalne mają - w zakresie określonym prawem - pełną swobodę działania w
każdej sprawie, ktra nie jest wyłączona z ich kompetencji lub nie wchodzi w zakres
kompetencji innych organw władzy.
3. Generalnie odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić przede wszystkim te
organy władzy, ktre znajdują się najbliżej obywateli. Powierzając te funkcje innemu organowi
władzy, należy uwzględnić zakres i charakter zadania oraz wymogi efektywności i
gospodarności.
4. Kompetencje przyznane społecznościom lokalnym powinny być w zasadzie całkowite i
wyłączne i mogą zostać zakwestionowane lub ograniczone przez inny organ władzy, centralny
lub regionalny, jedynie w zakresie przewidzianym prawem.
5. W przypadku delegowania kompetencji społecznościom lokalnym przez organy władzy
centralnej lub regionalnej, powinny one, w miarę możliwości, mieć pełną swobodę dostosowania
sposobu wykonywania tych kompetencji do warunkw miejscowych.
6. Społeczności lokalne powinny być konsultowane o tyle, o ile jest to możliwe, we
właściwym czasie i w odpowiednim trybie, w trakcie opracowywania planw oraz
podejmowania decyzji we wszystkich sprawach bezpośrednio ich dotyczących.
2
Artykuł 5
Ochrona granic społeczności lokalnych
Każda zmiana granic społeczności lokalnej wymaga uprzedniego przeprowadzenia
konsultacji z zainteresowaną społecznością, możliwie w drodze referendum, jeśli ustawa na to
zezwala.
Artykuł 6
Dostosowanie struktur i środkw administracyjnych do zadań społeczności lokalnych
1. Jeśli bardziej oglne postanowienia ustawy nie stanowią inaczej, społeczności lokalne
powinny mc samodzielnie ustalać swą wewnętrzną strukturę administracyjną, tworząc jednostki
dostosowane do specyficznych potrzeb i umożliwiające skuteczne zarządzanie.
2. Status pracownikw samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracownikw
wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium umiejętności i kompetencji; w tym celu
należy przewidzieć odpowiednie zasady szkolenia, wynagradzania oraz możliwości awansu
zawodowego.
Artykuł 7
Warunki wykonywania uprawnień na szczeblu lokalnym
1. Status przedstawicieli wybieranych do władz lokalnych powinien zapewniać swobodne
wykonywanie ich mandatu.
2. Status ten powinien zapewnić wyrwnanie finansowe odpowiednio do kosztw
poniesionych w związku z wykonywaniem mandatu oraz, w razie potrzeby, wyrwnanie
finansowe za utracone zyski lub też wynagrodzenie za wykonaną pracę, jak rwnież
odpowiednie ubezpieczenie społeczne.
3. Funkcje lub działania nie dające się pogodzić z mandatem przedstawiciela wybranego do
władz lokalnych mogą być określone jedynie przez ustawę lub wynikać z podstawowych zasad
prawnych.
Artykuł 8
Kontrola administracyjna działalności społeczności lokalnych
1. Wszelka kontrola administracyjna społeczności lokalnych może być dokonywana
wyłącznie w sposb oraz w przypadkach przewidzianych w Konstytucji lub w ustawie.
2. Wszelka kontrola administracyjna działalności społeczności lokalnych powinna w
zasadzie mieć na celu jedynie zapewnienie przestrzegania prawa i zasad konstytucyjnych.
Kontrola administracyjna może jednakże obejmować kontrolę celowości realizowaną przez
organ wyższego szczebla w odniesieniu do zadań, ktrych wykonanie zostało społecznościom
lokalnym delegowane.
3. Kontrola administracyjna społeczności lokalnych powinna być sprawowana z
zachowaniem proporcji między zakresem interwencji ze strony organu kontroli a znaczeniem
interesw, ktre ma on chronić.
3
Artykuł 9
Zasady finansowe społeczności lokalnych
1. Społeczności lokalne mają prawo, w ramach narodowej polityki gospodarczej, do
posiadania własnych wystarczających zasobw finansowych, ktrymi mogą swobodnie
dysponować w ramach wykonywania swych uprawnień.
2. Wysokość zasobw finansowych społeczności lokalnych powinna być dostosowana do
zakresu uprawnień przyznanych im przez Konstytucję lub przez prawo.
3. Przynajmniej część zasobw finansowych społeczności lokalnych powinna pochodzić z
opłat i podatkw lokalnych, ktrych wysokość społeczności te mają prawo ustalać, w zakresie
określonym ustawą.
4. Systemy finansowe, na jakich opierają się zasoby pozostające do dyspozycji społeczności
lokalnych, powinny być wystarczająco zrżnicowane i elastyczne, aby mogły w miarę
możliwości odpowiadać rzeczywistym zmianom zachodzącym w poziomie kosztw związanych
z wykonywaniem uprawnień.
5. Ochrona społeczności lokalnych, finansowo słabszych, wymaga zastosowania procedur
wyrwnawczych lub działań rwnoważących, mających na celu korygowanie skutkw
nierwnego podziału potencjalnych źrdeł dochodw, a także wydatkw, jakie te społeczności
ponoszą. Procedury lub działania tego typu nie powinny ograniczać swobody podejmowania
decyzji przez społeczności lokalne w zakresie ich uprawnień własnych.
6. Społeczności lokalne powinny być konsultowane, w odpowiednim trybie, co do form
przyznania im zasobw pochodzących z redystrybucji dochodw.
7. O ile jest to możliwe, subwencje przyznane społecznościom lokalnym nie powinny być
przeznaczane na finansowanie specyficznych projektw. Przyznanie subwencji nie może
zagrażać podstawowej wolności społeczności lokalnej do swobodnego prowadzenia własnej
polityki w zakresie przyznanych jej uprawnień.
8. Dla potrzeb finansowania nakładw inwestycyjnych społeczności lokalne powinny mieć
dostęp do krajowego rynku kapitałowego, w granicach określonych prawem.
Artykuł 10
Prawo społeczności lokalnych do zrzeszania się
1. Wykonując swoje uprawnienia, społeczności lokalne mają prawo wspłpracować z
innymi społecznościami lokalnymi oraz zrzeszać się z nimi - w granicach określonych prawem -
w celu realizacji zadań, ktre stanowią przedmiot ich wsplnego zainteresowania.
2. Prawo społeczności lokalnych do przystąpienia do stowarzyszenia w celu ochrony i
rozwijania wsplnych interesw oraz prawo do przystąpienia do międzynarodowego
stowarzyszenia społeczności lokalnych będzie uznane w każdym państwie.
3. Społeczności lokalne mogą wspłpracować ze społecznościami innych państw na
warunkach przewidzianych prawem.
4
Artykuł 11
Prawna ochrona samorządu terytorialnego
Społeczności lokalne mają prawo do odwołania na drodze sądowej w celu zapewnienia
swobodnego wykonywania uprawnień oraz poszanowania zasad samorządności terytorialnej,
przewidzianych w Konstytucji lub w prawie wewnętrznym.
Część II
PRZEPISY RìŻNE
Artykuł 12
Zobowiązania
1. Każda ze Stron zobowiązuje się do uznania za wiążące co najmniej dwudziestu ustępw
zawartych w części I Karty, z ktrych co najmniej dziesięć zostanie wybranych spośrd
następujących ustępw:
- art. 2,
- art. 3 ustępy 1 i 2,
- art. 4 ustępy 1, 2 i 4,
- art. 5,
- art. 7 ustęp 1,
- art. 8 ustęp 2,
- art. 9 ustępy 1, 2 i 3,
- art. 10 ustęp 1,
- art. 11.
2. Każde umawiające się państwo, w chwili składania dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia
lub zatwierdzenia, powiadamia Sekretarza Generalnego Rady Europy o wybranych ustępach,
zgodnie z przepisem ustępu 1 niniejszego artykułu.
3. Każda ze Stron może w jakimkolwiek pźniejszym terminie powiadomić Sekretarza
Generalnego, iż uznaje za wiążący każdy z pozostałych ustępw niniejszej Karty, ktrego
dotychczas jeszcze nie przyjęła, zgodnie z przepisem ustępu 1 niniejszego artykułu. Te
pźniejsze zobowiązania będą uznane za integralną część ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia
Strony składającej powiadomienie i będą miały ten sam skutek począwszy od pierwszego dnia
miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia przez
Sekretarza Generalnego.
Artykuł 13
Społeczności, do ktrych Karta ma zastosowanie
Zasady samorządności terytorialnej zawarte w niniejszej Karcie mają zastosowanie do
wszystkich kategorii społeczności lokalnych istniejących na terytorium Strony. Jednakże każda
ze Stron może - w momencie składania dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub zatwierdzenia
- wskazać te kategorie społeczności lokalnych lub regionalnych, do ktrych zamierza ograniczyć
stosowanie niniejszej Karty, lub te, do ktrych Karta nie będzie miała zastosowania. Strona
może rwnież włączyć inne kategorie społeczności lokalnych lub regionalnych do zakresu
5
Plik z chomika:
retro23kam
Inne pliki z tego folderu:
Kurt.Brungardt-ABS.czyli.miesnie.brzucha.PL.pdf
(27884 KB)
Jan Terelak - Teoria stresu.pdf
(52875 KB)
matura solutions elementary student's book.pdf
(120662 KB)
Kryminalistyka - Czyli rzecz o metodach śledczych.pdf
(206984 KB)
Fizjoterapia w chorobach układu ruchu - M. Paprocka - Borowicz, M. Zawadzki.pdf
(126177 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
BHP
Corel Draw X6 16.1 PL
CorelDRAW X6 Final PL 32x64 Bit + Keygen
FILMY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin