J.Habermas_Strukturalne przeobrażenia sfery publ.doc

(46 KB) Pobierz

Jurgen Habermas: „Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej”

 

Funkcje rynku dóbr kulturalnych:

·         Ułatwianie dostępu na sposób czystko ekonomiczny

·         Ułatwianie dostępu na sposób czysto psychologiczny

 

o       Psychosocjologiczne kryterium kultury konsumenckiej- doświadczenia niekumulatywne- zbiega się z socjologicznym kryterium destrukcji sfery publicznej: znaczna część literatury beletrystycznej wchodzi w obieg z pominięciem nie tylko księgarń, ale i krytyki.

o       Następuje przemiana- miejsce rozprawiającej o kulturze publiczności czytelniczej zajmuje masowa publiczność konsumentów kultury

o       Gazety weekendowe pojawiając się od lat 30. XXw. zapewniają „psychologiczne ułatwienia”, które odtąd będą kształtowały oblicze masowej prasy komercyjnej.

o       Yellow journalism czyli sensacyjna prasa lat 80. Wywodzi się od żółtego koloru komiksów, których bohaterem był The Yellow Kid- Żółty Brzdąc.

o       Masowa prasa zasadza się na komercjalizacji udziału szerokich warstw w sferze publicznej, dzięki czemu w przeważającej mierze masy w ogóle mogły uzyskać dostęp do tej sfery. Jednakże owa rozszerzona sfera publiczna traci charakter polityczny w tej mierze, w jakiej środki „psychologicznego ułatwienia” stają się samoistnym celem komercyjnym zafiksowanej postawy konsumenckiej.

o       Zwiększenie zbytu prasy płaci się odpolicznieniem treści. Znacząco zaczyna dominować publiczność konsumująca kulturę, wywodząca się raczej z literackiej niż politycznej sfery publicznej.

o       Jednakże konsumpcja kultury odbywa się w znacznej mierze bez zapośredniczenia przez literaturę

o       Komunikaty niewerbalne albo takie, które wsparte są przekazem optycznym i akustycznym, jeżeli nawet w całości nie przekładają się na obraz i dźwięk, w mniejszym lub większym stopniu wypierają klasyczne formy produkcji literackiej. W prasie codziennej również zaznaczają się te tendencje.

o       Rozluźnienie reguł łamania i liczne ilustracje wspomagają lekturę, a pole jej spontaniczności i tak ograniczone jest przez wstępne uformowanie materiału. Artykuły redakcyjne schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca informacjom agencyjnym i doniesieniom korespondentów.

o       W rezultacie zmienia się proporcja wiadomości politycznych albo politycznie istotnych.

o       Wiadomości zostają odpowiednio przystrojone poczynając od formatu aż po stylistyczny szczegół upodobniając się do opowiadania (news stores)

o       Co raz częściej zaciera się ścisły podział między fact a fiction, pomiędzy powieścią a reportażem.-zapętlenie różnych płaszczyzn rzeczywistości.

o       W ten sposób powstaje  moximum compositum przyjemnego i łatwego w odbiorze materiału rozrywkowego, w którym mniej chodzi o sprawiedliwą ocenę rzeczywistości a bardziej o przydatność do spożycia, i który skłania raczej do bezosobistego zażywania uroków relaksu niż przygotowuje do czynienia publicznego użytku z rozumu.

o       Radio, film i telewizja stopniowo likwidują dystans jaki czytelnik musi zachować wobec słowa drukowanego.

o       Wraz z nowymi mediami zmienia się forma komunikacji jako taka.

o       Media mają większą zdolność penetracji niż prasa.

o       Programy w mediach w odróżnieniu od prasy ucinają reakcję odbiorcy. Wciąga publiczność słuchającą i oglądającą w swój magiczny krąg, a zarazem odbiera jej dystans dojrzałości- szansę mówienia i sprzeciwiania się.

o       Wytworzony przez masowe media świat tylko na pozór jest sferą publiczną; ale złudzeniem jest również integralność sfery prywatnej, jaką zarazem zapewnia swoim konsumentom.

o       Ludzie prywatni interpretowali nową formę swojej egzystencji , której podłożem był liberalny stosunek między sferą publiczną i prywatną.

o       Masowe media świadczą publiczne usługi konsumenckie.

o       Przekazane w procesie socjalizacji wzorce osiemnastowiecznej literatury psychologicznej, , według których przyrządza się tematu dwudziestowieczne na użytek human interest i zainteresowania wymiarem biograficznym z jednej strony przenoszą iluzje integralnej sfery prywatnej i nienaruszalnej prywatnej autonomii na stosunki, które jedno i drugie pozbawiły fundamentów.

o       Z drugiej strony wzorce te modelują sytuacje polityczną do tego stopnia, że w świadomości odbiorców sama sfera polityczna nabiera cech prywatnych, staje się obszarem publikowania prywatnych biografii, w ten sposób publiczny charakter zyskują losy tzw. zwykłego człowieka, albo planowo skonstruowane żywoty gwiazd. Skutkiem jest brak krytycznego myślenia.

o       Masowe media polecają ogólnie siebie jako adresatów osobistych kłopotów i trudności, jako autorytety pomocy w życiowych sprawach.

o       Miejsce ujawniania życia wewnętrznego zajmuje nastawienie na intymność, upublicznianie zwiększa świadomość prywatności, gdyż sfera wytwarzana przez media nabiera wtórnych cech sfery intymnej.

o       Stopień czytelnictwa prasy, regularne słuchanie radia i oglądanie telewizji rośnie wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia, statusu i urbanizacji.

o       Osoby nabywające TV po raz pierwszy należały do grup awansu (ani nie niższe warstwy ani nie wykształcone), potem nabywcami były wykształci uchy a potem najniższe warstwy

o       Inteligencja powstała z mocno zrośniętej z warstwy wykształconego mieszczaństwa, najpierw straciła poczucie misji, bo mieszczaństwo uważało, że już nie czuje potrzeby być krytykowane, więc inteligencja odłączyła się od mieszczaństwa.

o       Sto lat później jest już całkowicie zintegrowana społecznie, przeobraża się w grupę dobrze płatnych funkcjonariuszy kultury.

o       Awangarda pozostała jako instytucja, towarzyszy jej zjawisko trwałego wyobcowania między produktywnymi i krytycznymi mniejszościami specjalistów i wyspecjalizowanych amatorów a szeroka publicznością masowych mediów.

o       Następuje rozpad literackiej sfery publicznej: warstwa wykształcona kruszy się, publiczność rozszczepia się na mniejszości specjalistów i konsumentów odbierających przekazy biernie.

 

. Zatarty kontu: linia rozpadu obywatelskiej sfery publicznej.

o       Kultura upowszechniana przez masowe media- kultura integracjo: integruje informację z rozprawianiem, publiczny przekaz z literackimi formami psychologicznej beletrystyki. Jest też elastyczna by asymilować elementy reklamy i samej służyć na kształt super-sloganu

o       Sfera publiczna przejmuje funkcje reklamy. Im bardziej nadaje się do użycia jako medium wpływu politycznego i ekonomicznego, tym bardziej jest apolityczna w całości i pozornie sprywatyzowana.

o       Konsumpcja kultury zostaje wprzęgnięta w służbę ekonomicznej i politycznej propagandy.

o       Dziś odpolityczniona przez konsumpcję kultury sfera publiczna coraz bardziej wchłania sferę polityki uprawianej plebiscytarnie.

o       Integracji życia publicznego i prywatnego odpowiada dezorganizacja sfery publicznej, którą kiedy zapożyczyło państwo i społeczeństwo. Realizują procesy wykonywania i osiągania równowagi władzy. Instytucje te za pomocą usamodzielnionych masowych mediów zabiegają o przychylność albo tolerancję ze strony mediatyzowanej publiczności.

o       Starania o jawność publiczną podejmuje się niejako odgórnie, w celu stworzenia aury życzliwości wokół określonych stanowisk: służy manipulacji publicznościa i zarazem uprawomocnieniu przed nią.

o       Gdy państwo integruje w porządek społeczny normy nie mogą być ogólne, ustawy więc przybierają charakter szczegółowy.

o       Trzy procesy zacierające klasyczny podział między administracją a władzą ustawodawczą:

  1. Gdy ustawodawca sam przystępuje do działania i wydaje akty administracyjne- np. ustawa socjalna, jest w kompetencjach władzy administracyjnej
  2. Gdy ustawodawca przenosi swoje funkcje na władzę administracyjną- adm. Zostaje upoważniona do stanowienia norm w drodze rozporządzeń
  3. Gdy ustawodawca w obliczu materii wymagającej regulacji w ogóle odstępuje od stanowienia prawa i pozostawia wolną rękę władzy administracyjnej.

o       Do sfery publicznej wdziera się konkurencja zorganizowanych interesów prywatnych-wystawianie na pokaz interesów konkurencyjnych. Przemówienia w parlamencie skierowane są nie do posłów a do obywateli, którzy później będą głosowali.-charakter plebiscytarny sfery publicznej.

o       Norma prawna- w sensie materialnym nazywa się każdy wydany w sposób wiążący przepis prawny, niezależnie od tego czy chodzi o regulacje ogólne czy o poszczególne akty administracyjne

o       Normy formalne- przysługuje normom prawnym, które niezależnie od swojej treści powstają w drodze parlamentarnej.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin