Podróże-W drodze.pdf

(73 KB) Pobierz
119352445 UNPDF
W drodze
Wszyscy podróżujący samochodem, samolotem, koleją czy statkiem znajdą tu praktyczne
informacje na temat prawa jazdy, ubezpieczeń pojazdów mechanicznych, bezpieczeństwa,
obowiązujących ograniczeń prędkości, opłat za korzystanie z dróg oraz o prawach pasażerów linii
lotniczych, bezpieczeństwie lotnisk, i prawach pasażerów linii kolejowych.
Zmotoryzowani
Prawo jazdy
Prawo jazdy wydane w jednym kraju unijnym zachowuje ważność we wszystkich pozostałych
krajach UE.
W niektórych krajach oprócz ważnego prawa jazdy trzeba mieć ze sobą także dowód rejestracyjny
pojazdu.
W większości państw samochód można prowadzić po ukończeniu 18 lat. Minimalny wiek osoby
wynajmującej samochód nie jest ustalony na jednym poziomie dla wszystkich krajów UE, ale
zazwyczaj wymagane jest ukończenie od 20 do 23 lat. Można też spotkać ograniczenie
maksymalnego wieku kierowcy – na poziomie od 65 do 75 lat.
Ubezpieczenie pojazdu
W dowolnym miejscu Unii, ubezpieczenie samochodu automatycznie zapewnia wymagane prawem
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Ma to także zastosowanie w Islandii, Norwegii i
Szwajcarii. Jeżeli w swoim kraju posiadasz pełne ubezpieczenie, sprawdź, czy twoja polisa
obejmuje podróże zagraniczne.
Zielona karta nie jest wymagana od podróżujących po UE, jest jednak międzynarodowo
uznawanym dowodem posiadania polisy ubezpieczeniowej i może ułatwić otrzymanie
odszkodowania w razie wypadku. Jeżeli nie zabierasz zielonej karty, powinieneś mieć ze sobą
zaświadczenie o ubezpieczeniu.
Systemem zielonej karty obejmującym obecnie 44 kraje zarządza stowarzyszenie firm
ubezpieczeniowych. Szczegóły dotyczące systemu zielonej karty oraz jego celów dostępne są na
stronie stowarzyszenia.
Ubezpieczyciel może nam także dostarczyć europejski formularz protokołu z wypadku −
standardowy dokument, który ułatwia spisanie oświadczenia na miejscu zdarzenia w razie wypadku
za granicą.
Przepisy unijne ułatwiają ofiarom wypadków poza ich krajem szybkie otrzymanie odszkodowania.
Przepisy stosuje się nie tylko do wypadków mających miejsce na terenie Unii, ale również do
wypadków, których dwie strony pochodzą z UE, ale sam wypadek wydarzył się poza granicami UE.
Kraj zdarzenia musi jednak należeć do systemu zielonej karty.
Bezpieczna jazda
We wszystkich krajach UE należy zapinać pasy bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach, łącznie z
autokarami i minibusami. Dzieciom należy zapewnić odpowiednie foteliki zabezpieczające w
samochodach osobowych i ciężarówkach oraz, w miarę możliwości, również w innych pojazdach.
Należy pamiętać, że na Cyprze, w Irlandii, na Malcie oraz w Wielkiej Brytanii obowiązuje ruch
lewostronny, a w niektórych krajach, takich jak Belgia, Francja, Holandia i Portugalia zasadą jest
ustępowanie pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony.
Rozmawianie przez telefon komórkowy w trakcie jazdy znacznie zwiększa ryzyko wypadku i
dlatego jest wprost bądź pośrednio zabronione we wszystkich państwach unijnych.
Chociaż w większości państw UE maksymalny dozwolony poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5
mg/ml, w pozostałych waha się od 0,2 mg/ml do 0,8 mg/ml, a w niektórych kierowcy nie wolno
wypić ani kropelki! Zaleceniem Komisji Europejskiej jest przyjęcie przez wszystkie państwa
powszechnej normy dozwalającej maksymalnie 0,5mg/ml.
Ograniczenia prędkości
Na autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 110, 120 albo 130 km/godz., natomiast na
terenie zabudowanym dozwolona prędkość wynosi 50, a gdzieniegdzie 60 km/godz. Należy
uważnie śledzić znaki, aby się upewnić, jakie ograniczenia i szczególne zasady obowiązują w
danym miejscu.
Płatne drogi
W wielu państwach obowiązują opłaty za poruszanie się po niektórych drogach. Opłaty takie
pobierane są np. w Austrii, Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Polsce, Portugalii,
Słowacji, Słowenii, na Węgrzech, we Włoszech i w Wielkiej Brytanii. W niektórych krajach
(Austria, Czechy, Węgry, Słowacja, Słowenia) trzeba wykupić specjalną naklejkę (tzw. winietę) i
nakleić ją na przedniej szybie pojazdu.
Samolotem
Stworzenie jednolitego europejskiego rynku usług transportu lotniczego doprowadziło do obniżenia
cen oraz większego wyboru przewoźników i usług. UE ustaliła również szereg reguł
zapewniających uczciwe traktowanie pasażerów linii lotniczych.
Prawa pasażera linii lotniczych
Pasażerom linii lotniczych przysługują pewne prawa w zakresie informacji na temat rozkładu
lotów i rezerwacji, uszkodzeń lub utraty bagażu, opóźnień i odwołań lotów, przypadków
niewpuszczenia na pokład, odszkodowania w razie wypadku lub problemów z wyjazdem
zorganizowanym. Przepisy te mają zastosowanie do pasażerów lotów krajowych i zagranicznych
ujętych w rozkładzie oraz czarterowych, odbywających się z lotniska na terytorium UE lub na
lotnisko w UE z lotniska znajdującego się poza UE, jeżeli lot jest obsługiwany przez europejskie
linie lotnicze.
W UE obowiązuje ponadto czarna lista linii lotniczych , którym nie wolno działać na jej terenie ani
korzystać z europejskich lotnisk. Wprowadzono również regulacje zapewniające pasażerom
niepełnosprawnym i w podeszłym wieku darmową i skuteczną obsługę na pokładzie samolotów i na
unijnych lotniskach, przy uwzględnieniu równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją.
Dzięki nowym przepisom, na mocy których podane ceny muszą zawierać wszystkie podatki, opłaty
dodatkowe, podróżnym będzie łatwiej porównywać ceny różnych przewoźników.
Broszura informacyjna na temat praw pasażera linii lotniczych. W razie skargi należy zwrócić się
do linii lotniczych lub do organizatora wyjazdu zorganizowanego. W przypadku niespełnienia
zobowiązań (odmowa przyjęcia na pokład, odwołanie lotu lub duże opóźnienie) pasażer może
skierować skargę do właściwego krajowego organu odpowiedzialnego za egzekwowanie przepisów.
Skargi dotyczące naruszenia praw pasażerów niepełnosprawnych lub osób w podeszłym wieku
należy kierować do właściwego krajowego organu odpowiedzialnego za egzekwowanie przepisów .
W sprawie innych skarg (utrata bagażu) należy skontaktować się z Siecią Europejskich Centrów
Konsumenckich.
Bezpieczeństwo
W celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w całej UE wprowadzono wspólne
przepisy i standardy w zakresie m.in. kontroli pasażerów i bagażu podręcznego i rejestrowanego
oraz kontroli bezpieczeństwa samolotu.
Ustalony został unijny wykaz przedmiotów niedozwolonych w kabinie w trakcie lotów z lotnisk
UE oraz wykaz przedmiotów, których nie wolno zabrać nawet do luku bagażowego. Takie wykazy
znajdują się również na każdym lotnisku w terminalu odpraw.
Wprowadzono również przepisy w odniesieniu do płynów wnoszonych przez pasażerów w bagażu
podręcznym przez punkty kontrolne na lotniskach. Pasażerom zezwala się na posiadanie
pojemników zawierających do 100 ml płynów (w tym: kremów, żelów, pasty do zębów, perfum lub
aerozoli), pod warunkiem że przewożone są w przezroczystej, zamykanej plastikowej torebce o
pojemności nie większej niż 1 litr. Wyjątkowo dopuszcza się lekarstwa i odżywki dla małych dzieci
potrzebne na czas lotu. Pasażerowie mogą przewozić napoje oraz perfumy zakupione w miejscu
odlotu.
Przewoźnicy mogą wprowadzić ograniczenia wymiarów bagażu podręcznego.
Koleją
Unia Europejska ma rozbudowaną sieć pasażerskich połączeń międzynarodowych o łącznej
długości trakcji 210 tys. km. Europejska sieć kolejowa obejmuje 5 000 km linii dużych prędkości,
gdzie pociągi osiągają szybkość do 320 km/h; sieć ta jest nadal rozbudowywana w Belgii, Francji,
Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Ogromne nakłady przeznacza się na
rozwijanie transeuropejskich projektów w rodzaju szybkich połączeń biegnących od Lyonu aż po
granicę Węgier z Ukrainą, łączących Berlin z Palermo, Paryż z Bratysławą i Warszawę z
Helsinkami.
W wyniku działań UE zmierzających do otwarcia od początku 2010 r. międzynarodowych
kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję, transport kolejowy ma stać się jeszcze
bardziej konkurencyjny i atrakcyjny. Dzięki nowym przepisom, które zaczęły obowiązywać w
grudniu 2008 r., wzmocnione zostały prawa pasażerów. Obejmują one prawo do lepszej informacji,
prawa przysługujące w przypadku opóźnienia, utraty lub odwołania połączenia oraz prawa w
zakresie obsługi osób niepełnosprawnych i podróżnych w podeszłym wieku. Dobrym sposobem na
zwiedzanie Europy jest międzynarodowy bilet kolejowy, który pozwala odkrywać ciekawe miejsca
i wyruszyć na spotkanie przygodzie. Siedmiu europejskich operatorów superszybkiej kolei
połączyło swoje siły w ramach Railteam , dzięki któremu podróże koleją po Europie staną się
jeszcze łatwiejsze.
Statkiem
W UE istnieje wiele ważnych szlaków morskich oferujących regularne usługi przewozowe o
wysokiej jakości, które mogą być alternatywą dla transportu drogowego, powietrznego i
kolejowego lub stanowić ich uzupełnienie. W 20 z 27 krajów UE istnieje również 37 tys. km
119352445.001.png
wodnych dróg śródlądowych. Rejs po morzu lub rzece może okazać się praktycznym i przyjemnym
sposobem przemieszczania się.
UE jest liderem w zakresie bezpieczeństwa na morzu oraz promowania wysokich standardów
ochrony pasażerów i załogi promów wypływających z portów UE oraz statków pasażerskich
pływających w obrębie UE.
Metrem
Jeżeli planujesz poruszać się metrem, zapoznaj się z planami metra w miastach europejskich .
Na rowerze i pieszo
Z myślą o miłośnikach rowerów Europejska Federacja Cyklistów opracowuje w ramach projektu
EuroVelo sieć dwunastu tras rowerowych łączących oddalone od siebie punkty w całej Europie.
Inną ciekawą inicjatywą jest szlak żelaznej kurtyny . Jest to licząca 6800 km ścieżka rowerowa
prowadząca wzdłuż granicy dzielącej niegdyś Europę, od Morza Barentsa po Morze Czarne. Z kolei
Europejska Organizacja Wycieczek Pieszych oferuje informacje na temat wycieczek pieszych po
Europie oraz jedenastu długodystansowych tras dla piechurów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin